Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:29

jesito schreef:
Daar geef ik je gelijk in, maar het komt af en toe over alsof alleen jouw manier goed is en alles wat hierbuiten valt is fout.
Ben maar blij met je eigen plekje dat je het zo goed voor elkaar hebt.

Ik blijf het grappig vinden dat mensen dat zeggen , terwijl ik volgens mij toch vrij duidelijk ben over mindere situaties dat die ook heel acceptabel kunnen zijn.
Er wordt echt enorm selectief gelezen :)

Ik zou het voor mijn eigen pony ab-so-luut niet willen , maar als iemand zijn paard slechts een dagdeel naar buiten doet en ècht geen mogelijkheden ziet om dat te verbeteren en er vervolgens nog vanalles aan doet om het dier nog meer uurtjes uit de stal te halen....en blijft uitkijken naar verbeteringsmogelijkheden , dan heb ik daar respect voor. Iemand die zijn paard in een hok gooit en vervolgens maar met drogredenen gaat gooien waarom het o zo slecht is om een paard buiten te zetten...daar ga ik dan wel eens op in omdat dergelijke onzin gewoonweg tegen gesproken moet worden. Net zoals de onzin van mensen die hun dier 24-7 in de bagger neerzetten.

De grap is dat ik juist minder oogkleppen op heb en zaken afkeur dan de mensen die mij daar van beschuldigen en het vervolgens denigrerend hebben over hamsterkooien en stormbanen , dat is echt de omgekeerde wereld :P

Nog grappiger is dat we het waarschijnlijk best wel aardig eens zijn allemaal :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:34

Citaat:
In deze tijd is er redelijk veel recent onderzoek beschikbaar over paarden en hun gedrag. Waar blijven alleen de publicaties van onderzoeksresultaten waar paard en mens wat aan hebben ? Waar is de informatie? Ik leerde zelf veel uit de praktijk en op de opleiding voor gedragstherapeut voor paarden, veel informatie die zo nuttig zou kunnen zijn voor anderen. Of meer nog, voor paarden en hun belang.
Helaas staat het wetenschappelijke onderzoek naar paarden even stil, met name omdat het zo enorm kostbaar is. Paarden houden is anders dan een bak met ratten of muizen. We hopen op financiële middelen om nog meer gedegen onderzoek te kunnen doen. Daar is behoefte aan, mensen willen graag feiten horen om iets te geloven. Nog een lastig punt is dat bij onderzoek de onderzoeksvoorwaarden hetzelfde moet zijn om een conclusie te trekken. Dat vinden de wetenschappers, maar de meeste mensen weten op basis van hun ervaring wel te vertellen wat goed en niet goed is voor dat ene paard.

Gevoelige dieren
Paarden zijn gevoelige dieren, aan de ene kant wordt dat erkend en durft de wetenschap uit te spreken dat paarden last kunnen hebben van eenzaamheid, stress, claustrofobie, frustratie, angst en pijn. Terwijl aan de andere kant maar heel schoorvoetend gesproken wordt over de meer positieve gevoelens en emoties als blijdschap, vreugde, liefde en behoefte aan sociale contacten. Allerlei paardengedrag en mensen zoals ik zitten te springen om andere mensen hierover voor te lichten in de vorm van cursussen en voorlichting aan belangstellenden. Maar de instanties die hierbij kunnen helpen bellen niet terug.

Een tipje van de sluier
Bij het spenen van veulens en het opsluiten van jonge paarden na een gezamenlijke opfokperiode in een stal is vaak veel sprake van stress. Onderzoek liet zien dat 40-60% van deze paarden kleine maagzweertjes hebben. Als die niet verholpen worden kan dit zich voortzetten. De reactie op de maagpijn is Luchtzuigen of kribbenbijten.
Luchtzuigen, kribbenbijten wordt nu als één gezien. Uit onderzoek blijkt dat het gedrag voortkomt uit een reactie op de opsluiting. Het ene paard is meer gevoelig voor maagklachten als gevolg van stress dan het andere. Opsluiting die stress veroorzaakt in het innerlijk van het paard kàn maagbeschadigingen geven. In 40-50% van de onderzochte paarden bleek dit zo te zijn. Net als mensen zal het ene paard nergens last van hebben, en het andere paard weer wel. Ieder dier is immers weer net een beetje anders en heeft andere behoeften.

