Tarieven verzorgster/bijrijdster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilona

Re: Tarieven verzorgster/bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:25

En wat is het verschil tussen verzorgers en een hondenuitlaat service? Beide verzorgen het beest omdat de eigenaar er geen tijd voor heeft?

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:43

Iedereen vult dit in zoals je het zelf wilt.
Wel of niet betalen het kan allebei en wie ben ik of iemand anders dan om te zeggen dat het belachelijk is om te betalen of belachelijk om niet te betalen.
Het gaat erom dat je er met je bijrijdster uitkomt en dat jullie van beide kanten er een goed gevoel bij heb.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:01

Het hangt er ook vanaf wat je kan, mag of moet doen. Wat voor stal, welke faciliteiten enz.

Ieder moet dit inderdaad voor zich weten. Zolang je er inderdaad samen maar uitkomt.

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:39

100,- is wel echt extreem duur! Niet doen zou ik zeggen! En al helemaal niet als je moet uitmesten.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:40

IlonavB schreef:
En wat is het verschil tussen verzorgers en een hondenuitlaat service? Beide verzorgen het beest omdat de eigenaar er geen tijd voor heeft?

er is een groot verschil tussen verzorgers en een hondenuitlaat service ;)
een honden uitlaat service zijn vaak volwassenen die al heel wat meer verantwoordelijkheidsgevoel hebben over je beestje, bovendien kun je aan een hond uit laten nog niet zoveel fouts doen, aan op een paard rijden kun je heel veel fout doen.
en daarnaast, een Honden-uitlaat service is een bedrijf die ik inhuur om mijn dier te verzorging, over het algemeen zijn dit goed opgeleide mensen met veel ervaring met verschillende honden.
de gemiddelde verzorger of bijrijder heeft een gemiddelde leeftijd die varieerd tussen de 11 en 15 jaar, vrijwel geen ervaring met paarden (behalve manege paarden) en vind van zichzelf dat het de sterren van de hemel rijd... over het algemeen is de ervaring van die kinderen nihiel... correct me if i'm wrong, maar als ik mensen ga betalen om mijn paard te rijden verwacht ik dat het dier er beter van wordt zonder dat het mij tijd en moeite kost... de meeste van deze bijrijders kosten tijd, moeite en geld omdat ze het gewoon weg nog niet waard zijn om betaald te worden voor het werk wat ze doen...
het is niet banketstaaf bedoeld, maar er zit een groot verschil tussen bedrijfsmatig en hobby matig. die honden-uitlaat service is een bedrijf en daar verwacht je resultaten van, bij een bijrijder kun je die verwachtingen gewoon niet hebben dus betaal je ze daar ook niet voor.
als je wilt dat je paard beter wordt en je wilt daar voor betalen breng je hem wel naar een trainingsstal toe ;)

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 07:30

En bijrijdster in die leeftijd.....
Sorry hoor maar er zijn er ook en heleboel die ouder zijn zelf heb ik ook een verzorgpaard gehad.
Mijn leeftijd was toen midden 30 dus genoeg verantwoording!!!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:45

vrouwke schreef:
ik zou het de volgende keer ook anders doen.

ik heb nu een verzorgmeisje maar die rijd alleen.
mesten en de rest doe ik zelf.
ze hoeft niets te betalen.

eerder had ik de mening: je mag blij zijn dat je paard bereden word.

maar nu denk ik ook, als ze betalen dat ze ook vaker komen.
of als ze niet betalen ook gewoon de dagen dat ze er zijn de klusjes doen.
of ik zou me paard verleasen.( schrijf je dat zo?) en dan hoeven ze geen klusjes te doen.
en ze mogen alles doen wat ze willen dan.
je hebt dan meer vastigheid.

ik werk ook 24 uur ( maar meestal draai ik er meer), en thuis een bedrijf.
en er word ook nog van huisvrouwen verwacht dat ze thuis poetsen :D
dus al met al vind ik het best wel een hoop werk.
en toch zou ik me paardjes voor geen goud kunnen missen.

Tja ik vind t vastigheid gevoel ergens ook per persoon afhankelijk. Bijvoorbeeld:
Ik heb 3 paarden die ik verzorg, normaal hoef ik daar niks mee te doen buiten me te bemoeien met t paard.
Ik kom 5 dagen in de week... Een enkele keer kan ik niet en dit laat ik op tijd weten.

Als eigenaar met vakantie is doe ik wel de wei mesten,water brengen, stal mesten, voer klaar zetten.
Kunnen ze eens een dagje niet dan doe ik dat ook zonder gemok.
Nu is van 1 van de paarden de eigenaar gevallen en heeft ribben gebroken, dus al 2 maanden doe ik alles 7 dagen in de week en zorg ook dat het voer optijd gehaald word als t op is etc. Ondertussen kan hij langzaam weer wat doen, dus de zondag doet hij sins vorige week weer zelf. Hij probeert nu ook de stal alvast uit te mesten zodat t kan drogen, ik strooi dan op en heeft hij er geen tijd voor gehad dan doe ik t gewoon.

