Show de huisvesting van je paard!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jadeken

Re: Show de huisvesting van je paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:20

Ik zal eens foto's maken maar ik ben niet zo'n held in het plaatsen van foto's

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:54

Calimero_ schreef:
gossa4ever schreef:
ow ja dat had ik wel eens gehoord ja.... maar bij de nieuwe stal waar ik sinds kort sta zijn de boxen 3x3 en heb je de mogelijkheid om overdag je paard op de paddock te zetten... maargoed ik ben al hartstikke blij met een stal van 3x3 want op de vorige stal waar ik (nog gedeeld) sta zijn de boxen veel kleiner

Persoonlijk had ik mijn paard niet in een van beide stallen gezet.. Alleen even In de paddock elke dag en dan in zo'n kleine stal vind ik niet paardwaardig meer.

soms heb je niet meer mogelijkheden! ze staan nu de lente zomer en tot wanneer het kan in de wei dag en nacht, en de winter ja dan geef ik ze gewoon meer beweging, in de buurt zijn er niet veel stallen waar bij dat kan, plus dat ik het erg belangrijk vind dat je je ook fijn moet voelen op een bepaalde stal en het is ook een kwestie van geld, ik geef nu al 200 euro uit per paard aan stalling alleen al en er is een max voor mij.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:50

Daar heb je gelijk in hoor gossa. Bij ons in de buurt zijn stallen met weidegang in de winter (met ook nog faciliteiten zoals goede bak etc.) vrijwel onmogelijk te vinden. Dus soms is het kiezen en delen. Gelukkig wij een stal gevonden die weliswaar geen weidegang kan garanderen in de winter, maaf vrije beweging wel belangrijk wordt gevonden, maar dat is best schaars hier!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:55

Ik snap zeker dat het erg moeilijk te vinden is.
Maar met kiezen en delen kies jij dus voor jezelf en niet 100% voor het paard.
Je had er ook voor kunnen kiezen geen paard te nemen..
Als een paard de hele herfst en winter alleen even uit kan razen in een paddock vind ik dat niet eerlijk tegenover het paard. Als hij meerdere uren per dag in een paddock met anderen kan staan vind ik het wel weer een ander verhaal hoor. Ik heb het puur over een paard wat er alleen uit komt met rijden en even gauw losgooien en ook nog eens in een volgens de richtlijnen te kleine stal staat..

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:24

nou bij ons is het swinters zo dat ze bijna een uur in een grote zandbak kunnen rennen en voor de rest overdag op een stenen grote paddock kunnen staan, met vers drinkwater en dan snachts op stal, verder kan je in de binnenbak en longeerbak terecht, en ik vind dit helemaa geen reden om geen paard te nemen, het is ook maar net hoe je er zelf mee omgaat, want als ik zeg nou kzet hem op de paddock en snachts in stal en verder doe ik niks dan is het niet eerlijk nee,

maar ik denk dat als hij kan uitrazen in de zandpaddock en overdag op een paddock kan staan van zeker 10 vierkante meter met vers drinkwater en ik hem zelf nog 1 of 2 maal per dag beweging geef, dus longeren of wandelen vind ik het geen verkeerde stalling, het is maar net wat je er van maakt!

en ik vind niet dat je het zo kan zeggen dat ik dan maar geen paard had moeten nemen want je weet totaal niks van de situaties af, dus ik vind niet dat je dat zomaar moet zeggen

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:25

je moet trouwens ook goed lezen want ik heb niet gezegt dat ze vanaf herfst in de stal staat... ze staan in de wei tot het weer het toelaat, nou en de ene keer is dat net voor de winter en de andere keer een maandje eerder, maar het is niet zo dat het is van oh tis herfst dus de paarden moeten naar binnen...

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:28

Zoals ik al zei hebben wíj wel een stal gevonden die vrije beweging geeft, dus dit gaat niet over mij ;) En je hebt het hier wel over extreme gevallen.
En met daarbij is de grond hier in Zeeland hoofdzakelijk van klei en is weidegang in de winter geen optie hier. De meeste oplossingen hier op stallen zijn stenen paddocks waar de paarden overdag op worden gezet alleen. Stallingen met wel weidegang, waar ik het over heb, daar staan de paarden tot de knieën in de drek met alle gevolgen van dien. En sorry, dat vind ik ook geen gezonde leefomgeving.