Weven
Weven is ook een verschijnsel wat gezien wordt als 'stalgebrek'. De oorzaak van weven ligt echter in de bovenstaande beschrijving. Het paard wordt onrustig in de stal en zoekt een manier om die stress aan te kunnen. Weven is een reactie op een te kleine ruimte die onvrede geeft. Het paard kan niet veel en ontwikkelt zogenaamd stereotiep gedrag. Vergelijkbaar met wilde dieren in de dierentuin die hun dag besteden door de hele dag maar heen en weer te lopen voor hun hek. Weven is gedrag wat voortkomt uit onvrede en onoplosbaarheid, vanuit het paard bekeken, van de situatie. Een grotere ruimte doet het weven verdwijnen. Redelijk eenvoudige oplossingen, en toch wordt het paard zijn gedrag zijn gevoeligheid gezien als 'een stalgebrek' en niet andersom.
Net als wilde dieren is ons huidige paard nog altijd van nature een steppedier. Steppedieren leven op open vlaktes en hebben onder andere behoefte aan ruimte om te rennen en aan sociale contacten met soortgenoten.

Geestdodend gevangen
In de praktijk zie je ook vele paardenstallen met een uitzicht op een blinde muur of de hooi- en stro voorraad voor de komende winter. Het behoeft geen uitleg dat dit geestdodend is voor paarden. Gedrag als passerende soortgenoten aanvallen is dan geen stalgebrek, maar een vorm van uiting geven aan het gevoel van onvrede wat een paard heeft. Het is zijn manier van het hebben van sociaal contact, soms zelfs het enige sociale contact.
Paarden zijn horizon kijkers, ze hebben behoefte aan impulsen van buiten. Net als mensen is opsluiting met een doelloze en inhoudsloze dag zonder uitzicht geestdodend en brengt individueel gedrag met zich mee. De ene kan er beter mee omgaan dan de ander. Maar in veel gevallen verwachten wij wel erg veel aanpassingsvermogen van de paarden.

Voorkomen
Om dergelijk onwenselijk en medisch gezien ongezonde reacties te voorkomen is er eigenlijk maar één oplossing. Kritisch kijken naar het stalmanagement.
Soms kan een paard wat weeft een grotere plek krijgen, het weven stopt dan. Misschien is het mogelijk meer weidegang aan te bieden, paarden weven niet in de wei. Ook het kritisch kijken naar voertijden en hoeveelheden is een overweging. Allerlei punten die je stapsgewijs eens kunt nalopen.

Oplossingen zoeken
Kortom als een paard symptomen vertoont die niet wenselijk zijn, pak dan niet het paard aan wat onwenselijk gedrag vertoont, maar kijk eens goed naar de omgeving van dat paard. Stel de vraag eens waarom het paard iets doet. Wat heeft dat ene paard nodig?
Heel vaak is een kleine aanpassing voldoende om het welzijn van het paard te verbeteren.
Beetje creativiteit èn een hart voor paarden en hun welzijn zijn de sleutel van het geluk voor paard en mens.

