Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaaa

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 22:41

Beterschap Robijn, mooie stal.

Hier ging in de winter 20kg per dag doorheen maar er werd ook wat verbrast. Dat is hopelijk met de hooiruif nu opgelost. Op dit moment misschien maar 5 kg per dag. Staan 12 uur per dag vol in het gras.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 07:24

Ik voer nog steeds ruim 20kg per dag (voor 2 paarden van +-1.60). Ze gaan pas sinds een paar dagen op het gras en dat zijn ze nog aan het opbouwen, dus dat uurtje grazen merk ik nog niet bepaald in de hoeveelheid hooi die ik moet voeren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 07:37

Nu ze -3 uur per dag op het gras staan krijgen ze hier samen denk ik een kilo of 4 voor de nacht.
In de winter volledig op hooi vier ik iets meer dan 1 baal van 20 kilo.
Ik heb 2 Tinkers samen zon 1200 kilo

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 07:52

Ik bied het nog steeds aan. In de stal en ook tijdens weidegang in een ruif. Maar ze zitten echt vol. Gras staat ook hoog.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:31

Weg randen zou ik niet doen, dan springen de haren ook overal heen. Ik heb 2 nesten weggebrand. Eerst ingespoten met haarlak, daarna Aspen 4 eroverheen en een half uur goed laten fikken………

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:15

Ik las laatst dat ze er ergens isolatiefoam op spoten en dan een plastik zak er onder plakten en dan de foam (na uitharden) er af staken en zo de vuilniszak in.

Ik hoorde net op het nieuws dat we naar de 30+ graden gaan (morgen/overmorgen) %)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:15

kvulden, mooi hooi!

Belker, wat leuk dat je samen een bosrit hebt gemaakt :)
En dat je man het vaker wilt doen.

Utopia, het genieten begint deze week al, met 30 graden kunnen ze mooi in de bak staan. Doordat het dak goed geisoleerd is, blijft het daar goed te doen. Beter dan buiten.
Hoe gaat het nu met de konijntjes?
De voorste paddock is snel genoeg weer kaal als er even een paar in staat ;)
Ik vind het wel bijzonder om te zien dat zo'n paddock helemaal weer dicht groeid.
De paddock bij ons oude huis is al niets meer van te zien. Dat is nu gewoon een half bos en helemaal begroeid.

Wat balen Lynn, dat je paard toch weer spooky is. En dan buiten zo braaf. Wat het dan is in die bak, heel apart.
En die rupsen lijken me echt vreselijk!
Bij ons oude huis stikte het er ook van, we zaten ook helemaal onder de jeuk bulten. Die krengen zaten echt overal, ondanks de vele vogelkastjes en vogels.
Ik heb geen idee wat je er aan zou kunnen doen als de buurman niet wil meewerken.
Lastige situatie.
Maar voor de kinderen en dieren kan je het ook niet zo laten zoals het is eigenlijk.
En voor jezelf natuurlijk.

Robijntah, hoe gaat het nu met het benauwde paard?
Dat wordt ee mooie stal. Lekker ruim.

Goldenarrow, wij hebben op dit moment geen gras. Dus staan de paarden volledig op hooi. We voeren een kleine baal per dag. Haflinger + shet.

M'n zus heeft gisteren weer een fijne buitenrit op Nick gemaakt. Marloes en ik mee op de stalen ros. En Bliksem ook mee aan de fiets, die had er wel zin in.
Kreeg gisteren toch weer het idee om het mennen weer op te pakken met Bliksem. Dat heeft ie jaren geleden gedaan, maar we zijn daar mee stopt, omdat ie één keer van schrik aan de kletter ging. Ik was daar toen zo van geschrokken dat ik het niet meer aan durfde. Terwijl Bliksem het heel leuk vindt.
We zijn intussen járen verder, ik ken Bliksem nu door en door en hij heeft in die jaren al heel wat levenservaring, schriktrainingen en avonturen erbij. Je kan het zo gek niet bedenken of hij heeft het al gezien ;)

Bliksem en Nick zijn voor het eerst in de binnenbak geweest gisteren. En dat ging goed! Op een paar plekjes is de bodem nog wat nattig, toch hield de bodem zich daar goed met paardenhoeven.
Komende dagen nog niet té wild doen, maar een rondje stappen kan al. *\o/*
Daan heeft dat dan ook even uitgetest. En dat kan prima met alleen een touw :')