Kortom hij heeft vastigheid, ik ga niet zomaar weg, ik help wanneer t kan als ik kan en als t gevraagd word... maar ik betaal niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:49

IlonavB schreef:
Ik blijf het maar raar vinden hoor, al die mensen met een eigen paard, die vervolgens opzoek gaan naar verzorgers omdat het allemaal toch wel een beetje veel is. En nog geld vragen ook, ze moeten blij zijn dat iemand wél tijd wil opofferen voor hún paard.

Als je het zo'n opoffering vind, waarom dan een verzorgpaard nemen uberhaupt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:49

Femke_S schreef:
Ik zie ook niet in waarom je zou moeten betalen.

Als bijrijder/verzorger steek je al veel werk in een dergelijk paard. De stal wordt uitgemest, paard krijgt beweging enz. Oftewel; de eigenaar wordt (in zeker zin) ontlast. Wanneer je als eigenaar weinig tijd hebt kun je op deze manier iemand die geen eigen paard heeft of kan onderhouden ook een plezier doen.

In mijn ogen een win-win situatie.

Maar zoals hierboven wordt beschreven; wanneer er alleen wordt gereden en geen klusjes hoeven worden gedaan kan ik me wel iets voorstellen bij een vergoeding. ;)

Genoeg stallen waar een bijrijder helemaal niet hoeft te mesten of enig klus hoeft te doen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:51

IlonavB schreef:

Een hond MOET uitgelaten worden, anders kan hij zijn behoefte niet kwijt of hij is gans de dag alleen. Dat heb je met een paard niet he, die MOET niet. Kan best een dagje zonder ruiter op zijn rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:52

wph1 schreef:
En bijrijdster in die leeftijd.....
Sorry hoor maar er zijn er ook en heleboel die ouder zijn zelf heb ik ook een verzorgpaard gehad.
Mijn leeftijd was toen midden 30 dus genoeg verantwoording!!!

Helaas is leeftijd geen garantie voor verantwoordelijkheidsgevoel.

LisanneFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:58

Ik heb de mazzel dat ik een verzorgpaard heb gevonden waar ik helemaal niks voor hoef te betalen! Ik mag komen wanneer ik wil, ik mag doen wat ik wil. Ben er heel blij mee! En betalen, nee dat zou ik nooit doen!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:00

xMiinh schreef:
100,- is wel echt extreem duur! Niet doen zou ik zeggen!

€100,- is inderdaad veel geld, maar of het
veel is om te betalen voor het bijrijden van een paard?
Dat ligt eraan wat je allemaal met het paard mag, wat voor
voorzieningen er zijn en hoevaak je moet komen.

Een paard leasen kost per maand veel meer!

xMiinh schreef:
En al helemaal niet als je moet uitmesten.

Wat heeft uitmesten daar nu weer mee te maken?
Ik snap dat je er niet voor wil betalen om wekelijks een
stuk weiland waar 7 paarden in lopen uit te mesten,
maar een stal uitmesten is toch niet zo'n probleem?!
Zoveel tijd en moeite kost dat nu ook weer niet..

Naar mijn idee hoort dat gewoon bij de dagelijkse verzorging..

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:01

ik weet niet meer of ik hier al es gereageerd had,

ik heb ook bij mijn vorige paard een bijrijder gehad, ze deed hem in ieder geval 2 keer per week en verder
als ze zin had :-) bijvoorbeeld zij sochtends en ik smiddags.
(ze reed vaak een rondje buiten en een keer een lesje)
mijn toenmalige bijrijder betaalde 100euro, dit was eerst niet zo, was gewoon voor niks.
Maar ik kreeg het erg krap met de financien en besloot t paard te koop te zetten, dit vond zij vreselijk en vroeg of een bijdrage van 100 euro zou helpen,
ik heb een goedkopere sta gezoch en met die 100 euro was ik enorm geholpen!
dit is dus zo gelopen, en vanuit de bijrijder zelf gekomen.

vroeger toen ik verzorgpony's had betaalde ik eerst ook niks, later heb ik aangeboden om 1x per jaar de ijzers van de paony's te betalen, omdat we vaak over de weg reden, dit vond de eigenaar een goed optie.

