Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:57

spatter schreef:
meggiemeg +:)+

azmay dat is inderdaad ook geen fijn spul, eigenlijk nog minder als klei want nog fijner en kleffer met regen.
Tot hoe diep zit dat spul en heb je dan een keiige ondergrond of zand ?

Met paaltjes boren heb ik nog geen andere ondergrond gevonden dus ik ben bang dat we toch zeker 50cm van die ellende hebben liggen. Geen idee wat er onder zit eigenlijk, zou ik eens kunnen vragen bij de plaatselijke boer denk ik?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:20

Is wel handig om te weten ja.
Ik zou op verschillende plekken eens wat gaten graven om te zien wat de ondergrond is want dat moet je toch weten.
Hoeveel moet er afgegraven worden en wat kom je dan tegen.

Foreverkliek

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:54

Azmay, het hangt er denk ik ook vanaf of je drainage wilt. Lijkt mij op klei wel handig maar dat is gebaseerd op jullie verhalen en niet op eigen ervaring. Het aanleggen van die 500m2 bak heeft incl drainage ongeveer 7000 euro gekost. Dus 120 voor 3000 moet dan ook wel kunnen. Hel hebben we trouwens zelf gedaan en we hadden ook geen speciaal paardenbakbedrijf ingehuurd maar gewoon een loonwerkersbedrijf dat veel in grondverzetten doet. Scheelt ook aardig

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:56

Natalie36 schreef:
Azmay, het hangt er denk ik ook vanaf of je drainage wilt. Lijkt mij op klei wel handig maar dat is gebaseerd op jullie verhalen en niet op eigen ervaring. Het aanleggen van die 500m2 bak heeft incl drainage ongeveer 7000 euro gekost. Dus 120 voor 3000 moet dan ook wel kunnen. Hel hebben we trouwens zelf gedaan en we hadden ook geen speciaal paardenbakbedrijf ingehuurd maar gewoon een loonwerkersbedrijf dat veel in grondverzetten doet. Scheelt ook aardig

Ik wil geen drainage, het water trekt zowel uit onze wei als die van de buren super snel weg dus dan lijkt het me sonde om dat soort noodgrepen te doen. Een grindbak of 2 komt er nog wel bij, onder de rand van de verharding, voor de zekerheid.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 16:26

Afvoeren van grond kost ook geld, meen ik, dus als je de grond op eigen terrein kwijt kan, of aan de buurman kan doneren, scheelt dat ook weer. Ik geloof dat ik niet te veel zou afgraven; vlakmaken en geulen voor drainage erin (kleigrond is bij mij altijd gelijk verbonden aan drainage). Dan worteldoek, grind+buizen, worteldoek, zand.

Sure_lee ik zou het even aankijken en dan een osteo (die ook DA is) erbij halen. Zelf zou ik dan naar Den Hoek gaan, maar daar ben ik al klant, dus ze kennen m'n beesten daar.
Fijn dat je zus terug komt! Dat paspoort zou ik ook afnemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 16:48

Als je vermoed dat het van hoger uit komt, zou ik zelf liever eerst, na rust en niet beter worden, de DA erbij halen. Ik zou willen weten of het de botten of de weke delen zijn, voordat je een osteo eraan laat zitten...

Als het been en voet nergens warm voelt en er word niet gereageerd als je met een hamer op de hoef tikt, zou je ook nog de hoeven even in kunnen teren en dan gelijk er mee op het harde weglopen; zie je precies welke voet er wel helemaal belast word en welke niet...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 16:59

Hilary schreef:
Afvoeren van grond kost ook geld, meen ik, dus als je de grond op eigen terrein kwijt kan, of aan de buurman kan doneren, scheelt dat ook weer. Ik geloof dat ik niet te veel zou afgraven; vlakmaken en geulen voor drainage erin (kleigrond is bij mij altijd gelijk verbonden aan drainage). Dan worteldoek, grind+buizen, worteldoek, zand.

Sure_lee ik zou het even aankijken en dan een osteo (die ook DA is) erbij halen. Zelf zou ik dan naar Den Hoek gaan, maar daar ben ik al klant, dus ze kennen m'n beesten daar.
Fijn dat je zus terug komt! Dat paspoort zou ik ook afnemen...

Grond mogen we bij de boer komen brengen, schijnt inderdaad duur te zijn om af te voeren.

Ik zoek me helemaal lam naar worteldoek wat zwaar genoeg is maar of ze reageren nergens op of de kosten reizen de pan uit..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 18:43

Als je grond moet afvoeren geef het dan aan alszijnde zeefgrond, scheelt je heel wat in je portomonnee

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:13

Kosten voor een paddock of iets weet ik niet. Ik doe alles zelf. Die prijzen die ik voorbij hoor komen wil ik er echt niet aan uitgeven.

Sure Lee. Wat fijn van je zus. Ik hoop het beste.

En Tika, wat een gek verhaal met die benen.

De afstand van de palen hangt ook of van welk draad of lint je gaat gebruiken. Elk heeft een ander advies voor de afstand. Ik geloof dat wij ze tussen de 5 en 7 meter hebben staan. Max kon geloof ik 10 meter.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:13

Tika nog steeds dikke benen al was het ietsje minder als eerst(naar mijn idee)
Nog wel flinke verhoging maar vanmiddag had ze zelfs koorts.
Gekke is dat ze goed eet en drinkt en ook normaal poept en plast.
Vanavond haar weer gekoeld, benen wat langer maar ook haar lijfje gekoeld en daarna weer koelingsklei er op.
Vanacht laat ik haar weer buiten lopen voor extra beweging.
Morgenochtend ga ik haar weer koelen en dan moeten we de hele dag weg hooi halen.

