Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:10

5km, kan dat niet aan de hand? Het is wel een wandelingetje maar wel gratis ;)

Wij hebben mazzel met onze wei, die ligt al tegen een berg aan dus daar hoeven we niet zo veel aan te doen. Water stroomt ook al door de wei dus een gat graven was genoeg om een poeltje te maken, hier drinken ze graag uit (is ook niet groot genoeg om te badderen :+ )

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:24

Niet met mijn bijna blinde en niet verkeersmakke ppid pony :=

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:37

MM, 2 paarden en 2 ponies moet ik verhuizen. Ik zou 2x kunnen rijden toevallig dat dit qua gewicht mooi uitkomt. Maar het is 1 1/2 uur enkele reis dat houdt mij een beetje tegen. Ben ik een hele dag kwijt met heen en weer rijden.

Ik wil inderdaad streven naar het composteren van de helft van de eigen mest. Ook wil ik zodra het wat droger is een bodemonderzoek laten doen zodat duidelijk wordt wat er aan mineralen nodig is op de wei. Zo heb ik veel klaver en brandnetel staan zag ik. Maar eerst een schapenboer zoeken die er een kudde schapen overheen laat gaan ivm te lang gras.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:58

Mijn gras is ook te lang, maar dat eten ze nog graag. Lekker gras eten met dit rotweer. Elke dag een strook erbij.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:01

Nick is vandaag toch wel een beetje zenuwachtig hoor. Harde wind, vuurwerk. Hij schrok zich net rot terwijl hij met de kop in de emmer brokken zat. De buurman maakte geluid en daar schrok hij zo van, stampte zijn emmer kapot en ging er van door.
Ik heb ze - ipv morgen - nu maar de grasweide gegeven. Paaltjes en draad weggehaald, zo min mogelijk draad en zo groot mogelijk stuk met grasjes. Hij is nu een stuk rustiger. Gelukkig.
edit. Gelukkig is Bliksem een hele stabiele factor. Als Nick flipt, blijft Bliksem gewoon rustig. Dat maakt Nick ook vrij snel weer rustig. Maar het blijft af en toe een zenuwpees. Dat zit gewoon in het beestje.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:04

Selka, dat is wel een eindje rijden idd. Maar als je een wagentje huurt en die weer terug moet brengen naar vertrek locatie en vervolgens zelf weer terug rijden naar je nieuwe huis ben je toch ook veel tijd kwijt?

Schapen heeft mijn oom ook standaard op de paardenweides lopen waar op dat moment geen paarden staan. Volgens hem goed om de plekken kaal te eten waar de paarden niet willen grazen, met de kleine pootjes lopen ze het land weer mooi egaal en het zou ook goed zijn tegen wormen en parasieten. Wel laat hij alsnog drijfmest uitrijden over het land.

Ik ga me de komende twee maanden maar eens verdiepen in weidemanagement :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:15

hoe zwaar zijn de paarden, vaak mag je met een b rijbewijs niet 2 paarden vervoeren. 2 paards trailer met goede auto ervoor wel

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:26

Zakje, de paarden staan er helaas nog niet. Vandaar het idee om schapen te laten grazen.

MM, een vriend van ons is vrachtwagenchauffeur dus ik wilde een grote vrachtwagen huren. Dan rijdt hij voor ons brengt m ook weer terug.

Lynn, de eerste combinatie zit op 1400 kg (shet en Shire) de tweede combinatie zit op 1100 kg (kwpn en haflinger). Kan inderdaad niet op B. Geloof dat alleen de Shire en trailer al E achter B is en hij mag niet op zo’n kleine vrachtwagen.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:43

Chasey schreef:
Nick is vandaag toch wel een beetje zenuwachtig hoor. Harde wind, vuurwerk. Hij schrok zich net rot terwijl hij met de kop in de emmer brokken zat. De buurman maakte geluid en daar schrok hij zo van, stampte zijn emmer kapot en ging er van door.
Ik heb ze - ipv morgen - nu maar de grasweide gegeven. Paaltjes en draad weggehaald, zo min mogelijk draad en zo groot mogelijk stuk met grasjes. Hij is nu een stuk rustiger. Gelukkig.
edit. Gelukkig is Bliksem een hele stabiele factor. Als Nick flipt, blijft Bliksem gewoon rustig. Dat maakt Nick ook vrij snel weer rustig. Maar het blijft af en toe een zenuwpees. Dat zit gewoon in het beestje.

