Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

mengirls

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:01

edith2 : Ik heb ze op een kaal land staan en krijgen ze gewoon hooi bij ...2/3 keer per dag zal hij oowk vast doen

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:33

ElCamino ik ben het deels met je eens dat paarden véél te volgzaam zijn (veel meer dan goed voor ze is) en zich overgeven aan hun lot, schikken is niet het goede woord vind ik ;).
Ik vind echter als baasje dat je daar NOOIT genoegen mee zou mogen nemen :o.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:48

ElCamino schreef:
Paarden zijn opportunisten, ze schikken zich gewoon in hun lot.

Ben het er ook deels mee eens, "helaas" is mijn paard de uitzondering van de regel, :+ die heeft zich dus totaal niet geschikt aan het leven in een stalletje met overdag een paddockje. Vreselijke draak werd 'ie ervan.
Nu hij niet meer op stal hoeft is hij ontzettend braaf geworden.

Maar veel paarden accepteren inderdaad zoals het is. Maar mensen in een gevangenis accepteren ook dat ze daar zitten en proberen het maar uit te zitten.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 22:00

fokfanaat schreef:
Hinke, is dat wit of zwart zand?

Het is veengrond ;)

ElCamino schreef:
nens77 dat klopt wel, maar er zijn zóveel mensen die hun paard 24/7 binnen hebben op grote pensionstallen, je bent een van de weinigen.... en als ik zo verder lees is er toch commentaar op degenen die hun paard veel binnen hebben.

Mijn paard heeft vroeger ook alleen op stal gestaan, geen wei, geen paddock, geen molen. Ik reed alleen elke dag. Dit paard heeft destijds geen ondeugden ontwikkelt, was ook blij in mijn ogen.
Nu staat hij 24/7 buiten en ik merk wat gedrag betreft geen verschil. Hij is net zo vrolijk.

Natuurlijk is veel buiten met vriendjes beter maar als ze het niet anders gewend zijn dan op stal hebben zij daar ook niet veel moeite mee, mijn oude paard is nu 24 en heeft begalve artrose niks vreemds ontwikkeld in de tijd dat hij binnen stond.
Al zou ik het nu nooit meer willen, een paard altijd op stal....

Ik denk dat ik het daar wel mee eens ben :) Maar het zal niet voor elk paard gelden, sommige paarden zullen er druk van worden. Aan mijn paard kan ik totaal niet merken dat ze zoveel op stal staan vervelend vindt. Ze wordt er ook niet drukker van. En omdat ik niet de gedachten kan lezen van mijn paard, weet ik ook niet of ze liever veel buiten wil staan.

Toch ga ik zaterdag weer ff bij een stal kijken, met dank aan iemand die in dit topic reageerde :D Ik dacht dat ik alle stallen in de buurt wel kende, maar deze stal ligt net ff verder weg (15 km, niet echt praktisch,maar goed). Ze staan wel veel buiten krijgen in de paddock kuil, en de paddock is volgens mij niet zo klein als op de meeste stallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:03

Millanka schreef:
ElCamino schreef:

Ben het er ook deels mee eens, "helaas" is mijn paard de uitzondering van de regel, :+ die heeft zich dus totaal niet geschikt aan het leven in een stalletje met overdag een paddockje. Vreselijke draak werd 'ie ervan.
Nu hij niet meer op stal hoeft is hij ontzettend braaf geworden.

Maar veel paarden accepteren inderdaad zoals het is. Maar mensen in een gevangenis accepteren ook dat ze daar zitten en proberen het maar uit te zitten.

Hoe vaak werd jouw paard dan aan het werk gezet....de meeste paarden veranderen in draken als ze te weinig doen( en het wordt al snel vechten tegen voer als ze te veel krachtvoer krijgen)....

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:59

Onze paardjes staan nog lekker buiten van 9 tot 4,, het gaat wel iets verkorten volgende week, maar t is nog steeds lekker!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:00

Wij doen onderling regelen dat de paarden lekker in de paddock komen meerdere keren per dag. Ze staan regelmatig 4 tot 6 uur buiten. En tussendoor nog lekker eten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:10

Narnia schreef:
Hoe vaak werd jouw paard dan aan het werk gezet....de meeste paarden veranderen in draken als ze te weinig doen( en het wordt al snel vechten tegen voer als ze te veel krachtvoer krijgen)....

