Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 16:47

DubbelFun, ik heb ook paddestoelen op de mesthoop staan. Vergeet iedere keer te googlen of ze eetbaar zijn :D

Greendragon, we hebben ca 25 liter perensap, 2 liter perenlikeur, 4 potten perenjam en 14 grote potten stoofperen geweckt.

We willen nog wel wat verwerken, maar zijn er naast het klussen ook wel een beetje klaar mee. :o

Robijntjah, fijn dat jullie elkaar goed begrijpen. Ze ziet er tevreden uit.

Wat naar MarjanB. Hoe kan dat gebeuren met je ogen? Hopelijk snel weer over.

Belker, leuk TREC, wil ik ook nog wel een keertje doen.

Jinte, paard staat je goed! Vast geen straf om te rijden :D

Ik heb enorm veel uitlopers van de aarbeienplanten. Die wortelen zo snel als ze maar kunnen. Had er in het kraampje 6 stuks in aparte potjes gezet voor eur 0,25 per stuk. Niemand wil ze hebben.

Dus heb ik er nog eens 60 bijgepoot in 60 aparte potjes. Kunnen ze deze winter goed doorwortelen. En dan gaan ze in de lente voor een euro per stuk weg. Ook goed. :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 16:58

Hier hangen de uitlopers van de aardbeien ook in de lucht te bungelen. We twijfelen nog of we ze gaan stekken... is wel een probleem want waar zet je de potjes met stekjes neer bij aardbeienplanten die een meter boven de grond hangen :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 17:00

Boemel, dit is in Didam en echt een aanrader. Gewoon leuk spelen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 17:04

DubbelFun schreef:
Hier hangen de uitlopers van de aardbeien ook in de lucht te bungelen. We twijfelen nog of we ze gaan stekken... is wel een probleem want waar zet je de potjes met stekjes neer bij aardbeienplanten die een meter boven de grond hangen :D

Als je ze afknipt, in de aarde zet en genoeg water geeft, wortelen ze wel.
Hier hingen ze boven het straatwerk :D

Belker, gaaf! Dat is voor mij bijna op stapafstand. Tess zit nu nog in revalidatie, dus we doen voorzichtig. Hoop op volgend jaar :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 17:19

Dat kan ik dan wel eens proberen. Zet jij ze dan binnen, in een koude bak buiten of direkt in de koude grond ??

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 17:52

Afbeelding
Als ik ze voor mezelf zou houden, dan nu gewoon in de grond buiten, maar nu in kleine potten, die weer in grotere bakken staan.
Aarbeien zijn erg sterk. Ik heb ze jaren in potten gehad en ik verzorgde ze slecht, maar ze bleven uitlopen en aarbeien geven.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:13

oh Boemel, wat veel peren-lekkers. Dan snap ik dat je wat verkoopt. Ik heb misschien maar 8 potten stoofperen. Het was ook van een jong boompje wat er net 2 jaar staat. Vond ik al een behoorlijke opbrengst voor zo'n droog jaar.

Wat een handig idee van de aardbeien. Hier is het in de 'moestuin' een enorm wildernis van aardbeienplanten. Groeit hier in de volle grond en het is het domein van ML, die er altijd wel van houdt om alles lekker te laten groeien; inclusief onkruid... Kan ik slecht tegen, maar ik bemoei me er niet mee . Ik profiteer alleen van de opbrengsten ;-).

Ik heb net alle paardendekens van mijn oude merrie op MP gezet. Ik ben benieuwd of daar nog wat van verkocht word. Ik heb net een staldeken voor een shet verkocht, maar die stond er al drie maanden op.. Het is maar net geluk hebben dat iemand zoekt wat je hebt liggen, in de staat die het is.
Was wel raar om al die dekens weer in handen te hebben. Herinneringen komen weer boven.

Wat leuk TREC. Vroeger deed je of recreatie-rijden, of dressuur, of springen, of een combi. Nu is er zoveel meer keus om dingen te doen met je paard. Mooie ontwikkelingen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:18

@boemel ze waren gedruppeld om alles te kunnen bekijken omdat m’n ogen de laatste tijd weer gek doen.

