Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:04

Dat ziet er goed uit!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:09

Wat fijn. Hassey. Mooie bak, ziet er fijn uit.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:13

hallo :wave:

Even een paar weken niet geweest, ik zal eens even gaan bijlezen, een pagina of 20 ofzo :=

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:32

Ik heb een hoop mooie foto's gezien, veel hooi, mooie paarden en verdrietige berichten, sterkte voor de mensen die afscheid hebben moeten nemen.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:40

Hier twee bizarre weken gehad. Onze pony heeft een week op de kliniek gestaan en heeft onderzoeken gehad. Druk thuis, druk op het werk, druk met de kids en druk in de weer hier achter :).

Pony heeft een inwendig onderzoek gehad, uitwendige echo, inwendige echo, buikfoto, uitgebreid bloed en mest onderzoek en uiteindelijk een leverbiopt met extra onderzoek.
Na alle onderzoeken weten we dat het zijn lever is maar wat het precies is nog niet bekend. Er zijn pigment vlekken te zien op zijn lever, dat is wat vreemd bij een pony van bijna 6 jaar. Verder is er te zien dat iets hem vergiftigd alleen weten we niet wat. Al 3 jaar zijn de leverwaardes niet goed, de afgelopen 3 jaar heeft hij op verschillende plekken gestaan met verschillende bodembedekking, verschillend hooi en verschillend voer, dus wat hem triggert is niet bekend. Hij krijgt nu een maand medicatie en aangepast voer en daarna doen we weer een bloed onderzoek om te kijken of we iets anders zien. Mochten we niks anders zien dan kan het zijn dat hij een auto-immuun ziekte heeft.

We puzzelen dus maar weer verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:52

Fijn chasey!

Hè ook al naar kojack. Ik hoop dat het jullie wat gaat brengen.

Hier 2 collega's op bezoek gehad. Gezellig!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:55

Ben ook super blij met de bak, ookal is het maar een kleintje! Echt super gaaf.
Schuine kant wordt nog wel een uitdaging aan de zijde met alle deuren, maar daar verzinnen we vast wel wat op.
Iemand ideeën?

Wat naar kojack. Vooral dat je niet weet wat het nu eigenlijk is.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 22:07

Ik ben trouwens ideeen aan het opdoen om de shetlander/pony box om te toveren naar zadelkamer. Alleen hebben wij een buitenstal en is het er dus eigenlijk altijd wel vochtig met regen en slecht weer enzo. Dus of het helemaal handig is weet ik niet.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 22:10

Hier hebben we deze week ook gemaaid en vandaag gebaald. Ik denk iets van 7000m2 30midi balen. Die komen max op 17euro, maar gaat minder worden want dan heb ik 3 uur schudden gerekend en dat was het niet. Het was 1,5 denk ik. Dus even de rekening afwachten maar 17euro vind ik ook al een mooi bedrag. Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 22:46

Wat balen Kojack. Sterkte. Hopelijk komt er iets duidelijks uit.
Kvulden, mooie voorraad, fijn.

Vandaag met manlief een bosritje gemaakt. Hij heeft voor het eerst getöld en nu ben ik mijn paard kwijt. Hij vond het leuk en wil het vaker doen.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 22:57

Belker schreef:
Wat balen Kojack. Sterkte. Hopelijk komt er iets duidelijks uit.
Kvulden, mooie voorraad, fijn.

Vandaag met manlief een bosritje gemaakt. Hij heeft voor het eerst getöld en nu ben ik mijn paard kwijt. Hij vond het leuk en wil het vaker doen.

Wat tof dat jullie samen op pad zijn geweest

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 22:58

Ik heb net de laatste voerronde gedaan en deken gewisseld. Er staat best een frisse wind op de stal en vond de vliegendeken wat koud. Nu maar even een 0 grams regendeken op gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 07:24

Wat ontzettend vervelend Kojack! Hopelijk snel wat duidelijkheid!

62 balen! Dat is veel!
Hier ook donderdag gemaaid, gaat waarschijnlijk dinsdag in midi balen. Ben benieuwd wat de opbrengst is.

Kijk wel op tegen de warmte.....
Mooie binnenbak .

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 07:58

Solleke_Noah schreef:
Geen idee, maar ze blijven er ook af. Ik heb eigenlijk nog nooit een waarschuwing over margrieten gehoord? Hier alleszins een heel weiland vol margrieten en daar eten ze netjes rond.