Er zijn er ook die gewoon buiten willen. Ik heb eentje staan die je 3 uur per dag kan rijden, als hij niet buiten kan, is er niks mee aan te vangen. Of je hem nu krachtvoer geeft of niet. Die geraakt gefrustreerd op stal en dat werkt ie uit zo snel ie "los" komt. Of er nu een ruiter op zit of niet maakt hem dan niet uit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:13

Die van mij kunnen maanden niet werken en dan stap je gewoon weer op hoor. Maar ze zijn voornamelijk buiten en krijgen geen krachtvoer, vermoed dat dat erg scheelt ;)

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:14

Mijn paard staat in Velserbroek en die staat 's ochtends van 8 tot ongeveer 11 buiten en van 1 tot 4. Helaas wel in een paddock, waar we nu op sommige plekken modder hebben, maar ik ben blij dat ze lekker naar buiten gaat!

Tymbalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:16

Die van mij staan van 9:00 tot 18:00 uur op het land, denk dat het volgende week wel iets korter is omdat het dan wat sneller donker is. De rest van de paarden op de pensionstalling staan in de paddock maar omdat er te weinig zijn staan alleen die van mij in het land de hele winter :D

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:16

Hier nog steeds dag en nacht buiten!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:18

Kinke schreef:
Die van mij kunnen maanden niet werken en dan stap je gewoon weer op hoor. Maar ze zijn voornamelijk buiten en krijgen geen krachtvoer, vermoed dat dat erg scheelt ;)

Oh maar als hij op weide kan, zet je'm rustig een jaar stil als het moet en kruip je er op en kan je er zo de straat mee op bij wijze van spreken. Maar wee je gebeente als hij op stal moet blijven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:25

Ach, geef hem eens ongelijk ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:30

Kan ik niet. Nu heb ik ook de mogelijkheid om 'm gewoon elke dag buiten te gooien. Waar hij vorig jaar stond ook, tot ie eens 10 dagen enkel in de binnenbak kon omdat de weides bemest waren... Dat waren 10 helse dagen. En niet enkel voor mij, ook die wat zijn stal deden konden geen land met 'm bezeilen... hij vind het gewoon echt, echt, echt, écht niet leuk en dat laat ie weten ook. :+
Liefst staat ie 24/7 buiten maar als het nu echt gaat stormen/onweren denk ik toch dat ik hem liever binnen haal 's nachts... Maar dat zie ik wel als het zover is wat ik er dan mee doe. Voorlopig staan ze gewoon buiten.

lievebuddies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:37

tja het is dat ik zelf geen eigen stal kan realiseren het is overal wel wat, ben pas verhuist, wat ik liever al niet doe omdat ik het verschrikkelijk vind voor de paarden, maar nu was er van alles beloofd waar ik nu sta, maar helaas blijven ze nu steeds vaker binnen staan terwijl dat niet de afspraak was, dus nu slaap ik ook weer slecht en ben dan verplicht hele dag bij mijn paarden te gaan zitten om ze buiten te houden en dan ook maar gelijk te rijden, ja dat is dan ook weer niet de bedoeling vind ik

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:40

Voor mijn paard ligt het eraan wat er onder 'buiten staan' verstaan wordt.
Ze staat in een buitenstal, met van 's morgens tot 's avonds de deur naar het bestraatte uitloopje open. Zo kan ze dus kiezen of ze binnen of buiten wil staan, lekker rondscharrelen, het hele terrein in de gaten houden, de frisse buitenlucht opsnuiven, naar de auto's in de verste kijken, snuffelen aan alle mensen die langs lopen, knuffelen en kuilgras delen met haar grote vriend etc. 's avonds na het voeren gaan ze naar binnen en blijft alleen de bovendeur open.

Ik vind dit voor haar de perfecte situatie. Ze is een 19 jarige, ontzettend relaxte nrpser, en met pensioen vanwege een peesblessure die altijd een zwak punt zal blijven. Ik wil haar dan ook absoluut niet in de zware modder buiten (op het land) hebben staan. (Ze staat in de polder, dus de weilandem zijn 's winters erg nat). Ze is ook vrij gevoelig voor kou en nattigheid (stijf, mok, chagerijnig etc), dus ik zou haar er ook echt geen plezier meer mee doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:49

lievebuddies schreef:
tja het is dat ik zelf geen eigen stal kan realiseren het is overal wel wat, ben pas verhuist, wat ik liever al niet doe omdat ik het verschrikkelijk vind voor de paarden, maar nu was er van alles beloofd waar ik nu sta, maar helaas blijven ze nu steeds vaker binnen staan terwijl dat niet de afspraak was, dus nu slaap ik ook weer slecht en ben dan verplicht hele dag bij mijn paarden te gaan zitten om ze buiten te houden en dan ook maar gelijk te rijden, ja dat is dan ook weer niet de bedoeling vind ik

