[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:40

2e tag mist / , dus [/img]

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:07

Ash_
Ik heb vorig jaar iemand een soortgelijk systeem zien gebruiken bij haar pony's, maar de ton lag op de grond. De pony's speelden met de ton en haalden uit die ton hooi uit de gaten. Het waren plastiek tonnen met een schroefdeksel én het deksel werd door een metalen spanband vastgehouden.
Pony's liepen de hele dag te spelen met de ton en konden toch mondjesmaat eten. De ton ging ook de paddock rond....

Mijn slopers zouden er wel hun voetjes op plaatsen vrees ik... maar bij hen werkte het prima.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:09

kijk naar hoe het paard zich moet buigen voor hij kan eten. Niet fijn.... en ze eten niet 3x per dag een happie eten zoals bij mensen...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:50

Jolene85 schreef:
@Ash: ik heb ze ook gezien maar het schijnt dat deze manier van slowfeeden niet goed is voor de stand van de nek; paarden horen hun hoofd recht naar beneden te brengen tijdens eten en op die manier gaan ze schuin /3

Ik heb een pelletbox gekocht, een stuk hekwerk, 4 snelbinders en zo een slowfeeder gemaakt. De onderkant is waterdoorlatend en dus erg handig. De snelbinders zitten onder in de pellet vast en boveninaan het hekwerk. werkt prima! Ze kunnen niet vast komen in te laag handende netten, het is moeilijk te slopen en erg makkelijk te vullen; IDEAAL! En ze hebben zo een goede eet stand! :Y)
Zie foto's hieronder(hoop dat ze werken!)

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Heb de linkjes even gerepareerd in je quote, zijn nu aanklikbaar.

Leuke oplossing trouwens.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:03

Yentel1 schreef:
Ik wil een hooinet VAST maken in de stal, zoek nog tips voor een goede bevestiging waarbij het net makkelijker te vullen is.
Bedankt!

Hoi hoi, zag dit berichtje nog langskomen. Ik heb mijn hooinet vastgeklikt hangen in stal. Eigenlijk heel simpel maar weet niet of ik het uitgelegd krijg (heb geen foto hier ;)). Ik heb, over de breedte dat ik de ingang van het net gespannen krijg een aantal haken opgehangen in stal (als je spijlen hebt kan je dit met strotouwtjes ook doen) en daaraan de ene helft van het hooinet geklikt, zodat hij vast hangt aan de mazen en ook aan het touw waarmee je het net dicht trekt. De andere helft hangt dan nog wat naar voren, zodat je het kan vullen. Aan de haken klik je weer boothaken (of hoe iedereen die ook noemt ;)) en als je net gevuld is klik je de andere helft van het touw aan die boothaken, zodat het dicht blijft zitten. Ik heb een vrij groot net en dat hangt leeg net tot op de grond. Toen mijn paard op ijzers stond had ik op 40 of 50 cm hoogte ook een haakje zitten, zodat ik het net een eind van de grond kon houden (was anders bang dat hij er per ongeluk on zou haken), maar nu hangt het gewoon los.
Met vullen haal je het touw uit 2 haken, je vult je net, klikt het touw terug en klaar....ik heb het net nog nooit tot volle capaciteit gevuld (rood zwarte net van equimatch) overigens...

Nou heb ik geen idee of je dit kan visualiseren, jeetje wat kunnen foto's makkelijk zijn :) Als ik eraan denk wil ik best even een foto maken vanmiddag...

We gebruiken dit systeem nu met 4 van de 6 paarden op stal (van 2 eigenaren) en het bevalt me echt super. Stal blijft schoon en het vullen is een fluitje van een cent :) Ik zou graag ooit nog es een kist maken, maar tot die tijd doe ik het zo..

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:41

Ja nu werken je linkjes.
Mooi gemaakt.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:59

Elpharo schreef:
Yentel1 schreef:
Ik wil een hooinet VAST maken in de stal, zoek nog tips voor een goede bevestiging waarbij het net makkelijker te vullen is.
Bedankt!

Hoi hoi, zag dit berichtje nog langskomen. Ik heb mijn hooinet vastgeklikt hangen in stal. Eigenlijk heel simpel maar weet niet of ik het uitgelegd krijg (heb geen foto hier ;)). Ik heb, over de breedte dat ik de ingang van het net gespannen krijg een aantal haken opgehangen in stal (als je spijlen hebt kan je dit met strotouwtjes ook doen) en daaraan de ene helft van het hooinet geklikt, zodat hij vast hangt aan de mazen en ook aan het touw waarmee je het net dicht trekt. De andere helft hangt dan nog wat naar voren, zodat je het kan vullen. Aan de haken klik je weer boothaken (of hoe iedereen die ook noemt ;)) en als je net gevuld is klik je de andere helft van het touw aan die boothaken, zodat het dicht blijft zitten. Ik heb een vrij groot net en dat hangt leeg net tot op de grond. Toen mijn paard op ijzers stond had ik op 40 of 50 cm hoogte ook een haakje zitten, zodat ik het net een eind van de grond kon houden (was anders bang dat hij er per ongeluk on zou haken), maar nu hangt het gewoon los.
Met vullen haal je het touw uit 2 haken, je vult je net, klikt het touw terug en klaar....ik heb het net nog nooit tot volle capaciteit gevuld (rood zwarte net van equimatch) overigens...

