Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 16:49

Hier idd hetzelfde. Die pramox was al 130 euro voor 4 paarden dus ik vond de factuur ook wel even stevig, daar was ik even niet op berekend.

Gelukkig kwamen er geen wormen meer mee uit na de ontworming dus ik heb wel het idee dat het jong spul nu ook aardig in orde zit qua wormenbesmetting.

Oehlala

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 17:03

Pramox is hier ook tussen de 30-40 euro per spuit, dat is ook altijd even slikken, maar goed. Ivermectine schijnt ook te werken tegen horzellarven.

vandaag voor het eerst weer op een van jonkies gezeten, door alle regen, sneeuw, ijzel en kortere dagen sinds oktober zoiets niets meer gedaan, en ik kon opstappen en wegrijden. Heerlijk gevoel.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 18:09

Ik betaalde ook 38.10 euro per spuit Pramox.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 18:15

Ik keek ook nog even naar de BTW. De enting is 21% BTW, de promox 9%

Waar zit dat verschil in? Ik zou denken dat het beiden medicatie is.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 18:29

Toediening volgens mij. Enting wordt gezet en de wormspuit is meer verkoop omdat ze daar geen uitvoerende handeling aan hebben als da.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 11:04

Ik ben de kasten leeg aan het ruimen. De oude merrie is nu een half jaar geleden overleden en die maat dekens etc komt noet meer terug dus grote opruiming aan hrt houde 2 lades en 1 plank zijn al vrij.
Wil als ik klaar ben ern buitenritje maken en moet helaas ook nog boodschappen doen.
Hoe verloopt jullie dag

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 11:10

Vanmorgen alle beesten gevoerd en poep gedaan. Hooinetten gevuld. Verder de sleep zo neergezet dat ik die kan aanhaken als ik ga slepen…….maar ik mis motivatie. Vanmiddag schrijven bij een onderlinge kür op muziek. Qua paarden ga ik straks wat masterson doen en een massage. Ik ging vandaag niet rijden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 12:09

Hier ook aan het opruimen. En het is dekjes wasdag :D
Het nadeel van teveel dekjes is dat je opspaart ha ha.

Diekke was aan een nieuw hoofdstel toe en ik heb op Vinted een nog heel mooi Passier hoofdstel gekocht voor eur 27,50.
Nu maar hopen dat ie past.

Voor Ice heb ik een mooie anatomische gelsingel, die volgens mij alleen gepast was, voor eur 12,50 kunnen kopen. En daar liep ze echt fijn mee.

De dochter van mijn vriend en een vriendin gaan vandaag op Diekke rijden. Geen idee hoe die vriendin rijdt, dus ik ga het wel even in de gaten houden.
Ik ga zelf op Ice rijden. De balkjes en pionnen al in de bak gelegd. Nu wachten tot de grond net iets meer dooi is.

De bak was hier net gesleept, maar heb gisteren de paarden vrij laten springen en ze waren nogal enthousiast en die ravage was zichtbaar in de bodem. Durfde mijn vriend niet te vragen om na 1x rijden opnieuw te slepen en ben met de hark rond geweest :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 13:45

Hier is de bak nog hard. Ik had niet door dat het zo koud was vannacht.

Gisteren pensionpaard ziek van de vaccinatie. Eerst zei de dierenarts dat hij zelden een reactie meemaakte en dat we alle paarden moesten temperaturen ivm mogelijk virus op stal. Maar het zijn er 3 en ze komen niet eens op andere locaties of iets, dus dat leek me niet heel logisch. De andere 2 hebben nergens last van. Toen gaf hij later aan dat het er toch op leek dat ze reageerde op de enting. De borst was ook dik. Gelukkig knapte ze wel snel wat op.

Het jammere is dat beide pensionpaarden de basisenting opnieuw moeten hebben, dus dat ze dit gezeur nog 2x krijgt. De vorige stal was inclusief wormkuur, enting en smid, maar de staleigenaar deed dat wel 5 dagen te laat. Zo jammer...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 14:03

Lorette, de plek van de injectie kan enorm veel uitmaken.
Mijn bruine krijgt als hij in de boeg gezet wordt altijd een flinke zwelling op de spuitplek en is vaak een dag ziek.
Als we hem totaal buiten de standaard om achterin de bil zetten heeft ze daar soms wel toch wat zwelling maar ze is veel minder ziek.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 14:34

Karin, Heel veel sterkte zo sneu van je shet ook voor je kinderen.

Kletskoekje, dat is wel gaaf dat ie nu terug is.

Boemel, fjin dat je er voor je vriendin kon zijn, wel heel zuur dat paard meteen koliek kreeg en overleed.

Lastig dat Ice zo reageerd op de jacht, hopeljik is ze snel weer zichzelf. Ice is wel stress kip zo te horen bji van alles en nog wat...sneu voor haar.

