Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:25

karev schreef:
Wat is er bijzonder aan Keltisch zout zwerte?

Tja is het verveling, lastig. Natuurlijk is dr paddock minder leuk maar er hangt altijd gerstestro te eten, een bal een hout blok en een ton om mee te spelen maar merries hè. .

In hun paddock doet ze het niet. Doe ik de draad tussen paddock en bak los dan is het direct naar die ene plek en hup..

Als hij het vooral op 1 plek doet zou ik eerder denken aan een tekort dan aan verveling. De mijne zoekt ook heel gericht en als hij een goede lokatie heeft gevonden, blijft hij daar likken. Het gaat bij hem dus niet om zomaar zand, hij zoekt echt. Vooral lokaties rondom boomwortels zijn blijkbaar lekker.
Met het zeezoutwater doet hij dit dus vrijwel niet meer. Het "bijzondere" van keltisch zeezout is dat het relatief weinig zout (nacl) bevat en veel mineralen en sporenelementen. Dat drinkt dus ook lekkerder, niet zo extreem zout qua smaak. Hij is qua liters ook niet meer gaan drinken trouwens, hij vervangt gewoon een deel water door het zoute water. Gemiddeld zo 1/3 van het totale water wat hij drinkt is zout.
Ik ben ermee begonnen als gewoon testje, verwachtte er niet echt veel van. Maar hier was het dus DE oplossing, dit effect had ik niet met andere soorten voer en mineralenbrokjes of emmers. En dit is nog veel eenvoudiger ook!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:29

Gefeliciteerd en welkom Koudbloedkim!

Met klei moet je vooral zuinig zijn op je land en een paddock moet je goed afgraven, draineren en zand op storten (geen stopzand of leemsoort). Zeker geld reserveren om om de 5 jaar onderhoud te plegen.

Solleke_Noah, ik heb ook liever niet zoveel gebruik van spuitmiddelen, maar tussen het gewas moet je soms. Het is amper bij te houden met alleen onkruid eruit trekken. Bovendien heb je ook nog te maken met de omgeving (stukjes gras met onkruid). Ik ga nu wel met de schep aan de gang om de stukjes grond op het pad weg te halen en moet aan de slag met een beplantingsplan voor de rijbak. Nu ligt er alleen grond en dat is natuurlijk erg uitnodigend voor onkruid!

Mijn paarden wilden graag midden in de bui naar buiten, alleen een beetje jammer dat ik nu natgeregend ben :P

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:45

Gezien wat er volgens de Buienradar nog te verwachten is heb ik ze maar een regendekentje aan gedaan :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:46

Hier net een giga stortbui geweest en het land staat blank.Wel erg blij dat degene die het land hiernaast geploegd heeft een nieuwe ploeg had aangeschaft,er loopt nu een gleuf tussen ons land en het maïsland.
Ik mocht altijd al afwateren die kant op maar nu loopt het via die gleuf pittig weg...blij mee.Vooral ook omdat zijn gewas er geen hinder van heeft :)

Hee KBK!! Gezellig dat je hier bent,gefeliciteerd met jullie aankoop.Zodra de mogelijkheid zich voordoet willen we natuurlijk wel foto's :o :D

Pol...wil je wat water??Heb wel een paar kuub voor je :+

Wat onkruid betreft...ik leer steeds meer.Ik wil graag weten wat er in mijn land staat en of het weg moet of niet.Hoe kun je het beste bestrijden en wanneer...

DD...hier heeft een regendeken geen zin meer...staan al te soppen :+ Regendeken had die bui vrees ik ook niet gehouden...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:48

Als het hier écht stort dan laten ze het eten voor wat het is en vluchten de tent in :D

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 12:48

Hier is het intussen iets droger aan het worden... Toch al zo'n 8u non stop flinke regen gehad maar op het land en de paddock/bak geen plasje te bespeuren *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:49

Bedankt allemaal!

Klopt, we hebben sowieso al een spaarpotje ervoor. :j

Hier heeft het net ook enorm veel geregend, gisteren ook al.

Foto's komen binnenkort vast wel. :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:55

DubbelDun schreef:
Als het hier écht stort dan laten ze het eten voor wat het is en vluchten de tent in :D

Watjuhs :P Hier is het erg afhankelijk van de situatie...als ze eten in de kapschuur en er komt een echte stortbui met hagel dan gaan ze buiten staan...teveel herrie.
Regen en gras is geen punt...spoelt het gras lekker door,makkelijk met kauwen :D

De stal inrennen heb ik ze alleen zien doen toen er mest gereden werd...dat ding begon zo te sissen tijdens het uitklappen van de injectoren,en dan ook nog met een vaart achteruit hun kant op, dat ze het voor gezien hielden :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:01

Ja het zijn echt watjes, maar ze lijken op hun baas :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:03

Hier schuilen ze onder de bomen in de zomer, in de winter zit er zo'n dik pak haar op dat ze de buitjes wel overleven.

Al staat er nogsteeds een grote kap op de planning maar dat is ook weer snel €5000 dus moeten we wel een beetje voor sparen, dat niet echt meevalt met de verbouwing.
Net alweer €600 uitgegeven aan een nieuw onderkomen voor m'n papegaai.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:06

Zóó dat mag wel een flinke kooi zijn :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:06

Welkom KBK! spannend allemaal hoor! :D

Wij zijn nu op zoek naar een hooiboer, da's ook nog een kunst apart.
Ik denk dat ik het land graag wil zien waar het hooi af komt, even kijken hoe dat eruit ziet. En gewoon kijken en ruiken aan de pakken, en vragen of hij ook nog hooi van vorig jaar heeft. (Is het antwoord nee is dat misschien een indicatie dat hij alles altijd kan verkopen en dus wel goed hooi heeft.)
Hebben jullie nog tips?

