Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:11

_O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:13

@marise: eens in de 10 jaar moet een wei gewoon gekeerd/omgeploegd en weer opnieuw ingezaaid worden. Als het onkruid zoals nu de overhand heeft is dat de enige oplossing om er weer voor een tijd vanaf te zijn. Je kunt het ook machinaal laten doodbranden, beluchten en dan opnieuw inzaaien.

@palousa: vrouwen kunnen hier ook prima mee overweg ;)

Opsturen binnen NL is geen probleem :D

Kirrr

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:19

Iemand zei tegen ons dat we eerste alle onkruid moeten kapot spuiten en dan pas omploegen en opnieuw zaaien omdat alles anders direct terug boven komt. Is dat zo?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:22

Hahaha succes Palousa :=

Nou wij hadden alles doodgespoten en gefreesd en opnieuw ingezaaid maar alsnog een hoop onkruid ertussen nu alles gemaaid en het ziet er een stuk beter uit :) maar vrees dat het onkruid wel weer de kop op zal steken...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:23

DubbelDun schreef:
Kopen ?? :D

palousa_boy schreef:
lizy29 schreef:

voor de juiste prijs :Y)

-O- dus ik krijg volgende week zo'n ding in m'n handen geduwd met de boodschap " veel plezier op de wei! " ?

Krijg je toch een verjaardagscadeautje dit jaar :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:25

Hmm denk dat ik jou dan een hoopje dood onkruid geef :+

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:26

Een bosje brandnetels _O-

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:29

Kruiskruid blijft een verzoeking maar de aanhouder wint.Moet het wel bijhouden maar wat ik zo kan zien is het onder controle op de weide.
Ik had daar Klein Kruiskruid staan...en meer dan voldoende :+ Veel handmatig weggeplukt en de laatste restjes op gif getrakteerd }>

Zuring heeft dezelfde behandeling gehad...die steek ik uit met de spitvork,net als JKK trouwens.Zoveel mogelijk alle wortels meenemen anders groeit het weer aan.

Voor de JKK kun je evt ook de bloemknoppen voor het pluisstadium met zakjes afdekken.Zo vang je het zaad op en gaat de plant dood op natuurlijke wijze.Wel veel werk :P

Marise...staat er überhaubt nog wel gras?Anders omploegen en opnieuw inzaaien aan het einde van de zomer,vrees dat je ook wel met gif zal moeten werken en zeker bodemmonsters nemen om te kijken wat je voedingsbeleid moet worden. (Kalk/mest)

Vervelende is dat er grote zaadbanken zitten en om je helemaal op te vrolijken...zuring is taai,het zaad is zo'n 80 jaar goed om te kunnen kiemen -O-

Hier flink zon gehad,nog even snel boodschap kunnen doen maar nu komt er een giga bui aanzetten...

Spatter...onkruidbrander is voor JKK en zuring niet geschikt omdat je de wortel niet dood,uit nijd zal de plant alleen maar sterker worden...wil je ook niet :\

Caily...wat jammer dat het niet klikt,beter ander baasje voor zoeken...sterkte :(:)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 10:59

Jullie kennen wel veel van onkruid moet ik zeggen... Ik zie dat er vanalles groeit maar vraag me niet wat, moet ik me misschien ook eens in verdiepen :+

Ik ben gisteren begonnen met het afschuren en schilderen van een paar oude weidepalen om ze als cavaletti te gebruiken, de eerste is af en de tweede heeft net de grondlaag gehad. Zo heb ik toch weer wat meer afwisseling voor de paarden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:06

Mag ik me ook melden? :o

Mijn vriend en ik hebben afgelopen vrijdag een bod gedaan op een huis en deze is geaccepteerd.
Al zolang ik me kan herinneren droom ik ervan om mijn paarden aan huis te hebben en deze lijkt nu echt uit te komen. <3
In eerste instantie zochten we een huis met minimaal 7000m2 land, dit is iets minder geworden, namelijk ruim 5000m2. :j
Er is al een rijbak aanwezig van 20x40, 3 stallen en een stuk land van ik schat 20 bij 80.
In de toekomst willen we van een deel van de grond dat buiten het land en de bak valt nog een paddock maken.

Ik heb al een heleboel pagina's gelezen en een lijstje gemaakt van tips in een tekstdocument, maar er zullen vast nog vragen komen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:24

Mallootje schreef:
Jullie kennen wel veel van onkruid moet ik zeggen... Ik zie dat er vanalles groeit maar vraag me niet wat, moet ik me misschien ook eens in verdiepen :+

Ik ben gisteren begonnen met het afschuren en schilderen van een paar oude weidepalen om ze als cavaletti te gebruiken, de eerste is af en de tweede heeft net de grondlaag gehad. Zo heb ik toch weer wat meer afwisseling voor de paarden :)

Dat heb ik ook een beetje hoor. Paarden en boterbloemen kan ik herkennen, maar dan houdt het ook wel zo'n beetje op.....