Wat gaaf die noorderlicht foto's. Ik zag het ook pas dag later, tsja, toen was het te laat.. :+

Joyce, beterschap. Voet en paaltje, bekende, alleen gelukkig (afkloppen) er nooit om die reden afgevallen.

Lynn-Nikita, hmm, lastig, maar of je het nou wel of neit gaatdoen, het is supertof dat je het aanbod hebt gehad. En meerdere banen combineren is wel heel lastig.

Ir111, welkom hier.

Belker, dat is echt net pech met je raam.

Qim, oeps.... Toobs was daar goed in, die ging werkeljik altijd op z'n plaat al was er maar 1 stukje glad.

Ik heb er huisdier bij.. NOu ja, eigenljik was hij soort van al heel lang van mji.
1 vd stalkatten vd vorige stal die ik toen ik er in 2009 kwam heb tamgemaakt (zjin broertje ook, maar die is al paar jaar overleden) had ik toen ik ging verhuizen wel mee willen nemen, maar hjij had daar in vrijheid gouden leven, dus zorg overgedragen aan iemand die er super goed voor zorgde (zit er nog 1 die is stuk jonger ook van mij, aangezien ik ze ontwormde, ontvooide, voerde, kastreerde, nou ja alles, iemand moet zich verantwoordeljik voelen voor katten die uit de lucht komen vallen)

Ging slecht met hem, liet zich aaien door andere mensen (Dat kan mormaal niet), dus ze belde. Naar DA geweest en hij zit nu bji mij in de serre totdat iedereen aan elkaar gewend is. Hij is al 17, mager en vermoedelijk carcinoom op zijn neus en al jaren nierdieet.
HIer heeft ie tig mandjes en weet ik veel om in te zitten inclusief kruikje, ipv dat ie op stal ergens achter strobaal weg zou kruipen om dood te gaan kan ik hem hier gewoon goed in de gaten houden.

In serre wordt het best wel koud (hji was daar altijd buiten), dus er liggen kruikjes en warmtemat etc. zijn besteld.

Afbeelding
Geloof dat ie het wel chil vind...

Afbeelding
Bak van binnen met isolatie noppen folie en kruikje erin, en net schapebontje :') .

Afbeelding

HIj zat toen hij klein was als wild kitten onbereikbaar altijd op de kuilbalen ahcter Sjolvir haar stal achter het hekwerk je aan te kjiken, foto is van toen en daar...

Afbeelding

maanden gekost om Henk en Henk tam te krjigen, zover dat ze met voeren aaibaar waren en vangbaar.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 14:44

Oh, onze dierenarts past gewoon de datum aan bij 5 dagen te laat. Wel balen voor de paarden.

Ik heb ook verschillende nare bijwerkingen van de enting gehad bij mijn eigen paarden. Van een bult zo groot als een voetbal tot hele hoge koorts en echt heel ziek.

Toen bij mijn ruin eenmaal bekend was dat hij er ziek van was. Kreeg hij een soort cocktail ingespoten. De dierenarts zei vitaminen, maar dat zei hij lachend :D
In ieder geval heeft hij er nooit meer last van gehad.

Klagen wij altijd dat we Diekke zo heet vinden, zien we haar nu met de jonge meiden met weinig rij-ervaring zo rustig en voorzichtig door de bak gaan. Lief paard <3
Afbeelding

Heeft iemand ervaring met het wassen van prolite pads?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 14:52

Sjolvir, wat een lief snoetje heeft de kat en wat goed dat jij er zo fijn voor zorgt!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 18:34

Fijn dat de kat nu bij jou is Sjolvir en het zo goed heeft.

Hier de shet ook heel ziek van vaccinatie, nu laatste paar keer ander merk. Laatste keer in haar bil en wat een verademing. Balen dat data niet teruggeschreven is Lorette. En hoezo 3x? Dacht dat 2 x altijd voldoende is.

Wat lief van Dieke Boemel.

Hier ook aangenaam koud met dun windje en vorst.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 20:35

Wat lief dat deze kat bij jou terecht kan Sjolvir. Lief plekje heb je daarvoor gemaakt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 20:36

Prolite vulling eruit en kan die gewassen worden
Ach het katje, dat die maar lekker verwend mag worden
vandaag een hoop opgeruimd, alle kasten opgeruimd en rondje bos gereden, toen was het nog aangenaam maar vriest inmiddels weer

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 20:49

Tegenwoordig zijn het er 3 voor een basisenting. Extra balen als je paard er niet lekker op reageert. En de kosten... Als ze 1x in hun hele leven net enkele dagen te laat zijn geënt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:58

Wat een leuk koppie van de kat Sjolvir <3
Fijn dat hij bij jou mag!

@LN, lekker hoor zo'n opruiming!

@boemel, heerlijk dat Diekke zich zo kan aanpassen, leuk om te zien!

