Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:04

discussie kapot maken??

dat vind ik meer mensen doen die roepen dat iedereen die een paard niet meer als 4 uur buiten kunnen zetten maar hun beest moeten verkopen...

van mij is alles prima,behalve 24/7 niet uit een stal gehaald worden en 24/7 zonder schuilstal in een blubwei staan,en voor de rest..

echt,doe wat je niet laten kan,als jou paard er happy bij staat,prima toch...

niets discussie verziekends aan lijkt mij...is ook niets overtrokkens aan,dat vind ik wel aan de mensen die beweren dat elk stalpaard "stil lijdt" dát vind ik dan wel weer overtrokken..

beetje nuanceren hoor...

little_king

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:07

Dat jij je eigen mening hebt dat is prima, dat heb ik ook, maar hoe je dan reageert en er rare vergelijkingen bij haalt gaat eerlijk gezegd nergens over.
Dat nuanceren is dus net wat telkens niet doet, je trekt alles uit het verband.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:09

Kimmie261, volgens mij heeft niemand hier ooit gezegd dat iedereen z'n paard maar moet gaan verkopen hoor ;).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:10

Ik sluit me aan bij Kimmie261 :-)

Sees, er is hier wel regelmatig gezegd dat je geen paard verdiende als hij niet buiten kwam :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:11

Apple schreef:
Ik sluit me aan bij Kimmie261 :-)

Sees, er is hier wel regelmatig gezegd dat je geen paard verdiende als hij niet buiten kwam :-)

Klopt, dat was ik :) En daar sta ik ook 100% achter.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:14

Dat is zeker gezegd en dat mag ook iemands mening zijn.
Maar waarom moeten er dan andere dingen bij gesleept worden?

Niet goed rijden is een hele andere discussie.
Signalen van de wei niet zien en op stal wel moeten zien is natuurlijk onzin dat beweert ook niemand.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:15

wat trek ik uit zijn verband dan???

VogeltjeM schreef:
Ik vind dat als je een paard hebt dat minder buiten komt dan dat het binnen staat, je dus niet voldoet aan de basisbehoeften van het dier, en als je het écht niet anders kan waarmaken, moet je je paard verkopen. .

dan kan ip niemand in de randstad een paard hebben,op de uitzonderingen na die een pensionstal weten te vinden die een klein beetje weidegang aanbieden...

randstad is nu eenmaal vol met mensen en dus ook veel paarden daar...en meestal weinig stallingsmogelijkheden.

althans, zelf heb ik 33 jaar in de randstad gewoond en het was echt niet makkelijk stalling te vinden,die hooguit in de zomer weidegang ( dan wel 24/7 weidegang) boden,dat wil zeggen,paarden stonden altijd een half jaar wel op stal...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:18

Apple, niet verdienen en meteen verkopen is nog steeds iets anders ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:20

Nouja ik zie ook wel dat de discussie kapot wordt gemaakt en dat is echt niet alleen door de "excuus-zoekende-stalgangers".. Als er woorden doorheen worden gegooid als geen paard verdienen, je wil niet genoeg, paardonwaardig et cetera.. Helpt iedereen net zo goed mee aan het kapot maken van de discussie.
Ben het ook wel eens met Apple dus... Is vaak genoeg gezegd.. Evenals dat je dan in de randstad geen paard moet willen et cetera.. Ja wat moet je dan met een paardenwens? 2 uur treinen, want als je dat niet doet dan wil je niet genoeg?..

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:21

En Kimmie261, ja ik ben wel iemand die idd vind dat als je niet aan die basisbehoeften kan voldoen, je niet aan een paard moet beginnen. Ik heb mijn paarden ook voor mijn plezier, puur egoïsme maar ik bied ze iig daarnaast wel alles wat ze nodig hebben: rust, ruimte, buitengang, stal indien nodig, goed voer, kudde etc.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:22

Overtrokken omdat je er van alles bijhaalt wat niets met stalling te maken heeft.

Maar goed dan ga ik ook over op rare vergelijkingen als dat blijkbaar normaal is.

Ik hou erg van giraffen, oke in de nacht moet hij zijn hoofd maar omlaag doen, maar dat is maar de helft van de tijd.
Net als in de randstad de helft van de tijd (winter) een paard op stal.
Dus ik kan best die giraffe gaan kopen dan?

Iedereen zou zeggen dat het dierenkwelling is, waarom is het bij paarden er dan zo ingesleten dat dit anders is?

