Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 09:16

Hier ook wit en les afgezegd. Mijn auto staat nog in de garage, mans auto vind ik met dit weer niet fijn en trailer had lekje band en bij wisselen wil 1 wielbout niet vast. Daar zouden we vanmorgen mee verder maar niet met dit weer. Dan maar geen les.

Ik rij met de Acavallo Arena alupro. Ik heb ze ook van BR maar die vind ik minder. Mijn rechtervoet kruipt naar de buitenkant en ik zit er steeds tegenaan of duw ze open.
Ik wil nu de veiligheidsbeugel van Edix omdat het oog kan draaien waardoor er minder spanning op knie en bovenbeen komt.

boemel

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 09:25

Het Passier hoofdstel via Vinted zit Diekke als gegoten. En dat terwijl ze een moeilijke maat heeft. En wat een super kwaliteit zeg!
Blij mee!

Voor Ice via Vinted een PS of Sweden hoofdstel gekocht. Een x-full. Ze heeft enorme kaken en een brede neus. Nú maar duimen dat ie past. Ik koop altijd alleen als ik zeker weet dat ik er geen verlies op heb als ik het moet wederverkopen. :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 10:51

Hier ook sneeuw! Whuuttt had ik helemaal niet op de radar. Wel leuk, maar ik moet zo weg voor werk en dan vind ik het wat minder leuk.

Ik heb de safe on beugels van Flex on, hele fijne beugels, doen vaak ook mee in de 25% kortingacties. Ze geven ook wat vering in je gewrichten, wat ik met al mijn in elkaar geschroefde botjes wel fijn vind.

Fijn dat het past Boemel! Passier is idd mooie kwaliteit.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 10:53

Fijn dat het nog gelukt is met de les nickeltje!

Schattige pup!

Bedankt voor de foto Silly! Ik twijfel idd om mijn paard ook een 6*3 te geven. Het lastige aan die indeling maken vind ik vooral dat ik voornemens ben om ze uiteindelijk niet op stal te zetten, maar de mogelijkheid hebben om het wel te kunnen geeft rust. Behalve dat ik een x aantal m2 'verspil' voor alle keren dat het niet gebruikt wordt.

LN, ahh die chocomel, wat sneu! Ik heb de Lemieux Vector Balance gekocht, nadat ik de Sprenger bow balance had. Die vond ik niet voldoende 'veiligheidsbeugel'. Maar achteraf zou ik wss een beugel met zo'n flexibele rubber zijkant gekocht hebben, dan ben je niet afhankelijk van het 'open klikken' als je valt.

Wij hadden ook sneeuw vanmorgen, maar gelukkig niet zoveel. Het is niet blijven liggen op het paddockzand, wel op de zijkanten van het hekwerk etc.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 15:01

Dusss.. wellicht open ik een nieuw topic hiervoor, maar ik dacht mss kunnen jullie al helpen?
Wat zou jullie ideale indeling zijn. Dit is de schuur (7.5*30m):
Afbeelding
- Buitenwanden zijn fixed, binnenmuren in principe aan te passen en alle ramen/doorgangen naar buiten kunnen we nog aanpassen. Hopelijk mogen we wel iets ophogen want goothoogte is momenteel 2,15meter en Picasso is al 1,71m groot. We moeten sws nieuwe betonvloer storten, als we niet omhoog mogen zou iets verlagen ook een optie zijn, maar of dat nu echt handig is weet ik ook niet. Heb je altijd een afdaling.
- Het linker gedeelte willen we voor onszelf gebruiken, wellicht een glazen pui (blauwe lijn) met uitzicht op de wei/paddock, gewoon een gezellige tuinkamer..
- De rode vlakken zijn stallen (3*3), die staan er uiteraard nog niet. We kunnen die via via overnemen, anders had ik zelf wss iets grotere afmetingen gekozen. Maar voor die enkele keer dat ze op stal staan geen probleem. Eventueel die stal rechtsboven vergroten zodat Picasso een grote stal heeft.
- Ik wil dan aan 2 kanten schuifdeuren zodat we daar doorheen kunnen, maar ook zodat we de bovenste (die grenst aan de track) open kunnen zetten als extra schuilstal.
- De roze lijn rechts is een grote poort zodat we in het rechterdeel hooi kunnen opslaan, en onze menwagens.

Het liefst heb ik nog een poetsplaats (of wasplaats zelfs), een zadel/tuigenkamer (groot genoeg voor ook de dekens enzo).. en wellicht vergeet ik iets?