Bron:Horses

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:38

Ik begrijp je ergens wel, maar vergeet absoluut niet dat niet iedereen een mooi plekje aan huis heeft.
Ik heb mijn paard 17 jaar en ben me al bij wat ramp-stallen uitgekomen.
En je hebt het gewoon niet voor het zeggen, ik heb ook al wat verhuizingen achter de rug.
Zoiets wat jij hebt dat heb je niet in pension en als paarden op een pension staan waar ze 24/7 buiten staan met schuilstal worden de groepen vol geduwt.
En in de winter staan ze dan op een te kleine paddock, ik heb nu twee van deze plekken meegemaakt wat voor mijn paard niet functioneerde en dat doe ik mijn paard niet aan.
Als ik zo'n plek had als jouw dan wist ik het wel, maar hier krijg je heel moeilijk land en ik heb ook de lotto niet gewonnen dat ik een groot huis met wei koop.

Maartje1990

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:46

weet je wat ik nooit begrijp, mensen klagen altijd dat ze paarden niet buiten kunnen zetten in de winter, omdat de wei kapot gaat etc. En modderig wordt etc. Maar, behalve net bij de ingang van de inloopstal en de poort tussen de ene en de andere wei (die dus altijd open staat) heb ik nergens last van modder en kapotgelopen stukken, ook niet in de winter :+ En nee, ik heb geen speciale afwaterloopsystemen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:26

Jesito : denk je dat ik dat niet gehad heb dan :P

Er zijn bij mij in de buurt ook altijd zat mensen geweest die maar zeiden dat ze niks beters konden vinden dan hun paard op de manege bijna de hele dag op stal...terwijl ik toch altijd fijnere plekken heb weten te vinden , maar wel bij mensen thuis. Het wordt je niet in de schoot geworpen , je moet er wel naar op zoek gaan en dat vinden veel mensen te veel moeite :o

En omdat er overal wel iets is , heb ik me rot gezocht via Funda en Google Earth naar een betaalbaar huis met groen erachter dat erbij gehuurd kon worden , want ook ik heb de Lotto niet gewonnen en dat zal niet gebeuren ook gezien ik niet mee doe ;)

Mochten wij dit stukje land niet meer kunnen huren om 1 of andere reden dan hebben wij dus ook een groot probleem.....maar ik weet wel zeker dat mijn paardje absoluut niet langdurig stal-arrest zal krijgen.

Maartje : dan heb je waarschijnlijk hele goede grond (geen klei of veen of meer van dat fraais) en wellicht ook lekker veel ruimte , want dat scheelt enorm :)

Als het hier flink nat is op de klei , dan hoeven ze maar 3x heen en weer te lopen en het is erwtensoep i.p.v. gras :P

Hier moet je dus echt met zand en bestrating aan de slag om je paarden in de winter lekker buiten door te kunnen laten luchten :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:52

Maartje1990 schreef:
weet je wat ik nooit begrijp, mensen klagen altijd dat ze paarden niet buiten kunnen zetten in de winter, omdat de wei kapot gaat etc. En modderig wordt etc. Maar, behalve net bij de ingang van de inloopstal en de poort tussen de ene en de andere wei (die dus altijd open staat) heb ik nergens last van modder en kapotgelopen stukken, ook niet in de winter :+ En nee, ik heb geen speciale afwaterloopsystemen.

:D ik zou zeggen kom eens kijken bij de wei waar mijn paard instaat :j
dat is veengrond en ze zakken daar een hoefdiepte in weg
en als ze een sprintje trekken kan je het spoor vanaf de weg volgen :+ diepe gaten en kluiten aarde liggen in de wei :j
de grote wei heeft de boer dicht gegooid,gelukkig is er een kleine wei op hoger gelegen deel waar ze nu met z`n 3en opstaan
het moet nu snel opdrogen anders blijft de wei dicht tot volgend jaar.
en als het weitje waar ze nu op staan vertrapt gaat worden gaat ook deze dicht, en dan is het paddock en paar uurtjes in een kleiwei achter de kassen,maar dat is erg klein en kunnen daar niet lang op anders blijft ook daar niks van over.
hier is het gewoon blij zijn met wat je hebt.

