Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:59

Twiggy2008 schreef:
Tancreda4 schreef:
toch eigenlijk wel n beetje zorgwekkend hoe makkelijk sommige paardenmensen uh mensen die n paard hebben denken als ik zo dit topic lees... 'ze gaan niet dood' of 'verderop komen ze de hele winter niet uit stal dus t kan erger' zijn idd van die dooddoeners...

Ja, ik vind dat ook dooddoeners. Kan er zo niets mee. En wil er ook niets mee, want onze zeven paarden mogen het hele jaar door eten, drinken, bewegen, schuilen, slapen, wanneer ze maar willen. Dat betekent dat wij er meerdere keren per dag heen moeten, oooooooook met Kerst, het zij zo. Met liefde.

Ik heb mijn paarden aan huis en die komen elke dag buiten, ook pas met de storm, ook met sneeuw, ook met kerst.
Voor mij dus een reden toen ik ze nog niet op een eigen plek had om door te vragen.
Maar voor wie niet heeft doorgevraagd, echt maar 1 dag per jaar. Nee daar zou ik dan geen bombarie om maken. En die beste man/vrouw zijn rust gunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:59

Als het niet schadelijk is voor m'n pony, dan is het wel schadelijk voor mezelf. Als ik die 36 uur opsluit in d'r box dan komt ze eruit gestormd :+
En mijn pony is kindproof, zet geen stap verkeerd maar die moet toch echt d'r benen strekken dagelijks.
Ja, ook met regen. Dan krijgt ze een regenjas aan :+

Verder wil ik niet uitgebreid gaan uittesten of ze er dikke benen van krijgt, of koliek o.i.d, dus zal ik dat helaas nooit weten :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:02

sympie schreef:
mijn paarden ook, maar als het echt een ganse dag water giet, stormt, weet ik het allemaal niet, ja sorry, dan komen ze niet buiten in de wei , is goed om een blessure op te lopen. Zeg niet dat ze geen beweging krijgen dan, maar het kan ook zijn dat ze eens een dagje in de box blijven. Heb daar nog nooit mee misvaren.

Trouwens, aan iedereen die vindt dat het wel schadelijk is... hoe zie je dat aan je paard??????? Hoe zie jij aan je paard dat hij in die 36 uur heeft geleden/afgezien? Buiten degene die koliekgevoelig zijn, altijd dikke benen hebben, enz....wel te verstaan. Ben benieuwd

Onze paarden staan sowieso in december niet op het land, denk ik, maar dan wel fulltime op de paddock met schuilstallen en hooi. Dus ja, je moet daar toch dagelijks even mest scheppen, water aanvullen en hooi voeren (meerdere keren per dag). Ik kan je hele verhalen vertellen over hoe ik dat aan mijn paard kan zien. Want ja, ik zie en merk het meteen aan hem. Hij is geen stalpaard, nooit geweest. Daarom hou ik hem ook bewust buiten. Ik wil hem gelukkig zien, elke dag, ook met Kerst.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:04

Esmeej333 schreef:
Sommigen paarden vinden het gewoon niet leuk/ fijn. Waarom moet het per se fysiek ongemak zijn dat het niet meer oké is?

hoe weet jij dat? Hoe kan jij dat opmaken?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:06

chelle_dora schreef:
Citaat:
Als het niet schadelijk is voor m'n pony, dan is het wel schadelijk voor mezelf. Als ik die 36 uur opsluit in d'r box dan komt ze eruit gestormd :+

Dat ook nog ja. Grote kans dat ze dan op twee kerstdag zo achterlijk doen dat ze op hun bek gaan (of jij :D )

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:06

sympie schreef:
Esmeej333 schreef:
Sommigen paarden vinden het gewoon niet leuk/ fijn. Waarom moet het per se fysiek ongemak zijn dat het niet meer oké is?

Stampen, tegen wanden of deuren slaan, rondlopen, onrust, de dag erna de stal uit stormen

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:08

Waarom moet ik dat verantwoorden precies? Ik heb geen paard om langer dan 14 uur op z'n stal op te sluiten, ken mijn paard goed genoeg om dat te weten, waarom zou ik moeten uitleggen waarom ik dat vind?

