Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:38

Ja, er is geen vaste stal waar je ze binnen kan zetten, enkel een goede schuilstal.
Ik twijfel omdat het beste ver is, ben ik er vergeten bij zetten: 10km met de fiets.
En omdat er natuurlijk minder ruiter comfort is. Maar uiteindelijk is dat ook maar bijzaak zeker?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:55

Aria_zz schreef:
Ja, er is geen vaste stal waar je ze binnen kan zetten, enkel een goede schuilstal.
Ik twijfel omdat het beste ver is, ben ik er vergeten bij zetten: 10km met de fiets.
En omdat er natuurlijk minder ruiter comfort is. Maar uiteindelijk is dat ook maar bijzaak zeker?

Het is wat je belangrijker vind, dat je paard er goed staat of jij.
Voordeel dat ze dan 24/7 buiten staat dat je er niet elke dag heen hoeft want in de wei krijgt ze genoeg beweging.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:47

lijkt mij ook stal twee als ik eerlijk ben ..wat vragen ze weinig geld zeg .das fijn .Denk inderdaad dat we gaan proberen ..Maar ben er nog niet helemaal uit ..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:45

Stal twee lijkt mij ook fijn, behalve dat je afhankelijk bent van stalgenootjes. Als je met één of twee mensen moet samenwerken is het heel belangrijk dat dat wel klikt. De prijs is natuurlijk super en het altijd buiten staan okk. En stal 1 lijkt me op heel veel punten niet voldoen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:17

(gaat niet over mijn eigen paard):

Voor een paard van 1.73
Stal 1:
- Kleine, lage stal, ook vrij donker, in een schuur
- vanuit de stal contact met andere paarde
- de hele dag weidegang in een hele grote wei
- kudde waarin hij mee mag lopen

Stal 2:
- grotere, lichtere stal
- 3 uur per dag weidegang
- 1 maatje

Stal 3
- hele grote, maar wel donkere stal
- vanuit de stal geen direct contact met andere paarden
- ongeveer 5 uur per dag weidegang
- kudde

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:05

Heb je meer informatie over het eten, de bakken, hoe de weides er bij liggen, afstanden prijzen.
Ik zal nu voor stal 1 gaan omdat ze daar zo lekker lang buiten staan. Maar het is wel klein en donker.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:04

Op basis van enkel deze informatie idd stal 1

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:01

M_nouska schreef:
Heb je meer informatie over het eten, de bakken, hoe de weides er bij liggen, afstanden prijzen.
Ik zal nu voor stal 1 gaan omdat ze daar zo lekker lang buiten staan. Maar het is wel klein en donker.

Sorry. Dat is allemaal erg vergelijkbaar. Maar hier nog even een volledig overzicht

Stal 1:
- Kleine, lage stal, ook vrij donker, in een schuur
- vanuit de stal contact met andere paarden
- de hele dag weidegang in een hele grote wei
- kudde waarin hij mee mag lopen
- buitenbak
- volpension
- 100 euro
- 15 minuten fietsen

Stal 2:
- grotere, lichtere stal
- 3 uur per dag weidegang
- 1 maatje
- 150 euro
- volpension
- buitenbak
- 5 minuten fietsen

Stal 3
- hele grote, maar wel donkere stal
- vanuit de stal geen direct contact met andere paarden
- ongeveer 5 uur per dag weidegang
- kudde
- 110 euro
- buitenbak
- volpension
- 10 minuten fietsen

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:23

Dan toch denk stal 1. Puur omdat ze lekker lang naar buiten gaan. Staan ze dan in paddocks of in de weide? Als ze in de paddock / bak staan krijgen ze dan ruwvoer? Als ze in de wei staan, is die dan drassig of droog?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:27

In de wei, hele mooie grote droge wei. Dat geldt voor alle 3 de stallen trouwens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:27

Blijft voor mij stal 1. Waar staat het paard nu?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:37

Het paard staat nu op een half uurtje fietsen, grote box, soliaal contact, ongeveer 5 uur weidegang, maar niet voldoende ruwvoer.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:58

Het dilemma ligt ook vooral in:
Kleine stal + direct contact met paarden of
Grote stal zonder direct contact met paarden.
Het is nogal een sociaal dier, maar ze loopt ook wel graag wat in haar stal...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:11

Makkie, stal 1!!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:17

Ondanks de kleine, donkere stal zou ik toch voor stal 1 gaan. Ze zijn de rest van de dag toch buiten. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:32

Hoewel ik erg van ruimte hou denk ik dat het paard de aanwezigheid van andere paarden nog net iets belangrijker vindt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:41

Ok, bedankt :). Bij de grotere stal kan ze ze overigens wel zien 's nachts, maar ze kan er niet mee snuffelen of wat dan ook :)

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:44

Hoe klein is klein?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:48

Ik weet niet precies de oppervlakte, maar het paard kan er in draaien en aan een kant kan hij nog over de stal heen hangen. Maar echt wandelen is er niet bij, het is wel een beetje draaien op de plaats. Hij raakt de wanden dan niet, maar ik ben ruimere stallen gewend. Ik denk dat het om en nabij 3x3 is, misschien wat kleiner.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:03

Ik kan jullie mening gebruiken voor het volgende:

Sinds september ben ik verhuisd en mijn paard staat nu 55 km van huis. Uiteraard wil ik hem dichterbij hebben en nu heb ik na lang zoeken misschien toch iets gevonden, al weet ik niet 100% of ie het beter gaat hebben dan waar hij nu staat...