Ik zat trouwens te denken, we hebben hier best wat nuttige informatie verzamelt.... Misschien is het leuk om een deel te verzamelen? Ik heb nu vakantie van school (deeltijd hbo) en hoef nu "alleen nog maar"te werken dus ik zou eventueel wel een stuk van 't topic door kunnen spitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:09

Hooi is hier in de omgeving ook een groot probleem, zeker met die koudbloeden van ons.
We hebben nu al meerdere keren pakken met flink wat schimmel gekregen, wat overigens wel goed werd opgelost.
Nu eindelijk een goede gevonden en nog goedkoper ook, maar ik vrees dat deze niet zover uit de richting wil bezorgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:09

Ik heb een aantal 'bekende' voerboertjes waar ik langs ga als bij mijn 'vaste' de kwaliteit me niet bevalt. Ik trek altijd plukjes hooi uit een pak en vraag of er eentje open mag zodat ik kan zien of het stuift.
Bij een onbekende neem ik 2 pakjes mee om te proberen hoe ze er op reageren voor ik een bestelling plaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:11

Hier is het al de hele dag droog..... 15 graden en af en toe een zonnetje.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:13

DubbelDun schreef:
Zóó dat mag wel een flinke kooi zijn :D

Bijna 6x2 geloof ik ;)

Kbk ook nog welkom

Gypsy, idd gewoon ruiken, voelen en kijken. Dat doet iedereen die een beetje verstand heeft van wat hij doet dus ze zullen niet raar op kijken.
Ook hier de tip: vraag om een open baal, terplekke opengesneden.

Wil je echt ver gaan, kun je nog een monster opsturen naar pa vo bijvoorbeeld om het te laten analyseren.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:16

Hier ook een vaste hooiboer, waar wel iets mee valt te regelen als er een pak niet goed is. Net een bestelling geplaatst van 20 grote pakken, komt 'ie over een paar weken brengen. Vorig jaar zijn we de winter doorgekomen met 19 pakken (had er maar 15 besteld dus hij was er nog vier komen na brengen).

Hij weet dat het hooi (voordroog) voor de paarden bedoelt is dus houdt de rijkere pakken voor z'n schapen. Wij laten de kwaliteit niet testen.. zijn meestal mooie pakken, geen rare dingen erin (vroeger weleens een stuk prikkeldraad in een pak, dan ben je niet blij). Belangrijkste graadmeter zijn de longen van mijn oudste paard en die doen het nog helemaal prima!

Gypsy: geen paarden kennissen die je iemand kunnen aanraden?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:26

Waar gaan jullie wonen tineke? Ik weet ms nog wel een adres

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:28

Mijn schoonmoeder heeft een hele goede maar die is al "uitverkocht". Helaas!

Gelukkig staan er op prikbord (zeelandnet) voldoende advertenties, dus dat maar gewoon goed in de gaten houden.

*noteert tips* Kijken ruiken en voelen. Ik zal erbij kijken alsof ik weet wat ik aan 't doen ben. :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:42

Gypsy schreef:

Gelukkig staan er op prikbord (zeelandnet) voldoende advertenties, dus dat maar gewoon goed in de gaten houden.

*noteert tips* Kijken ruiken en voelen. Ik zal erbij kijken alsof ik weet wat ik aan 't doen ben. :')

Ik zou denk ik eerst voelen en dan ruiken :Y) voor je het weet zit je met je neus in de distels _O-

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:46

Gefeliciteerd KoudbloedKim!
Hahaha Gypsy succes :D
Zo das een riant onderkomen voor de papagaai Palousa :)

Zit nu even te denken hebben de wei afgemaaid en dan gaan over 2 weken de schapen vd buurvrouw erop en dan paar weken later de pony's moet er ergens tussendoor nog kunstmest op ofzo? Iedereen zegt er iets anders over dus ik weet het niet meer %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:50

karev schreef:
Waar gaan jullie wonen [naam]? Ik weet ms nog wel een adres
Omgeving Midwolda. :)
We zoeken echt zeer eiwitarm hooi.

[naam] en ik hebben zo een tweede gesprek bij de bank en als alles goed is, vraagt de bank vanmiddag de offerte aan zodat we nog onder de lage NHG vallen.
Spannend!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:54

Graszaad hooi een optie? Is wel in midi balen, dat wordt te duur denk ik met 3 kastelen, nou ja 2 en een buiten huisje hihi

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:56

Fijn KBK!

Hooi, altijd moeilijk. Moet nu vanavond ook nog een remorq vol halen om toe te komen tot we het nieuwe hooi mogen geven.
Vaak denk ik bij de boer 'oh dat ziet er best goed uit' en als ik dan thuis een pak open dan valt het tegen. Meestal open ik bij de boer een pakje en als het lijkt mee te vallen neem ik bv 5 mee om te testen.
Probleem is nu vooral dat de keuze zeer beperkt is, dus ik zal het nu moeten doen met wat er is.

Bij hooi van 2015 is er natuurlijk nog enorm veel keuze (toch hier in de buurt).

Onze paardjes staan in stal met dit weer hoor.
Deze morgen wilde ze zelfs niet buiten komen om te eten (ze eten normaal nooit in stal). Dus ben ik uiteindelijk met mijn emmers maar tot in stal geweest. Heb ze net wel op het gras stuk gaan zetten, hopen dat ze niet te gek doen en de weide omploegen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:56

palousa_boy schreef:
Gypsy schreef:

Ik zou denk ik eerst voelen en dan ruiken :Y) voor je het weet zit je met je neus in de distels _O-

Dat zou dan echt iets voor mij zijn. :') Ik denk dat dit de beste tip van het hele topic is!