Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 04:57

Allegra...fijn plaatje zo met de jongens :)

Staan ze nu overdag wel samen?Als ze aan elkaar gewend zijn ben je al ruim op de helft hoor,als je maar zorgt dat elk paard rustig kan eten(meerdere voerpunten) en er voldoende plek is in de schuilstal.

Welkom Kimfamke en gefeliciteerd :)

Hypos...de dekens van Amigo zitten bij mijn jongens altijd te strak.Wellicht wel geschikt voor paarden met smallere hals maar ook kwestie van uitproberen.

AB wanneer komt ze bij jou wonen?

Joyce...al eens gekeken naar Dodsen&Horrell? De ERS-pallets van DD staan daar ook bij :)

http://www.dodsonandhorrell.com/our-feeds/helping-hand

Man wat een woei buiten,ben al een uur wakker van het gedreun om het huis en ik heb nog wel oordappen in :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 06:33

kimfamke schreef:
Sure_lee schreef:
Welkom Kimfamke!
Wat leuk dat je het paardje hebt over kunnen nemen! Staat er al een soortgenootje aan huis of komt die nog?

Nee staat er eigenlijk niet, ze staar eigenlijk altijd al alleen. Ze is tevreden met haar schaapjes en heeft ook geen aandacht voor de pony van de buren. Ik denk dus dat ze het zo wel prima vind..

Arm paard -O-

Allegandra

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 08:23

@tinky12: ja overdag staan ze samen.
Zat inderdaad te denken om paar voerplekken te maken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 08:55

Allegandra schreef:
@tinky12: ja overdag staan ze samen.
Zat inderdaad te denken om paar voerplekken te maken.

Aan de rangverdeling kun je zien hoeveel voerplekken je nodig heb,ik heb er 3 en heb 2 plekken voor stro en 2 voor hooi.(Hooi krijgen ze afgepast en op vaste tijden,stro onbeperkt)
Met hooi eten Fax en Kjarni samen,Beer houd niet van een andere neus aan zijn hooi :o

Met stro mag Fax vaak niet aan het grote net plukken die heb ik een klaine bak-met-net gegeven.Ze rouleren tussen de grote en de kleine bak.Beer bepaald waar Fax dan mag eten...Kjarni mag bij iedereen snaaien :)

Kijk hoe ze nu overdag zich gedragen met hooinetten,kun je vanzelf zien wat in de nieuwe situatie het handigst is om mee te beginnen.Staat er een steeds sneu bij...voerplek extra creëren.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:06

kimfamke schreef:
Nee staat er eigenlijk niet, ze staar eigenlijk altijd al alleen. Ze is tevreden met haar schaapjes en heeft ook geen aandacht voor de pony van de buren. Ik denk dus dat ze het zo wel prima vind..

lizy29 schreef:
Arm paard -O-

Ja vind ik ook. Ik kan er ook echt niet bij dat er nog steeds mensen zijn die dit voor een paard zouden willen en denken dat het wel goed is zo.
Misschien een idee om het als tip op te nemen in een volgend OP?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:12

Ik weet niet wie r was over de Amigo dekens, maar de XL is breed aan de voorkant. Heb m op mijn Belg liggen. Echt prima. Die heeft ook een flinke boeg.

Allegandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:21

Ja dekens voor een Belg zoeken is niet altijd handig...
Max past in een qhp deken maat 215 en die ligt lekker.

Ja de verhuizing doen we ook sochtends om even de dag te kunnen bekijken hoe ze het doen en waar we het eten het beste kunnen leggen.

In de schuilstal ligt zand, ben aan het twijfelen om er beetje stro in te doen..

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:29

Hebben ze de neiging stro te eten? Want in dat geval zou ik dat niet doen. En het 24/7 samen zetten zou ik me geen zorgen over maken hoor. Zeker als ze elkaar al kennen is de kans heel groot dat ze erbij zullen staan alsof ze nooit anders gedaan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:40

Zooooo weer een beetje bij gelezen. Kimfamke welkom en gefeliciteerd. Ik ben het met de anderen eens dat je een paard echt niet alleen kan houden......

Vanmorgen vroeg hier snoeiharde wind, maar het is nu "iets" rustiger, later vanmiddag gaat hij weer aantrekken. De hoeveelheid regen is bij ons erg meegevallen, hoe is het verderop in het land?

Ik zou me ook geen zorgen maken allegandra als je paarden nu al aan elkaar gewend zijn. Als ze genoeg ruimte hebben en genoeg voerplekken dan gaat het wel goed.