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 15:56

Zou je de doorgang vaak willen gebruiken? Ik zou die denk ik rechts van de boxen direct aan je opslagruimte doen. Dan zou je de inloop ook kunnen variëren qua grootte in je opslag. (En kun je de menwagen dan bv in een box kwijt, er vanuitgaande dat je de box en inloop niet tegelijk zou gebruiken) Zo krijg je meer multifunctioneel oppervlak, zeker als je de zadelkamer ook nog naast de boxen zou maken. Eventueel de tuinkamer iets kleiner nog, afhankelijk van je verwachtte gebruik. (Je eigen gezin, of vaak visite met bv barbequeën ik noem maar wat) Het hangt ook van je terrein er omheen af, maar misschien geeft het je nieuwe ideeën zo. Ben heel benieuwd naar het resultaat!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 19:42

Silly, veel plezier met honden kjiken, zit vast leukerd bij.

Lyn_Nik, hoezo te groot ik ben 1.87 en rji nog met korfjes :+
Dat van die baan snap ik, denk ik wijs besluit.

Nickeltje, balen...

Karin, zo dan dat is vershcil!

Boemel, gave fiets inderdaad om je plantjes op te zetten.

Lys-PPa, vind je 3 bji 3 niet klein? zeker voor Picasso, ik vind het zelfs te klein voor mijn 1.41 en ik wil dus al graag 3.50 bji 3.50.
En de stallen aansluitend aan elkaar maken zodat paarden ook als ze op stal staan al is dat zelden dat ze contact kunnen hebben met elkaar een optie?
Snap wel dat het vaststaande feit dat de shcuur oppervlak is zoals het is, uiteraard beperkingen geeft.
Wel gaaf om zo te kunnen spelen en kjiken wat je wel of niet zou willen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 21:23

@maessie, je bedoelt die onderste doorgang toch? De bovenste doorgang grenst aan het paardenperceel en de onderste aan onze eigen tuin. Via die onderste halen we de paarden eruit voor buitenritten, trailerladen e.d. Dat kan ook direct vanuit de wei, maar binnen poetsen is soms net iets fijner.
De grote deur van de opslag zit nu aan de achterzijde, vooral vanwege de benodigde hoogte van de doorgang (voor een shovel oid).

Over multifunctioneel gebruik heb ik ook nagedacht, maar met niet-wegklapbare stalwanden wordt dat al snel lastig, omdat de opening van een schuifdeur waarschijnlijk te smal is.

@Sjolvir, ik vind dat inderdaad klein. Picasso zal waarschijnlijk een stal van 3 × 6 krijgen (sws met een opening/luik in de staldeur). Al kwam ik er door al dit denkwerk achter dat hij nu ook een stal van 3 × 3 heeft, en dat voelt eigenlijk best plausibel door de ruimtelijkheid van de ruimte (ter beeldvorming: https://www.instagram.com/reel/DTgTJDyD ... 1hNXFjdA==).
Onze kleintjes halen de meter schofthoogte nog niet. Bovendien is het de bedoeling dat hij uiteindelijk nauwelijks op stal staat, alleen bijvoorbeeld bij regen als ik ’s avonds naar de les moet of oud op nieuw. Helemaal geen stallingsmogelijkheid vind ik ook niet handig.

Stallen aan elkaar zou ook nog kunnen; ik vond het gangetje van lr111 erg leuk. De deuren zitten nu wel in het midden, maar zoals gezegd: voor een optimale indeling kan alles nog aangepast worden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 21:44

En zoiets?

Afbeelding

Als ik het goed heb heb je 4 paarden toch? Ik kon de tekst in je tekening niet lezen... :Y) Anyway, ik begrijp dat je de stallen niet op dagelijkse basis gaat gebruiken he?

Dan zou ik de grootste stal en dubbel doel geven, poetsplaats die je ook als stal voor Picasso kunt gebruiken. Als je zorgt dat bij de stallen de wand die aan de loopstal grenst laag is, hebben ze effectief ook meer m2 omdat ze met het koppie buitenboord kunnen hangen. Ik heb bij stal 2 het gangpad erbij getrokken. Wederom omdat je de paarden niet vaak op stal hebt. Als ze er dagelijks in staan is het natuurlijk niet handig om steeds door een stal te moeten.

Ik heb de loopstal expres groter gemaakt. Met 4 paarden zou ik het zo ruim mogelijk willen hebben en ook zodanig dat ze niet klem gezet kunnen worden in een hoek oid (het stippellijntje is een hek of onderdeur om de schuilstal af te sluiten.

Ik heb wat ruimte tussen de stallen en de scheidingswand gelaten zodat je daar kruiwagens, rieken etc kwijt kunt.