[edit]sorry, ff aangepast, was beetje warrig verhaal geworden
Laatst bijgewerkt door Sieltjuh op 30-08-12 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:29

Ik verander hem ook even. Ook bij mij een warrig verhaal worden.

Ik bedoel hiermee niet iemand aan te vallen. En als jij weet dat je je paard wel genoeg beweging geeft moet je je niks van mij aantrekken.
Ik wil zeggen dat mensen die hun paarden 24 uur per dag in een stal van 3 bij 3 zetten en het paard er alleen uit komt om te rijden beter geen paard kunnen kopen. En ja, dat vind ik echt. Als je op zo'n manier een paard houdt alleen om je eigen plezier vind ik dat niet eerlijk tegenover een paard.
Laatst bijgewerkt door Calimero_ op 30-08-12 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:31

Sieltjuh schreef:
Zoals ik al zei hebben wíj wel een stal gevonden die vrije beweging geeft, dus dit gaat niet over mij ;) En je hebt het hier wel over extreme gevallen.
En met daarbij is de grond hier in Zeeland hoofdzakelijk van klei en is weidegang in de winter geen optie hier. De meeste oplossingen hier op stallen zijn stenen paddocks waar de paarden. Stallingen waar ik het over heb, daar staan de paarden tot de knieën in de drek met alle gevolgen van dien. En sorry, dat vind ik ook geen gezonde leefomgeving.

Natuurlijk heb ik het over de extreme gevallen. En natuurlijk is een ruime paddock of bak net zo goed als een weide.
Vind het gewoon erg belangrijk dat een paard ook paard mag zijn en niet de hele dag opgesloten zit en alleen beweging krijgt door rijden.
En zo kwam het over bij bokker gossa4ever. Ik zet er ook duidelijk bij dat als het niet het geval is hoe ik het omschrijf het ook niet over haar gaat.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:35

@ sieltjuh , staan wij niet toevallig op de zelfde stal?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:38

@ Calimero_

excuses ik dacht dat je het echt over de stalling had bij mijn paard, ja er zijn extreme gevallen maar persoonlijk denk ik dat wij wel redelijk voldoen aan de welzijnswet van het paard.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:40

Misschien heb ik het zelf ook wel niet helemaal handig verwoord allemaal.
Sorry daarvoor, het was echt niet bedoeld om iemand aan te vallen hoor.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:44

maakt niet uit :D we hebben elkaar gewoon niet goed begrepen :o

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:25

Volgens mij denken we er allemaal hetzelfde over, maar is het wat ongelukkig verwoord :)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:27

ik denk het ook XD lets go on-topic :)

wat heerlijk klinkt is een hit actief stal, maar klopt het dat je dan niet altijd bij je paard mag/kan komen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:36

gossa4ever: Een paddock van zeker wel 10m2, bedoel je niet wat groters?
Anders is het gewoon een stal zonder dak :=

Ik blijf het altijd zo maf vinden dat mensen hun paard op een stal zetten waar het dier nauwelijks loopruimte heeft omdat de stal gewoonweg niet geïnvesteerd heeft in een fatsoenlijke plek waar de dieren met nattigheid goed rond kunnen lopen. Zet ze dan desnoods in een bak ofzo. Je weet toch dat er klei op de wei is, en dat de stal te klein is voor de hele dag.... dan heb je dus nog een tussenoplossing nodig en als je die niet kunt bieden dan ga je als stalhouder toch geen paarden in allemaal kleine hokjes verzamelen, daar wil je toch niet tegenaan kijken op jouw erf, dat sneue gedoe :=

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:38

gossa4ever schreef:
ik denk het ook XD lets go on-topic :)

wat heerlijk klinkt is een hit actief stal, maar klopt het dat je dan niet altijd bij je paard mag/kan komen?

Hoezo zou je niet altijd bij je paard mogen / kunnen komen...? :o?

Hit-actief is geweldig, ik sta bij Vossenburg in Rhoon (staan al foto's in dit topic) en kan gewoon altijd bij mijn paard hoor. :P

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:41

wij hebben een losgooi bak met zand daar kunnen ze in rennen en doen, en verder kan je ze inderdaad op een verhard stuk met een draadje eromheen wat wij dus paddock noemen neerzetten en das zeker 10 m2 met vers drink water... en voor een aantal uur perdag is dat best lekker denk ik.