Momenteel staat hij op 6 hectare weide met 3 andere paarden. 24u buiten met schuilhok, alleen is dat schuilhok ook een tochtgat. Het is eigenlijk gewoon een dak in een open vlakte. Er is gras in overvloed en in de winter kunnen ze dag en nacht aan onbeperkt hooi. Het is er alleen heel de winter een modderpoel rond het hooi en de schuilstal, de plaats waar ze eigenlijk altijd staan. Ik betaal er nu 150€ per maand voor.

Ik heb een plaats gevonden op 6 km van huis, hij zou er op een weide komen te staan met groot mooi schuilhok (een echt deze keer :)) en ook 24u buiten met 1 tinker en een minishetje. Het is opzadelen en meteen het bos in kunnen (waar ook jaarlijks eventing en cross wordt gehouden, leuk plekje dus). De vrouw die er nu staat voorziet alles: water, geeft dagelijks na haar werk een goede portie hooi winter en zomer,.. En daar komt het: ze moet hooi geven omdat de weide op dit moment maar 35 are groot is. Het is stuk is dus goed kaalgevreten, maar ze voedert goed bij heb ik de indruk, haar paard stond in ieder geval zeker niet te mager. Binnenkort komt er wel een stukje weide bij en dan wordt het vergroot naar een 42 are. Ze vraagt 100€ per maand inclusief het hooi.

Ik zou er dolgraag gaan staan, het is een fijne vrouw, ik heb weinig faciliteiten nodig, maar het weinige gras baart me wat zorgen. Ik heb voorgesteld om hooinetten op te hangen als mijn paard er komt bij te staan. Dan hebben ze toch 24u per dag waar ze aan kunnen knabbelen, ipv enkel 's avonds een goede portie. Is gewoon ook gezonder volgens mij. Ze ging er mee akkoord dus ze staat wel open voor communicatie.

Wat zouden jullie doen? Ik vind 55 km enkele rit te groot geworden in afstand om mijn paard te houden op zijn huidige plek, maar nu heeft hij oneindig veel weide. Hij zou van 6ha naar 42 are gaan. Ik denk dat een weide die zoooo dicht (bijna in) het bos gelegen is nooit veel gras gaat hebben omwille van de ligging.
Wat denken jullie? Zou ik dat 'grasprobleem' op nog een andere manier kunnen opvangen naast hooinetten?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:08

Sheran mijn keuze zou zijn stal 1. Ze staan het meeste buiten daar en de stal is alleen voor slapen s nachts. Zolang ze daar plat in kunnen liggen is het voor mij groot genoeg.

Bieke, ik zou er niet blij van worden. De hoeveelheid land is erg krap voor drie dieren. Gras kun je wel vergeten en hoe ziet het eruit na dagen regen? En de hoeveelheid hooi is dat voldoende tot de dag erop als ze weer voert? Zelf zou ik even doorzoeken naar iets anders en tot die tijd paard laten staan.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:19

De weide waar hij mogelijk naartoe gaat is wel kurkdroog. Zelfs na veel buien is er niks te zien, daarom vind ik het een interessant stuk land. In vergelijk waar hij nu moet doorploeteren.... Als hij nog maar hooi wil eten staat hij tot aan zijn knieën in de drek.
Op dit moment denk ik niet dat het hooi voldoende is om tot de volgende dag toe te komen, vandaar dat ik een hooinet wou voorstellen zodat er genoeg in kan om toe te komen tot de volgende dag.
Dat leek mij een goed alternatief?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:40

Bedankt voor de adviezen, het gaat waarschijnlijk stal 1 worden :). Hij kan er languit in liggen, maar moet dan wel een beetje mikken :P maar hij kan wel lekker neuzen met de anderen.

Bieke, ik vind het niet zo heel slecht klinken hoor, als je hooinetten mag ophangen is er altijd wat te knabbelen. Maar ik zou wel hele duidelijke afspraken daarover maken met de eigenaresse, beter nu alles zeggen dan steeds weer met kleine dingetjes aan komen zetten. Dus zeggen dat je het heel belangrijk vindt dat de paarden de hele dag iets te eten hebben.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:02

55 km enkele reis? Dat is echt heel erg ver! Ik zou het persoonlijk niet prettig vinden om met de auto langer dan een halfuur te moeten reizen. 6 km is lekker dichtbij en als de weide kurkdroog is en je goed afspraken kan maken dan zou ik zeker voor die keuze gaan. Staan ze daar het hele jaar op of is er ook een weide voor de zomer?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:02

Poeh! Je gaat wel heel veel ruimte inleveren Bieke! Terecht dat je dichterbij wil staan maar ik vind t wel een beetje een afknapper -O-