Afbeelding

Tuinslang ligt diagonaal door de bak naar de moestuin. :') Lekker handig.
Er is een waterleiding om de schuur gelegd, maar die moet Daan nog aansluiten. Druk druk druk.. Dus dan maar ff zo. En dwars door de bak komen we er net. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:18

@chasey: die bak ga je veel plezier van hebben. Niet alleen om te rijden maar idd met de extremen qua weer in zomer en winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:23

Supertof Chasey!

Paard kwam net alweer murmelend naar me toe dus braaf de medicijnen geven en dan zal het wel loslopen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:25

Fijn robijn

Gaaf Chasey!

Rupsen hebben we gelukkig niet.
Aan de weg staan bomen van de gemeente die ze behandeld. Hopelijk blijven ze dat doen in de toekomst.

Zo voorspellen hier 3 dagen boven de 30. Zelfs 1 dag 34.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:36

biancaaaa schreef:
Ik bied het nog steeds aan. In de stal en ook tijdens weidegang in een ruif. Maar ze zitten echt vol. Gras staat ook hoog.

Hoe is jouw weidebeheer dat het gras hoog kan staan? Overal waar ik hier in de buurt kijk, is het gras al behoorlijk laag.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:37

Dat ligt denk ik meer aan het aantal paarden plus oppervlakte wat je hebt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:39

En hoe vaak ze er op staan en hoe groot de paarden zijn :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:40

Ook dat nog ja :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:11

Ik heb 2000m2 wei en het staat bij mij ook torenhoog op t moment.
En ik sproei niet.
Komt deels door de vele regen die we gehad hebben. Ik hoop dat het een beetje volhoudt met de droogte nu.
Ik doe strookbegrazing toepassen.

@Belker, heb je gelijk in idd maar ik moet zeggen dat we daar eigenlijk amper last van hebben gehad/lijken te hebben.
Mn buurman was wel volledig in pak met helm gekleed en er was verder niemand in de buurt.

@Chasey, bizar he hoe snel zoiets gaat. Ik heb de ruin 1.5 week vakantie gegeven en mn bak staat ook ineens vol onkruid en gras :oo

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:40

Met uitmesten was het net vooral de mond dicht houden... wat een vliegen zitten er op de hopen. Het zien gewoon zwart er van :r

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:10

_Anne_V schreef:
biancaaaa schreef:

Hoe is jouw weidebeheer dat het gras hoog kan staan? Overal waar ik hier in de buurt kijk, is het gras al behoorlijk laag.

Niets bijzonders. Loonwerker heeft in februari de weides doorgezaaid. Laatste weekend van April zijn ze er voor het eerst opgegaan. Begonnen met half uur en elke keer beetje gekeken hoe het ging en dan met half uur verlengen. Denk dat ze er half mei 8 uur op stonden en eind mei was de eerste wei zo goed als kaal. Echter heb ik 3 weides van circa 1000-1200 m2.

Ik heb niet gemaaid, ik maai alleen “na” als de paarden naar nieuwe weide staan. Ook nog niet gesproeid. Hoop deze werk nog op een bui anders moeten we het “kale” stuk wel bij gaan sproeien. Stuk waar ze richting eind mei klaar mee waren stond nu op plaatsen alweer tot mijn knieën. Dus staan ze nu daar weer op. Derde stuk hebben we nog niet nodig gehad. Zit op hoge maar wel natte zandgrond, lijkt bijna potaarde, alles groeit als kool. Heb 2 paarden (1,75 en jaarling paard die met periodes net zoveel eet).

Foto’s van gisteren:

Afbeelding

Afbeelding

Wat een luxe die binnenbak Chasey! Genieten!

Fijn dat paard weer beter gaat Robijntje

Hier gelukkig geen ervaring met rupsen. Geen eikenbomen, helaas wel een gewone Esdoorn op 10m van weide en toekomstige inloopstal. Die moet dus weg..
Laatst bijgewerkt door biancaaaa op 14-06-21 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:13

Hier valt het nog mee met de vliegen, behalve op de mesthoop dan!

