Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:37

De natte plekken gaan erúit. Zeker een paar keer per week. Dat is nog wel de moeite waard om te vermelden denk ik. De box is dus geen potstal. Dat vind ik namelijk niet zo'n fris idee. Heb bovendien een schimmel, en als je de natte plekken door de stal verspreid, dan wordt de box toch week na week wat natter en dan moet je inderdaad álles eruit halen. Ik doe er dus liever door de week heen nieuwe zakken bij. Kost wellicht wat meer, maar dan blijft het wel de hele tijd lekker schoon.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:20

Ik heb vandaag juist alle natte plekken omgegooid om te laten drogen zoals geadviseerd wordt door de verschillende leveranciers. Ik zit nu op dag 12 voor de ene box.

Vandaag heb ik ook de andere box helemaal leeggehaald en voorzien van strokorrels. Dit paard is iets schoner en plast iig steeds op dezelfde plek.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:11

Ben benieuwd Fitzroy, of dat inderdaad zoals ze zeggen opdroogt. Of dat het gewoon overal een béétje natter wordt in plaats van op één pisplek. Als ik de pisplek ómschep, dan heb ik gewoon een omgekeerde pisplek Clown . Met misschien nog een cm droog spul dat dan onderop komt te liggen. Hoor ook dat mensen het dus verspreiden, verdelen over de hele box.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:57

mijn paard staat op vlas en ze is netjes met poepen, alles achterin, piesen ook altijd op 1 plek, maarrrrr.... als ze dan door dr stal loopt om te gaan poepen loopt ze achteruit en tilt dan dr voeten niet op, gevolg: een richel achterin met alle poepjes ertussen verstopt en een kaal gat in het midden vd stal.

Zou dit met strokorrels wel gaan werken? ik geloof nooit dat ik een bodem kan kweken op deze manier....
ik gebruik nu 1 pak vlas in de week en soms 1,5, ze is dus vrij schoon maar ik ben heel lang bezig met vlas zeven om alle keutels te vinden. Ik heb ook zo´n vork met een bakje om te zeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:02

joyce B schreef:
russel schreef:
Ik heb nu 2 weken op mijn vlas stal alleen de drollen er uit gehaald, nu is het wat warmer geworden, stonk vanmorgen, dus ik ga maar plaggen scheppen. Idd zeer benieuwd hoe een strokorrel stal na 3 maanden nog prettig is voor de paarden. Maar ik voer veel hooi en veel hooi is veel drollen en wellicht ook meer plas, weet niet.

Veel hooi, is veel water drinken omdat ze veel speeksel nodig hebben om dat allemaal te kauwen en hooi zo droog en stug is. Veel drinken is veel plassen Knipoog

Hoe doen de mensen het dan? Met dit koude weer voer ik meer, hij heeft ook behoefte aan meer en hij drinkt minder dan normaal, wellicht omdat het water zo koud is.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:28

Paars, het droogt inderdaad op. Ik doe het spul ook allemaal door elkaar heen en al na 10 minuten is de zeiknatte plek opgedroogd. Wat ik nu waarschijnlijk wél creeer, is dat de gehele bodem op een gegeven moment volledig verzadigd is, ipv alleen de pisplek en daaromheen. Dénk ik, weet ik nog niet zeker...

Cissy, Moon loopt ook altijd alles door zijn stal heen met als gevolg dat er alleen achterin en aan de zijkant nog wat stro ligt. Het hele middenstuk van ik gok 2 bij 2 is kaal, op wat verdwaalde stootjes na. Mede daardoor wilde ik de korrels proberen. Ik heb nu een klein plekje dagelijks in het midden wat bijna kaal is, dus ik zie geen bodem. Voor mij al een hele verbetering.

Hebben we al een foto van trekruiter?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:58

yvvv schreef:
plekje dagelijks in het midden wat bijna kaal is, dus ik zie geen bodem. Voor mij al een hele verbetering.

nee hij is nog niet on topic geweest om een foto te plaatsen.....we w88 in spanning af......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:05

diana1 schreef:
yvvv schreef:
plekje dagelijks in het midden wat bijna kaal is, dus ik zie geen bodem. Voor mij al een hele verbetering.

nee hij is nog niet on topic geweest om een foto te plaatsen.....we w88 in spanning af......

