Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:53

ikke schreef:
xLIESSSx schreef:

Bij mij is het paard aan huis wel degelijk zo goedkoop :j
Mijn paard staat immers aan huis bij mijn vriend en zij zijn boer. Ik moet niks aan hen betalen, enkel mijn eigen paard verzorgen. :D Maar dat is dan weer enorme luxe denk ik.
Binnenkort verhuizen we en dan staat mijn paard opnieuw aan huis, hetzij niet meer bij "hotel mama" van mijn vriend :) Maar uiteraard is mijn vriend nog steeds boer. Zaaien, ploegen, triltanden, piste recht trekken,... Kan mijn vriend allemaal zelf met de traktor. Graszaad en mest moeten we uiteraard wel aankopen, maar vaak is dat zonder btw gezien mijn vriend dus boer. En mest ophalen ? Ook dat doet mijn vriend uiteraard.

Een paard aan huis is dus super goedkoop als je boer bent :D
(even de extra kosten en onverwachte dierenartsbezoeken niet meegerekend)

ikke schreef:
Waar heb jij die gratis boerderij vandaan?? Enne, die tractor, die doet het op lucht en regenwater en onderhoud heeft ie ook niet nodig. Oh, doe mij zo'n setje!!!!!!

En om het dan maar niet te hebben over de uren die je vriend daar mee bezig.
Die kosten ook gewoon geld.
De ruimte die je gebruikt voor opslag of stalling van je paarden.
En de onderhoud van deze ruimte
Nu deze worden gebruikt voor jouw hobby en niet meer voor het bedrijf van je partner hoor je deze kosten eigenlijk ook mee te rekenen.

Bhodi

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:16

Eens met bovenstaande

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:23

Maar manuren moet je toch niet gaan rekenen als het voor jezelf is hé ?? :P
Jha, natuurlijk kruipt er tijd in en moet er nafte worden betaald. Maar ik heb hier nog geen paardenrekening in dit topic gezien de de nafte van stal naar huis erbij rekent ;) Dus ik doe dat ook niet.

Gratis boerderij ? Euhm... Ze is van mijn schoonouders. Moet ik de som geld die zij hebben betaald ook meerekenen in mijn onderhoud van mijn paard ?? :=
En onderhoud doet mijn vriend ook helemaal zelf ;) Onderdelen die moeten worden aangekocht, die moeten worden aangekocht. Maar opnieuw, mensen rekenen een nieuw stel autobanden hier toch ook niet bij de rekening van hun paard ? :P

En mijn paard staat in een container... haar inloopstal... Onderhoud bestaat uit uitmesten van deze container en opnieuw strooien. Ik reken het stro er momenteel niet bij omdat ik dit niet moet betalen.

In de toekomst zal ik uiteraard wel hooi moeten kopen en dergelijke, maar ik maak de prijslijst van nu. En eigenlijk was dit soort van als leuke toets bedoeld. Dat een paard houden wel degelijk goedkoop kan zijn als je op een wel erg goede plek staat ! Daar kwam het gewoon op neer... Niemand die hier dan even zegt "wow, leuk dat je zo goedkoop kan staan" ?! :roll:

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:30

Nee, want je maakt het mooier dan dat het is.
Er zijn andere kosten die je wel weer hebt, maar die reken je niet mee, dat is wat ze hier bedoelen.
Ik gun je van harte dat je zo goedkoop kan staan, echt waar :j

FredM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:31

Ik ben ook van plan een eigen paard aan te gaan schaffen. Zoals bericht één al aangeeft komen er veel bijkomende kosten bij. Voor elke manege is dit weer anders. Een paard kopen is deel 1, daarna komen de steeds terugkomende kosten per maand. Ook een goed en te vertrouwen paard is belangrijk in de aanschaf.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:46

_sharonnn schreef:
Er zijn andere kosten die je wel weer hebt, maar die reken je niet mee, dat is wat ze hier bedoelen.

klopt :)

De kosten zijn er wel, maar betaal je zelf niet.