Nou heb ik geen idee of je dit kan visualiseren, jeetje wat kunnen foto's makkelijk zijn :) Als ik eraan denk wil ik best even een foto maken vanmiddag...

We gebruiken dit systeem nu met 4 van de 6 paarden op stal (van 2 eigenaren) en het bevalt me echt super. Stal blijft schoon en het vullen is een fluitje van een cent :) Ik zou graag ooit nog es een kist maken, maar tot die tijd doe ik het zo..

Ik zou graag een foto zien! Klinkt goed :)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:52

Ook ik ben opnieuw opzoek naar een slowfeeder. Had fijnamige netten van ej en nickyskeet maar die gaten worden steeds groter. Binnen 1,5 uur heeft hij het leeg. Dus schiet ook niet echt op.

Iemand tips?
heb hooinet.nl gehad
littlebit hooitas
fijnmazige netten

Helaas geen van alle een succes met mijn sloper.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:07

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:28

Hout zou het hier niet overleven, dat moet achter stroom.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:49

Qua bijten eraan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:52

Ja, jonkie is net een bever

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:51

Ik kom hier ook eens een beetje meekijken.
Mijn paard staat bij vrienden, zij hebben zelf nog een grote pony en 2 shetlanders. 4 in totaal dus.

In de zomer staan ze op een zandpaddock, gezellig met zijn allen. De schuilstal is in 2en gesplitst. In het ene gedeelte kunnen de 2 grote komen. In het andere deel hangt op paardenborsthoogte een balk, zodat alleen de shetlanders daar in kunnen. (Zodat er ook hooi voor hen over blijft, en ze rustig kunnen eten zonder weg gejaagd te worden.)

We zouden graag slowfeeders plaatsen, ook om minder zooi te krijgen. (We leggen het hooi nu gewoon op de grond, dan eten ze niet alles op, de shetten pissen er eens lekker overheen, en er ligt dus iedere keer een bult vies oud ondergepist hooi. :( Wat ik met liefde opruim, maar het zou makkelijker kunnen denk ik. )

Maar: Er zou dan eentje in het schuilgedeelte van de shetten moeten komen, op hun hoogte. En daarnaast eentje in het paardengedeelte. So far so good, daar kan het niet nat regenen, dus daar kun je als je wil natuurlijk een baal per keer in gooien.
Probleem: De groten gaan niet samen in die schuilstal staan eten. Dus er moet er ook nog eentje een eindje verderop in de paddock geplaatst worden. Wat zouden jullie daarvoor gebruiken? Want als het natregend word het toch een vieze schimmelende zooi? Dus daar kan alsnog maar een plakje per keer in? (Meer eten ze per nacht eigenlijk niet.) Welk systeem kun je dan makkelijk op de grond (voor een natuurlijke eethouding) zetten waar ook gewoon 1 plakje in kan?

Alvast bedankt. :o

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:49

Ik kom hier ook even gluren!

Eerst was ik overtuigt van een kliko... maar nu ik die houdingen zo zie van die paarden ben ik daar toch maar weer vanaf gestapt.

Mijn eisen zijn:
Natuurlijke eethouding
moet (heel) veel in kunnen
Handig zijn in gebruik
Er mogen geen shetlander veulen pootjes in passen
Te maken zijn met materiaal wat ik nog heb liggen
Of in de schuilstallen of iets dat er geen water in blijft staan.

Ik zit nu te denken aan een hooikussen maar dan de xxxxl versie zegmaar. En die dan gewoon op de grond neer te leggen...

Iemand nog ideeen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 00:05

Hooikussens zijn niet veilig voor shetveulen voetjes, ze zwaaien flink in het rond (dus veel losse sprieten hooi) en nemen makkelijk zand/modder op. Ook wil je ze in de winter niet moeten vullen ivm bevriezen net en sluitingen. Bak + rooster is bij graashouding beste optie.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:07

Gypsy schreef:
Ik kom hier ook eens een beetje meekijken.
Mijn paard staat bij vrienden, zij hebben zelf nog een grote pony en 2 shetlanders. 4 in totaal dus.

In de zomer staan ze op een zandpaddock, gezellig met zijn allen. De schuilstal is in 2en gesplitst. In het ene gedeelte kunnen de 2 grote komen. In het andere deel hangt op paardenborsthoogte een balk, zodat alleen de shetlanders daar in kunnen. (Zodat er ook hooi voor hen over blijft, en ze rustig kunnen eten zonder weg gejaagd te worden.)