Foto van Trekruiter of van zijn stal?? Beiden mag hoor! Clown

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:52

Nagelbijten / Gniffelen

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:54

Sorry mensen,foto op de gsm totaal onderbelicht,het koste me wel een half paard,maar ik heb me een digitale reflexcamera aangeschaft(t'was toch solden,a'rato van 33% goedkoper,of 123 euro,reken zelf maar uit).De batterij is nu aan t'opladen,en morgen komen de foto's er zeker aan,beloofd!voor de kenners ter zake:Sony ciber schot dsc-h50.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:56

Wij zijn zeer benieuwd.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:59

Trekruiter, mag ik vragen waar je vandaan komt?
Ik zie iets van een accent in je getyp, maar weet het niet zeker...?

Maar wat heeft een half paard met een SLR te maken? Huilen van het lachen

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:05

W.VL.Ik ben afkomstig uit Diksmuide,wat is een SLR?Mijn ene draver kost 900 euro,en mijn andere draver kost 645 euro,vandaar mijn vergelijking.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:08

SLR= Spiegelreflexcamera.
Maar... Ik snap er nu nóg minder van, want naar mijn idee ging het net over de foto's van de korrels die niet gelukt waren... Maar er was iets met de gsm aan de hand en toen had je een SLR/Sony? en een half paard...?? Maar wat hebben de kosten van de dravers ermee te maken? *pakt er wijn bij*

Edit: Ik snap een gedeelte: De foto's van je gsm waren onderbelicht dus kocht je een SLR en deze was net zo duur als de helft van wat jouw paard heeft gekost? Maar een Sony Cyber is geen SLR, met die link moet ik nog even puzzelen... Maar is verder ook niet zo boeiend en eigenlijk gigantisch offtopic.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 03-01-09 23:22, in het totaal 2 keer bewerkt

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:12

Het is toch niet zo moeilijk? De foto's met de gsm zijn mislukt en daarom heeft trekruiter nu een digitale camera gekocht. Deze camera kostte net zo veel als een half paard, als je er vanuit gaat dat een (heel) paard 645 euro kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:13

Nou ik denk dat hij een foto met de telefoon heeft geprobeerd te maken wat mislukt is en toen een digi is gaan kopen die de waarde heeft van een half paard.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:18

Kwartje viel, bericht is aangepast...

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:22

.heb je profile bekeken ,en snap wel dat je er iets van kent,Met mijn Mamya en de Petri kan ik niet op de computer.de Hasselblad is uitgeleend aan Rik van Lent sr,en die zit momenteel in Dubai bij scheik El Rojenbiet,om de merrie's op de gevoelige plaat vast te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:24

Oew, hier snap Ik niets van... Blond

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:38

De foto's zijn klaar,maar hoe moet ik dat int'forum plaatsen,????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:45

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:05

ik vind de pb off-topic.De poptstal is nu ong .11 weken ,en nog altijd vond ik d roge korrel op de zijkant.Voor de eersye x maal werd een flauwa ammoniak-geur merkbaar,ik heb er niets kunnen uithalen,ik vind nl geen pisplek.Ik heb er 2 zakken bovenop gegooid,en red het daarmee nog tot einde week,.Maar denk dat zaterdag er alles uit moet.en nu ben ik weg!

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:11

Even ter nieuwsgierigheid..

Heb niet alles gelezen sorry.

Wat gebruiken jullie normaal als bodembedekker?
Hoeveel ben je daar per maand ongeveer aan kwijt?
Hoeveel tijd ben je ongeveer kwijt aan het uitmesten (1 stal)

En dan nu ook dezelfde vragen voor de strokorrel stallen. Lachen

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:14

Kom net terug van de mijne, was nog steeds redelijk droog. Ben het omploegen wel echt zat aan het worden, dus heb besloten om het vanaf morgen gewoon anders te gaan doen. Drollen eruit en de bovenlaag harken. Ben benieuwd.
Een stalgenootje, die er ook sinds de dag voor kerst opstaat, heeft het er vandaag uitgeschept, het was allemaal zeiknat en hij stond zelfs te soppen. Het ligt er dus nog geen 2 weken in.
Erg jammer, maar blijkbaar werkt het voor haar paard niet.
Ze heeft er 6!! volle kruiwagens met zware en dikke koek uitgehaald.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:32

Yvv, van welke leverancier hadden jullie het?

Bij mij is het nog redelijk droog, maar ik heb wel besloten om er morgen een zak bij te gooien. Hij staat er dan precies 2 weken op.
Voor de ander is het dag 2 en hij is toch smeriger dan ik dacht.

@chocotof: ik gebruikte stro. Ongeveer 5 balen per week voor 2 paarden a 3,75 = 18,75 per week = 80,- per maand.
Tijd ongeveer 20 a 30 minuten voor 2 boxen.