Sees

Chelle_dora, je kan ook, ipv van nóg meer paarden niet helemaal huisvesten zoals het hoort, paarden die er toch al staan meer buiten de box tijd gunnen door te gaan bijrijden ;).
Laatst bijgewerkt door Sees op 30-09-13 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Bij zulke discussie vraag ik me altijd af waar de grens ligt tussen goed en slecht. Want het gaat altijd om "een aantal uur, lang genoeg, voldoende buiten". Maar wanneer is het goed? Als een paard 4 uur buiten komt, 5 uur, 6 uur, 7 uur,....? Wanneer is het ok, wanneer ben je een paard waardig?

mika11

Ik durf te zeggen dat ik een blij en tevreden paard heb. :D
Ze staat zomers de hele dag buiten en sommige weken 24/7.
's Winters staat ze ongeveer 5 a 8 uur buiten.
Als ze op stal staat heeft ze een fijne buitenstal met halve deur, kan ze alle kanten opkijken.
Ze staat al jaren met dezelfde groep buiten en heeft op stal al jaren dezelfde buurvrouw.

En ze is gezond, ze is wakker en alert.
Ze staat 's ochtends gespitst te luisteren totdat ze naar buiten wordt gebracht.
Ze scharrelen dan de hele dag zo'n beetje met elkaar rond.
En 's avonds staat ze tevreden op stal van haar kuil te eten en naar buiten te kijken.
Ongeveer 4 a 5 keer in de week mag ze wat licht werk verrichten onder het zadel. :+
Ze zou qua bloedlijn een 'heet' karakter moeten hebben.
Maar ze is een relaxed en ontspannen paard onder het zadel.

Ik vind dat mijn paard en de andere 7 die hier op stal staan, een leven hebben als God in Frankrijk. :D
Er zitten verschillende rassen en leeftijden tussen maar ze zijn allemaal rustig, tevreden en betrouwbaar.

Het gaat niet persé om de 24/7 buiten.
Het gaat erom dat je een huisvesting voor je paard hebt, waar alle paarden die er wonen een stabiele groep vormen en zich daardoor veilig voelen.
Dat is nog belangrijker dan dat ze 24/7 buiten zouden staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:24

Sees; kan. Ik ben alleen geen bijrijder, ik heb mijn pony in de eerste plaats ook niet om mee te rijden maar om gewoon van te genieten. In plaats van dat jij 2 paarden hebt, kan je dan toch ook ruimte maken voor 1 'randstadpaardje'? Daarbij komt, als iedereen nu massaal z'n paard weg gaat doen om bij te rijden, dan zijn er meer bijrijders dan paarden en komen er toch weer nieuwe paarden bij.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:24

Gini schreef:
Bij zulke discussie vraag ik me altijd af waar de grens ligt tussen goed en slecht. Want het gaat altijd om "een aantal uur, lang genoeg, voldoende buiten". Maar wanneer is het goed? Als een paard 4 uur buiten komt, 5 uur, 6 uur, 7 uur,....? Wanneer is het ok, wanneer ben je een paard waardig?

Ik denk dat dat een hele moeilijke is en moeilijk te bepalen.
Maar alles beter dan niets. Een paard hoort mijn inziens elke dag even vrij te kunnen bewegen met minimaal 1 soortgenoot.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:25

En dat is op zich jammer, de TS had de vraag behoorlijk open gesteld, juist om mensen ook uit te nodigen hun verhaal te vertellen die hun paard niet op het land hebben staan :-)

Deze mensen deden hun verhaal, kregen vervolgens om hun oren dat ze geen paard waardig waren, er niet genoeg voor deden, hun paarden ongelukkig waren en daarna komt het verwijt dat de 'mensen met stalpaarden' de discussie om zeep helpen :') :)) Even zwart/wit gezien.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:26

Apple schreef:
En dat is op zich jammer, de TS had de vraag behoorlijk open gesteld, juist om mensen ook uit te nodigen hun verhaal te vertellen die hun paard niet op het land hebben staan :-)

Deze mensen deden hun verhaal, kregen vervolgens om hun oren dat ze geen paard waardig waren, er niet genoeg voor deden, hun paarden ongelukkig waren en daarna komt het verwijt dat de 'mensen met stalpaarden' de discussie om zeep helpen :') :)) Even zwart/wit gezien.