Voerhok (brok etc) en zadelkamer kunnen makkelijk in 1. Ik zou dat goed dicht willen hebben met een stevig slot. Zou je kunnen omruilen met stal 1 evt, is qua looplijn misschien makkelijker.

Ik zou op zoek gaan naar een creatieve oplossing tussen de tuinkamer en de stallen. Zodat je leuk vanuit de tuinkamer ook de stallen in kunt kijken. Misschien grote ramen ofzo?

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 22:19

Sow, bedankt! Daar zitten ook weer bruikbare tips bij (ik was de kruiwagens namelijk alweer vergeten :+).

1 paard en 6 ponies (minipaardjes en shet). Waarom dan zo weinig stallen? Ik wil het middenstuk afsluitbaar maken zodat er daar kunnen staan met oud op nieuw en ik heb 1 duo dat het liefste samen staat.

De inloopstal was niet mega groot gemaakt want die is wss, als alles mee zit, extra bovenop andere schuilgelegenheden.

Stal van Picasso aan die kant is ook leuk want dan kan ik een buitenluik maken en zie ik m vanuit de keuken :)
En dat raam tussen tuinkamer en stallen hadden we idd ook in gedachten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 22:28

Heb jij ze ook wel es op stal staan om te voeren of bv om te wachten op de veearts oid?

Wij hebben ze nl dagelijks binnen staan om te voeren. Of als ik er met eentje op pad ga zet ik ze wel es binnen, dan staan ze rustig (buiten willen ze nog wel es druk roepen naar degene die weg gaat). Zou je voor de mini's dan echt aparte stallen willen hebben? Want dat spul kan met O&N ook met z'n allen los in de schuilstal toch?

Of je maakt iets dat simpel in en uit elkaar kan. Het hoeft allemaal minder sterk te zijn voor een mini in vergelijking met een groot een paard.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 08:41

Leuk zo aan het plannen LP.
Aanvulling op de tips: de 2 openingen in de schuilstal breder zodat ze niet snel klem komen te zitten. Bij een kennis onlangs paard zijn schouder zo geblesseerd met tegen de post lopen terwijl er Shetlander stond dat niet meer bruikbaar is.
En rekening houden met de wolf; voor geval je wel onverwacht op moet stallen.
Lage doorgang hoeft geen probleem te zijn. Bij mij ook 2 meter en paarden van 1.74 hadden hier geen problemen mee. Met erin en eruit in begin met wat lekkers zodat ze zelf hoofd lager houden.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 08:58

De hoogte komt wel goed inderdaad. Ik heb een paard van 1.80 en onder doorgang is rond de 2.05 dacht ik. Hij moet er even aan denken om te bukken, maar kiest er ook regelmatig zelf voor om in de stal te gaan staan met een plafond op dezelfde hoogte, ipv de stal met een plafond van 4m.

Op de tekening van Ir111 vind ik de afstand tussenpoetsplaats en zadelkamer wel erg groot, dan blijf je lopen, dus die zou ik wel omruilen met stal 1, alleen dan mis je weer de extra inloop vanaf de track.

Ik zou persoonlijk niet zo veel moeite hebben met een 3x3 stal als ze daar alleen bij nood staan, bij voorkeur dan wel wat extra ruimte creëren door een lage deur waarover ze hun koppie naar buiten kunnen steken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 15:07

Zo ff bankhangen met een stukje chocola. :D
Vanmorgen om 8.00 begonnen met de stal van 25m2 helemaal leeg te trekken.
9.30 en een kruiwagen of 16 verder was ik klaar.

Douchen, ontbijten en fotoshoot gedaan

13.30 thuis. Lunchen en even zitten

14.15 24 balen vlas a 20kg die binnen kwamen en met t handje de stal in gedragen moesten worden.

Daarna nog wilgentakken voor de paarden gesnoeid en voila, ik ben moe.

Straks nog even longeren en klaar voor vandaag.

Ik had het vlas trouwens voor eur 6,50 per baal incl thuisbezorgen.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 17:28

Oh Boemel waar bestel je? Ik had de vlas voor 9 euro per baal.. Had meer verder ook niet in verdiept, hij kwam hooi leveren en was voor nu makkelijk om mee te laten komen.

En klinkt als een drukke dag. Jij zal lekker slapen vannacht denk ik zo

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 18:42

Via Marktplaats. Moest contant betalen. Nou ja prima. Het is allemaal duur genoeg.