Toen mijn ouders mijn paard betaalden had ik ook 0,0 kosten haha, maar mijn paard kostte wel geld alleen niet mijn geld. Dat maakt het juist zo interessant om het op papier te zetten wat het wél kost. Helpt anderen ook weer voor het inzicht.
Ik sta ook goedkoop, absoluut. Maar reken wel weideonderhoud mee (denk aan die paal die is afgebroken en vervangen moet worden bv)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-03-14 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:46

_sharonnn schreef:

Idd.
Trouwens ik rekenen wel reiskosten.

Mis ook nog kosten van water en stroom bij je xLIESSx

En idd net wat vuurneon zegt de kosten zijn er wel. Alleen worden die door een ander betaald.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:16

Vond het gewoon een beetje overkomen alsof ik jullie iets aan het wijsmaken was ofzo :)

Weet wel dat die kosten er uiteraard ook zijn :j
Elektriciteit echter niet, want mijn paard staat op een wei zonder stroom :) Reparatie wei reken ik uiteraard ook mee, maar dit is nog niet voorgekomen in het 1.5 jaar dat mijn paard hier staat :) Heb wel draad moeten aankopen, maar dat was al zo lang geleden dat ik dit niet meer weet hoeveel dit kostte...

Voorlopig betaal ik maandelijks echt enkel dit...
Ik moet hooi en stro niet betalen omdat mijn schoonouders het zelf maaien en persen voor hun koeien. Mijn paard eet er zo weinig van (vergeleken met hetgeen ze hebben aan voorraad) dat ik dit voorlopig niet hoef bij te rekenen aan mijn kosten. Water hoeft ook niet, het is putwater...

Ik maak het niet mooier dan het is, voor mij is het nu werkelijk zo :j Ik stal mijn paard bij anderen en betaal slechts zoveel. Wat zij aan kosten maken die ik niet hoef te betalen, dat moet ik nu toch niet in mijn rekening nemen? Ik betaal enkel het onderhoud van mijn paard, niet zijn stalling en dat scheelt een hoop kosten :j Zeker de manier waarop mijn paard staat... Wei zaaien en vetten hoef ik niet te rekenen omdat dit sowieso wordt gedaan voor de koeien. Mijn schoonouders kopen dit aan in grote hoeveelheden en vetten de gehele wei voor de koeien. De weinige korrels die op mijn wei liggen zijn niks in vergelijking met hetgeen ze op de rest van de wei strooien.

Maar ik ben wel realistisch, volgende maanden zullen jullie veel hogeren kosten zien bij mij :) Het huis waar ik ga wonen (neen, deze prijs reken ik niet tot het onderhoudt van mijn paard, het is immers een huis voor mij) heeft een weide-opknapbeurt nodig. Dat houdt in: Nieuwe draad, nieuwe palen, ploegen, zaaien, vetten, hooien,... Dan zal het zo rooskleurig niet meer zijn voor mij :P
Maar nu is dit wel zo rooskleurig en mooi als ik het omschrijf :j

Ik bedoelde mijn "een paard is goedkoop als je bij een boer staat" (die tevens je schoonouders zijn) dus als grapje eigenlijk ;) beetje zelfspot, omdat ik het binnenkort WEL allemaal ga moeten kopen.

Brechtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 17:54

Ik lees lekker mee, heel misschien krijg ik een paard dus hier heb ik zeker wat aan!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:17

pfoe als je het echt zo onder elkaar ziet staan is het toch wel erg veel geld zeg!!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:22

Nou ik ben blij dat de maand maart aan zijn eind is. Waar ik normaal rond de €300,00 per maand kwijt ben had ik deze maand een dure maand. Heb ik er nog geen eens een dierenarts bijgehad. Maar de extra kosten van deze maand:

Extra les €20,00
Vulling zadel €205,00
Vervangen singel stoten €80,00
Massage rug, 2x €100,00
Supplementen €52,50
Op maat gemaakte singel €100,00

