Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:08

KBK...de vorige eigenaren,hadden die niet een goed adres?

Ik heb nog een pak hooi liggen en kan nog ruim een week gras voeren,komende maand red ik nog wel.Ik moet wachten op de 2e sneede,hopelijk gaat dat wel goed.Kan mijn kapschuur weer vol met een baal of 7 :)

Vivat...ligt er een beetje aan wat er voor die tijd mee gebeurd is.Als het tijd niet gedaan is kun je nog wat extra doen,anders lekker zo laten.Weet niet hoe rijk gras je paarden kunnen verdragen.

Gypsy...leef je uit.Misschien wel handig als alle tips gebundeld staan.Hoeft niet hele topic doorgespit te worden en alles opnieuw uitgelegd :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 14:15

Zou inderdaad handig zijn, kunnen we uitbrengen als boek en er nog flink wat aan verdienen ;) Alhoewel, als we de opbrengst moeten delen door iedereen in het topic... :+

Hapf, om 9u vanmorgen zou iemand komen om een pomp aan te sluiten op onze boorput. Om 12.00 was er nog niemand, gebeld, zou er om 13.30 zijn. Intussen 14.15 en nog niemand. Het duiveltje in mij heeft veel zin om de persoon in kwestie terug weg te sturen als ie ooit nog aankomt.. ik zit hier aan huis gekluisterd omdat die pummel niet komt opdagen! Kreeg aan de telefoon ook niet eens excuses of een uitleg.. Sommige zou je echt wat aandoen!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:21

Zaterdag hier ook de hele dag gewacht op iemand die de boel op zou nemen voor een schilder-offerte.Ik wacht nog steeds :+
Vanmorgen maar eens gebeld,hier dus wel excuses gekregen maar goed...telefoniste kan er ook niets aan doen.Ik wordt gebeld voor een nieuwe afspraak :\

pol013

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:47

kijken en ruiken aan je hooi zegt alleen zo weinig. Enige wat je dan weet of het een fijn vocht percentage heeft. En als het lange halmen zijn weet je dat het laat gemaaid is.

Analyse is echt de enige manier om aan echt relevante info te komen.Al het andere is koffie dik kijken.
Je zult niet de eerste zijn die er achter komt dat zijn 'top hooi'eigenlijk een suikerbom is zonder verdere fantsoenlijke voederwaarde.

Daarna komt wat je weet over het perceel. Zijn er al eerder analyses gedaan? (onze eerste en 2e snede kwamen bijvoorbeeld best wel overeen), is er bemest (en eigenlijk wil je dat) en op welke moment van de dag is er gemaaid (liever vroeg dan laat).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:55

@pol: ik zou het graag laten analyseren, maar met al die kleine partijen die ik heb is dat veel te duur.

Het slaat hier weer aardig tegen de ramen, net op tijd weer binnen :D

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:21

Mallootje, ik zou er een not-amused telefoontje aan wagen :)

Hier heel wisselvallig met veel regen, mijn miepjes moeten maar onder de bomen gaan schuilen als ze geen regen willen :Y)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:38

Hier staan ze gras te kanen...ik denk dat ze het erop gokken dat het meeste ernaast valt :+ komt pittige bui over...

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 16:32

Om 15.15 is hij dan eindelijk aangewaaid.. Toen ik zei dat hij niet maar 'een beetje' te laat was zei hij dat dat kwam door 'omstandigheden waar hij verder geen uitleg wilde over geven', nja, fijn dan..

Net de paarden binnengehaald en m'n oudste heeft een lelijke wond op z'n neus, net op de plaats van de neusriem natuurlijk. Zucht, ik had nog zoveel te trainen voor ons L2-debuut volgende week maar dat zit er de eerste dagen dus niet in..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:33

Lage neusriem? :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:33

zonder neusriem? of zeg ik nu iets heel gek?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:39

@kirr: voor westernrijders niet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 17:02

Karev, graszaadhooi is hier amper aan te komen of belachelijk duur.

Tinky12, daar gaan we inderdaad nog vragen en anders bij de buren, die hebben ook paarden. :j

Dat is niet netjes, Mallootje. :n

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 17:04

Ik weet wel graszaad hooi in midi balen. Vandaar de vraag of midi te klein is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 17:05

Midi is zeker niet te klein, maar ik weet niet of we bij ons nieuwe huis verpakte balen op kunnen slaan.
Ik denk dat het gewoon weer pakjes worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 17:06

Oei, dat is balen Mallootje! Hopelijk geneest het snel en kun je nog een beetje trainen. Of zoals hier al geopperd wordt, zonder neusriem?

Gypsy, als jij tijd en zin hebt om een lijst met tips te maken dan graag!

