Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:34

Je moet sowieso een laag van 20 cm grind/snippers hebben, maar als je bang bent dat worteldoek te snel kapot gaat wil een stuk vloerbedekking ook helpen hoor :D

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:35

phoe das ook niet niks, ja je wil tuurlijk ook niet dat aarde en snippers gaan mengen, paarden staan tuurlijk met hun 4 ploegen stevig op deze wereld.

ziezo55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:17

als ik de ruiimte heb ga ik zeker ook zoiets moois maken! gaaf!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:54

vandaag is de helft van de binnenwei geperst en gewikkeld...
Het was 1e snee, maar er zijn 34 balen afgekomen!
Ik had al 7 balen gekocht omdat ik verwacht had de helft weg te moeten geven, maar nu heb ik veel te veel!

De paarden kunnen het gras op het moment niet op. Het pad is nog niet helemaal kaal, al kan ik straks als de balen op hun plek staan het laatste stuk pad af laten grazen omdat ik alle koord even weg heb gehaald. Hopen dat ze dan eindelijk hele pad in volle lengte kunnen gebruiken voor de rest van de zomer!

Laat het in elk geval niet meer bemesten en ga proberen een aantal balen te verkopen. Iemand interesse a 30 euro per baal?
Hihi, misschien kan ik beter wachten tot einde van de winter met verkopen, dan liggen de prijzen vaak hoger dan nu iedereen balen vers van de pers heeft...
Scheelt wel dat ze nu veel meer op het pad hebben gelopen, en dat ze meer op dieet moeten en dus 's nachts ook regelmatig in de paddock hebben gestaan met plukje hooi.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:42

Als je worteldoek legt onder je snipperbak, wordt het dan niet echt een vijver? (Ja, ik ben altijd bang voor het water, zal wel komen doordat we hier in een soort moerasgebied zitten.)

Ik heb wel interesse joyce, maar waar zijn ze op te halen? Je kunt die balen toch ook buiten bewaren? En hoe lang doe jij met een zo'n baal kuil?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:48

Worteldoek laat water door, maar als je grondwaterstand erg hoog is kan er dus ook vanaf de onderkant water door naar boven komen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:01

Joyce zit toch in de NOpolder? beetje ver weg voor ons helaas.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:44

joyce wanneer je ze voor 35 euro aan huis brengt neem ik ze graag af :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:00

Zet even je woonplaats erbij ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:36

Ik heb net mijn Paddock Paradise gefilmt. Even uploaden (duurt waarschijnlijk heel lang) en dan laat ik hem zien als jullie willen :) ..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:39

joyce mijn woonplaats krijg je zodra je opgeladen hebt :D
en filmpje graag ...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:08

Nou zoals jullie dadelijk zien staat er geen tot weinig gras. Nu staan de paarden niet meer thuis maar in mijn andere weiland omdat het thuis moet groeien en daar gras genoeg is. Elke dag gaat de sproeier er een paar uur op (in de avond) zodat het gras lekker kan groeien.
Beetje een langdradig en wiebelend filmpje maar hopelijk krijgen jullie een indruk van mijn wei.
De rotzooi in het begin.... uhh let daar maar even niet op := dat is dus onze tuin... en bij het stukje bij wei 1 zie je ook nog een houten ding en allemaal rotzooi maar dat is van mijn buurman.
Ook staat er nog ergens een ladder in de wei, daar is het ook nog een rotzooi maar daar moet nog wat komen enz..

Als jullie nog meer ideeën hebben wil ik het graag horen *D ..

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:13

Ziet er echt leuk uit :j

Lijkt me wel echt gaaf om zoiets te maken voor je pony's :)

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:22

mooie pp marlies!! duidelijk filmpje.
Ik denk niet dat je er nog meer in hoeft te doen hoor, vind di al veel!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:23

:wave: Ik meld me ook! Ik heb het plan opgevat om een track aan te leggen en was een beetje op bokt aan het kijken en huppa! Een heel topic! :):) Heb nog niet alles gelezen hoor! Wel al wat links gezien en die ga ik eerst bekijken.

Ik heb 2 d-pony's en 2 mini's en 3000m2 met een inloop stal. Ik zal geen rondje kunnen maken ivm mijn eenden perk wat tussen het ene paddock en het andere zit, maar wel een "heen en weer" track met aan beide eindes een paddock waarvan 1 met de inloop en de andere onder 3 grote populieren. Ik zal hierdoor juist meer wei hebben en ook de paarden zullen hierdoor juist veel meer bewegen kunnen!