Totaal €557,50

Maar goed, ik neem even diep adem en we gaan weer naar een blanco volgende maand. Hopelijk toch wat goedkoper dan deze maand :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:23

Xjosee schreef:
Nou ik ben blij dat de maand maart aan zijn eind is. Waar ik normaal rond de €300,00 per maand kwijt ben had ik deze maand een dure maand. Heb ik er nog geen eens een dierenarts bijgehad. Maar de extra kosten van deze maand:

Extra les €20,00
Vulling zadel €205,00
Massage rug, 2x €100,00
Supplementen €52,50

Totaal €557,50

Maar goed, ik neem even diep adem en we gaan weer naar een blanco volgende maand. Hopelijk toch wat goedkoper dan deze maand :o

Ik mag toch hopen dat je niet maandelijks een fysio nodig hebt, anders moet je je toch eens heel degelijk gaan afvragen waar je mee bezig bent.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:40

Als je goed leest zie je dat bovenstaande de maart maand is en niet de maandelijkse kosten :)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:06

ikke schreef:
Xjosee schreef:

Extra les €20,00
Vulling zadel €205,00
Massage rug, 2x €100,00
Supplementen €52,50

Totaal €557,50

Ik mag toch hopen dat je niet maandelijks een fysio nodig hebt, anders moet je je toch eens heel degelijk gaan afvragen waar je mee bezig bent.

je post komt niet heel aardig over, maar ik neem aan dat je het niet onaardig bedoelt dit zijn inderdaad de extra kosten afgelopen maand.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:27

maart:
€ 80,00 lidmaatschap vereniging (1 maal per jaar)
€ 12,00 muesli
€ 190,00 stalgeld
€ 20,00 huur trailer (€ 10,00 per keer voor dierenartsbezoek)
€ 78,00 dierenarts kreupelheidsonderzoek (de rest komt allemaal nog volgende maand ik schat totaal rond de 400 euro)

totaal: € 380,00

De eerste dingen van april zijn ook al betaald:

€ 190,00 stalgeld
€ 80,00 onderzoek dierenarts (komen nog twee rekeninging deze maand waarvan ik de rest schat op 400 euro)
€ 40,00 jaarlijkse inenting
€ 112,00 jaarlijkse contributie friese stamboek (maar hier ga ik mee kappen vind het teveel geld voor wat je krijgt (niks dus))

€ 342,80

Nu is mijn paard afgekeurd om op te rijden. Toen mijn paard nog gezond was had ik ongeveer deze kosten:

€ 12,00 muesli
€ 190,00 stalgeld
€ 100,00 voor 4 keer privéles

totaal: € 302,00

Ik heb eens alles bij elkaar opgeteld wat ze mij in 10 jaar heeft gekost en dit was € 50.000,00
gedeelt door 10 jaar is € 5.000,00 gedeelt door 12 = € 417,00 per maand. dit is incl tuig etc.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:37

April tot nu toe:
200 euro aan stalgeld.
Vermoedelijk komt de hoefsmid en dierenarts er nog bij.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:55

De maand maart heeft mij 662 euro gekost.
De grootste kost was het dubbele stalgeld dat ik heb moeten betalen vanwege verhuizing. Verder hoefsmid, ontworming, inenting, nieuwe borstels, longeerlijn en wat kleinere kosten.
In april komt de DA nog een keer, maar voor de rest (als paardlief gezond blijft) zullen de volgende maanden iets goedkoper worden.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:27

Vanwege mn school heb ik niet zoveel tijd, waardoor paardlief lekker buiten staat en we beiden niet echt de kans krijgen wat te slopen. Het zal deze maand bij 257,50 blijven heb ik net berekent. Een "goedkope" maand dus

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:28

Ik heb van februari nog een meevaller gehad. De dierenartskosten waren nog geen 100€ inclusief voorrijkosten en alles. Dat is wel fijn, want voor februari en maart hadden we dubbele stallingskosten (box aangehouden op de stalling terwijl het paard aan huis stond).