Ik heb 3 paarden en 3 voerplekken, maar meestal eten de mannen samen en merrie alleen. Sinds een paar maanden mag af en toe één van de mannen met haar mee eten en afgelopen weekend stonden ze heel schattig met zijn drietjes uit één hooinet te knabbelen <3 .

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:46

Wij hebben maar 1 voerplaats. De dagen dat ze elkaar minder aardig vinden gaan ze gewoon aan verschillende kanten van de ruif staan of omstebeurt hooi eten afgewisseld met grasjes zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:55

Ik heb 2 voer plekken voor 2 paarden. Als ze dan aan het pijpzeiken zijn samen, want blijven wel merries natuurlijk, bewegen ze tenminste nog wat, door elkaar steeds weer van de ene naar de andere plek te sturen. Maar ze staan ook rustig samen van 1 net te eten.

Oh ja en welkom iedereen! :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:12

Hier staat alles onder water, snoeiharde wind en regen met hagel. Moet dringend naar buiten, maar over een kwartier schijnt het droger te worden, dus ik wacht nog even.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:21

Ik heb 9 voerplekken voor 2 paarden en 'dwing' ze op die manier om de PP rond te lopen. Mijn oudje loopt voorop en als de Bonte er aan komt gaat ze een netje verder. En dat herhaald zich ettelijke rondjes tot alle netten leeg zijn.
Vanochtend tijdens het losmaken van het hooi alvast de pomp aangezet en die was mooi klaar toen ik ging voeren. Ook voor het toegangshek en de bakken voldoet de afwatering dankzij de nieuwe kleedjes en het aangestampte zand.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:24

Hier 6 tot 7 voerplekken voor 4 paarden. In principe kunnen ze allemaal samen rond één voerplek maar als de pony het op z'n heupen krijgt begint hij m'n oudje te irriteren en die krijgt dan niet genoeg binnen. Nu doen ze een soort stoelendans rond de eetplekken maar met meer hopen dan paarden krijgen ze toch allemaal genoeg.

Proficiat AbbyBlues met je aankoop, veel fijne kilometers gewenst :D

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:37

Feli Abby met je nieuwe aanwinst.

Gave spikkels zo voorbij zien komen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:44

Fabster schreef:
Ik weet niet wie r was over de Amigo dekens, maar de XL is breed aan de voorkant. Heb m op mijn Belg liggen. Echt prima. Die heeft ook een flinke boeg.

Ik had een kleine maat en die zat krap om de hals van mijn jongens :+ Geen peil op te trekken dus.
Nu moet ik wel zeggen dat het prachtige dekens zijn maar voor ponymaten..past gewoon niet -O- Nu niet erg meer,toch niet meer nodig.

DD...9 voerplekken :+ hier niet...ik dwing mezelf al genoeg,bakken moeten ook gevuld worden tenslotte :P

Hihi...kijk uit het raam en de specht zit de pindakaaspot weer leeg te snoepen :D

Hier veel woei nog steeds maar met beetje mazzel zwijnen we tussen de buien door.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:53

Lisa-Vera wat een knappe kleine stippel!

Anke ook een leuke stippel. Ik vind het altijd wel wat hebben :D Die hengst is wel heel knap!!

Kimfamke welkom! We hebben het er toevallig laatst al gehad in het topic over het alleen houden van paarden. Ik vind het ook niet kunnen..

Joyce ik heb hier een 27 jarige cushing en hb verleden pony staan, wel een super goed gebit overigens. Ik voer subli dieetmix en bijna onbeperkt voordroog. Ze krijgt wel seniores priores bijgevoegd maar vergeet het regelmatig (lees vaak) te maken. Wat is voor jou de reden om pavo speedy met pavo vital te voeren? Ik ken het beide overigens niet maar ben ook nog altijd een beetje zoekende wat ik haar nou het beste kan voeren. Met name ook omdat ze vrij harde mest heeft en daardoor het afgelopen jaar 3 flinke koliekaanvallen/verstoppingen. Hoewel het de afgelopen maanden erg goed gaat *klopt af*
DD en Tinky ik ga ook even naar jullie tips kijken!

Ik heb 2 voerplekken voor 3 paarden en dat gaat goed. En amigo dekens vallen hier juist heel goed, maar ik heb geen brede paarden.