Spatter wat een ellende dat je nu toch een breuk blijkt te hebben. Hebben ze al gezegd hoe lang je in het gips moet? Veel sterkte.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 17:07

Zonder neusriem wordt moeilijk met hem, maar een lage zou ik nog wel kunnen proberen.. Even kijken of ik die aan mijn hoofdstel kan bevestigen, want dat kan ook al weer niet met elk hoofdstel..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 17:26

Hoezo niet? Kan toch gewoon via front riem onder kopstuk?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 17:36

DubbelDun schreef:
Draineren moet je idd goed doen anders is het geldverspilling en heeft het niet het effect dat het moet hebben.

Ik zit op Veluws zand en daar valt weinig aan te draineren, dat doet het van nature al :D. Nadeel is dus dat het bij droog weer een Sahara is :D

Hier zijn de drains in drainage (grof) zand gelegd.
inmiddels ligt die er al een jaar of 7/8 in en loop nog steeds prima door mits ik af en toe de laag er boven los laat trekken. Dat is de beperkende factor.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 17:38

Thanks Tinky! +:)+ bij nader inzien dus maar geen extra kunstmest, t' is ook voor ijsco's he :D

Balen Mallootje hopelijk kan je met een lage neusriem toch nog rijden :) kan mij voorstellen dat je ongeveer zo -:(- stond toen die man eindelijk eens aankwam... en dan ook nog met zo'n antwoord pff alsof jij daar iets aan kan doen zeg! Hij had op z'n minst even kunnen (laten) bellen of een sms sturen oid _-:(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:09

Kirrr schreef:
zonder neusriem? of zeg ik nu iets heel gek?

DubbelDun schreef:
@kirr: voor westernrijders niet :D

Hier ook geen neusriem hoor :o

Mallootje schreef:
Zonder neusriem wordt moeilijk met hem, maar een lage zou ik nog wel kunnen proberen.. Even kijken of ik die aan mijn hoofdstel kan bevestigen, want dat kan ook al weer niet met elk hoofdstel..

Neusriem hoeft niet persé vast hoor...bij veel IJslanderhoofdstellen heb je geen frontriem.De neusriem wordt vastgemaakt over het kopstuk zodat het of op het kopstuk ligt of net eroverheen.Kan met een gewoon hoofdstel ook ;)

Mallootje...zaten z'n vingers vastgelijmd zodat hij geen sms-je kon sturen :+

Vivat...voor IJslanders zou ik beperken met bemesten.Zorg dat er wat groei in het gras zit maar ze moeten schraal gras hebben.Hier ook maar 1x per jaar mest...vind het prima,anders worden ze modder... :+

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 19:31

Mijn neusriem zit vast aan de rest van het kopstuk heb ik net gemerkt.. Maar ik ga gewoon ff in de winkel kijken voor een hoofdstelletje met lage neusriem, dan heb ik een reserve voor als het nog een keer gebeurt.. Da's het voordeel van een eigen ruitershop :P

De dierenarts is net geweest, de wonden moesten toch gehecht worden. Paard is nu aan het bijkomen in z'n stal en is vooral heel zielig:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:35

Ouch... :(:) Dat ziet er niet fijn uit.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 19:39

Het ziet er gelukkig wel erger uit dan het in feite is, maar toch.. Wij doen altijd de halsters uit op de wei, vraag me af of dit met halster nog erger was geweest of net minder...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:40

Auw!! Wat heeft die frummel gedaan?? Daar moet je idd een tijd niets omheen doen :(:)

Ik heb Met Kjarni ook dat ik er geen bit meer in wil doen,althans voorlopig niet.Ben zo bang dat hij last krijgt van het bit op het litteken wat op zijn laag zit.
Gelukkig heb ik nog hackjes liggen,eerst maar eens de bloemhack proberen.Die is het meest vriendelijk,wilde eigenlijk gister rijden maar de regen gooide roet in het eten :(

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:41

Tinky12 schreef:
Voor de JKK kun je evt ook de bloemknoppen voor het pluisstadium met zakjes afdekken.Zo vang je het zaad op en gaat de plant dood op natuurlijke wijze.Wel veel werk :P

Dat gaan wij dit jaar proberen :j Ben benieuwd. Vorige week hebben we al wel een rondje zuring uitgestoken; lang niet met de hele wortel, maar ach. Ook wel apart: in de hele wei (ong 6000 m2) stond welgeteld 1 distel. Van ongeveer 1.20 hoog :Y) Aangezien ik alleen maar een simpel snoeischaartje bij me had, heb ik de bloemen er maar afgeknipt en 'm zo goed mogelijk kort gesnoeid. Ben benieuwd.

Iemand nog een briljante tip voor bramen? We snoeien nu steeds een stukje en geven de takken aan de paarden, maar het gaat eigenlijk niet hard genoeg...