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:08

Gewoon wat info, vanaf welk uur en tot welk uur kunnen jullie in je pension terecht ?
Is er een verschil tussen de weekdagen en weekends ?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:09

Vjestagirl schreef:
sympie schreef:

Stampen, tegen wanden of deuren slaan, rondlopen, onrust, de dag erna de stal uit stormen

Dit ook ja :).

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:09

tweebelgen schreef:
Gewoon wat info, vanaf welk uur en tot welk uur kunnen jullie in je pension terecht ?

Altijd, elk uur van de dag. Al heb genoeg fatsoen om er niet om 3 uur 's nachts rond te hangen.
Ik ben er weleens om twaalf uur geweest omdat m'n paard niet helemaal lekker was die dag en ik liever zelf ga kijken dan m'n pensionhouder uit d'r bed te jagen.
Als ik er een keer op een raar tijdstip ben zal ik wel even een smsje sturen.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 08-11-13 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:10

Esmeej333 schreef:
tweebelgen schreef:

Altijd.

snachts om 1 uur?

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:12

Esmeej333 schreef:
Waarom moet ik dat verantwoorden precies? Ik heb geen paard om langer dan 14 uur op z'n stal op te sluiten, ken mijn paard goed genoeg om dat te weten, waarom zou ik moeten uitleggen waarom ik dat vind?

je moet u nie verantwoorden he, ik vraag mij dat gewoon af... :D
beetje sympathiek blijven...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:13

little_king schreef:
Esmeej333 schreef:
Altijd.

snachts om 1 uur?

Ik ben wel eens geweest om 12 uur, omdat m'n paard niet lekker was die dag, dus ja.
Zie edit ook.
Vind het een stuk onfatsoenlijker dan m'n stalhouder te vragen om haar bed uit te gaan om mijn paard te controleren dan dat ik zelf even de moeite doe om te gaan kijken. Verder ben ik er natuurlijk gewoon op normale tijdstippen, maar zomers ben ik er wel vaker tot tien uur 's avonds hoor.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 08-11-13 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:15

Esmeej333 schreef:
Ik ben wel eens geweest om 12 uur, omdat m'n paard niet lekker was die dag, dus ja.

Dan is het wat anders natuurlijk :)

Maar gewoon zo?
Ik heb nooit op stallen gestaan met een harde tijd eis maar iedereen had wel van zelf wel dat het wel in een beetje normale tijden moest blijven, zeg van 8 tot 22:00

Maar als je in de zomer vroeg of je om 6 uur mocht rijden voor de hitte was dat geen probleem, maar toch vroeg je het dan :)
beetje beleefdheid of zo?

Edit: je hebt een edit dus zanik nu wat achter je aan :P :+

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:18

Waarom zou ik er dan op dat soort tijdstippen zijn? Geen idee, ik denk eigenlijk niet eens dat dat ze het erg vinden? Niemand doet dat toch, heeft niks met beleefdheid te maken want beleefd ben ik heus wel, is gewoon een normaal mensen en paarden ritme dat je er niet op dat soort tijdstippen gaat rondhangen. Vind mezelf beleefder als ik zelf naar m'n paard ga kijken om 1 uur 's nachts dan dat ik me pensionhouder uit bed ga schoppen :+ .
Haha je hebt de edit dus gezien zie ik :7

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:25

Paarden hebben ook de rust nodig, dus ik kan me niet voorstellen dat iemand voor zn lol snachts zn paard gaat doen :+ Ziekte gevallen zijn uitgezonderd natuurlijk.

Hier is de stal dagelijks open van 9.00 - 22.00.
(En een heel enkel keer aangepaste tijden)

Prima tijden voor mij. Moet ik een een keer vroeger of later zijn vanwege een wedstrijd oid is dat geen probleem.
Zou mijn paard ziek zijn en ik wil ze s nachts controleren, kan ik zelfs nog een bedje krijgen ook en mag ik daar slapen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:28

little_king schreef:
Esmeej333 schreef:

Dan is het wat anders natuurlijk :)

Maar gewoon zo?
Ik heb nooit op stallen gestaan met een harde tijd eis maar iedereen had wel van zelf wel dat het wel in een beetje normale tijden moest blijven, zeg van 8 tot 22:00

Maar als je in de zomer vroeg of je om 6 uur mocht rijden voor de hitte was dat geen probleem, maar toch vroeg je het dan :)
beetje beleefdheid of zo?