Bedankt voor de info. Dan laat ik de margrieten staan.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:01

Haha Belker. Toch wel leuk dat je man het leuk vond. Mijn man heeft niks met de paarden. Terwijl hij zo'n fijne energie heeft met ze. Ik zie wel steeds vaker dat hij ze even over de bol aait of een lekkere pluk kruiden geeft. Als er iets met de paarden is waardoor ze erg onrustig zijn, doe ik er goed aan hem er even bij te vragen, maar hij heeft er verder niks mee en blijft zeggen het is jou hobby. :+

Helaas konden bij mij de balen niet op de plek staan waar ik dat bedacht had. De grond is daar te stekelig. Nu staan ze me te ver de wei in. ik heb ze wel zo neergezet dat ik aan een kant er een u vorm in heb. Ik kan er een zeil over doen en dan heb ik een overkapping. Ik heb verder niks bij de wei, dus daar ben ik al blij mee en dan hopen dat de schuilstal gezet mag worden. Ik weet nog niet goed wat ik er dan neer wil zetten. Een houten of zo'n metalen rond model.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:13

Zo, ik heb ook weer 'even' bijgelezen.. allereerst: sterkte voor Solleke en Laurie :(:) wat lijkt me dat een schrik, om zo tijdens een wandelingetje je dier te verliezen ;(

Het wordt zo gaaf bij jullie Chasey, wat een vijver!!!! En die binnenbak, heerlijk!! Dat wordt genieten van de winter :D

En héél veel hooi :D +:)+

Hier weer een nestje konijntjes geboren!! :+: Zin er 6, maar 1 héél kleintje... hopelijk overleeft ie het...

Afbeelding

En we hebben na overleg gisteren Dije weer opgehaald uit Friesland. Hij ontwikkelt aan de hand gewoon niet snel genoeg, dus ze raadde het ons af om hem voor de keuring te doen. Aan de longe doet ie het echt heel goed en daar zag ik ook echt een flinke verbetering, maar dan zit ie helemaal ingesnoerd in de bijzet..... eens kijken hoe we dat thuis verder kunnen trainen :D Wie weet doen we hem dan eind van de zomer nog eens kort in training bij hen en misschien alsnog naar de keuring.. maar ik hoop eigenlijk dat ie tegen die tijd al een nieuw huisje heeft gevonden :+: We hebben er in ieder geval echt een hoop van geleerd, was echt heel erg leuk!! Maar of ik er nou meer fan van het KFPS van ben geworden, weet ik niet :')

Afbeelding

Nu staan ze ff tijdelijk met z'n allen hier vooraan, zoals je ziet is de voorste paddock nog niet in gebruik geweest :') maar Wilg staat nog 'bij de hengst', dus Splashy had anders achterin helemaal alleen gestaan... :(:) Wilg ligt overigens helemaal stil, dus veulentje zit er ook niet in :P

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:28

Kojack, wat lastig om een oorzaak te vinden.

Gisteren zou ik rijles hebben, dochter zat erop, ik wandelde wat door de bak maar hij was weer pooky, sprong ook vol op mijn hak en toen ik opstapte was zoveel spanning dat ik afgestapt ben. Mijn dochter reed ook nog en ik wil niet dat zij eraf valt ( of ikzelf)
Longeerles erachteraab geplakt ipv rijden en afgezadeld.
Uur later apje of ik buiten wilde rijden, in de avond met haar en haar muildier ( zo grappig!) gaan rijden en hij liep zelfs ernaast en voorop, en dat vindt hij normaal zoooo spannend. Losse teugel, geen spanning en heeft haar en haar muildier de weg gewezen in het bos. raar paard
ik heb besloten om nu eens een aantal maanden de bak te vermijden en alleen het bos in te gaan

Hebben jullie ook al procesierupsen? Ik zag gisteren in het rijbak deel een aantal nesten en sprak de buurman erop aan. Ja, ik kom er niet aan zei hij, Ik heb nog netjes gezegd dat ik er echt wel last van heb en ook de paarden er last van krijgen en er bedrijven zijn om ze op te zuigen maar ik heb niet het idee dat hij er iets aan gaat doen. Nu staat er ook 1 eik naast ons terras en speeltuin van de kinderen, bijna boven ons zwembad en speeltoestel en dat gaat mij echt te ver.
Wat nu? Ik heb gisteren de eerste de beste googlehit gebeld en naar de kosten geïnformeerd, +-200 euro per boom om ze eruit te zuigen. Vooraan is 1 boom, maar naast de rijbak zijn het er 40? Dat wordt onbetaalbaar.
Hebben jullie tips om dit aan te pakken. Vorig jaar heb ik de gemeente al gebeld en hun hebben een wijkagent gestuurd die hem ook geïnformeerd heeft maar dat heeft dus ook niks uitgemaakt. hem er persoonlijk pp aanspreken heb ik nu ook al gedaan, vind ik ook echt lastig aangezien ik geen burenruzie wil maar ik wil ook geen overlast hebben en dat heb ik nu wel

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:45

leuk weer konijntjes Utopia. Fijn voor hem dat Dije weer thuis is, en voor jullie ook natuurlijk.