@Isegrim,
oh ik dacht dat dat niet overal mogelijk was :) kheb er wel eens een filmpje van gezien, het ziet er ideaal uit! maar hoe doen jullie het als je een paard hebt met een blessure oid?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:49

gossa4ever schreef:
wij hebben een losgooi bak met zand daar kunnen ze in rennen en doen, en verder kan je ze inderdaad op een verhard stuk met een draadje eromheen wat wij dus paddock noemen neerzetten en das zeker 10 m2 met vers drink water... en voor een aantal uur perdag is dat best lekker denk ik.

@Isegrim,
oh ik dacht dat dat niet overal mogelijk was :) kheb er wel eens een filmpje van gezien, het ziet er ideaal uit! maar hoe doen jullie het als je een paard hebt met een blessure oid?

Er zijn maar weinig blessures waarbij een paard werkelijk gebaat is bij boxrust. Maar als dat nodig is, zijn er twee wenboxen die alleen in gebruik zijn als er een nieuw paard naar de kudde komt.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:51

Hit-actief zou ik zo voor tekenen :j

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:06

leuke topic! en hele mooie stallen! ik ben jaloeeers!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:11

Sieltjuh schreef:
Hit-actief zou ik zo voor tekenen :j

Ik zou ook niet meer anders willen. Heb tijdelijk bij een 'gewone stal' gestaan omdat we bij een andere hit vertrokken zijn omdat de boel daar niet onderhouden werd en het dus een bende was, maar nu ben ik weer helemaal happy. Ik trek het gewoon echt niet meer, een paard in een hokje. Ook niet als het enkel 's nachts is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:26

gossa4ever schreef:

@Isegrim,

10m2 is de maat van een stal (nog geen 3 bij 3,5meter), bedoel je niet eerder 100m2 ? Dat is 10 bij 10. (of 50m2, 5 bij 10 meter) Ook niet groot, maar daar kunnen ze wel wat in rondwandelen, in 10m2 kan een paard alleen maar stil staan en een rondje draaien...
Verder niets mis met verharde paddocks, heb zelf ook een stuk bestraat rondom de stal wat als uitloop wordt gebruikt en ben er jaarrond erg blij mee!

Een frisse neus, wind in de haren, ruimte om wat rond te wandelen, samen of met zicht op andere paarden en de omgeving en wat water en hooi en je hebt een veel tevredener paard dan een dier wat alleen tussen de (vaak vrij dichte) wanden van zijn stal staat 22/7...
En inderdaad, als ze naast een halve tot hele dag in zo'n uitloop ook nog een uurtje kunnen rennen en spelen elke dag in een grote zandbak/paddock met andere paarden, dan is de ergste energie al er af en met nog wat trainen er bij kom je echt de winter wel door.

Hoe ruimer de paddock en hoe langer buiten hoe beter, maar van in een drekkige natte ruimte zonder schuimogelijkheid uren in de regen staan worden de meeste paarden ook niet blijer... Hier blijven ze gerust een hele dag in hun inloopstal staan als het slecht weer is en ik ze daar ook nog hun voer geef... Vrijwillig :P Maar ik sluit ze niet op, dus is het in elk geval dan hun eigen keus en niet een gebrek aan mogelijkheden... ;)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:45

Calimero_ schreef:
gossa4ever schreef:
3x3 is toch goed te doen voor een fries?

Paarden groter van 1.56 moeten een stal hebben met een minimale grootte van 10 vierkante meter.

Dit is volgens de nieuwe richtlijnen van het paardenwelzijn..
Maar als hij meestal buiten staat is het inderdaad een stuk minder erg.

De reden dat mijn paard naar huis is gekomen is juist omdat ik haar de hele dag buiten wil hebben. De manege waar ze op stond kwam ze in de zomer max 3 uur per dag buiten en 's winters nog minder.
Al me al vond ik jouw opmerking in eerste instantie nogal betweterig aangezien ik er alles aan doe om het mijn paard naar het zin te maken,trots op ben wat we tot nu toe bereikt hebben en paardenwelzijn bij mij juist bovenaan staat.
Maar na een stukje doorgelezen te hebben zie ik dat je het anders bedoelt dan je in eerste instantie op mij hebt doen overkomen.....

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:01

Peet wat een geweldige stek hebben jullie gevonden zeg!
Het ziet er echt prachtig uit!