Edit: je hebt een edit dus zanik nu wat achter je aan :P :+

Heb een leuk voorbeeldje
De poort gaat bij ons standaard automatisch open om 8u, daarvoor hebben alle paarden eten gehad en zijn de stallen meestal gemest.
Ooit was er eens iemand die dan maar gewoon doodleuk over het hek kroop (met de nodige alarmen, en politiecontrole als gevolg!)
Maar had die man ons gevraagd of hij die dag wat vroeger mocht komen, was dit allemaal geen probleem, maar dat heeft hij nooit gedaan! Het is soms zo moeilijk om naar een pensionhouder te stappen en iets te vragen.
Ik bedoel , als mensen op wedstijd gaan, en al vertrekken ze om 5u, zorgen we zelfs dat de paarden al eten hebben gehad tegen die tijd, omdat ze niet met lege maag moeten vertrekken. Ik zeg altijd vanaf de eerste dag: "als er iets is,zeg het gewoon" maar bijna nooit komt er iemand maar dan wel klagen en zagen tegen andere pensionklanten. Als ze vinden dat ze bv meer eten moeten vertel het gewoon, maar er zijn er die noit niks zeggen en dan wel overal gaan klagen ' mijn paard krijgt geen eten' als
Als ze ons dat komen zeggen, geven we ze gewoon meer eten, maar als je niets zegt kunnen wij dat ook niet ruiken, en zo beginnen de frustraties
Laatst bijgewerkt door Deertje op 08-11-13 14:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:28

Bij ons zijn de openingstijden 8.00 tot 22.00 en in het weekend en op feestdagen 8.00 tot 18.00.
Op die dagen kan mijn paard dus max 10 uur haar stal uit (gebeurd dus ook) en dat vind ik, zeker in de zomer, wel wat krap. Maar omdat wij met zo weinig zijn doet de eigenaar niet moeilijk als het eens wat eerder of later wordt. Maar ik wil daar ook weer geen misbruik van maken. In de zomer zouden ze ook dag en nacht op het land kunnen. Maar dan hebben ze geen schuilmogelijkheid.
En ja, bij ziekte of blessure kan ik ook buiten de openingstijden komen, maar dan wel even laten weten van te voren.

Die betrokkenheid is fijn Sympie. Maar die heb je niet overal. Er zijn ook stalhouders die het feit dat je überhaupt iets vraagt al ontzettend lastig vinden. Nog los van de inhoud.
Ben trouwens ook wel eens over het hek geklommen... namelijk nadat dat er van de ene op de andere dag was geplaatst en er na openingstijd nog geen stalhouder te bekennen was en het hek nog op slot zat.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 08-11-13 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:30

Citaat:
Paarden hebben ook de rust nodig, dus ik kan me niet voorstellen dat iemand voor zn lol snachts zn paard gaat doen :+ Ziekte gevallen zijn uitgezonderd natuurlijk.

|Paarden slapen zon 4 uur per etmaal en niet eens altijd snachts. Al heb ik het idee dat stalpaarden meer dutten, maar ja wat anders valt er te doen in dat hokje? :+

De paardjes die hier 24 op de paddock lopen scharrelen ook snachts nog wel rond, eten wat...

Nikass op zon stal heb ik ook gestaan met ongeveer zulke openingstijden. Maar als je dan niet kon, kon er altijd in overleg vanaf geweken worden. Logisch dat je dan niet de stalhoudster stoorde...

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:32

In de zomer staan ze bij ons dag en nacht buiten, komen dan enkel 2 uurtjes per dag op stal om te eten.
Als er onweer word verwacht blijven ze wel s nachts binnen.
En bij heel warm weer gaan ze overdag op stal en s nachts buiten.

