[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 22:16

Niet ploegen, dan haal je de hele zaadbank met zuring weer omhoog :+
Ik zou blijven uitsteken of afknippen voordat het in het zaad schiet. Wij houden het aardig bij en het wordt inmiddels wel minder (behalve op die plek waar twee jaar geleden een hooibak heeft gestaan waar we hooi uit gevoerd hebben waar best veel zuring in bleek te zitten).

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 22:37

Ik zou ooo gaan voor uitsteken of afknippen. Ik heb na 5 jaar braaf bijhouden voor het eerst amper zuring.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 22:38

Afknippen voordat het zaad aanmaakt en elke maand met de snoeischaar en een bak langs. Als er geen zaadlijst inzit kan het gewoon op de composthoop. En kalken daarna. Eventueel ook wat graszaad er bij, want onder die grote bladeren groeit niet zoveel/niks.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 22:52

belle_boef schreef:
Ik zou ooo gaan voor uitsteken of afknippen. Ik heb na 5 jaar braaf bijhouden voor het eerst amper zuring.

Dit inderdaad :j

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 22:57

Wij steken ook, nauwelijks zuring meer.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 11:56

:o Dank allemaal! We gaan eerst maaien, dan ploegen, dan roteren en dan inzaaien. *\o/* Als er daarna nog opkomen kan ik die maaien :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:03

Zidore schreef:
:o Dank allemaal! We gaan eerst maaien, dan ploegen, dan roteren en dan inzaaien. *\o/* Als er daarna nog opkomen kan ik die maaien :j

Waarom niet alleen maaien? Staat er amper gras? Je kan ook gaan voor MaAien en doorzaaien. Dan kan er sneller weer een Paard op.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:09

belle_boef schreef:
Zidore schreef:

Waarom niet alleen maaien? Staat er amper gras? Je kan ook gaan voor MaAien en doorzaaien. Dan kan er sneller weer een Paard op.

Dat zou ook mijn keuze zijn.

Wat is de reden dat je wilt ploegen? Lijkt me zo zonde van je bodemleven. Als er meer lucht in de bodem moet zou ik eerder maaien, beluchten en dan inzaaien. Beter voor je bodem en sneller paarden erop.

Met juiste stoffen op je weide en goed verwijderen zuring moet je je zuring dan vanzelf kwijtraken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:10

belle_boef schreef:
Zidore schreef:

Inderdaad, denk dat maaien en afvoeren en in het najaar kalken een goed plan is. Ploegen is niet echt top voor je bodemleven en met een beetje pech haal je inderdaad de hele zaadbank met onkruid terug naar boven. Zeker ook met de droge zomer, "onkruid" gaat veel sneller groeien dan je gras..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:47

Ik zou dan kiezen om nu af te laten grazen, doodspuiten, dan onderwerken en inzaaien. Het heeft namelijk geen zin om voor september te willen inzaaien.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 13:05

Onze buurboer had een jaar of 3 geleden een stuk geploegd en opnieuw ingezaaid. Spijt als haren op z’n hoofd, want het onkruid tierde daarna welig. Toen ‘moest’ hij spuiten, dat wilde hij helemaal niet (lees: machinaal spuiten ipv met de rugspuit, hij wilde dat niet want duur).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 15:56

Gaat lekker hier, ineens allebei Corona. Gelukkig is onze loge weg en hebben we er maar 3 staan. Maar dan nog, beide flink koorts, dan is t allemaal erg veel werk. -O-

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 06:51

Hier een extra stuk grond gekocht,najaar nog geploegd (werd nl voor akkerbouw gebruikt), poging tot inzaaien in september mislukt, nu dit voorjaar te droog geweest, dus lang moeten wachten waardoor het onkruid alweer kniehoog stond, dit gespoten, week later zaad erin en sindsdien wekelijks maaien om het onkruid onder controle te houden. We zijn straks een jaar onderweg voor er een paard opkan. Dus ik zou de andere opties ook eerder voornemen eerlijk gezegd. Het is niet simpel omgooien,zaaien en wei klaar. Als je pech hebt heb je dit jaar niks meer

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:02

Ir111 schreef:
Cemlys schreef:
Ja een kind eist wel heel veel van je vrije tijd op, maar je krijgt er ook veel voor terug.

Gelukkig zijn er ook mensen die het zo zien. :D

Vraagje voor de klussers met hout hierzo: ik wil een zaag kopen waarmee ik planken op lengte kan maken (recht en schuin uiteinde) en ik wil planken/panelen in de lengte perfect recht kunnen zagen. Bestaat zoiets en zo ja hoe heet dat?

