het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:33

Ik gleed net in de stal uit. Wilde de hoef optillen om in te smeren en dat vind ze niet fijn. Dus ze duwt dr been strak naar beneden en ik wil kracht zetten om opzij te zetten zodat ze die optilt en gleed ik
met dikke laag stro en al opzij en lag plat. Kniehoog schoon stro dus geen mestvlekken en geen pijn maar ik was wel ff boos dat ze niet gewoon meewerkte. is voor dr eigen bestwil

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:19

We krijgen waarschijnlijk storm. Dus ik heb ze net maar op stal gezet. Voelt toch prettiger.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:38

Hier worden de rolluiken al bijna van de ramen gerukt door de wind, dus wij hebben de paarden ook maar binnen gezet :=

LN, je wil ze helpen maar dat snappen ze helaas niet altijd :(

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:40

Charaz heel veel sterkte :(:)
Wat een nare ontdekking |(

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:42

Hier waren de paarden vanmiddag echt knettergek. Bokken, rennen en weer ik wat. Die voelen het ook aan dat er wat aan zit te komen. Wil ze vannacht bij stal houden ivm dooi en regen maar Hera is rustiger op de paddock dan op het stukje bij stal. Lastig om te kiezen uit twee kwaden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:44

Ik heb ze ook maar binnen gezet al, anders kan ik straks met mijn haren in de verf naar buiten :D

@lyn: heeft ze er pijn aan of ruikt die zalf er sterk??

Ik hoorde wel dat het weer hard gaat waaien, maar hier merk ik er nu nog niets van.

@marjan: idd lastig. Beide open laten een optie, dan kan ze zelf kiezen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:49

Ze heeft ontzettend erge hoefkanker gehad, 2 keer volledig uitgesneden, langere tijd op de kliniek gestaan en had er al meerdere jaren last van. Na behandeling stond ze weer in een natte potstalof in de kleimodder en aangezien zij op mijn werk stond probeerde ik het wel schoon te houden en te behandelen, maar dat was gewoon dweilen met de kraan open.
Zij is verhuisd omdat ze met pensioen zou gaan en daar werd helemaal niks meer eraan gedaan en toen is haar halve hoef er bijna onderuit gevallen zelfs.

Nadat ik mijn baan heb opgezegd heeft de eigenaar contact gezocht met mij en is zij met mij meeverhuisd als pensionpaard.
Bij 3 hoeven is het over ( al is kans op terugkomen er altijd en blijf ik drogen en in de gaten houden) alleen linksvoor heeft ze nog een plek wat na de exttreme nattigheid laatst weer erger geworden is waardoor ik het nu weer 2 keer per dag insmeer en droog.
Ik heb een middel van de arts, oa zwavel en zink ( dat ruik en zie ik in ieder geval in het flesje, verder is het een "geheim"recept"
Ik smeer zelf nog zink en koper mengsel en wissel af met zinkzalf spuitbus.

Hier waait het nog niet, ben benieuwd voor de rest van de nacht. Wel heeft het gedooid, sneeuwlaag is al minder geworden, er ligt nu nog 7 cm

Zo zag het er eind december uit |( |(

Afbeelding

Een terugval dus waar ik ontzettend van baal, ik had de smid er iets langer tussengelaten ( normaal om de 5 weken maar die komt niet voor 1 paard dus om de 5 weken ook die van mij laten doen met ijzers werd mij iets te duur dus wilde ik het proberen omdat het zo goed ging) maar dat langer ertussen laten icm de regen is gewoon teveel geweest. baal ervan en ben nu weer druk aan het smeren

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:22

Ik heb me eens laten vertellen dat ze van hoefkanker geen pijn hebben, maar als je dat zo ziet kan ik me dat haast niet voorstellen ;(
Hopelijk zie je weer snel verbetering!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:25

Ze loopt er ook niet kreupel mee maar het aangetaste weefsel vreet wel de hele hoef op als je er niks aan doet en bloed ontzettend snel. Is echt pudding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:34

Charaz, wat vreselijk.. en inderdaad zo kort na het vorige heftige verlies.. ontzettend veel sterkte :knuffel:

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 22:52

Charaz schreef:
Gisteren is de dierenarts nog geweest voor controle toen had ze wat verhoging maar goede darmgeleiden, diagnose was een virusje en doorgaan met de quadrisol, ze heeft toen nog een injectie gehad en knabbelde ook weer aan het hooi en dronk.

Gisteravond weer koorts en toen heeft ze quadrisol gehad.

Helaas vanochtend een hele nare verrassing… we hebben haar dood aangetroffen in haar stal.

Ben er even helemaal kapot van, 4 weken geleden m’n oudje in laten slapen
met acute koliek en nu dit.

M’n oom, man en boer uit de paard met trekker hebben haar uit de stal gehaald (ik was bang dat het naar was om te zien dus was even naar binnen gegaan), maar dat was gelukkig snel gedaan en volgens mijn man viel het nog mee om te zien.