+1

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:28

@apple
Dat mogen ze ook vertellen, maar dan gaan zeggen dat mensen die hun paarden buiten hebben staan juist signalen missen, wat schiet je daar mee op omdat te zeggen?
Niet 1 keer maar tig keer.
Ja die mensen zullen er zijn, net als binnen mensen die signalen missen.

Wat heeft het voor zin om te gaan zeggen mensen dan ook maar niet moeten rijden enz.
Daar gaat het hier niet om en om er rare dingen bij te gaan halen vind ik dat persoonlijk niets aan dit onderwerp toevoegen.
Laatst bijgewerkt door little_king op 30-09-13 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:28

Mika11, ik denk niet dat dat nóg belangrijker is ;).
En nogmaals 24/7 is niet zaligmakend (daar ben ik wel achter gekomen). 24/7 is alleen zaligmakend als je álles tot in de puntjes geregeld hebt en het weer ook nog meewerkt maar helaas lijkt dat wel een utopie.

Ik vind jouw stalling prima klinken, ik zou zelf graag in de winter nog wat meer buitengang zien maar dat is persoonlijk. Ik denk dat jij een fijne stalling hebt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:33

Chelle_dora, dat kan en misschien zal ik dat in de toekomst ook doen. Net zo goed als dat mijn eerstvolgende kat er eentje uit het asiel wordt, heel dom maar eerder heb ik daar nooit over nagedacht :o.
Ik heb ook nooit gezegd dat iedereen z'n paard maar moet verkopen hoor, dat is geen optie. Alleen hoop ik dat er mensen zijn die misschien wel iets beter na gaan denken over wat een paard nodig heeft en hoe ze dat kunnen gaan bieden.

Apple, ik vind het ook heel stoer dat de mensen die hun paard niet op het land hebben staan, reageren. Alleen het staan 'anderen' natuurlijk wel vrij een mening te geven. Het is en blijft Bokt ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:36

En even voor de goede orde; (niet dat mijn mening er nou per se toe doet maar oké ;) ik ben niet iemand die per se voor 24/7 predikt. Ik heb namelijk zelf aan den lijve ondervonden dat dat bij ons op stal, onder onze omstandigheden, in onze kudde niet altijd haalbaar lijkt. In de lente en zomer overigens wel maar voorals de herfst zorgt bij ons soms voor problemen. Ik vind alleen wel dat je je paard vrije buitengang moet kunnen bieden gedurende zoveel mogelijk uren per dag. En voor de een is dat 12u en voor de ander 8u

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:37

kimmie261 schreef:
overigens als een paard zulke hoge natuurlijke gedragingen heeft zoals hier beschreven wordt ( angst voor roofdieren enz) waar zijn we dan mee bezig om wel op hun rug te gaan zitten,want dat moet dan toch wel minimaal gezien worden als besprongen worden door een roofdier,elke dag weer..

en analiserend gezien ,zijn paarden die dat braaf toelaten dieren die zich dus in een "freeze'- modus zitten,elke dag weer..

triest eigenlijk,maar goed ,dat is ons eigen pleziertje,daar moet je natuurlijk niet teveel natuurlijke behoeftes en gedragingen van een paard tegenover zetten.. :x

kimmie261 schreef:
dan moet er niet continu over het "welzijn"van het paard gezeverd worden,want dat is de iedere keer het terugkerende woord hier ...

Dit soort uitspraken ging het mij over en vooral de toon.

Maar ik stap uit het topic, heb al meer van deze gezien.
En het draait toch op niets uit.

Ik weet voor mezelf dat ik geen paard zou hebben als ik hem op moest hokken de hele dag.
Ik zou ook geen paard hebben als modder zijn enigste plek zou zijn.
Ik ben van zoek maar wat tussen in en dat moet mijn inziens met wat wil op veel plaatsen te realiseren zijn.

Fijne "discussie" nog.
Laatst bijgewerkt door little_king op 30-09-13 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nens77

ivy_power89 schreef:
Apple schreef:

+1

+ nog 1

Apple

Tuurlijk, het is en blijft bokt, maar zoals in de openingspost al te lezen is reageren heel veel mensen met stalpaarden juist niet in dergelijke topics als dit, juist om de reacties die ze kunnen verwachten.

Iedereen weet dat er vooral in de Randstad heel veel stalpaarden zijn en toch zijn deze mensen nauwelijks in topics als dit te vinden.

Dat is ook Bokt inderdaad. Dat 'geven van een mening' gebeurd niet altijd even respectvol.