Dat ik zeg dat ze rust nodig hebben wil niet perse zeggen dat ze dan slapen. Gewoon rust, niemand die ze stoort etc.
Laatst bijgewerkt door Skessa_ op 08-11-13 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:33

Randalinpony: ja inderdaad. Dan ga je gewoon rustig en onopvallend je gang.
Het is ook een ongeschreven regel bij ons dat je niet onnodig langs het woonhuis van de eigenaar loopt en dat je niet voor elk wissewasje gaat aanbellen. Je kunt ook je vragen opsparen of hem even aanschieten als hij toch over het terrein loopt.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:34

sympie schreef:
mijn paarden ook, maar als het echt een ganse dag water giet, stormt, weet ik het allemaal niet, ja sorry, dan komen ze niet buiten in de wei , is goed om een blessure op te lopen. Zeg niet dat ze geen beweging krijgen dan, maar het kan ook zijn dat ze eens een dagje in de box blijven. Heb daar nog nooit mee misvaren.

Trouwens, aan iedereen die vindt dat het wel schadelijk is... hoe zie je dat aan je paard??????? Hoe zie jij aan je paard dat hij in die 36 uur heeft geleden/afgezien? Buiten degene die koliekgevoelig zijn, altijd dikke benen hebben, enz....wel te verstaan. Ben benieuwd

Het is niet voor niks dat er in Zweden de paarden minimaal 6 uur vrij moeten kunnen bewegen.
Mijn haflinger komt trouwens stijf uit de stal na een nacht en is echt niet happy op stal.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:36

Nikass schreef:
Bij ons zijn de openingstijden 8.00 tot 22.00 en in het weekend en op feestdagen 8.00 tot 18.00.
Op die dagen kan mijn paard dus max 10 uur haar stal uit (gebeurd dus ook) en dat vind ik, zeker in de zomer, wel wat krap. Maar omdat wij met zo weinig zijn doet de eigenaar niet moeilijk als het eens wat eerder of later wordt. Maar ik wil daar ook weer geen misbruik van maken. In de zomer zouden ze ook dag en nacht op het land kunnen. Maar dan hebben ze geen schuilmogelijkheid.
En ja, bij ziekte of blessure kan ik ook buiten de openingstijden komen, maar dan wel even laten weten van te voren.

Die betrokkenheid is fijn Sympie. Maar die heb je niet overal. Er zijn ook stalhouders die het feit dat je überhaupt iets vraagt al ontzettend lastig vinden. Nog los van de inhoud.
Ben trouwens ook wel eens over het hek geklommen... namelijk nadat dat er van de ene op de andere dag was geplaatst en er na openingstijd nog geen stalhouder te bekennen was en het hek nog op slot zat.

bedankt Nikass,
bedankt, maar toch zijn we ermee gestopt en zijn we aan ons laaste maand bezig. Wij hebben voor 300% ons best gedaan, iedereen zoveel mogelijk proberen te behelpen, ieder paard behandeld alsof het de onze waren, en altijd gewerkt op het principe klant is koning. maar toch hebben ze het ons kotsmoe gemaakt. Ik heb er geen seconde spijt van, en ik verhuig me op mijn "prive-stalletje"

Anoniem

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:37

Volgens mij is het bij ons ook om iets van 7 uur / half 8 open en rond 10 uur gaan de laatsten weg geloof ik. Ook in het weekend ben je op die tijden welkom. :) Wel zo prettig, want in de zomer ga ik liever 's avonds een rit maken dan overdag in 30 graden..

chevax

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:58

Even serieus: er zijn dus mensen hier die acuut van stal veranderen als een paard een dag binnen moet staan? Ik ga er vanuit dat de staleigenaar prima kan beslissen of het bij bijvoorbeeld storm verantwoord is (voor mens en paard), of het niet te bevroren is, niet te glad of wat dan ook. Als de paarden daardoor binnen staan, perfect! Beter dan weer een topic over "mijn stalhouder is zo stom geweest om mijn paard buiten te zetten terwijl het te glad was". En met Kerst? Prima als de stal dan een dagje dicht is. Zolang de paarden eten krijgen, vind ik het prima. Niet mee eens? Zorg dan dat je voor de verzorging van je dier niet afhankelijk bent van een ander, ook niet tegen betaling. Regel het zelf en als het niet volgens de maatstaven kan die jij absoluut noodzakelijk acht voor een paard, schaf dan geen paard aan.