vroeger stonden de paarden een eiland verder [ in Ouddorp ] en daar is alleen zandgrond en stonden ze het hele jaar buiten met schuilstal
maar helaas hebben we hier veengrond.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:04

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:13

Waar durven bepaalde personen zo glashard te beweren dat uitdaging onzin en onnodig is bij opsluiten in beperkte ruimte?
Overal in dierentuinen is men druk bezig met het verrijken van de leefomgeving. Savannes, prairies, tropisch regenwoud, alles wordt nagebootst en men probeert het leefgebied, hoe klein soms ook, afwisselend en interessant aan te kleden en men zoekt manieren om de dieren geestelijk uit te dagen, naar eten te laten zoeken of er voor te werken, en voldoende bewegingsmogelijkheid te geven, waar mogelijk in tweetallen of groepjes voor het sociaal contact bij dieren die van nature ook samen of in groepen leven...

Waarom zou dat voor het paard dan ineens onzin zijn en nabootsen belachelijk en vooral voor de mens?
Sinds deze manier van huisvesten in dierentuinen is het welzijn van de dieren gestegen. Men kon dat merken aan minder stereotiep gedrag/"kooigebreken" ;)) en betere fokresultaten!

Veel paarden hebben het natuurlijk beter dan dieren in een dierentuin. Die komen gewoon elke dag met andere paarden in een ruim weiland. Maar daar waar dat niet mogelijk is omdat de bodem niet voldoet, of het dier niet tegen de hoeveelheid "fastfood" onder hun voeten kunnen, is het toch alleen maar mooi als men de minder ideale situatie probeert te verrijken?

Maartje1990 schreef:

Dat hangt van je bodem af en ligging.
In lager gelegen polders (waar kunstmatig gezorgd moet worden met dijken en gemalen etc. dat het land niet letterlijk onder water staat) staat het grondwater vaak ook hoger, is afwateren lastiger en heb je dan veen als ondergrond, dan kan dat problemen geven. Wordt veengrond stukgelopen in natte tijden, dan verandert het in moeras. Ik heb echt veel grond voor het aantal paarden, maar als de paarden met elke stap die ze doen 20 tot 30 cm wegzakken dwars door de zode heen, dan gaat het land toch echt heel erg stuk. En niet alleen bij de ingang... Helaas.
Daarom alternatief van zandpaddock, bestrating, rijbak en zandpad (helaas het zandpad en extra paddock aan het zandpad deze zomer niet afgekregen omdat door de hele zomermaanden regen de zandauto's niet meer over het land konden komen)

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:15

jesito schreef:
Als ik zo'n plek had als jouw dan wist ik het wel, maar hier krijg je heel moeilijk land en ik heb ook de lotto niet gewonnen dat ik een groot huis met wei koop.

Dat is dus ook weer heel persoonlijk, want dat plekje zou ik niet willen. Weidegang krijgen de paarden bij ons echt wel, maar een hele speelruimte heb ik geen behoefte aan.
Een goede bodem in de bak vind ik belangrijker dan een paddock paradise. Ik wil namelijk wel graag trainen.
Mijn sportpaarden lopen gewoon op de wei, maar geen 24/7.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:17

joyce B ik vind jouw bijdrages aan dit topic +:)+
wat jij hierboven nu zegt is wat ik precies dacht in mijn meeleesmodus maar ik kreeg het maar niet zo goed verwoord :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:22

joyce B schreef:
Chaos schreef:
Leuke foto's Pmarena.
Zoiets vind ik leuk, al zou ik het nog weer anders doen maar tis ook persoonlijk en je moet kijken naar de beschikbare ruimte off-course. Maar ik zou een paar dingen anders doen (liksteen, voeren ed.). Heb jij een plattegrondje? Het is niet met rechte lijnen uitgezet of wel?

Erg mooi. :)

Maar niet haalbaar met meerdere paarden (zou dat ook niet willen, en ondanks zo'n track zou ik ze 's nachts als nog binnendoen. Als is het van 23.00-06.00. Hihi.