Net 4 balen in de stal gegooid met een beetje stro erdoor zodat t niet te glad is in het begin.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 21:41

Wij beginnen aan twee weken vakantie... en daar zijn we aan toe. We hebben allebei vrij drukke tijd gehad op werk ( we werken allebei in de zorg) met vrij veel dienst maar ook wel wat zware casus.

Vandaag hennen we eindelijk weer samen een buitenrit gemaakt.

Afbeelding

Verder vanalles om huis gerommeld en we komen nu net uit de hottub...
Wat een heerlijk begin van 2 weken vrij.
Woensdag vertrekken we naar Italië voor een combinatie van wintersport en Olympische Spelen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:34

Geniet van je vakantie Nickeltje, lekker opladen!

@boemel, druk dagje!

Ik ben gezellig weg geweest met dochter. The Chocolate Factory, daarna hotel met zwembad en lekker uit eten. Vanmorgen naar Horse Event Superstars.
Was geslaagd :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:06

Afbeelding

Iemand een tip voor beschermingsballen die wel blijven zitten? Dit zijn ondingen van Kentucky.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:13

gewoon tennisballen?

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:35

Wat een leuk weekend Karin! Geen tips voor de ballen, zijn nieuw voor mij.

Ik heb een probleem met de boiler. Ding van +2000,- net geplaatst in de stal/schuur door elektricien. Zegt die man dat het niet kan omdat de schuur niet vorstvrij is. Deze boiler kun je niet zelf leeg laten lopen. Zou fijn zijn als hij dat voor het plaatsen had gezegd. Want wat nu? Ding maar naar binnen de enige oplossing? Daar gaat mijn warm water in de schuur...

Verkoop vd jonge pony gaat ook nog niet vlot. Echt een mooie, gezonde palomino pony dus valt me wat tegen. Rechte benen, goede hoeven, lange manen. Makkelijk, beweegt heel stabiel en toch met veer. Kreeg een bod van wel 700. Werd bijna boos := Ga er denk ik maar een marktplaats adv aan wagen.

Hier vlakbij is die hond geschoten door een jager. Erg vreemd verhaal.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:43

wat beschermen ze precies? de muur als de lijn terugvalt? in dat geval een stukje mat/vloerbedekking/iets anders zachts op die plek op de muur/balk plakken?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:52

Zapje schreef:
Wat een leuk weekend Karin! Geen tips voor de ballen, zijn nieuw voor mij.

Ik heb een probleem met de boiler. Ding van +2000,- net geplaatst in de stal/schuur door elektricien. Zegt die man dat het niet kan omdat de schuur niet vorstvrij is. Deze boiler kun je niet zelf leeg laten lopen. Zou fijn zijn als hij dat voor het plaatsen had gezegd. Want wat nu? Ding maar naar binnen de enige oplossing? Daar gaat mijn warm water in de schuur...

Verkoop vd jonge pony gaat ook nog niet vlot. Echt een mooie, gezonde palomino pony dus valt me wat tegen. Rechte benen, goede hoeven, lange manen. Makkelijk, beweegt heel stabiel en toch met veer. Kreeg een bod van wel 700. Werd bijna boos := Ga er denk ik maar een marktplaats adv aan wagen.

Hier vlakbij is die hond geschoten door een jager. Erg vreemd verhaal.

Ik zou even investeren in wat betere foto's, op de bokt markt staan er in ieder geval best wat foto's bij die wellicht sentimentele waarde hebben voor jou als fokker maar niet zo voordelig zijn qua groeifase/moment of niet heel relevant voor de koper. Eigenlijk is alleen de eerste foto nuttig voor de koper en daar staat ze op ongelijke bodem.
Denk ook dat bijna 3 een lastige leeftijd is, veel mensen zijn niet handig genoeg of hebben geen zin in het beleren, dan kopen ze liever eentje van net iets ouder die onder het zadel is. Helemaal in de winter wanneer de paardenhobby wat minder aantrekkelijk is.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:20

Ja je heb gelijk wat betreft de foto's. In de praktijk is dat wat lastig omdat de verharding bij mij aan een drukke weg zit en ik alles alleen doe. Jonge pony vasthouden aan drukke weg + zelf mooie foto's maken is niet te doen. Zal wel proberen iemand te vinden die haar even vast kan houden (mijn familie heeft niks met paarden). Er is ook wel wat interesse, alleen minder dan ik had verwacht. Ik ben ook een sentimentele verkoper :D Denk wel dat je op de foto's kan zien dat ze het goed heeft hier. Komt vast wel goed.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:54

Oehlala schreef:
gewoon tennisballen?

Ja dat werkt top :)