Verstekzaag en een zaagtafel heb je dan waarschijnlijk nodig.
Maar wij hebben daarnaast een handcirckelzaag en een decourpeerzaag etc etc etc :+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:04

Hier de poel voor de zekerheid maar afgesloten. Hij is niet zo groot, stilstaand water en warm weer. Bang voor botulisme en andere enge dingen.

Stenen verplaatst naar een deel van de track. Eens zien wat ze ermee gaan doen.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:07

Oh dat is een leuk idee met de stenen. Ben ook benieuwd wat ze daarmee doen.
Hier al het water bijgevuld en de hooinetten bij de bomen volgepropt met hooi, zodat ze kunnen meedraaien met de schaduw/zon. In theorie zou het dan goed mogen komen.
Noura lag gister in het zand in de volle zon bruin te bakken, dus de praktijk gaat nog wel eens anders dan de theorie :+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:28

Daihyo schreef:
Oh dat is een leuk idee met de stenen. Ben ook benieuwd wat ze daarmee doen.
Hier al het water bijgevuld en de hooinetten bij de bomen volgepropt met hooi, zodat ze kunnen meedraaien met de schaduw/zon. In theorie zou het dan goed mogen komen.
Noura lag gister in het zand in de volle zon bruin te bakken, dus de praktijk gaat nog wel eens anders dan de theorie :+

Hier staan ze ook steeds in de volle zon, terwijl we heerlijke schaduwplekken hebben. Rare beesten soms

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:03

Haha ja echt hè. En wij ons best maar doen :')
Maar goed, ze hebben de keuze. En dat is het belangrijkste.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:19

Hier staat alles sinds een uur of 10 binnen. Later gaan ze denk ik in de schaduw achter de stal staan. Ik heb aan de zonkant de ramen van de stal afgeplakt met witte (puin)zakken die ik nog had liggen. Scheelt toch weer wat warmte denk ik

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:54

Hier een vernevelaar slang opgehangen in de schuilstal, kunnen kiezen in stal staan of in de nevel, Fries en mini al paar keer in de nevel gespot. De Arabier.. tja die houdt van deze temperatuur ;)
Ze sjouwen ook regelmatig door het laantje, staan ze in de schaduw en net wat wind.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:41

Gisteren hebben de mensen waar ik aan huis sta een tuinslang voor me geregeld en heb ik de paarden heerlijk kunnen douchen <3
Dat gaan we vanmiddag weer lekker doen.

Vanmorgen vroeg naar de paarden geweest. Het was al best warm!
Alles weer gevuld in de schaduw. Hopelijk blijven ze er nu wel in staan.
Ik zag gister op de camera wel dat om 7 uur 's avonds bijna het hele perceel in de schaduw staat door de hoge bomen aan de achterkant. Dat is wel heel fijn!
En dit was ook wel een mooi plaatje vanmorgen <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 23:16

belle_boef schreef:

Dat zouden wij het liefste willen alleen dat gaat niet. Er is in het voorjaar met veel tractoren er doorheen gereden (dikke klei) en hierdoor zijn hele geulen en putten ontstaan. Als we de pony’s er nu op loslaten dan gaan ze denk ik een benen breken. Ploegen is de enige optie voor ons helaas, hopelijk slaat het gras in september goed aan zodat we volgend jaar weer een mooie wijdde hebben. We gaan zeker niet voor die tijd zaaien want we willen graag dat het aanslaat.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 23:23

In dat geval zou ik wachten tot de grond iets nat is, en dan laten rollen...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 23:26

Is frezen geen betere optie dan ploegen? Of inderdaad rollen of vlakken. Maar wordt het dan weer niet te compact?
Balen zeg, zonde van je land ook. Maar kun je weinig aan doen verder.

Ik heb mijn hooi rond voor een jaar. Nog een lading van Ir111 en daarna nieuw hooi van de buurman. Binnenkort ga ik het laten analyseren. Mooi grof hooi, in het zaad. Grote baaltjes ook, zeker 25-30kg. Voor 5 euro per baaltje. Ik werd er wel blij van :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 23:44

Kleigrond frezen kan wel, met een grote trekker, maar dan moet je alsnog rollen omdat het te hard en grof is om door de paarden aan te lopen. Het kan wel, maar bij mij heeft het zeker een half jaar geduurd. Wat gelukkig een stuk wat niet noodzakelijk was. Maar hier dus nooit meer op kleigrond. Op zand vond ik het fantastisch.