Hier helaas ook nerveuze paarden. Ze staan hier natuurlijk nog niet super lang (twee maanden), en lijken toch nog niet 100% gewend. Met wind zijn ze al rillerig en nu met wat extra knallen erbij helemaal. Helaas hier geen stabiele factor.
Nog ff twee maandjes afwachten of ze normaal gaan doen met wind, anders toch maar een stabiel shetje oid erbij??

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:51

Die van mij zijn vooralsnog rustig. Zanzi heeft wel besloten dat hij - als er geen eten in de stal hangt - middenin de paddock moet staan zodat hij alles kan zien, maar er is geen onrust. Fernando staat gewoon lekker in de stal, die vindt de regen niks aan.

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:39

Ik ben nieuw op Bokt, meld me hier meteen aan. Sinds deze zomer hebben we een huis met 1,6-3 ha grond eraan. Iets meer dan de helft is voor de paarden. De paarden hebben een inloopstal die altijd open is. In eerste instantie hebben we alles laten omheinen, in de lente is het de bedoeling om iets te doen aan ons 'modderprobleem'. Ik wil graag een paddock van ongeveer 6 are relatief droog krijgen. Drainage is vrees ik geen optie, omdat de aangrenzende beek 's winters te hoog gevuld is. We denken eraan om met het systeem van paddockroosters te werken. Iemand daar ervaring mee? Of misschien wil iemand ons wel eens uitnodigen om te komen kijken en tips uit te wisselen?

Het is momenteel enorm drassig. Gelukkig heeft één weide een hoger gelegen gedeelte, waar ik de twee paarden nu overdag hun hooi geef. Maar uiteraard wordt die weide nu volledig kapot gelopen. Nuja, ik heb liever dat ze toch met droge voetjes buiten kunnen, die weide pakken we in de zomer wel aan. Want op de paddock (momenteel 20 are groot) komen ze hun stal niet uit ...

Gelukkig hebben we hier (voorlopig) geen last van vuurwerk. Dat was op ons vorig adres wel wat anders. Een verademing! Sterkte aan iedereen die hier wel mee te maken krijgt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:03

Bij mij zijn ze ook nog rustig. Geknal begint nu pas een beetje te komen.
Vanmorgen een nieuwe voerbak bij de tinker opgehangen. Dat was eng waren een paar wortels voor nodig :')

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:17

Ik heb zojuist ontdekt dat er morgen carbid geschoten wordt, niet gek ver hier vandaan. Gelukkig heb ik altijd watten en kapotte panty's liggen. Dat wordt oordoppen in voor de jongens.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:14

Vindt het zo sneu voor de dieren.

Hier vanavond 2 die ook drukker waren dan normaal.

Blij als het weer voorbij is.

De laatste lessen...oudjaars- en nieuwjaarsdag geen lessen.

Nieuwjaarsdag wel een ritje.
Schoonouders komen en gaan we een koetstochtje maken. Hun 1e keer.
Goed het nieuwe jaar starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:15

Bij mij wordt ook al flink geknald vandaag..... Mijn paarden lijken er tot nu toe niet veel last van te hebben. Ik ben vandaag even bij de nieuwe buren langs geweest om te vragen of zij vuurwerk afsteken met oud & nieuw, maar zij zijn gelukkig niet thuis. Daarbij hebben ze een nieuw rieten dak, dus zijn ze sowieso niet van plan om vuurwerk af te steken bij hun huis.

Ik heb vandaag een flinke bult stro in de schuilstal gegooid. Merrie ging er meteen in liggen rollen. Het zal wel een bende worden, maar ik vind het wel een fijn idee, dat ze lekker in een dik pak stro kunnen staan.

Volgende week komt de loonwerker om naar de nattigheid van mijn paddock te kijken.

Oh en alle nieuwe mensen? Hartelijk welkom in dit topic!!!

Het is ook ontzettend sneu voor alle dieren. Ik denk nu al mijn kipjes, die in de boom slapen. Wat zullen die schrikken morgenavond/nacht.