Dan is dit een leuk voorbeeld van hoe het kan met een grote groep!:
Dit is een speciale manege met pensionstalling en zij hebben op hun 4ha grote terrein een paddock paradijs aangelegd met 2 km aan paden waar alle manege- en pensionpaarden overdag lopen. 's Nachts komen ze nog gewoon op stal.
Hieronder de link naar hun website en links naar hun uitnodiging voor de opening met foto van deel van het terrein en albums met foto's van de aanleg.

http://www.depaardenmaat.nl
http://www.freewebs.com/gydjulind/Inter ... 281%29.pdf

https://picasaweb.google.com/GandalfGen ... eat=email#

https://picasaweb.google.com/1124553949 ... eat=email#

Gaaf!!

Maar nog steeds niet haalbaar. Heb 25 paarden. 10 Groepen. 1 Staat er alleen. De rest met 2,3 of 4 op het land.
Alles bij elkaar vallen er geheid doden. :j

Daarbij zouden de pensionklanten het niet willen.

Maar mooi opgezet hierboven!

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:23

Tat_jana schreef:
sjaah ik denk toch dat paarden die stallen "leuk" vinden dit assoseren met lekker eten :) kan me er gewoonweg niks bij voorstellen dat paarden het fijn vinden om opgesloten te staan :)

Deze mening deel ik ook! Paarden die overdags buiten staan worden naar binnen gelokt met lekker voer!!
Dus ik ben van mening paardjes lekker zelf de keus geven of ze buiten of binnen willen staan. Ze staan hier nooit binnen, alleen als het regend gaat die van me stalgenootje op stal staan. Die stelt het dan zeer op prijs dat er een schuilstal is.
En als de mensen komen zijn ze extra blij, want dat betekend VOER!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:06

Mindim schreef:
Lovely schreef:
Paarden zijn dommer dan katten en daar moet de mate van geestelijke uitdaging o aangepast worden. Met al dat nabootsen kan me dus al gauw de plank mis slaan. Maar als baas heb je er dan wel alles aan gedaan voor je eigen idee. Em dat is vopr de meesten al genoeg ongeacht hoe de paarden erbij staan in e werkelijkheid.

Hoe vind je dat een paard gehouden moet worden dan, op stal en verder stapmolen en een uurtje rijden en dan mag ie tevreden wezen en dan heb jij er al
s baas alles aan gedaan? Ik noem het gemakzucht, welke men goed praat door te zeggen dat het paard dat fijner vindt.

Simpel: nee. Maar waarom denk je dat? Er is een hoop grijs in de wereld hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:23

Lovely schreef:
Simpel: nee. Maar waarom denk je dat? Er is een hoop grijs in de wereld hoor.

Nee, valt het kwartje? Er is namelijk een heleboel grijs, maar er wordt hier gesproken over of op stal of 24/7 in de wei. Ook jouw bijdrages neigen 1 kant op en ik kan in jouw posts geen spoor grijs ontdekken helaas.
Jij bent degene die beweerd dat paarden die de stal vervelend vinden, onopgevoed zijn. Hoe kom je er bij of is dat alleen jouw mening, waar komen stalondeugden dan vandaan, allemaal onopgevoede paarden? Verklaar je eens nader?

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:25

Mindim schreef:
[Hoe kom je er bij of is dat alleen jouw mening, waar komen stalondeugden dan vandaan, allemaal onopgevoede paarden? Verklaar je eens nader?