Super dat filmpje zeg xMarliez!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:55

@xmarliez : leuk gedaan zo. Hoeveel m2 had jij nou ??

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 20:06

1000m2 :) ..

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 20:39

1000m2? Dat is maar 10a dan, dat kan niet, toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 20:44

Afhankelijk van de grootte van je paarden heb je genoeg aan brede of smallere looppaden. Gezien mijn 'maatjes' en karakter 8-) moet ik al paden hebben van min. 7,5 meter. Dan gaat het wel wat harder met een klein oppervlakte :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 15:09

Ik heb een shetlander en welsh (paarden in mijn profiel) en tot nu toe is het nog altijd goed gegaan en ik heb nog een keer 1000m2 aan het einde van mijn straat dus .. :)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:56

Ha, ik zeg niet dat het te weinig zou zijn he, maar wow dat je zoveel op zo'n klein stukje kan doen zeg! Echt chapeau!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 00:25

hihihi, Friesland, klein dorpje vlakbij Drachten ;)
We kunnen de rollen wel met 3 man rollen en rollen ze ook wel een pallet op en slepen hem dan met de auto, maar deze keer zijn ze door de loonwerker op hun plek gezet en 3 hoog opgestapeld. Het waren er 34! Beetje teveel van het goede. Had er al 7 gekocht omdat ik vorig jaar moest delen met de boer die maaide en toen net te weinig had (Die werden overigens voor ons per 2 met trekker en balenklem op de auto ambulance gezet en hebben we zelf thuis er af geduwd.), dit jaar andere boer en andere regeling en was het gras voor mijzelf :P
Dus, of ik moet een paar wintergasten erbij, of ik moet een aantal verkopen...

Hier trouwens een foto vanuit het slaapkamerraam van het maaien en een deel van het graspad. Had de draden van het achterste deel van het pad gedeeltelijk weggehaald om het de boer makkelijker te maken.
Afbeelding

De pers:
Afbeelding

En de oogst:
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:16

Ik heb het weiland ook net laten maaien en 120 kleine baaltjes zijn er af gekomen, buurman blij :) .
Ik vind het jammer dat het land altijd zo kort gemaaid is. Van mij zou er nog wel een paar cm meer gras op mogen blijven staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:23

xmarliez schreef:
Nou zoals jullie dadelijk zien staat er geen tot weinig gras. Nu staan de paarden niet meer thuis maar in mijn andere weiland omdat het thuis moet groeien en daar gras genoeg is. Elke dag gaat de sproeier er een paar uur op (in de avond) zodat het gras lekker kan groeien.
Beetje een langdradig en wiebelend filmpje maar hopelijk krijgen jullie een indruk van mijn wei.
De rotzooi in het begin.... uhh let daar maar even niet op := dat is dus onze tuin... en bij het stukje bij wei 1 zie je ook nog een houten ding en allemaal rotzooi maar dat is van mijn buurman.
Ook staat er nog ergens een ladder in de wei, daar is het ook nog een rotzooi maar daar moet nog wat komen enz..

Als jullie nog meer ideeën hebben wil ik het graag horen *D ..

Creatief hoor! Een paardendoolhof met obstakels.Echt een paddock paradise in mini-formaat met heel veel er in. Ik zou er niet meer in doen, hoogstens de stukken alternatief bodemmateriaal wat langer maken. Het is vol genoeg zo toch?

Ikzelf houd het eenvoudig omdat het hier bosbestemming en agrarische grond betreft en ik geen gedoe wil, en het moet zo natuurlijk mogelijk blijven. Houtsnippers heb ik in het aankomende bospad, en we gaan er zand aanbrengen als versteviging.

In je tuin mag je wat meer wat creatief knutselen ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:27

Ja, valt mij ook op dat het vaak zo kort wordt gemaaid. Als je dan ook nog bulten en kuilen hebt omdat de paarden er in natte perioden op hebben gelopen en het niet helemaal vlak is gemaaakt in het voorjaar, nemen ze regelmatig nog hele pollen met wortel en grond mee die je dan terug vind in je hooi. Geeft extra zand en stof jammer genoeg.

Deze keer een andere boer en nu viel me dat nog mee. Hij maait en schud iets minder strak op de grond.

Helaas heeft de onweersbui ons niet bereikt gister. Het land kan nu wel een buitje gebruiken! Anders gaat het gras straks ook nog dood misschien.
Wilde het juist niet laten bemesten omdat ik al zoveel gras heb en het nu laten bijgroeien voor de winter.