Geïnspireerd door jullie allemaal!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Helaas loopt ze toch nog erg gevoelig.. dus heb een heel stuk gelopen waar t wat harder was :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:48

@marjan: ziet er uit als mijn 'achtertuin' :D Jammer dat ze nog gevoelig liep, maar dat is met dat mulle zand misschien ook niet zo verwonderlijk.

@boemel: ziet er gezellig uit zo in de bakken. Dat spul hebben we nog zat in de schuur staan :)

Ik zal zo eens kijken hoever het zand weer is opgedroogd, dan kunnen ze vannacht met een regendekentje aan weer buiten blijven. Morgen zou het weer veel gaan regenen en dan staan ze ook alleen maar stil in de schuiltent.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:52

O war heerlijk, loop jij daar zo vanuit huis heen?
Vervelend nog zo gevoelig.

Hier is het eerste bos een goede 1,5 km
Even conditie opbouwen.
Buurvrouw wou wel mee op een van mij dus daar binnenkort maar gebruik van maken.

Heel veel peren lekkers, jummie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:02

Ik kan op 4 punten het bos in of de hei op, rijroute is 90% zandpaden en langs onze drukken weg ligt een dubbel fietspad gescheiden van de weg dmv een brede grasstrook. Het pad achterlangs (richting Lunteren) is hier 50 mtr vandaan en naar de grote hei moet ik 10 min. stappen (+/- 800 mtr). Het bos via de HogeValksedijk is alleen de Apeldoornseweg oversteken. En dan zijn er nog wat routes door het Edese bos en het Wekeromse Zand waar ik eigenlijk nooit kom :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:08

horsii schreef:
O war heerlijk, loop jij daar zo vanuit huis heen?
Vervelend nog zo gevoelig.

Hier is het eerste bos een goede 1,5 km
Even conditie opbouwen.
Buurvrouw wou wel mee op een van mij dus daar binnenkort maar gebruik van maken.

Heel veel peren lekkers, jummie.

Ja km langs de weg over t fietspad :D
@DF in t mulle loopt ze goed maar op het harde niet. Gevoelig op dr hoeven helaas

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:22

Beterschap voor alle zieken :(:)

Hier vandaag genoten van het lekkere weer.
Bosritje gemaakt samen met mn zusje. De ruin was heerlijk relaxt en lang teugeltje maar mn zusje had haar handen vol aan de bejaarde merrie met ppid :')

Hier knal ik er vanavond ook maar een regendeken op bij beide. Dan ben ik deze keer eens op tijd ipv constant te laat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:40

Hier net al regen, maar daar wordt je nauwelijks nat van. Paddock was genoeg opgedroogd, dus ze mogen vannacht mooi buiten blijven (met de staldeuren open).

@marjan: ik las je laatste zin net andersom, dus dat je op het harde bent gaan lopen omdat ze nog zo gevoelig was.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:04

Heeft ze nog een plakijzer Marjan?

Hier is Diekke iets gevoelig. En het komt door te lange steunsels.
Mijn hoefsmid zegt altijd "app maar als het nodig is" en dan is hij er met max 1,5 week.
Dat is nu dus met 6 weken :(
Heb dat nog nooit meegemaakt.

Wel een prachtig gebied om buiten te rijden Marjan!

Ik had ze gisteren onder regendeken. Het waaide nogal en regende ook heel veel.
Allebei ingeregend op de schouders en koud.

Heb ze daarom toch een wat dikkere deken opgedaan. En die gaat er zo weer op.
Wil ze graag wat kort in het haar dit jaar.

Grappig Karin dat het oudje zo fel was. Een goed teken!

Nou DubbelFun bakken kan ik niet genoeg hebben. Heb al spijt dat ik zoveel weggedaan heb tijdens de verhuizing.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:15

Hier regendeken met vaste hals bij heel veel regen. Dan staat ze lekker te vreten. Heb dr nu elke avond paar uur op stal om dr hoeven te laten drogen en dan ook spul om ze harder te maken in te laten werken.