Wat een temperaturen. Ik heb deze week vakantie en wilde veel buiten doen. Dat wordt goed zonnebrand smeren dan!

Chasey, wat een fijne plek! Daar ga je echt veel plezier van hebben :j

Mijn paarden staan sinds 4 dagen weer op het gras. Het gras is lang en staat in bloei. Er staat ook veel distel tussen weegbree en zuring, oftewel niet alleen maar gras.

Hoe zouden jullie dit opbouwen qua tijden? Ik begon met 30 minuten en zit nu na 4 dagen op anderhalf uur per dag, maar ik merk dat mijn ene merrie een hele harde manenkam krijgt en nu zelfs ribbels heeft!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 11:16

Hier staan ze met graskorf. Sinds maart/april al aan het opbouwen en nu staan ze zo’n 12 uur op het gras. Beide blijven op gewicht en geen jeuk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:17

Die hoeven zich nog niet te vervelen :)

Hier is de ene buurman bij de andere buurman aan het maaien, als het gras er af is mag ik de paarden er op zetten. Zit alleen nog met de omheining; die is 50% niet aanwezig en de honden kunnen zo de wei in nu en ik moet niet hebben dat die achter kleintje aan gaan jagen met haar kreupele pootje...

@dais: klinkt toch al teveel gras; dus óf minderen óf graasmasker op.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:41

Sorry jongens ik ben niet bij, heb wel half half gelezen net (tijdens mijn meeting :') ) maar blijft natuurlijk niet hangen haha

Jonique doet het best goed, zijn na de HB weer aan het opbouwen met stappen. Helaas Elevada ook kreupel, vandaag DA gehad en die komt vrijdag terug om uit te verdoven. Ze loopt op het harde eigenlijk wel ok (beetje stijf zeg maar), maar op het zachte wel beroerd. Dus Da wist het ook zo 1, 2, 3 niet...
En vanavond hooi van het land halen, ben benieuwd hoe veel het is

Edit voor Dais: ik zou ze meteen weer van het gras halen als ik jou was :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:52

Beterschap Maartje voor elevada!

Ik vond het toch wel spannend net van huis te gaan maar ze kwam door de snoepjes test dus heb mijn laatste afspraak afgezegd en ben toch gaan werken.

Zo sneu ook net met die hitte ziek :(:)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:56

Oh jij hebt er ook een ziek? Even terug gelezen, maar beterschap ook! Das niks met dit weer idd

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:02

Maartje_M schreef:
Heb wel half half gelezen net (tijdens mijn meeting :') ) maar blijft natuurlijk niet hangen haha

Hahaha zo herkenbaar _O-
Sterkte met Elevada :(:)

Wat heerlijk dat je inderdaad nu al gebruik kunt maken van de bak Chasey!! _/-\o_ Ziet er echt super uit! En bizar hè, hoe snel de natuur overneemt, als wij ff niets doen :+:

Wat sneu van Aurelia Jolijn.. Dije was gisteren ook echt niet blij met die temperaturen... :(:) Paar keer afgespoten en toen ging 't wel weer..

Oei Dais, ik zou ze er ook vanaf halen dan inderdaad, of in ieder geval de tijd weer inkorten. Ben hier ook aan het opbouwen nog steeds, gras staat buikhoog :j maar nu op 2.5 uur en toch nog steeds wel aan de schijt :=

Afbeelding

Heb hier nog geen rupsennesten gezien, maar wel flink jeuk.. maar 't stikt ook van de muggen := Én koolmeesjes <3 Wij inderdaad ook nestkasten opgehangen, en ze zijn allemaal bewoond +:)+ Vorig jaar wel flink last van gehad.. dus hopelijk hebben we er nu minder last van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:05

Ja denk dat ik ze vanmiddag allemaal ff onder de kraan gooi ook.

Arme Dije ook niet fit.

Hier genoeg gras om die 2 van mij nu aardig iedere dag een half uurtje te geven maar aangezien ze allebei gevoellig zijn op gras (wel op een andere manier) is dat perfect :)

Rupsen hadden wij vorig jaar 4 kleine nestjes. We hebben echt heeeeeeeel veel vogels wel dus denk dat dat heel veel scheelt.