Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zapje

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 12:56

Dank voor de tips! Verwarmingslint lijkt mij een goed plan. Ik ga opzoeken waar ik dat kan krijgen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 13:39

Agrishop, bijvoorbeeld
https://www.agrishop.nl/stal-erf/winter ... oires.html

Extra buisisolatie om de leidingen doen en waar mogelijk ook de drinkbakjes zelf met thermolint bekleden helpt dan nog wat extra. Anders is je water wel vloeibaar, maar komt het alsnog niet in het drinkbakje :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 15:11

Ja, ik heb thermolint, dan isolatiemateriaal en daarover een koof zodat de paarden de boel niet opeten.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 15:17

Wij hadden thermolint maar bij extreme koud bevriest het toch dus wij hebben een rondpompsysteem omdat we buitenstallen hebben en mijn lichaam het niet trok met al dat water sjouwen. Het is echt een verademing en zeker het geld waard.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 15:47

De koof hebben we ook in 1 stal, de rest heeft de waterleiding niet in de stal lopen maar aan de andere kant van de muur dus veilig voor paardentandjes...

Kan mij voorstellen dat je bij buitenstallen meer last hebt van de kou, hier blijft het in de stal toch net zo boven het nulpunt hangen, ook als het buiten -10 is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 16:53

Ik heb de waterleiding wel steeds afgesloten met vorst, maar het water dat ik van tevoren klaar had gezet in grote bakken is nooit bevroren. Het zijn buitenstallen, dus ik had wel verwacht dat er op z'n minst een flinterdun laagje ijs op zou komen. We hebben ooit wel een geknapte leiding gehad door de vorst, dus ik ben liever voorzichtig. Thermolint of rondpompsysteem lijkt me heel prettig. Ooit ga ik daar ook naar kijken. Ik wil zo veel aanpakken, verbeteren of veranderen. Soms ben ik het spoor even bijster. Helemaal omdat ik niet alles tegelijk kan doen. Wat doe je dan eerst...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 17:16

@boemel, de rust wedergekeerd en gelukt met de smid?

@LN, poeh dat klinkt als een gekkenhuis. Wil je dit er bovenop bij of valt er dan iets anders weg?
Hier doe ik het ook zeer slecht op gebroken nachten dus dat zou bij mij flink doorwegen. Zeker omdat je gezin gewoon doorgaat en je daar niet even pauze kan nemen/een stap terug kan doen.

Vandaag bosritje gemaakt met de ruin. De eerste en laatste km was hij een handvol, er tussenin lekker gereden :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 18:01

Ik was op het werk vandaag, maar volgens mijn vriend was Ice heel onrustig en dus ben ik in mijn pauze naar huis gereden, zodat ik Ice zelf vast kon houden.

Ze was gestresst maar braaf. En toen vlogen er ganzen voorbij en begon Diekke spektakel te maken. Ik dacht, grrrr wanneer ga jij je eens als een bejaarde gedragen?

Toen was Ice direct helemaal over de kook. Piaffe op de plek, mesten, draaien.
Mijn vriend heeft Diekke vastgehouden en Ice heeft even een bezinningsmoment gekregen. Ze stond helemaal te trillen, maar liet zich wel goed bekappen.

Tijdens het bekappen van Diekke, heb ik Ice maar vastgehouden, zodat de rust even aan zou blijven.
Daarna hebben we ze maar losgelaten in de rijbak en gingen ze beiden compleet uit hun plaat. Daarna was de rust aardig wedergekeerd.

Ik wilde nog gaan rijden, maar had stress van het werk en bedacht dat dit even niet het moment was. Morgen weer een dag.

Ik moest inderdaad nog aan Guus denken. Wat een ellende zeg zo’n opgefokt paard. Ik ken dat helemaal niet.

Fijn dat het rijden goed ging Karin. Nou ja er tussenin dan :D

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-26 11:54

Boemel ik zie Guus rennen en denk, oh hoe zou het met Ice gaan? is de rust gebleven?

Eerlijk is eerlijk met de komst van Ad is er meer rust gekomen. Ik gok dat ze dalijk ook op de flikker gaat krijgen als ze door blijft gaan, maar hij heeft het momenteel nog te druk met eten.