Citaat:
Mijn vriend en ik hebben afgelopen vrijdag een bod gedaan op een huis en deze is geaccepteerd.
Gefeliciteerd en welkom!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:28

@KoudbloedKim : leuk, gefeliciteerd en welkom :)
Je hebt te weinig gras om ze veel op te zetten, dus misschien is een PP (Paddock Paradise) leuk om te maken ??

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:29

Ach, die kennis kan ook een nadeel zijn.. ik herken de meeste plantjes wel en kan ze als bioloog gewoon niet doodspuiten :+

Koudbloedkim: proficiat! Veel plezier met jullie plekje! Wij hebben tijdlang met drie paarden op 60 are gestaan op hele goede grond en dit bleef goed, altijd veel gras en amper modder in de winter. Weet niet op welke ondergrond jullie zitten?

Een goede paddock ga je veel plezier aan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:35

Bedankt!

Het is inderdaad te weinig gras om ze hele dagen op te zetten en een PP is inderdaad een optie waar we naar kijken. :j
We zitten ws. op klei, maar we zijn er geweest met behoorlijk wat regen en zowel bak als land lag er mooi droog bij, dus het is even afwachten. :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:36

Lopen er nu paarden op? Wat ik bij onze (klei)grond merkte, onbelopen kon het vrij veel water aan, maar nu het belopen wordt drukt de bodem aan en blijft er elk jaar langer water opstaan.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:41

Het is nu ook al een poos droog hè dus geeft denk ik een ander beeld als wanneer het weken geregend heeft. Maar Gefeliciteerd ☺

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:45

Hoe dik is de bovenste klei-laag? Eventueel kun je dan nog verticaal draineren. Simpel gezegd komen ze met een machine met allemaal pinnen eraan, deze prikt allemaal gaatjes in de bovenste laag zodat het water makkelijker weg kan. Maar als de bovenste laag te dik is heeft dit geen zin :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:03

gefeliciteerd kkk
Maar wat betreft veel regen: het is echt idioot droog op het moment. Op die buitjes die nu vallen zou ik niet te veel rekenen.

Wij hebben net ons eerste weekje vakantie weg er op zitten sinds wij de paarden aan huis hebben. Heerlijk uitgerust en de oppas heeft het super gedaan en zelf ook volop genoten. Zij had haar 2 paarden mee genomen en dus een weekje in het bos gereden. Win-win dus.
Voor herhaling vatbaar dus. Al wil mijn vriend nu de volgende keer 3 weken weg :=

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:06

KoudbloedKim welkom en gefeliciteerd! Klinkt als een mooi plekje!

Mallootje leuk dat je zo balkjes hebt gemaakt, staat bij mij ook nog op de planning :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:07

Pol013 fijn dat het goed is gegaan en van beide kanten goed is bevallen! Ideaal zo!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 12:09

Welkom Koudbloedkim, de voorpret kan alvast beginnen!

Ik heb de paarden toch maar buiten gegooid, hoewel het nog steeds regent.. Als ze niet nat willen worden gaan ze maar in hun schuilhok staan :) koppig als ze zijn zullen ze dat wellicht niet doen en dan haal ik straks 2 verzopen soepkippen van het land, maar goed..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:12

Hier ook regen en ze staan idd de hele dag al in de tent te schuilen :)
Maar als ik zo ga voeren dan zullen ze er toch uit moeten, want 6 van de 8 netten hangen niet overdekt }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:13

Er hebben 15 jaar lang 3 paarden op gelopen en dat is werkelijk waar niet te zien.
Maar het is natuurlijk altijd afwachten. :j
Dus tot de paddock klaar is, gaan ze met te nat weer in de bak.
Ik heb geen idee hoe dik de kleilaag is, maar aangezien alles daar tot in de puntjes verzorgd is, ga ik er vanuit dat ze daar ook voor gezorgd hebben.
We willen het sowieso nog navragen.

Ik heb tot ongeveer pagina 190 gelezen en foto's bekeken.
Jullie hebben stuk voor stuk mooie plekjes!
Leuk om te zien hoe het er bij anderen aan toe gaat en hoe andere mensen problemen oplossen. :j

Bij ons staan ze nu trouwens ook niet in hun mega schuilstal als het regent, gewoon buiten. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:17

@KbK: met een grondboor kun je zo zien waar de grond uit bestaat op welke diepte :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:22

Klopt, die willen we sowieso nog aanschaffen. :j