Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:15

Robijntjah, ziet er uit als een fijn plekje daar.

Hier zijn afgelopen zaterdag de meeste balen die we over hebben aan hooi verkocht.
En zijn daarmee de kosten betaald die ik heb voor mijn eigen pakken en kan ik als het ware gratis mijn paarden hooi voeren.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:16

DubbelDun schreef:
@jade: als je ergens een paar varkens kunt lenen kunnen die de boel goed kaal maken en omwoelen. Daar zijn ze heel goed in :)

mijn vriend en zijn ex hadden samen een 'mini' varkentje wat niet zo mini bleek te zijn (en ook niet erg opgevoed was en in je been beet als het hem niet beviel). Sinds ik het huis een keer niet meer in durfde omdat er een woedend varken naar me stond te grommen achter de deur (hij wou ook een spareribje van de bbq) ben ik niet meer zo weg van varkens :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:17

Ik kom net terig van 3 dagen naar de camping, 10 min. verderop, gelukkig relatief weinig last van het noodweer gehad. Camping is camping, 10 min verderop of in Friesland en nu kon ik 3 keer per dag op en af rijden om de honden en andere dieren te verzorgen? daar hadden ze op de kinderboerderij varkentjes en nu ben ik aan het twijfelen om er ook aan te schaffen. Vooral o0ok omdat ik rondom alles vol eiken en dus nu ook eikeltjes en straks bladeren heb. Paarden hebben toegang tot padock en rijbak, varkens zullen dit dan ook krijgen. Kan dat samen? Zeker als ik een stuk voor de varkens apart afzet waar de paarden niet bijkunnen?
Ik heb een rijbak gewoon van ( bos) zand, niks gedraineerd of speciaal zand. Zullen hun dit volledig slopen of kan ik gewoon slepen en is het dan nog te gebruiken?

Superpony lees jij nog mee, heb jij ze ook samen?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:28

Mooi Robijn!

Het wordt een Heja trailer. 1,5 paard, kunststof en met verstelbare voor en achterstang voor onze Kleine dikke. Trailer is helemaal nagekeken en goed bevonden op de bodem na. Hij komt van een trailerboer dus ze hebben hem ook echt helemaal gecheckt

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:11

Dat zijn flinke kleine pakjes DD, je doet wel echt lang met die 100 pakjes.

Oei Jade dat is minder zo’n varken.

Goed geregeld Penotti. Dat is leuk voeren zo.

Handig met de camping Lynn

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:38

@rover: een hele tijd maar één paard wat hooi at en die kleine die eet nu ook niet zoveel.

Mooi op tijd klaar met de PP-gang herfstklaar maken (eikels en blad er af en netten neergelegd om de troep op te vangen), want nu regent het hier. Helaas is nu de PP dus wel een paar maanden dicht voor de paarden.

Overigens vanmiddag ook even een rondje huis met de bonte gedaan om te zien hoe de kleine daar mee om ging. Hij schreeuwde de hele buurt bij elkaar en gaf zichzelf goed beweging :), maar hij bleef achter het hek zonder gekke fratsen uit te halen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:56

Fijn dat hij mooi op zijn plek blijft!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:08

Mijn kleine vond het in het begin ook ver-schrik-ke-lijk om achter te blijven, was dat ook totaal niet gewend, want bij de fokker stond hij ook met een hele hoop samen. Hij vind het nog steeds niet super, maar na een paar keer hinniken gaat hij nu toch weer lekker eten.

Varkens, ik vind ze vooral leuk bij een ander :+ Ik zou zelf nog wel heel graag wat schaapjes willen.

@ Maartje, zo fijn om een trailer te hebben! Ik vind het niet alleen fijn dat ik altijd naar kliniek kan mocht het nodig zijn, maar ook lekker naar les/strand/waar ik ook heen wil.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:36

Ja het idee is ook dat we er vooral mee het bos in gaan!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 23:54

Wordt mooi robijntja!

Varken lijkt me ook leuk. En handig. Ga er toch eens een keer goed over nadenken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 00:01

Varkens begin ik niet aan. Als er varkenspest komt is voor zover ik weet nog steeds de regel dat al je dieren dan geruimd moeten worden. En daar moet ik echt niet aan denken.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:30

Wij hebben ook 3 varkens maar wel apart van de paarden.
Als je ziet wat die omhoog woelen :oo
Waar ons kippenhok staat is waarschijnlijk een vroegere stortplek voor rommel geweest bij verbouwingen.
Er komen stenen en tegels omhoog, niet normaal.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:31

Malenka schreef:
Varkens begin ik niet aan. Als er varkenspest komt is voor zover ik weet nog steeds de regel dat al je dieren dan geruimd moeten worden. En daar moet ik echt niet aan denken.