Ik lees dat er gisteren lekker ritjes zijn gemaakt. Ik heb gisteren ook weer gereden. Eerst weer aan de longe gezet en ze was al een stuk rustiger dan de dagen er voor, dus nu kon ik er wat eerder op en meer rijden. Lekker wat rondjes gedraafd, helemaal leuk :D Het is wel echt weer bij het begin beginnen maar dat is wel begrijpelijk na 1,5 jaar vrijwel niet gereden en daarvoor minimaal ingereden. Heb wel veel zin om het nu weer op te pakken!

De bak na het slepen gisteren, ik ben ZO blij met mijn nieuwe zand!!
Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:00

Fabster schreef:
Hier staat alles onder water, snoeiharde wind en regen met hagel. Moet dringend naar buiten, maar over een kwartier schijnt het droger te worden, dus ik wacht nog even.

Bah zeg...alles super nat en giga wind.
Vol in de regen de stallen gedaan en gevoerd. 1,5 uur later lekker naar binnen. En dan is het droog en waait niet meer zo hard.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:01

Wauw, jaloers hoor! Wat een mooie bak is het nu :)

Hier gebruiken we de Nika dekens (regendeken, winterdeken), een wat goedkopere deken maar qua pasvorm gewoon goed. Eczeemdeken voor m'n oudje is wel een RSIH, goedkopere dekens liggen meteen aan flarden.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:06

Woeiwaai hier. Moet zo twee paarden wassen en heb alleen koud water. Waarschijnlijk mijt bij allebei. Nog nooit last van gehad. Is er iemand bekend met mijt? Ze hebben allebei over hun hele lichaam jeuk. echt niet leuk meer.
Is er geen spul tegen mijt dat je kan gebruiken zonder die arma dieren helemaal te wassen met dit weer?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:07

Hier 2 plekken voor 5 paarden.. is hier ook geen probleem.. eigenlijk mag iedereen bij iedereen mee eten op 1 combi na.. maar goed die kunnen dus uit elkaar en ieder bij n bak gaan staan en dan kunnen de andere paarden kijken waar ze willen staan..
Over een tijd gaan er 2 paarden weg en dan hou ik gewoon 2 bakken voor 3 paarden

Wij gebruiken hier amigo en rhino dekens.. maar wellicht dat ik helemaal op rhino over ga stappen.. en vriendin heeft bucas voor haar paarden
En heb nu overigens ook n aantal andere merken die oké liggen.. maar wil eigenlijk meer met liners gaan werken..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:17

@Jadybabe: MTG proberen. Goed in masseren. Volgens mij vind mijt dat geen lekker spul.

Ik heb altijd Amigo's gehad, maar de dunnere variant (600 denier) zitten geen halsringen aan én ze hebben geen beenkoorden, alleen een staartriem die altijd wordt onder gepoept.
Dus ik heb nu goedkope dekens die ik veelal van de Duitse Ebay haal.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:17

Thanks Solleke ik ben er ook echt super blij mee! Ik had nooit verwacht dat de bodem zo goed zou zijn met alleen zand (geen vlokken/snippers oid).

Jadybabe kan je geen emmers warm water gebruiken? Wel vervelend mijt, ik zou niet weten wat je kan gebruiken zonder te wassen.

Ik heb eigenlijk best wat verschillende merken (geprobeerd ook). Amigo/rhino altijd goed, bucas met fleecevoering niet vanwege schuurplekken maar verder wel heel tevreden over de pasvorm en waterdichtheid. Ik heb een QHP deken met halve hals die ik heel fijn vind en 2 dekens met losse hals van HorsePrideHolland, die zijn echt super maar na een jaar of 5 (denk ik) nu toch wel een beetje aan hun eind. Oh ja en nog een weatherbeeta met hals waar ik ook tevreden over ben. Harry’s Horse vind ik iets minder qua pasvorm.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:26

Bucas hoef ik hie er niet te e proberen maat 215 past niet.

Ik wil volgend jaar het liners systeem kopen als mijn portemonnee het toelaat.

hehe eindelijk eens een schone stal aangetroffen vannochtend, hoefde zelfs niet recht te trekken, dat met een strostal.

Lig nu maar lekker in bad, vanmiddag naar de kapster en als het goed is wordt ik vandaag gebeld voor werk. Eerst maar eens zien dan geloven. Ze beloven zoveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:29

Gek genoeg,kom ik bij grote met een 205 van Harry's Horse wel weg, terwijl bv een 215 van bijna ieder ander merk, net aan niet past...
Dus voor mij toch vooral geen dure merken meer.