Ik heb nu een jong paard (3jaar) en rij hm in principe 3 keer in de week of minder, hij groeit nog behoorlijk!
verder stap ik met hm, lekker poetsen en hij staat in de paddock of op t land.
alsie straks wat meer aan het werk mag ga ik misschien wel opzoek naar een bijrijder, even kijken hoe t loopt,
niet omdat ik het zelf niet wil doen, maar omdat ik denk dat t voor mn jonge paard niet verkeerd is om iemand anders op zn rug te hebben.
wel zou ik een kleine bijdrage vragen, op een manege rijden kost immers ook geld!

als ik de bijrijder 100% vertrouw dan mag hij of zij (bijna) alles met mn paard, buitenritjes, springen en dergelijke. alleen opladen moet echt in overleg :-)
ik sta overigens op een stal waar uitmesten, voeren binnen en buiten zetten word gedaan

ik denk aan een bijdrage niet aan grote bedragen, ligt ook aan het aantal dagen,
maar misschien een keer een zak slobber? of lucerne? gewone een kleinigheid, puur omdat ik denk dat ze dan fanatieker zijn en zuiniger (is mijn gedachte gang)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:13

Mindim schreef:
IlonavB schreef:

Een hond MOET uitgelaten worden, anders kan hij zijn behoefte niet kwijt of hij is gans de dag alleen. Dat heb je met een paard niet he, die MOET niet. Kan best een dagje zonder ruiter op zijn rug.

Maar waarom dan een bijrijder nemen? Op dit moment worden er meer bijrijders gevraagd dan bijrijdpaarden... dus de vraag komt van de kant van de eigenaars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:10

Er werd gevraagd wat het verschil is tussen en bijrijder en een hondenuitlaatservice. Mijn reactie daarop is geen antwoord op de vraag waarom men wel of niet een bijrijder neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:11

Tussen een bijrijder of een verzorgster vind ik trouwens aardig wat verschil zitten, terwijl het in dit topic door elkaar loopt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:20

Mindim schreef:
Tussen een bijrijder of een verzorgster vind ik trouwens aardig wat verschil zitten, terwijl het in dit topic door elkaar loopt.

Klopt, alleen wordt er vaak een verzorger gezocht... terwijl de advertentie toch vaak de titel bijrijder krijgt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:21

wauw ik heb echt wel vet mazzel wat dat betreft zeg

mag paard (tot op zekere hoogte ofc) als mn eigen beschouwen. mag 7 dagen per week komen en rijden, maar kom 6 dagen en rij gemiddeld zo'n 5 dagen in de week.
Kast is me ter beschikking gesteld voor mn spullen. Er is een binnen - en buitenbak.

Wat ik betaal? : niks noppes nada...enige wat van me gevraagd wordt is dat ik de box van mn paard uitmest. En ik help op zaterdag mee met de andere boxen.

100 euro is wel heel erg veel hoor. Vooral omdat er voor het rijden een wederdienst wordt gevraagd. En dan ook maar 2 dagen voor die 100 euro. Persoonlijk zou ik nog even verder kijken.
Geeft ze je er ook nog eens les bij (en dan echt les) dan is er nog over te denken natuurlijk, want dan valt het nog wel weer mee. Bij een manege zul je meer kwijt zijn dan en je hebt geen priveles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:42

sallandval schreef:
Mindim schreef:

Klopt, alleen wordt er vaak een verzorger gezocht... terwijl de advertentie toch vaak de titel bijrijder krijgt.

Daar heb je gelijk in, maar ik neem aan dat voor men "aangenomen" wordt toch wel een gesprek heeft met elkaar en wat je dan van elkaar verwacht?
Daar kun je wel of niet mee akkoord gaan toch.
Ik geef zelf duidelijk aan wat ik verwacht en wat voor mijn rekening komt. Bij mij hebben ze nooit hoeven betalen, mijn paard werd er beter van, daarentegen betaal ik de lessen. Men hoeft hier verder ook niets te doen, enkel rijden. Als men zelf wil komen poetsen of knuffelen, mag dat, maar het hoeft niet. Ik heb geen verzorgster nodig namelijk.
Verder als je niet voor een bijrijdpaard wilt betalen, dan reageer je toch niet op een advertentie waarin een vergoeding wordt gevraagd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:46

xxCYNNxx schreef:
wauw ik heb echt wel vet mazzel wat dat betreft zeg

mag paard (tot op zekere hoogte ofc) als mn eigen beschouwen. mag 7 dagen per week komen en rijden, maar kom 6 dagen en rij gemiddeld zo'n 5 dagen in de week.
Kast is me ter beschikking gesteld voor mn spullen. Er is een binnen - en buitenbak.

Wat ik betaal? : niks noppes nada...enige wat van me gevraagd wordt is dat ik de box van mn paard uitmest. En ik help op zaterdag mee met de andere boxen.

