Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jolene85 schreef:@Ash: ik heb ze ook gezien maar het schijnt dat deze manier van slowfeeden niet goed is voor de stand van de nek; paarden horen hun hoofd recht naar beneden te brengen tijdens eten en op die manier gaan ze schuin![]()
Ik heb een pelletbox gekocht, een stuk hekwerk, 4 snelbinders en zo een slowfeeder gemaakt. De onderkant is waterdoorlatend en dus erg handig. De snelbinders zitten onder in de pellet vast en boveninaan het hekwerk. werkt prima! Ze kunnen niet vast komen in te laag handende netten, het is moeilijk te slopen en erg makkelijk te vullen; IDEAAL! En ze hebben zo een goede eet stand!
Zie foto's hieronder(hoop dat ze werken!)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Yentel1 schreef:Ik wil een hooinet VAST maken in de stal, zoek nog tips voor een goede bevestiging waarbij het net makkelijker te vullen is.
Bedankt!
Elpharo schreef:Yentel1 schreef:Ik wil een hooinet VAST maken in de stal, zoek nog tips voor een goede bevestiging waarbij het net makkelijker te vullen is.
Bedankt!
Hoi hoi, zag dit berichtje nog langskomen. Ik heb mijn hooinet vastgeklikt hangen in stal. Eigenlijk heel simpel maar weet niet of ik het uitgelegd krijg (heb geen foto hier). Ik heb, over de breedte dat ik de ingang van het net gespannen krijg een aantal haken opgehangen in stal (als je spijlen hebt kan je dit met strotouwtjes ook doen) en daaraan de ene helft van het hooinet geklikt, zodat hij vast hangt aan de mazen en ook aan het touw waarmee je het net dicht trekt. De andere helft hangt dan nog wat naar voren, zodat je het kan vullen. Aan de haken klik je weer boothaken (of hoe iedereen die ook noemt
) en als je net gevuld is klik je de andere helft van het touw aan die boothaken, zodat het dicht blijft zitten. Ik heb een vrij groot net en dat hangt leeg net tot op de grond. Toen mijn paard op ijzers stond had ik op 40 of 50 cm hoogte ook een haakje zitten, zodat ik het net een eind van de grond kon houden (was anders bang dat hij er per ongeluk on zou haken), maar nu hangt het gewoon los.
Met vullen haal je het touw uit 2 haken, je vult je net, klikt het touw terug en klaar....ik heb het net nog nooit tot volle capaciteit gevuld (rood zwarte net van equimatch) overigens...
Nou heb ik geen idee of je dit kan visualiseren, jeetje wat kunnen foto's makkelijk zijnAls ik eraan denk wil ik best even een foto maken vanmiddag...
We gebruiken dit systeem nu met 4 van de 6 paarden op stal (van 2 eigenaren) en het bevalt me echt super. Stal blijft schoon en het vullen is een fluitje van een centIk zou graag ooit nog es een kist maken, maar tot die tijd doe ik het zo..
Gypsy schreef:Ik kom hier ook eens een beetje meekijken.
Mijn paard staat bij vrienden, zij hebben zelf nog een grote pony en 2 shetlanders. 4 in totaal dus.
In de zomer staan ze op een zandpaddock, gezellig met zijn allen. De schuilstal is in 2en gesplitst. In het ene gedeelte kunnen de 2 grote komen. In het andere deel hangt op paardenborsthoogte een balk, zodat alleen de shetlanders daar in kunnen. (Zodat er ook hooi voor hen over blijft, en ze rustig kunnen eten zonder weg gejaagd te worden.)
We zouden graag slowfeeders plaatsen, ook om minder zooi te krijgen. (We leggen het hooi nu gewoon op de grond, dan eten ze niet alles op, de shetten pissen er eens lekker overheen, en er ligt dus iedere keer een bult vies oud ondergepist hooi.Wat ik met liefde opruim, maar het zou makkelijker kunnen denk ik. )
Maar: Er zou dan eentje in het schuilgedeelte van de shetten moeten komen, op hun hoogte. En daarnaast eentje in het paardengedeelte. So far so good, daar kan het niet nat regenen, dus daar kun je als je wil natuurlijk een baal per keer in gooien.
Probleem: De groten gaan niet samen in die schuilstal staan eten. Dus er moet er ook nog eentje een eindje verderop in de paddock geplaatst worden. Wat zouden jullie daarvoor gebruiken? Want als het natregend word het toch een vieze schimmelende zooi? Dus daar kan alsnog maar een plakje per keer in? (Meer eten ze per nacht eigenlijk niet.) Welk systeem kun je dan makkelijk op de grond (voor een natuurlijke eethouding) zetten waar ook gewoon 1 plakje in kan?
Alvast bedankt.
tamary schreef:Hooikussens zijn niet veilig voor shetveulen voetjes, ze zwaaien flink in het rond (dus veel losse sprieten hooi) en nemen makkelijk zand/modder op. Ook wil je ze in de winter niet moeten vullen ivm bevriezen net en sluitingen. Bak + rooster is bij graashouding beste optie.