Stalondeugden komen voornamelijk uit te weinig ruwvoer, te weinig beweging enz. Niet omdat een paard geen uitdaging kreeg in zijn paddock paradise.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:28

LauwtjuhLevi schreef:
Tat_jana schreef:
sjaah ik denk toch dat paarden die stallen "leuk" vinden dit assoseren met lekker eten :) kan me er gewoonweg niks bij voorstellen dat paarden het fijn vinden om opgesloten te staan :)

Deze mening deel ik ook! Paarden die overdags buiten staan worden naar binnen gelokt met lekker voer!!
Dus ik ben van mening paardjes lekker zelf de keus geven of ze buiten of binnen willen staan. Ze staan hier nooit binnen, alleen als het regend gaat die van me stalgenootje op stal staan. Die stelt het dan zeer op prijs dat er een schuilstal is.
En als de mensen komen zijn ze extra blij, want dat betekend VOER!!

Een paard van me staat niet graag op stal, wordt ie ellendig van. Dus daar staat ie niet. Mijn andere paard staat weer voor de nachten binnen en die staat te genieten. Ik heb geen paddockparadise, de tinkers staan in een grote uitloop met stal en bak en wanneer mogelijk wei. De kwpnérs, gaan of de dag in de wei of enkele uren per dag op de paddock.

@Maartje1990 De weilanden hier zijn van vette klei. Slippartijen en dergelijke gebeuren zo, mijn ene paard staat er nu kreupel van. Dus het is niet zo dat alleen een inloop maar vies is. Bij vette klei en een hoog grondwaterpeil, loopt het water ook maar mondjesmaat weg. Het is op het ogenblik stukgelopen, 1 weide althans.
De politie is al wezen kijken er hadden mensen geklaagd, maar onterecht. Mensen klagen ook over mijn eczeemdeken, zegt genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:28

Active schreef:
Mindim schreef:
[Hoe kom je er bij of is dat alleen jouw mening, waar komen stalondeugden dan vandaan, allemaal onopgevoede paarden? Verklaar je eens nader?

Stalondeugden komen voornamelijk uit te weinig ruwvoer, te weinig beweging enz. Niet omdat een paard geen uitdaging kreeg in zijn paddock paradise.

Had ik het over een paddock paradise dan? Nee.
Lees voor de lol mijn stuk hierboven eens over stalondeugden en het ontstaan daarvan.
Maw je moet ze wel wat te doen geven (voer) anders vervelen ze zich suf op stal, idd ja. Je zegt het zelf.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-11 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:29

Active schreef:
jesito schreef:

Dat is dus ook weer heel persoonlijk, want dat plekje zou ik niet willen. Weidegang krijgen de paarden bij ons echt wel, maar een hele speelruimte heb ik geen behoefte aan.
Een goede bodem in de bak vind ik belangrijker dan een paddock paradise. Ik wil namelijk wel graag trainen.
Mijn sportpaarden lopen gewoon op de wei, maar geen 24/7.

Ik had het over de PLEK en niet over de stormbaan :D

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:36

Mindim schreef:
[
Lees voor de lol mijn stuk hierboven eens over stalondeugden en het ontstaan daarvan.
Maw je moet ze wel wat te doen geven (voer) anders vervelen ze zich suf op stal, idd ja. Je zegt het zelf.

Ik weet prima het ontstaan van stalondeugden, maar dat gaat wel wat verder dan alleen in de wei zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:51

Lovely schreef:
160 meter maarliefst? Mijn paard stond op 6 hectare en was in volle galop een paar minuten onderweg naar het einde.
En wat het kortzichtige betreft kan ik je alleen maar aanraden om eens nauwkeurig in de spiegel te kijken. Ik lees jouw posts niet meer omdat ze alleen maar bedoeld zijn om je eigen situatie te promoten en om jezelf gelijk te geven. Succes met je hamsterkooi!

Ben ik het heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelemaal mee eens !!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:53

Hee daar is joenohoe weer , 2 bevooroordeelde slechte lezers hebben elkaar gevonden , schattig :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:57

Active schreef:
Mindim schreef:
[

Ik weet prima het ontstaan van stalondeugden, maar dat gaat wel wat verder dan alleen in de wei zetten.