Een verhuizing kan ook een erg positieve uitwerking hebben op een paard. Mijn paard is in september verhuisd en hij was binnen een paar uur al erg opgeknapt. Gisteren zei mijn instructrice nog hoe veel beter hij eruitziet! Het is ook niks als je paard steeds maar binnen staat en jij je daar rot over voelt, toch?

lievebuddies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:12

ja maar hij is door de verhuizing beter geworden hoor en ziet er goed uit en voelt zich beter als eerst maar ben bang dat het minder gaat worden omdat er beloofd werd dat ze naar buiten gingen wat nu minder word, en ik ben juist verhuist om er beter van te worden en nu moet ik me weer rot gaan voelen dat er dingen weer veranderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:14

Kinke schreef:

Is ook mijn ervaring....(wat heb ik gediscussieerd met paps :D )

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:23

Hinke schreef:
Ik sta in de randstad met mijn paard (rond amsterdam) en alle paarden op mijn en andere stallen in de buurt staan nu niet veel meer buiten.

Ik sta ook in de omgeving van Amsterdam, maar hier staat alles nog veel buiten in de paddocks. Die van mij van 06.30 tot ik ze binnen haal na mijn werk (ca. 17.30) en de andere stalgenoten hebben ze ook wel van 10.00 tot 17.00 buiten staan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:24

Hoi TS, niet je hele topic gelezen maar wil toch even reageren:
Ik sta ook in omgeving Amsterdam en de paarden staan momenteel nog van 9 tot 4 op het land. Bij de ergste regendagen stonden ze in de paddock. Ik ben zelf niet zo'n fan van onze paddocks want ze zijn klein en je mag er niet in voeren. Mijn paard vind er ook niets aan.
Dat ze nu nog op het land staan is in deze omgeving uniek hoor, ik kom van een stal zonder weidegang (die heb je hier ook genoeg) en weet hoe het met de meeste paarden in deze omgeving gaat: die komen alleen van stal wanneer ze gereden worden en met mooi weer een uurtje in de paddock.
Dit brak mij echter op want ik vond dat onvoldoende voor mijn paard dus ik besteedde uren per dag aan wandelen en aan de hand grazen, maar je kunt toch nooit een weiland met vriendjes vervangen.
Deze stal heeft natuurlijk weer andere nadelen (dat is altijd zo volgens mij) namelijk: er is alleen een buitenbak en de bodem is vaak veel te zwaar.
Ik mis absoluut een goede binnenbak met spiegels...
Maar het geeft wel veel rust dat mijn paardje buiten staat en haar gezondheid verbetert hierdoor ook erg.
Waar sta jij momenteel dan?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:50

Paarden hier gaan ´s ochtends de wei op en als ik ´s avonds kom staan ze ook nog lekker buiten. Als het hier regent trekt het snel weg. Alleen bij erg extreem weer gaan ze korter naar buiten maar dat is misschien 1 keer voorgekomen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 17:12

@Nikass en gr_roos; jullie hebben pb!
Ik moet wel even voor de duidelijkheid zeggen dat de stal waar ik nu sta een prima stal is. Buiten en binnenbak met perfecte bodem, paddocks, weiland longeercirkel, stapmolen en je mag zoveel kuil pakken als je nodig hebt + de paarden staan in een dikke laag stro.

@zamora: ideaal! Mogen ze de hele winter op de wei?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 17:16

lievebuddies schreef:

Same here! Je hebt geen idee hoeveel stallen ik al versleten heb. Of ze komen wel buiten maar krijgen te weinig hooi, of ze krijgen genoeg hooi maar komen niet buiten, of ze krijgen wel hooi en komen buiten maar je hebt geen bak om in te rijden, of de paddocks zijn zo klein dat ze letterlijk niet groter zijn dan een box, etc. etc. etc.

Valt me trouwens op dat hier veel mensen zijn die zeggen dat ze ook in de randstad rond amsterdam zitten maar dan bljken ergens helemaal in assendelft of purmerend te staan. Als je zelf in amsterdam woont is dat al buiten je bereik! Ik zou toch niet 20 km of meer willen reizen om bij mn paard te komen, bijv.