100 euro is wel heel erg veel hoor. Vooral omdat er voor het rijden een wederdienst wordt gevraagd. En dan ook maar 2 dagen voor die 100 euro. Persoonlijk zou ik nog even verder kijken.
Geeft ze je er ook nog eens les bij (en dan echt les) dan is er nog over te denken natuurlijk, want dan valt het nog wel weer mee. Bij een manege zul je meer kwijt zijn dan en je hebt geen priveles

Wat ik van het hele verhaal nooit zo goed begrijp, voor menig hobby wordt geld uitgegeven en tijd ingestoken, waarom is dat een no-go bij bijrijders. Kijk als je fysiek mee helpt met klussen op stal dan zou ik dat persoonlijk als vergoeding zien.

Als je namelijk niet financieel wil bijdragen omdat men het als een wederdienst ziet, waarom wil men dan wel een stal uitmesten en helpen met klusjes op stal, dat is toch een betaling in natura voor dezelfde wederdienst?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:11

Ik heb ook een meisje dat mijn paard rijdt. Paard heeft tot zijn hem reed nog M2 + wp gelopen en B springen.
Ik ben gestopt met het paard dus zij heeft 'm volledig tot haar beschikking. Ze hoeft niet te mesten of iets anders te doen, alleen maar rijden.
Verder mag ze met mij mee naar mijn privé-les dat betaal ik. Verder help ik haar met rijden en gaan we mee op buitenrit, alleen vind ik (nog) niet verantwoord.

Ik vraag ook wel een bijdrage en vind dat eigenlijk niet meer dan logisch. Anders was ze op de manege gaan rijden wat zij eigenlijk niet wil en dat was maar 1x per week.
Manegelessen zijn ook duur. Nu heeft ze het paard volledig tot haar beschikking en ze mag er alles mee doen wat ze wil (tot in het redelijke natuurlijk).

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:23

Mindim schreef:
Wat ik van het hele verhaal nooit zo goed begrijp, voor menig hobby wordt geld uitgegeven en tijd ingestoken, waarom is dat een no-go bij bijrijders. Kijk als je fysiek mee helpt met klussen op stal dan zou ik dat persoonlijk als vergoeding zien.

Als je namelijk niet financieel wil bijdragen omdat men het als een wederdienst ziet, waarom wil men dan wel een stal uitmesten en helpen met klusjes op stal, dat is toch een betaling in natura voor dezelfde wederdienst?

Ik zie dat zelf niet als een betaling, maar iets wat er gewoon bij hoort. Ik heb ook een paard verzorgt die ik alleen maar poetste en dan pikte ik ook de stal mee en het voer zette ik ook klaar.

Ik wil overigens wel graag meebetalen in de vorm van lessen, zodat zowel paard (en dus eigenaar) en ik er baat bij hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:25

Dreamy schreef:
Mindim schreef:

Ik zie dat zelf niet als een betaling, maar iets wat er gewoon bij hoort. Ik heb ook een paard verzorgt die ik alleen maar poetste en dan pikte ik ook de stal mee en het voer zette ik ook klaar.

Ik wil overigens wel graag meebetalen in de vorm van lessen, zodat zowel paard (en dus eigenaar) en ik er baat bij hebben!

Hier wordt er anders nogal geklaagd dat men er wel zijn kostbare tijd instopt :)
Toch is het een betaling in natura, want men vind het wel normaal dat wanneer je klusjes doet, je niet betaald omdat je de klusjes doet. Maar hoef je niets anders te doen dan rijden, dat men een bijdrage niet vind kunnen. Is toch een beetje krom? Want het scheelt tijd en werk.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:39

Gewoon een vraag aan de bijrijders die mee betalen onzin vinden? Als je op een manegepaard of pony rijdt, betaal je ervoor. Dat is duidelijk. Als je op een paard mag bijrijden die op een volpensionstalling staat, waarbij het paard vaak "beter" is dan een manegepaard is, waarom zou je dan niks hoeven te betalen. Lekker goedkoop je favoriete hobby uitoefenen op een paard die vaak beter is dan zoals eerder gezegd dan een manegepaard, met meer vrijheid en geen beperking in tijd. Ik heb zelf een eigen paard. Een tijd paardloos geweest, toen wel als zeer goed leerpaard een bijrijdpaard gehad. Hier heb ik overigens niet voor hoeven betalen, had ik met alle plezier willen doen. Dus het geld omgezet in veel kwalitatieve lessen. Nu weer een eigen paard. Als er geen grote werkzaamheden tegenover staan, vind ik het zeer reëel om er een vergoeding tegenover te zetten. Reken maar eens uit wat je voor een eigen paard kwijt bent. Aan stalling en voer alleen al ben ik ruim € 350 per maand kwijt. Dus in zo'n situatie vind ik een bijdrage van € 100 per maand voor 2 dagen in de week best reëel. Zelf zit ik hieronder. Het is ook afhankelijk van de ervaring/rijkunst van de bijrijder.