Ik zeg nergens da je dat oplost door het in de wei zetten, maar ze weven niet in de wei. Dus je kunt ook stellen dat wanneer een paard meer weidegang gehad zou hebben en wat meer dan een stal van 3x3 het gedrag misschien helemaal wel niet was ontstaan. Het gaat namelijk niet om het oplossen, maar om het voorkomen. Als je het op moet lossen ben je al te laat imo.
Maar als jij denkt dat stalondeugden ontstaan door een gebrek aan ruwvoer, ben ik het gedeeltelijk met je eens. Met ruwvoer ga je de verveling tegen, maar is dan niet de eigenlijke oorzaak van stalondeugden verveling en ruwvoer in dit geval een symptoomoplosser? Haal het hooi weg bij zo'n paard of het is weer op, dan weeft het weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:09

pmarena schreef:
Dat zijn ook echt de basisdingen die een paard graag heeft :j

Hier heb ik het pad net maar weer opengezet , de ergste plassen zijn weg en ze vinden er eigenlijk echt geen reet aan op de paddock (al zullen ze voor een buitenstaander best wel tevreden lijken :) ) , staan de hele tijd maar wat hooi te vreten en te zeuren of ze weer het pad op mogen :P

Elke keer dat ze mij horen in de tuin hoor ik een vragend prutteltje van Rena , hihi.

Tsja, zelfs jouw paarden zijn gewoontedieren he, die willen wat ze gewend zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:12

Uiteraard :j

Gelukkig hebben ze de gezonde behoefte om op pad te willen / te willen grazen , zoals dat hoort bij een paard dat gezond tussen de oortjes is :)

Als het goed weer is en ze toch bij de stal blijven hangen in plaats van lekker te gaan grazen , zou ik me eens flink achter de oren krabben en uit gaan zoeken wat er aan de hand is , want dan is er echt iets niet pluis in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:15

pmarena schreef:
Tja , daar kies ik toch zelf voor :) En wij mogen niet kiezen?

Het terrein hebben we er op aangepast dat we ze ook maar 2 uurtjes op de wei kunnen zetten , of zelfs helemaal niet , en dan volledig op GZH kunnen zetten.

Ze hoeven niet per-sé de hele dag op de wei maar dat is de keuze die we hier nu op dit moment maken.
Dat is het mooie van een dergelijke inrichting : je kunt het op heel veel verschillende manieren gebruiken.

Dat heeft verder niet met huisvesting te maken maar met een persoonlijke keuze. Dat je paarden dik zijn is een persoonlijke keuze van jou? En dat zegt perfecte pmarena ? Gezondheid telt niet mee? Oei, had ik niet van je verwacht...
Van mij mogen ze een buikje hebben , ik zie ze ook liever slanker maar als ik ze dan alleen maar de hele dag op het zand moet houden en droge smakeloze sprietjes moet laten eten dan is dat het ook niet waard , ze moeten wel wat aan hun leven hebben en als ze er goed tegen kunnen en niet in de gevarenzone komen , dan kijken we maar tegen die dikke buikjes aan , trekt vanzelf weer weg van de winter :)

Wel grappig dat je vindt dat ik me profileer alsof ik alles perfect doe , want dat is absoluut niet zo. Nee??? Zo profileer je je dus echt wel, wat jij doet is goed, wat een ander doet is niks, alleen jouw manier van paarden houden is goed en wat daar niet op lijkt is niks.
Dat denk ik niet en dat zeg ik dus ook niet Wat ik al zei, alleen jouw manier van paarden houden is volgens jou goed en de rest veroordeel je..., als ik het wel zou denken zouden we hier niet zo druk bezig zijn voor die knollies want dan zouden we niks meer hoeven te veranderen :P

Ze hoeven van mij alleen niet kostte wat kost in een sportmodelletje te zijn , dat wil nog niet zeggen dat ze meteen hoefbevangen worden , niet al te panisch doen hoor :P