Ze heeft idd nog plakbeslag, alleen is die er nu iets anders onder gelegd, denk dat dat het probleem is. Wil het nog wel een kans geven maar weet niet hoe lang nog..

Oh dat is lang boemel!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:45

Oh wat jammer dat Kaatje minder loopt! Hopelijk went ze snel aan het beslag wat er anders onder zit! Wel echt prachtige foto's!!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:00

DF deze durft nog wel eens te snacken tussendoor, maar is niet van onszelf. Onze eigen paarden mogen niet zomaar tussendoor snacken, met of zonder bit

Boemel zeker geen straf! Is ook echt een braaf en relaxed dier

Belker gaaf dat filmpje!

Marjan wat balen dat ze nog gevoelig liep. Wel een prachtige omgeving!!

Ik kan echt niet wachten, nog 2 maanden tot deze dame eindelijk bij onze kudde komt <3 Heb haar 4 jaar terug mogen rijden en uitbrengen, en toen altijd gezegd als ze haar weg wilden doen ze mij mochten bellen.. Zodra het veulen is afgespeend en wij de 3 hectare hebben afgezet komt ze naar ons *\o/*

Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:34

Heerlijk zo dichtbij beide.

Hier naar het ene bos 2 km en de andere 1,5 km

Wat een knapperd jinte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:49

Hier een natuurgebied meteen achter ons erf en vanuit daar kan ik allerlei kanten op. Het echte bos is 4 km dus een half uurtje rijden.

Aurelia loopt ook snel wat gevoelig. Vandaag even gespiekt hoe ze liep maar is nog niet alles. Dinsdag weer.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 23:01

Wat leuk Jinte! Fijne uitstraling heeft ze.

We wonen aan het bos.
Hoef in feite nog geen pas op de verharde weg te zetten. Ik vind het een erg mooi bos, maar er zijn maar weinig ruiterpaden.
Met wat heen en weer geslinger kan je max een klein uur onderweg zijn.

Grote bos is 1,8km afstand van huis.
Op zich ook te doen natuurlijk.
Ik ben daar al even niet geweest.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 23:04

Beterschap aan alle zieken hier.

DF, wat heerlijk dat je zo'n mooi natuurgebied zo dichtbij hebt.

Jinte, leuk, je kunt al gaan aftellen :D

Boemel, cursusje hoefbekappen volgen? Steunels zijn er echt zo afgehaald. Doe ik ook geregeld tussendoor :D

Marjan, mooi natuurgebied op de foto's :D jammer dat ze wat gevoelig liep nog.

Leuk om alle schofthoogtes te lezen van de paarden. Hier ook 2 relatief kleine paardjes. Indy is 1.60 en Quinta 1.58. Zelf ben ik 1.80 en ik rijd alleen met Quinta, maar Quinta is erg breed dus ik kom niet eens met mijn benen onder haar buik uit :') Mijn vorige paard was 1.76m, maar wat kleiner is in veel opzichten wel handiger hoor :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 23:12

Ik denk dat mijn rug het zelf bekappen niet zo leuk vind. Bovendien ben ik bang dat ik wat fout doe. Ik houd het liever bij de hoefsmid, al ga in wel in gesprek over zijn timing.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 23:17

Hier twee haflingers, moeder 1,415 en dochter 1,515
Wel ouderwetse type

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 07:27

boemel schreef:
Ik denk dat mijn rug het zelf bekappen niet zo leuk vind. Bovendien ben ik bang dat ik wat fout doe. Ik houd het liever bij de hoefsmid, al ga in wel in gesprek over zijn timing.

Voor je rug is het idd heel zwaar. Ik doe mijn paarden ook nooit in 1x bekappen, maar in delen. Anders gaat het ook fout :=

Ik vond nog een foto van mijn vorige paard, ook wel de GVR genoemd:

Afbeelding

Ik ben helemaal vergeten hoe groot hij was.

Ter vergelijking mijn huidige rijpaard:

Afbeelding

:')