Voor april moet ik het maar echt gaan bijhouden. Dan worden er wel hoefschoenen gekocht, maar voor de rest verwacht ik geen hogere kosten (of we moeten al beginnen met de mencursus).

Melody2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:56

Deze maand na twee jaar paardloos te zijn geweest een paard gekocht.....

Dierenarts x2: nog geen rekeningen van.
Wormenkuur: 26,50 euro
Stalgeld: 100 euro
Kuurtje sand clear: 20 euro
Nieuwe hoognodige spullen(deken en hoofdstel): 120 euro..
Aanvraag nieuw paspoort: 47,50
Chippen: ??

Ik ben benieuwd wat mijn veearts rekeningen zullen zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:57

Januari
Stalling: €330,-
Beenbeschermers: €22,-
Slobber €32,-
Afbetalen: €100,-
Les: €120,-
Wortels: €10,50
KNHS Instructieweek: €345,-
Totaalbedrag: €959,50

Februari
Stalling: €330,-
Hoefsmid: €65,-
Les: €60,-
Afbetalen: €100,-
Tandarts (visite en controle, verder niks): €30,90
Eskadron Springschoenen (andere gesloopt) €31,85
Voorbeschermers Pro Max: €37,95
Rijbroek: €89,95
Nieuwe halsterset: €36,75
Clinic: €50
Eskadron Cotton €26,75
Slobber: €16

Totaalbedrag: €875,35

Maart
talling €330
Les €75
Afbetalen €100
Naald&Draad/snoepjes: €9,95
Zadelmaker €105
Frontriem: €29,95
Lederolie: €6,95
Petrie's van marktplaats: €85
Totaalbedrag: €741,85

Ik dacht dat maart wel mee viel.. Nouja als ik de andere maanden bekijk haha. Laarzen moesten echt, ga 18 april starten en had alleen Freerider laarzen van Petrie.
April gaat ook duur worden.. Morgen komt de hoefsmid, rekening van enten, rekening mestonderzoek, startgeld, startpas, verenigingslidmaatschap en al het andere wedstrijdsport (dekje plastron etc)..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 07:59

April
stalling : 275 euro
Hoefsmid: 55
les: 40
wedstrijd 2x incl. startgeld + benzine : 60 euro
Voer: 75
Kan 5 liter NAF EnerG: 37
Pimpen zadeldek wedstrijd: 30
Benzine: 60

---------------------
totaal : 632 euro

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 08:18

Maart.
waren we aan stalling bijna 1000 euro kwijt.
voor 3 paarden.

April.

stalling 300 euro.
wormspuit 17.50
tandarts 175 euro
spullen ong 100 euro.
En er komen vast nog meer dingen bij.
Dagelijks na stal 30 km rijden.

TalithaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:09

Ik zit best goedkoop met mijn paarden.

Ik sta alleen op 2 hectare land met een ruim schuilhok, en daarin kasten voor de spullen.

Ik betaal 50 euro per pony voor de weidegang (heb er 2).
20 euro voor de verzekering van mijn pony's.
60 euro per maand voor voer.
Eens in de 3 maanden wormenkuur 10,-
Als het nodig is de da, maar ik ben voor het meeste verzekerd daarin.
Jaarlijkse enting 20,- excl voorrijkosten.
En zonodig de tandarts.

mygoldeneye

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:10

xxDreamlove schreef:
Ik zit best goedkoop met mijn paarden.

Ik sta alleen op 2 hectare land met een ruim schuilhok, en daarin kasten voor de spullen.

Ik betaal 50 euro per pony voor de weidegang (heb er 2).
20 euro voor de verzekering van mijn pony's.
60 euro per maand voor voer.
Eens in de 3 maanden wormenkuur 10,-
Als het nodig is de da, maar ik ben voor het meeste verzekerd daarin.
Jaarlijkse enting 20,- excl voorrijkosten.
En zonodig de tandarts.

Wooww waar ben jij verzekerd? :oo :oo