Of je huisdier geruimd moet worden weet ik niet. Maar je mag ook met je paard niet zo maar het erf meer af. Dat laatste houd mij tegen om kippen of varkens te houden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:58

Kippen heb ik al, met de vogelpest moest ik zorgen dat het afgedekt was of dat ze opgehokt werden. Is al jaren geleden maar ik heb toen de ren ingepakt met een zeil. Dat ik niet van het erf afmocht wist ik niet ( ook pas het eerste jaar dat ze samenstaan nu dus nu pas relevante info voor mij)
Ik krijg via een topic, de eigenaar van de varkens en pb zoveel tegenstrijdige antwoorden vooral over het woelen dat ik nu mega twijfel.
De omheiding aan de korte zijdes komen ze zeker niet doorheen, dat zijn draadpanelen, maar aan de zijkant staat dat niet en is ook erg kostbaar om het rondom te plaatsen. Zou hout op die hoogte ze wel tegenhouden?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:32

Mijn varkens knagen aan de bomen dus ik denk dat ze ook aan een houten omheining zouden knagen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:56

Ik zou het geweldig vinden, een kleine boerderij, maar mijn man niet, dus hier geen varkens of andere dieren :+

We zijn bezig met een stukje tuin reserveren voor moestuin. Was eerder een groot onkruid oerwoud. Gister hebben we het omgeploegd en wat proberen te egaliseren. Naar het voorjaar toe willen we het dus strak krijgen en mest op gaan gooien. Moet ook nog wat opgehoogd worden denk ik. Project nummer 4827 op de lijst :')

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:02

Volgens mij zal je paddock ook worden omgewoeld :+ daar zijn het helden in.. je bent wél van je onkruid vanaf _O-

In de BD landbouw worden varkens vaak gebruikt om de braakliggende stukken om te woelen/onkruiden op te eten, zodat het land daarna bewerkt kan worden. := dus grasland zou ik zowieso niet aanraden.

Verder bleven (op de boerderijen waar ik werkte) alle varkens, klein of groot, wel gewoon makkelijk achter een enkel stroomdraadje. Zelfs als de draad weg was durfden ze nog niet over die "lijn" waar het oude draad stond. Ze zijn dus best slim := of dom.. maar net wat je zelf denkt haha

Wel zou je de varkens een eigen stekkie kunnen geven en dan af en toe laten scharrelen op de paddock en ..? Hou je én je onkruid bij maar je geeft ze niet de kans om alles om te ploegen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:03

Wat ik zie worden varkens gewoon achter schapen(stroom)net gehouden.

De bonte is nog steeds iets aan de dunne, geen idee waar het door zou kunnen komen ???

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:17

De omheining , gaas of hout of iets anders komt achter de stroomdraden kunnen ze niet aan knagen zonder stroom te krijgen.
Op gras komen ze niet. Wei wordt slecht 2 uur per dag gebruikt en kan ik afsluiten
Woelen ze ook zoveel bij voldoende eten? Hun apart stukje zal 45m2 zijn waar de paarden niet bii kunnen en waar ik ze op kan sluiten indien nodig. Plan is om dat normaal open te laten en dan zal er 1500 m2 minimaal ter beschikking zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:20

Lynn_Nikita schreef:
De omheining , gaas of hout of iets anders komt achter de stroomdraden kunnen ze niet aan knagen zonder stroom te krijgen.
Op gras komen ze niet. Wei wordt slecht 2 uur per dag gebruikt en kan ik afsluiten
Woelen ze ook zoveel bij voldoende eten? Hun apart stukje zal 45m2 zijn waar de paarden niet bii kunnen en waar ik ze op kan sluiten indien nodig. Plan is om dat normaal open te laten en dan zal er 1500 m2 minimaal ter beschikking zijn.

Voldoende eten? Volgens mij vreten varkens door tot ze letterlijk niet meer vooruit kunnen komen en dan nog als het eten binnen bereik staat :')
Denk dat het eerder een probleem is ze op gezond gewicht te houden :o

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:45

Maar dan heb ik al een varken! Hij heet Nick! Haha

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:48

Chasey schreef:
Maar dan heb ik al een varken! Hij heet Nick! Haha

:') :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:43

@DD, mijn shet heeft dat ook met enige regelmaat maar vaak na ontwormen gaat het weer een poos goed. Mijn DA adviseerde dat je ook evt. een probiotica kuur kan proberen.

Hier is nu de ruin aan de dunne dus even opletten waardoor het komt.

@Azmay, mijn varkens zijn juist afgevallen sinds wij ze hebben. Hiervoor stonden ze bij mn schoonouders op een kleiner stuk, ze kregen 1x per dag wat brokjes en verder veel oud brood van de bakker.
Nu staan ze bij mij op een groter stuk, ze krijgen 2x per dag brok en restjes van ons groenvoer, en ik voer ze ook wel eens hooi en ze zijn flink afgevallen :D

Overigens liggen ze hier gerust ook uren te zonnen/slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:28

@DD Mijn mini heeft ook een gevoelig buikje, snel last van veel mestwater. Bij haar werkt Moorbalans van de Paardendrogist tot nu toe erg goed!

Wij hebben ook varkens gehad, gottinger minivarkens, maar echt een succes vond ik het niet. Ze zijn heel leuk en tam, maar wat een lawaai kunnen ze maken. En in de zomer stonken ze echt behoorlijk, zoooveel vliegen :=

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:36

Ik heb een paard gehad die altijd dunner poepte met langdurig warmte.
Misschien dat?