Hoe wassen jullie slowfeeders in de wasmachine? Ik lees tip kussensloop maar moet dat ook als er geen haken aan zitten?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:49

Ik was ze niet,, als ik ze zou moeten wassen denk ik dat ik ze in een bak warm water en sopje zou weken en zou uitspoelen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:49

@lyn: heel vervelend, maar ik frees dat je dan toch 'hardere' stappen moet gaan zetten. Zet eea op papier met duidelijke intenties én dat je het jammer vind dat het op deze manier moet gaan. Stel een duidelijk ultimatum en doe het aangetekend versturen met ontvangst bevestiging, zodat ie nooit kan zeggen dat ie het niet gehad heeft.

@kvulden: een schuilstal van metaal met zeil dak wordt loeiheet. En geeft ook veel condens af. Dan beter kiezen voor hout met een dak van geïsoleerde dakplaten.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:50

Een offerte per uur opvragen LN. Dan halen ze ook oude nesten weg. Heeft de stalhouder bij mijn jonkie ook gedaan en daar was ze veel geld en 60 nesten kwijt…..
Ik heb er hier ook 1 die ik hier niet kan rijden, maar wel in een andere bak of buiten……..

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 10:20

Lynn_Nikita schreef:
Hebben jullie ook al procesierupsen? Ik zag gisteren in het rijbak deel een aantal nesten en sprak de buurman erop aan. Ja, ik kom er niet aan zei hij, Ik heb nog netjes gezegd dat ik er echt wel last van heb en ook de paarden er last van krijgen en er bedrijven zijn om ze op te zuigen maar ik heb niet het idee dat hij er iets aan gaat doen. Nu staat er ook 1 eik naast ons terras en speeltuin van de kinderen, bijna boven ons zwembad en speeltoestel en dat gaat mij echt te ver.
Wat nu? Ik heb gisteren de eerste de beste googlehit gebeld en naar de kosten geïnformeerd, +-200 euro per boom om ze eruit te zuigen. Vooraan is 1 boom, maar naast de rijbak zijn het er 40? Dat wordt onbetaalbaar.
Hebben jullie tips om dit aan te pakken. Vorig jaar heb ik de gemeente al gebeld en hun hebben een wijkagent gestuurd die hem ook geïnformeerd heeft maar dat heeft dus ook niks uitgemaakt. hem er persoonlijk pp aanspreken heb ik nu ook al gedaan, vind ik ook echt lastig aangezien ik geen burenruzie wil maar ik wil ook geen overlast hebben en dat heb ik nu wel

Lastig, wij hebben ook een aantal eiken, en een jaar ook een aantal nesten gehad, namelijk nadat we de naaldbomen hadden omgehakt die aan het einde van hun leven waren. Dat maakte het voor mij ook direct duidelijk dat diversiteit een grote rol speelt. Bij ons was het voldoende dat de kat werd platgereden en we een aantal vogel en voeder huisjes hebben opgehangen. Verder heb ik een aantal andere bomen/struiken geplant om wat meer diversiteit te krijgen. Door de droogte zijn ook twee eiken die in een groepje dicht op elkaar staan doodgegaan, die worden dus ook niet vervangen (of door een andersoortige boom).
Onze overburen hebben preventief aaltjes gespoten vorig jaar, maar die hebben maar drie of vier bomen, wij hebben denk ik wel 15-20 eiken in het bosje, dat is qua kosten idd niet leuk meer.
Wij hebben dit jaar opeens allemaal kwikstaartjes en ook een zwaluwnest in stal, super leuk!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 10:26

Is het een optie om voor volgend jaar veel nestkastjes op te hangen? Hier ook veel dikke eikenbomen maar we hebben maar heel zelden een nest processierupsen, en heel veel meesjes, nestkastjes, andere vogeltjes,... in de tuin. Het kan maar helpen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 10:31

De vogels zullen best íets helpen, maar je hebt er een heleboel nodig om een aantal nesten rupsen op te eten. En vergeet niet dat ook vogels een hekel hebben aan die brandharen en de rupsen eerst flink schudden voor ze ze eten. Dus dan vliegen de brandharen alsnog in de rondte.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 10:46

DubbelFun schreef:
De vogels zullen best íets helpen, maar je hebt er een heleboel nodig om een aantal nesten rupsen op te eten. En vergeet niet dat ook vogels een hekel hebben aan die brandharen en de rupsen eerst flink schudden voor ze ze eten. Dus dan vliegen de brandharen alsnog in de rondte.

Die brandharen zijn wel een merde inderdaad. Ik doe soms wat extra werk als boomverzorger en twee jaar terug echt van boven tot onder volgezeten na klimmen en zagen in een eikenboom, had het nest eerst niet gezien. Weken last van gehad, was echt vreselijk :')

Maar onderschat de vogeltjes niet, las laatst dat mezenjongen per jong 70 rupsen per dag gevoerd krijgen! https://www.startpagina.nl/v/wetenschap ... per%20jong!).