Ik heb ergens het idee dat ze dit vorig jaar ook had op de reactie van de inenting.
Niet zo erg als nu maar ook dikke benen toen.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 00:02

Azmay, bij ons loopt water echt niet weg, het zakt heeeeeel langzaam de klei in en als die verzadigd is blijft het erop staan. Wij hebben ook overwogen om op te hogen en geen drainage te gebruiken, maar de grondverzet meneer zei dat dat hier echt geen nut zou hebben. Als ik zie hoe hij er nu bij ligt ben ik blij dat we voor deze optie gegaan zijn. Die drainage buizen daar zaten de kosten niet in, was iets van € 250,00, ze liggen om de 4 meter, dus 10 buizen van 12 meter ongeveer.

Spatter sterkte met Tika, als er ook koorts bij is dan is het toch wel een flinke reactie op de enting. Arm ding :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 06:57

Depende schreef:
Azmay, bij ons loopt water echt niet weg, het zakt heeeeeel langzaam de klei in en als die verzadigd is blijft het erop staan. Wij hebben ook overwogen om op te hogen en geen drainage te gebruiken, maar de grondverzet meneer zei dat dat hier echt geen nut zou hebben. Als ik zie hoe hij er nu bij ligt ben ik blij dat we voor deze optie gegaan zijn. Die drainage buizen daar zaten de kosten niet in, was iets van € 250,00, ze liggen om de 4 meter, dus 10 buizen van 12 meter ongeveer.

Spatter sterkte met Tika, als er ook koorts bij is dan is het toch wel een flinke reactie op de enting. Arm ding :(:)

Bij ons hetzelfde verhaal. Ik ben ontzettend blij met mijn drainage.

Sterkte met lieve Tika :(:) .

Sure-lee fijn dat zus een verstandige besluit heeft genomen. Nu hopen dat ze volhoudt!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 07:06

Sure Lee. Fijn dat ze terugkomt maar dan begint het puinruimen volgens mij voor haar. Ik hoop dat ze goede Hulp krijgt en dat dit goed afloopt allemaal.sterkte

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 07:39

Spatter: Arme Tika :(:) ,zou even nagaan welke enting er is gebruikt zodat je de volgende keer niet weer dit gelazer krijgt.Beter geen risico nemen.

Shirley...fijn van je zus,stap een is genomen.

Paddock aanleggen...hmm hier was de paddock door de vorige eigenaren al betegelden na het hekwerk hebben we nog een stuk afgezet.Hier op zandgrond dus daar verder geen kosten aan.Alleen nu wel tapijtstroken rondom,als het een maand achter elkaar regent zitten we hier ook in de drek omdat we niet optimaal kunnen afwateren.

Pfff...net op tijd.Nadat ik was opgestaan zag ik een "schip met zure appelen"komen.Dus maar eerder de jonegns gedaan.Staan nu lekker met een net gras onder het afdak :) Blijft nog wel even plensen hier.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:00

Bedankt allemaal voor de positieve reacties. Helaas was het gelijk weer helemaal mis toen ze aankwam. Dus zit er weer lekker doorheen -O- Van een blije stemming en ontzettend hoopvol naar.... niks..geen idee.
Via Pb wil ik evt wel wat uitleg geven. Maar hoop niet teveel. Er zijn al zoveel mensen om me heen die ik op de hoogte moet en wil houden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:08

Shirley...neem de tijd...dit is een emotionele achtbaan...op het vliegtuig stappen was stap 1...
Sterkte :(:)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:12

Sterkte Sure Lee. Wordt geen makkelijke rit.

Arme beentjes van Tika.

Dat tapijt moet ik ook nog doen. Schiet niet erg op. Mijn geld is steeds op ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:28

Sterkte met Tika, heel bekend met de nare bijwerkingen van enting. :(:)

En Shirley ook veel sterkte, wat een klote situatie! Denk aan je lieverd! :(:) :o

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:32

Fab...even op FB locale "weggeefhoek" of www.gratisoptehalen.nl ...tapijt hoeft niets te kosten.Ik heb voor dat van mij ook niets betaald :)

Zolang het maar laagpolig is en een geweven achterzijde :j

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:34

Sterkte Shirley. ..wat een emotionele rollercoaster

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:46

Het heeft hier ook geplenst. Gisteren nog overal stof en nu ziet mijn bak er zo uit:

Afbeelding

Alles of niks, blijkbaar. Maar sproeien in nu niet meer nodig :+ .

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:52

Hier staan de sproeiers ook nog open,zo te zien duurt dit nog wel een paar uur :P

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:11

Hier hebben we de regen al gehad maar wat een heerlijke afkoeling *\o/*
Niks blank hier, water werd de grond ingezogen.

Tika had vanmorgen een normale temperatuur *\o/*
Die afkoeling van de regen zal daar ook wel bij geholpen hebben.
Beentjes waren een flink stuk dunner als in het begin maar nog wel dikker als normaal.
Praatjes had ze weer voor tien en zie viel aan op het hooi.
Wel weer even koelingsklei opgesmeerd wat ze zo ontzettend braaf toe laat dus dat zal wel fijn aanvoelen.

Manlief is de schamelwagen ophalen en dan straks richting Hepscheid, het hooi halen.
Heb zeil mee.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:12

Wij hebben 4 spetters gehad, niets afkoeling. We gaan naar t noorden toe, ben benieuwd hoe t daar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:23

Gister 150 baaltjes naar binnen getrokken op stal van vriendin en vandaag komt er weer zon vracht, dat word wat met die regen, want die boer zet de wagen neer en zoek het er maar mee uit...

Zit ook weer onder de blauwe plekken, nog geen idee of het de Sarcoidose is of gewoon lompe Leo acties van mijzelf.
Maar knap wel op van het harde werken, dus dat is goed...