We zouden graag slowfeeders plaatsen, ook om minder zooi te krijgen. (We leggen het hooi nu gewoon op de grond, dan eten ze niet alles op, de shetten pissen er eens lekker overheen, en er ligt dus iedere keer een bult vies oud ondergepist hooi. :( Wat ik met liefde opruim, maar het zou makkelijker kunnen denk ik. )

Maar: Er zou dan eentje in het schuilgedeelte van de shetten moeten komen, op hun hoogte. En daarnaast eentje in het paardengedeelte. So far so good, daar kan het niet nat regenen, dus daar kun je als je wil natuurlijk een baal per keer in gooien.
Probleem: De groten gaan niet samen in die schuilstal staan eten. Dus er moet er ook nog eentje een eindje verderop in de paddock geplaatst worden. Wat zouden jullie daarvoor gebruiken? Want als het natregend word het toch een vieze schimmelende zooi? Dus daar kan alsnog maar een plakje per keer in? (Meer eten ze per nacht eigenlijk niet.) Welk systeem kun je dan makkelijk op de grond (voor een natuurlijke eethouding) zetten waar ook gewoon 1 plakje in kan?

Alvast bedankt. :o

Zorgen dat het water goed kan weglopen, dan is de kans op beschimmelen vrij klein. Je moet het geen weken laten liggen, maar je kan er best voor eventjes wat hooi in doen hoor.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:09

tamary schreef:
Hooikussens zijn niet veilig voor shetveulen voetjes, ze zwaaien flink in het rond (dus veel losse sprieten hooi) en nemen makkelijk zand/modder op. Ook wil je ze in de winter niet moeten vullen ivm bevriezen net en sluitingen. Bak + rooster is bij graashouding beste optie.

Daar heb ik ook al naar zitten kijken.
Maar de bak moet wel heel laag zijn gezien ik 4 shetters heb, vanaf 85 cm.
Dus dan kom ik snel weer met of dat de eethouding niet meer natuurlijk is of er maar heel weinig in kan..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:57

Ik zou gewoon gaan voor een langwerpig slowfeeder hooinet, met mazen van 30mm, ik neem aan dat een Shet-veulen wel grotere hoefjes heeft dan 3 cm ;)

Ze plukken het hooi er op borst-kniehoogte uit, trekken het met het hoofd van voren, naar beneden toe dus staan niet met het hoofd omhoog verder, en ze kunnen het vervolgens gewoon opeten op de hoogte die ze willen.

Als ze uit een bak eten dan ligt het hooi dat ze daar uit pakken toch ook al snel op kniehoogte dus dat verschil qua "eethouding" vind ik nihil.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 23:37

Wij zijn uiteindelijk hierop uit gekomen. Achterliggende idee is dat we het de staleigenaar zo gemakkelijk mogelijk willen maken om te voeren, zonder dat er dingen open of dicht moeten. De tonnen zijn aan de bovenkant open, dus het hooi kan er zo in gegooid worden. De bovenkant hangt zodanig hoog dat ze niet bij de bovenste rand komen.

Afbeelding

En met de oude touwtjes, maar om een beeld te geven als die gevuld is
http://www.siebers.nl/ingrid/Slowfeeder4.jpg

Ik vind de bakken op de grond idealer, maar dat is voor op een pensionstal te bewerkelijk, omdat het rek er dan toch af moet. Wie weet komen ze er nog wel, maar deze hangen er nu vanaf december en het werkt goed. Ze staan er soms wel erg hard aan te rukken, dus er moet wel weer eens iets vast gezet worden.
Tandarts is laatst geweest en die zag in elk geval geen afwijkende of scheve afslijting. Het is ook vooral het hooi eruit trekken en dan eten ze het in de gewone houding op.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:21

Ik zit er nu over te denken om van een grote vouwkrat een slowfeeder te maken voor binnen. Iemand ervaring mee?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:15

Wat een slimme oplossing grit :wow: ! Wat voor net is dat?

Een vouwkrat Ash? Zo eentje waar je de boodschappen mee doet zeg maar?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:18

Idd, mooie oplossing! Makkelijk te vullen en toch niet makkelijk leeg te halen door je paard.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:47

Wauw mooie slowfeeder hierboven! Kun je er dan wel bij met vullen? Of haal je hem dan van de kant af?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:39

Steffiiy, ik ben 1.65 en kan het er wel in gegooid krijgen, wel in meerdere delen dan. Dus hoe langer hoe gemakkelijker :D
Ik gebruik ook nog wel eens het houtblok wat er staat als opstapje.
Van de muur halen lukt niet, daar zit hij stevig aan vast gemaakt, moet ook wel met onze fanatieke eters.

Mac, ik heb het net besteld bij jenetje.nl
Ik had geluk dat er precies een net (restant) bij de aanbiedingen stond, die groot genoeg was voor 2 netten. Deze is ook knooploos, 4mm dik draad en een maaswijdte van 30mm. Dergelijke netten staan ook wel aangeboden als industriele netten. Heel fijn en erg sterk, maar ze zijn helaas prijzig.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:32

En waarom die ballen er in? Voor de leuk, of? Ze zien er zo leuk uit iig :)