Eerder was het met binnen zetten ook echt Guus binnen, snel deur dicht. Nu kan ze binnen staan eten met deur open. Loopt ook zo goed als elke avond gewoon naar binnen en is het niet meer geweest dat ik dan maar een uur moest wachten en hopen dat ze dan wel besloot om naar binnen te kunnen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 11:58

Ice is gelukkig tot rust gekomen en ze lag net heerlijk te pitten in de paddock. Hopelijk komt Guus ook snel tot rust.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-26 12:06

Gelukkig!!

Volgens mij is het nu hier ook wel klaar, wel nog oplettend maar staat wat te kauwen.
Soms zou ik echt zo graag willen weten wat er in het koppie om gaat.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 16:42

Nou begrijpelijk, dat heb ik ook. Vandaag waren ze bij de buren hout aan t zagen. Ze stond echt weer van top tot teen te shaken. Echt zielig gewoon.

Maar, toch gezadeld en heel bewust haar ontzettend bezig gehouden zodat de gedachten niet bij de kettingzaag waren. Ze was wel wat nerveus, maar wel braaf. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna Diekke, die had ook nog wat stressjes in de lijf, maar ze was wel echt fijn.

Les van Patrick was weer gecanceld. Echt grrr. Nu in Februari weer een afspraak staan. Als die weer gecanceld wordt, dan geloof ik er niet meer in.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 16:58

Ik zou les hebben maar ik maakte een foutje en reed het achterraam van de auto kapot…….Vandaag de auto weggebracht en volgende week kunnen we als het meezit weer ophalen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 17:00

Oh dat is balen? Wat is er gebeurd?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 17:11

Klep ging open onder de carport terwijl ik wegreed en glas kwam tegen steunbalk….. Onze carport is niet zo hoog.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 18:30

Pei Belker wat een pech.

Ik heb orige leszelf afgezegd l anwege het weer en maar goed ook want hij bleek kreupel
Nu 11 feb weer les
Vandaag gelongeerd maar hij was goed fris

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 18:37

Oh dat is echt pech Belker.

Dan voelt ie zich gelukkig weer goed LN

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 19:00

Oei das wel flink pech met de achterruit -O-

Hier werd er gestunt vandaag...

Alleen een deuk in haar ego :=

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 19:52

Wat een pech Belker, balen.

Jammer van de lessen die niet door konden gaan.

Vervelend van die spanning van Ice. Is dat iets van de laatste tijd Boemel?

Pfoe, best schrikken Qimm….

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 22:21

Ice maakt zich wel sneller druk dan ik van de Friezen gewend ben. Die zijn nuchterder, maar dit hele nerveuze is echt sinds t nieuwe jaar. Misschien heeft ze toch meer stress van oudjaar gehad, dan ik dacht en dan zijn slipjachten, hazenjachten en meer gekke dingen ineens teveel.

Gelukkig heb ik haar vandaag een paar keer zien liggen in de paddock, dus t wordt beter.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 22:46

Weinig tijd gehad om de spanning af te laten vloeien dus. Fijn dat ze toch wel regelmatig ligt. Hopelijk gaat het snel beter.

Zo sneu altijd, je zou ze gewoon zo graag gerust stellen he?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 00:37

Qimm schreef:
Oei das wel flink pech met de achterruit -O-

Hier werd er gestunt vandaag...
[ Video ]

Alleen een deuk in haar ego :=

Leuk filmpje heb je gemaakt. En geluk gehad, want zo’n sliding kan ook anders uitpakken

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 09:24

Zeker, ze is de jongste al niet meer. Maar inmiddels heb ik ze over de jaren al vaker onderuit zien gaan, gelukkig altijd nog met een sisser.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 10:54

Ik schrok van de week toch even van de dierenarts rekening. 2x basisenting en 2x ontwormen tegen horzellarven eur 167,00. Geen voorrijkosten.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 12:28

Die ontworming is vooral erg duur. Haalde begin december 2x equest pramox op en moest €65 afrekenen.