Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:41

Dat is wel even een verschil in grootte ja :D

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:45

Boemel als het enkel om de steunsels gaat kan je ook kijken naar steunselraspjes. Wij hebben deze ook omdat we zelf bekappen en die zijn echt ideaal! Kan je ook niks fout mee doen. Wij hebben ze van EVO Hoof Care maar zie dat ze er ook van FRA zijn.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:53

Dank je, ik ga even kijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:04

boemel schreef:
Hier is Diekke iets gevoelig. En het komt door te lange steunsels.
Mijn hoefsmid zegt altijd "app maar als het nodig is" en dan is hij er met max 1,5 week.
Dat is nu dus met 6 weken :(
Heb dat nog nooit meegemaakt. .

Steunsels zijn heel makkelijk weg te halen. Als je niet handig bent met een hoevenmes (zoals ik :D ) investeer dan in een goedkope rechte slijper (dus geen haakse slijper!) en een schuurtolletje (ik heb 25x25mm) korrel 60 (of nog grover als je ze vinden kunt).
Daarmee haal je zonder problemen de steunsels weg en hoef je niet bang te zijn dat je uitschiet of andere beschadigingen krijgt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:11

Die steunselraspen zien er tegenwoordig wel handiger uit als de oude die ik nog heb, daar haalde ik niets/weinig van de steunsels af, maar wel veel het vel van mijn vingers ;(

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:12

Ja ze zijn ideaal DF! Paar keer raspen en de steunsels zijn weg. Sinds we die hebben gebruiken we de hoefmessen nog maar amper. Echt een uitkomst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:17

Ik heb ook iets nodig om de omgeslagen straal weg te halen, dat lukt me dus met een mes ook niet en met de haakse slijper wel. Laten zitten is ook geen optie, want het slijt hier op het zand moeilijk weg en de straalgroeven zijn ook niet meer schoon te maken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:49

Wat vooral helpt is een hoefbok. Heb er 1 waar je de hoef op kan zetten maar ook in kan leggen. Daardoor weinig druk op je rug. Heb nu ook geïnvesteerd in een goede rasp. Als er wat los zit kan ik nu eenvoudig ff rond raspen en dan is het ook weer netjes. Zelfs Amy doe ik soms ff zelf wat bijwerken.

Woensdag komt de bekapster, gaan toch ff wat veranderen aan het plakbeslag. Hoop dat ze dan pijnvrij is. (Al loopt ze op het zachte als een trein)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:53

Nu ben ik ook wel heel benieuwd naar die raspen!

Ik gebruik altijd mesjes en zoals nu gaat dat prima, maar als ze zo keihard zijn in de zomer dan schiet ik wel eens uit en heb ik mijn eigen pols/arm weer te pakken :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:56

Die heb ik idd, heel handig áls je paard zijn been er rustig op laat liggen :D

Afbeelding

Overigens vind Boon het ronde deel te glad, dus daar heb ik een iets opengesneden tennisbal overheen geduwd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:57

Dais_ schreef:
..., maar als ze zo keihard zijn in de zomer dan schiet ik wel eens uit en heb ik mijn eigen pols/arm weer te pakken :')

Dat is ook de reden dat ik de haakse slijper heb :) zelfs mijn smid vraagt er om als de hoeven weer eens te hard zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:07

Ik doe zelf niks aan de hoeven. Vind dat en te spannend en dat trek ik lichamelijk niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:11

Robijntjah schreef:
Ik doe zelf niks aan de hoeven. Vind dat en te spannend en dat trek ik lichamelijk niet.

idem hier, ik durf dat niet. Daarnaast is hoeven uitdoen voor mij al een beproeving waarmee het me regelmatig zwart voor de ogen word van het krom staan.

Hier komt de smid voor mijn merrie elke 5 weken, voor de ruin elke 10. Ja kost me helaas wat, maar is het wel goed gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:13

Ja precies, goede voeten zijn me wel wat waard. No feet no horse :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:18

DubbelFun schreef:
Dais_ schreef:
..., maar als ze zo keihard zijn in de zomer dan schiet ik wel eens uit en heb ik mijn eigen pols/arm weer te pakken :')

Dat is ook de reden dat ik de haakse slijper heb :) zelfs mijn smid vraagt er om als de hoeven weer eens te hard zijn.

Ik ben zo onhandig... met een mes uitschieten is vervelend, maar met een haakse slijper geeft pas echt een zooitje :')

Ik ben de hoeven noodgedwongen zelf gaan bekappen. Indy was zo vervelend bij de hoefsmid dat hij niet meer wilde komen tot ze braver zou zijn. Ik ben toen zelf op cursus gegaan en het zelf gaan doen met begeleiding van mijn hoefsmid. Na 2 jaar begeleiding en nog veel meer cursussen doe ik het inmiddels volledig zelf.