1 van mijn 2 katten is nu ook al een paar dagen erg schrikachtig, de ziel. De andere kat lijkt het niet te deren gelukkig.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:19

Carbid is echt een gigalawaai

Elk jaar weer hopen dat het zonder gedoe verloopt

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:54

[***], kun je de kippetjes niet vangen en tijdelijk in een schuur zetten of iets dergelijks?

Ik heb ook kippetjes en voorgaande jaren sloot ik altijd het nachthok goed af en alle raampjes met zwarte folie. Ik heb camera's in het nachthok en kon zien dat ze ondanks het vuurwerk op 50 m afstand, ze eigenlijk nauwelijks reageerden en lekker verder sliepen.

Op mijn nieuwe stek is het nog best rustig. In de verte wat geknal, maar daar kijken de paarden niet van op. Het was meer de vlagerige wind waar de paarden wat onrustig van leken te worden. Volgens de buren is het niet erg onstuimig qua vuurwerk. Ben benieuwd...
Vandaag beide paardjes even gelongeerd. beetje energie eruit kan altijd helpen... Zijn ze lekker moe en rustiger hoop ik.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 00:55

Hier ook flink geknal en 2 paarden kwamen niet eten, maar bleven in de bak staan. Dan kun je alles goed overzien. Morgen de grote verhuisdag. Niet veel zin in, maarja....

Stella_Fara, ik werk met roosters. Niet overal, maar werkt goed. Als je langs wilt komen, altijd welkom. Ik woon vlak bij de Belgische grens onder Breda.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 01:01

Heb Nick en Bliksem in de paddock gezet. Ze waren rustig in de weide, maar er zit geen eetstop op Nick. Hij vreet zich kapot.
Dus vannacht moet hij in de paddock uitbuiken. Morgen vroeg weer op het gras.
Terwijl dat ze in de paddock stonden werd er nog flink siervuurwerk de lucht in geschoten. Denk 100 meter afstand.
Zodra het begon werd Nick onrustig maar na een paar pijlen ging hij gewoon stil staan en kijken. Toen was het goed.
Nog wel alert natuurlijk, maar het scheelt zo enorm dat Bliksem er geen fluit op uit doet.
Morgen vroeg gelijk weer in de weide achter de huizen, voordat het carbit begint.
Ben benieuwd....

Dylana_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 01:14

Hoi!, Is het goed als ik me ook even meld hier?
Wij hebben sinds 3 maanden ook 2 paarden aan huis. daarvoor stonden ze altijd in de pension stalling.
Ik ben Dylana, (Ben nog niet zo lang op bokt dus sorry als ik wat dingen fout doe )

Mijn paard:
Afbeelding
Afbeelding

Dat is Zyalda mijn paard

Mijn zus zn paard:

Afbeelding

Heb hier geen aparte foto van die ik zo 1 2 3 kan vinden.
Dat is Bariton (We noemen hem Barry)

Ik lees trouwens al een tijdje mee haha :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:07

Hoi iedereen!

Fabster sterkte met de verhuizing vandaag!

Gister toen ik de jongens om 18:00 uur ging binnen zetten werd er enorm veel siervuurwerk in de naast gelegen weide afgestoken. Staan ze alle vier op een rijtje met oortjes er op te kijken. Moest ze roepen voordat ze kwamen terwijl ze normaal gesproken bij het horen van mijn auto al aan komen wandelen. **\O/** ze houden wel van een showtje blijkbaar. Vervolgens op t gemak naar binnen en eten.

1 van onze honden daarentegen. Ik heb met hem moeten vechten om de straat over te steken na een half uur strijd had hij nog niks gedaan :( zo zielig. Aan t eind van de ochtend vertrekken wij naar ons nieuwe huis daar wordt amper vuurwerk afgestoken. Gezellig met 2 honden en de kat in de auto.. haha

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:38

De uren aftellen..en dan is het weer voorbij.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:57

Onze angstige hond is nu zo oud geworden, dat ze ook dovig is geworden. Scheelt echt veel in de angst. Alleen de hoge geluiden hoort ze nog. Dus voor haar voor het eerst een redelijk relaxte dag met o&n

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:59

Anke schreef:
De uren aftellen..en dan is het weer voorbij.

Gelukkig begint er dan gewoon weer een nieuw jaar ;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:49

Hier knallen ze al wat. Paarden gewoon buiten gezet maar ze reageren er niet op. Heel fijn.