Jeetje wat een vreselijk verlies! Heel erg veel sterkte! :knuffel:

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 22:57

1 van de pony’s jaagt nj met de wind erg mijn andere 2 pony’s op. Ik heb ze dus uit elkaar gehaald, ik was vandaag een dagje weg en vond al dat ze weinig gegeten hadden.

De storm maakt het zeer onrustig, zal wel aan d verhuizing liggen ook.

De paddock heeft nu een papperig modderig laagje.. het water kan niet weg.. want bodem is nog hard. De paddock is het ‘slechtste’ stuk.
Maar het is niet dramatisch, wel jammer haha.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:16

Jeetje charaz, onwijs veel sterkte. Wat een verlies.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:06

Hoe is de storm bij iedereen?

Hier waait het wel maar ( nog?) geen storm
Wel is alles ineens weer de normale kleur, alle sneeuw is weg

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:11

Ik hoor de wind flink tekeer gaan. Al sinds gisteravond.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:14

Het is een flinke woei, maar niet meer dan dat.
Ik ga pas naar buiten als het licht is, maar het was hier gistermiddag al goed dooi, dus ben benieuwd hoe nat alles al is.

Gisteren bij de eventuele trainer voor Mirtje wezen kijken. Op zich sluit de training goed aan bij hetgeen ik zoek.
Vanaf eind februari heeft ze tijd om aan huis te komen als ik op de route lig.
Vanaf eind maart/april is intern opnemen van een paard mogelijk. Aangezien ze het inrijden niet zal doen (pas vanaf 5 jaar) en ik verwacht dat in April Mirtje qua basis alweer een stuk verder is dan nu, denk ik niet dat Mirtje daar komt te staan.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 08:31

Nou hier ook wind en sneeuw is weg. Nu een natte bende met een gladdere bovenlaag met harde ondergrond... Ik weet nog niet wat we gaan doen wel of niet naar buiten. Ben bang dat er eentje denkt YESSS ik kan weer rennen...
Heb wel maar even wat minder dikke dekens op gedaan vond 10 graden wel warm genoeg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:17

Boon had ook haar 200 grams nog op vannacht en die had het vanochtend ook best warm, dus snel omgewisseld voor een dun regendekentje.
De paddock is weer heerlijk begaanbaar met een klein plasje en ook de PP heb ik weer open gedaan.
Het waait stevig, maar geen gekke dingen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:18

De wind was hier verschrikkelijk. Ik heb amper geslapen. Ook meermaals sirenes gehoord. Nu waait het nog steeds hard. Maar niet meer zoals vannacht.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:27

In Limburg ook een stebige woei met af en toe rukwinden dat je de ramen echt hoort kraken.
Ben eigenlijk vergeten te checken of de paarden het warm hebben onder hun dikke dekens nog. Heb een warmbloed die een dikke deken vaak wel lekker vind maar ook n koudbloed die hem liever kwijt dan rijk is.

Edit: toch even snel gewisseld.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:48

Hier ook mega veel wind, ben benieuwd zo. Heb vandaag geen auto dus moet met de motor naar het werk.

En de nattigheid.. het is vreselijk.
Voorjaar waar blijf je.

Boemel, door te lange wachttijd?

Om te janken

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:49

Ik heb ook de dekens nog niet gewisseld :7 straks even doen.. het regent ondertussen gestaag verder. Wind was vannacht wel flink idd, dak kraakte ook flink waardoor ik wakker werd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:56

Wat een nare foto Lynn. hopelijk gaat het helemaal weg.

Hier heeft het ook flink gewaaid.
Hoe weet ik niet maar de deur van de wasplaats is open gewaaid en daardoor ook de grote deuren er schuin tegenover.... frisse lucht hebben de paarden genoeg gehad zullen we maar zeggen, hopelijk gaan ze er geen last van krijgen.

De sneeuw en het meeste ijs is weg, in de bak staan de plassen nu weer voor een gedeelte terug. Loop op sommige plaatsen ook echt 10 cm diep in de blub en daar voel ik nog hard. Maar als ik een prikpaaltje plopt hij er ineens doorheen. Dus als dat vandaag nog weg gaat zal het water wel weg gaan.
De wei is beter dan ik verwacht had.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:56

horsii schreef:
Hier ook mega veel wind, ben benieuwd zo. Heb vandaag geen auto dus moet met de motor naar het werk.

En de nattigheid.. het is vreselijk.
Voorjaar waar blijf je.

Boemel, door te lange wachttijd?

Om te janken

[ [url=m/HZPQFa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja, inderdaad.
Als ze daar in April staat, dan heb ik haar juli pas weer thuis. Ik houd het wel in mijn achterhoofd hoor, maar gevoelsmatig duurt dat mij te lang.
Ik heb liever een adres waar ze dan bij wijze van 5 maanden staat en Zadelmak terug komt, dan eerst thuis aanmodderen, paard weg, weer acclimatiseren, Zadelmak laten maken.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:58

Dat snap ik volledig. Begrijpelijk