Mijn merrie heeft gewoon snel last van haar lijf en dan raakt ze het zat. Ik moet ze ook niet alle 4 achter elkaar helemaal doen want dan eindig ik ook met een paard in mijn nek, maar mijn rug kan ook geen 4 hoeven achter elkaar aan. Dus ik deel het altijd op. Ben soms 4 dagen bezig voordat alle 4 de hoeven helemaal bekapt zijn, maar zo blijft ze handelbaar en haar voetjes mooi :)

Sowieso komt nog altijd minimaal 1x per jaar de bekapper nog om toch even te checken, maar dat is elke keer dik in orde gelukkig :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:30

Robijntjah schreef:
Ja precies, goede voeten zijn me wel wat waard. No feet no horse :)

Gelukkig heb je voor goede voeten geen hoefsmid nodig :)

Ik doe het ondertussen euhm al bijna 10 jaar zelf, meerdere curussen gedaan en eerst onder begeleiďing en toen nog regelmatige controle. En ik doe enkel alleen onze eigen paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:35

Gelukkig kan ik zelf die beslissing maken omdat mijn lijf dat niet toe laat en ik voor mezelf andere prioriteiten en ambities heb in het leven ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:41

Robijntjah schreef:
Gelukkig kan ik zelf die beslissing maken omdat mijn lijf dat niet toe laat en ik voor mezelf andere prioriteiten en ambities heb in het leven ;)

Ik bedoel ook niet dat je dat moet gaan doen als je al lichamelijke beperkingen hebt. Want het is al een pittige klus met een gezond lichaam. En zelfs met een gezond lichaam snap ik dat niet iedereen gaat zelf bekappen, simpelweg omdat het best zwaar is en het uitbesteden is dan ook fijn.

Maar het zelf doen betekend niet (en dit is ook naar DuoPenotti) dat het dan niet goed gebeurt (en zo klonk het voor mij).

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:04

Dais_ schreef:
Nu ben ik ook wel heel benieuwd naar die raspen!

Ik gebruik altijd mesjes en zoals nu gaat dat prima, maar als ze zo keihard zijn in de zomer dan schiet ik wel eens uit en heb ik mijn eigen pols/arm weer te pakken :')

https://www.equischoen.com/Steunselrasp-FRA

Dit zijn ze van FRA. Durf niks over de kwaliteit daarvan te zeggen, gezien wij die van EVO Hoof Care hebben. Die bevallen erg goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:12

Maartje1990 schreef:
Robijntjah schreef:

Ik bedoel ook niet dat je dat moet gaan doen als je al lichamelijke beperkingen hebt. Want het is al een pittige klus met een gezond lichaam. En zelfs met een gezond lichaam snap ik dat niet iedereen gaat zelf bekappen, simpelweg omdat het best zwaar is en het uitbesteden is dan ook fijn.

Maar het zelf doen betekend niet (en dit is ook naar DuoPenotti) dat het dan niet goed gebeurt (en zo klonk het voor mij).

Ik stel nogmaals voor dat wij elkaar lekker links laten liggen ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:18

Als ik op een normale manier ergens op wil reageren dan doe ik dat gewoon. Ipv links laten liggen is normaal reageren, mijn inziens, ook een optie. Als jij dat niet kunt of wilt prima, jouw goed recht. Andersom als ik dat wel wil, mijn goed recht :)

Als ik je (of iemand anders) het gevoel gaf dat ze aangevallen werden omdat ze iemand laten komen voor het bekappen, dan spijt me dat. Want dat is absoluut niet mijn bedoeling en snap ik dat ook helemaal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:33

Maartje1990 schreef:
Robijntjah schreef:

voor mij was het zo niet bedoeld naar andere. Maar als ik het zou gaan proberen het niks word. En als de smid het doet het wel goed is. Bij mij dus.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:40

Dais_ schreef:
Ik ben zo onhandig... met een mes uitschieten is vervelend, maar met een haakse slijper geeft pas echt een zooitje :')
En dát is dus niet zo. Weliswaar draait de slijper vrij snel, maar het is in principe niet meer dan een klein schuurpapiertje waar je mee werkt.

Afbeelding

Maar het blijft een aanslag op je rug, dat ga ik ook steeds meer merken. En zeker met de shet :)

Overigens komt de smid hier ook nog gewoon hoor, maar dan wel elke 10/12 weken en doe ik het 2x tussendoor. Ik merk gewoon dat dan de overgang minder groot is en dat Boon er beter mee blijft lopen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:44

@DuoPenotti dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd

@Dubbelfun ik merk dat inderdaad ook. Mijn merrie heeft echt korte intervals nodig om goed te lopen :j