Ai balen van de enting en zeker als het paard zich er niet lekker door voelt.

Wij hadden vandaag een verjaardag dus bijna hele dag weggeweest.
Ondertussen is wel mn wei geploegd dus nu kan ik gaan nadenken over hoe en wat maar ze kunnen iig lekker rennen en meer ruimte :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 22:54

Hier gelukkig nog nooit gedoe gehad door entingen. De DA gaat ook vrij soepel om met de data gelukkig (maar dat is ook omdat we eigenlijk nooit ergens naar toe gaan met de paarden, ik denk dat hij er minder flexibel in zou staan als ik regelmatig op concours zou gaan oid). Maar lees ik nu goed dat een basis enting tegenwoordig uit 3 series bestaat!? :oo

@Sjolvir; wat lief dat je de kat hebt meegenomen! Die ziet er nu heel tevreden uit op dat luxe slaapkussen. <3 Hopelijk kan hij er nog lang van genieten, en jij ook.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 23:34

Ja, paarden geboren na 2021 moeten 3x voor de basisenting, de derde is een half jaar na de eerste twee.
Ik had ook nooit ellende, nu bij 3 van de 4 wel vervelende reacties op influenza. Eentje dusdanig dat die alleen nog maar voor tetanus en westnijl wordt geënt. De andere twee die echt last hebben gaan mogelijk nog op wedstrijd later, maar die liggen er na het enten echt wel een week uit. Mijn veearts zegt ook dat er steeds meer niet goed reageren op het enten, heel raar.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 00:07

Sjolvir wat fijn dat katje nu bij jou is!

En leuk dat Dieke het zo fijn deed met de meiden

Vandaag hebben mijn man en vader hard gewerkt aan de paddock. Kon ergens mooi paddockzand ophalen. Wat een verbetering al. Met het aanpakken van de bak hadden we meteen in het voorste gedeelte van de paddock al zand gestort wat al een hele fijne verbetering was (is namenlijk een wei die we omgedoopt hebben tot paddock maar dus gewoonweg kleigrond was met modder).

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 06:40

Dat klinkt goed Kletskoekje, fijn als de paarden droog kunnen staan. Hebben jullie alleen zand op de klei gegooid of meer aan bewerking gedaan. Ik lees namelijk nog wel eens dat het probleem dan maar tijdelijk opgelost is.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 07:47

Voor nu alleen op klei gegooid. Daar moeten we het deze winter en voorjaar prima mee kunnen doen verwacht ik, het voorste gedeelte van de paddock waar het dus al in was gedaan is echt heel mooi nog.

Maar het is zeker een tijdelijke oplossing, we gaan deze zomer de omheining vernieuwen en wordt gelijk de paddock goed aangepakt zodat het echt een paddock wordt :)

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 08:12

Fijn dat die kat bij jou terechtkon, Sjolvir!

Die entingen zijn heel herkenbaar… Ik heb dit jaar al onze kleintjes de basisentingen laten geven: 5 pony’s × 3 entingen, en bij de zesde was er nog maar eentje nodig. Bij elkaar toch zo’n 600 euro. Mooie hobby hè :D Ik heb maar één pony die erop reageert, met een bult op haar borst.

Wat leuk dat Diekke zo braaf is bij die meiden!

En fijn dat je paddockzand mocht ophalen, Kletskoekje! Ik kan altijd genieten als (meestal mijn vriend) weer eens zoiets heeft weten te ritselen :D

Afgelopen weekend heb ik met Picasso een koeienclinic meegedaan, dat was superleuk om eens te ervaren:
Afbeelding
Eerst leren ze wennen aan de koeien, daarna drijf je ze door de bak en vervolgens door een obstakel. Ik was echt trots op Picasso :)

Verder blijft het natuurlijk druk met alles rondom verkoop en aankoop. Het hekwerk is besteld: het hele perceel wordt sws omheind met draadgaas van 1,80 m hoog. De schuur is 7,5 × 30 meter en het is nog best lastig om daar een goede indeling voor te bedenken. Ik wil er graag stallen in, maar liever niet om die standaard te gebruiken, wellicht met een schuifdeur zodat het geheel open kan als schuilstal. Daarnaast hebben we ruimte nodig voor onze menwagens (4 stuks), een zadel- en tuigenkamer (incl. dekens e.d.), een poetskamer/wasplaats en opslag voor hooi. Dat hoeft niet per se in deze schuur, er staat ook nog een kapschuur dichtbij. Heeft iemand richtlijnen of tips? Dingen die ik zeker niet moet vergeten?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 21:14

Hier is alles weer wit.

Ik heb overigens ook "gewoon" zand op de klei, maar dan wel pakweg 40cm afgegraven eerst. Houdt zich nu al ruim 2 jaar echt goed. Mooie jaarrond droge paddock. Aankomend voorjaar laat ik het weer iets bijvullen