Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 08:39

Ook welkom greendragon!

Bruintje is zelf hooien niet best duur als de loonwerker alles moet doen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 08:46

Maartje_M schreef:
Ook welkom greendragon!

Bruintje is zelf hooien niet best duur als de loonwerker alles moet doen?

Is er geen boer in de omgeving d die ook gooit en jouw stuk mee kan pakken?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 09:27

Maartje, bij ons was het veel goedkoper dan hooi inkopen. Ik heb door zelf te hooien (door loonwerker) 50% bespaard. Nu bij ons nieuwe huis kunnen we alles zelf behalve wikkelen. Ik ben benieuwd wat we gaan besparen :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 09:31

Buiten de kosten is weten wat er in het pak zit erg fijn. Er is zoveel hooi met rommel erin te koop. Helaas 1 x van een " vreemde" gericht, de loonwerker, en daar zat dus jkk in met vergiftiging als gevolg

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 09:48

Bij een klein stuk met weinig opbrengst ben je duurder uit. Bij een groot stuk kun je proberen een deal te maken met een boer. Zij mogen mest bij jou kwijt en in ruil maaien en schudden ze jouw wei. Dan hoef je alleen het loonbedrijf te laten komen om te persen. Dan ben je meestal goedkoper uit dan inkopen. Hooi veel goedkoper (persen ongeveer 1 euro klein pakje) Grote balen in plastic tussen de 12,50 en 17,50 per baal afhankelijk van je loonbedrijf, aantal pakken en wel of geen BTW.

Een trekker met schudder is anders ook makkelijk. Loonbedrijf maaien en persen/wikkelen en dan zelf schudden. Dat is het meest arbeidsintensief dus het duurst.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:31

Ik volg, zeer waarschijnlijk ben ik in het voorjaar in het bezit van 5000m2 voor de paarden.
Ik denk er graag alvast over na hoe ik dit in zal delen
Ik zit te denken aan 2 max 3 paarden waarbij ik jaarrond bijvoer en ze beperkt op het gras laat

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:33

Als je een groot stuk land hebt zijn er graag boeren die daar ook hun voordeel mee halen. :)
Wij hebben een boer in de buurt die in ruil voor bemesten bij ons maait en het hooi draait. Het enige wat wij nog betalen is het werkelijke persen van de pakjes/ balen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:39

Hi!! Ik meld me ook graag hier :)
Wij hebben na een paar jaar zoeken eindelijk een huis gekocht waar de paarden aan huis komen. Ruim 2,5 hectare grond, dus voorlopig genoeg met maar twee paarden.
Wat betreft boeren die er belang bij hebben, hier hadden ze de verkopend makelaar al benaderd zodra ze wisten dat het verkocht was!
In maart gaan we verhuizen en in april willen we de paarden laten komen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:33

Grappig MM! Hier gelukkig niet. Wil eco verantwoord gras laten groeien. Liefst zo veel mogelijk permacultuur. Dat gaat niet met drijfmest.

Wij willen de dag na Pasen verhuizen. Binnenkort maar eens verhuisbedrijven benaderen. Weet nog niet wat ik met de paarden doe. 2x rijden of vrachtwagen huren.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:02

Hoeveel paarden moet je verhuizen Selka?
Bemest je de weide bij permacultuur met eigen mest van de paarden?
Ik heb wel een aantal voorwaarden voor de boer, niet het hele stuk bemesten en alleen met kalvermest en geen varkensmest. Wij gaan ook zelf nog geen 2,5 ha gebruiken de eerste jaren en het levert in eerste instantie wel een mooi belastingvoordeel op om het te verpachten. Zowel bij de overdracht als jaarlijks in box 3.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:08

Drijfmest heeft gewoon een flink aantal nadelen voor je bodemleven en organische stof....

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:17

Wendy hoe lang heb je daar nog last van als je het zelf weer in gebruik wilt nemen? Heb je dat zo weer hersteld of gaat hier echt jaren overheen?

Ik verwacht dat we zelf in eerste instantie genoeg hebben aan 1 ha en we dus wel een deel kunnen uitbesteden. Gemak hiervan zou zijn dat deze boer gelijk onze mestafvoer verzorgt en de sloot uit maait etc.
Wat betreft zelf hooien, ik zou dan kleine baaltjes droog hooi willen, hoe vaak is dit mogelijk in NL? Echt goed droog zodat het niet in plastic hoeft. Wat doe je in het geval dat het niet lang genoeg droog is maar het gras moet er wel af?

Overigens zou de boer waar we nu mee hebben gesproken alles in grote balen plastic verpakken, al het omliggende land gaat ook in grote baal of op de kuil. Hooi moeten we sowieso ergens anders vandaan halen dan, maar dit kan mooi van de inkomsten van het verpachten.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:31

Wij pachten 10.000m2. In de winter is alles glad op. Met een Haf en een shet.
Voor morgen heb ik nog een stukje van een kleine 1000m2 bewaard. Daar kunnen ze op oudjaarsdag mooi staan en hebben ze wat te doen.
Nog geen carbit gehoord, zal morgen wel pas beginnen.
Gisteren avond al wel veel vuurpijlen bij de buren, maar ik lag ziek op de bank en kon geen kijkje nemen bij de paarden.
Ze staan er nog, dus het is wel goed gegaan ;)
De kat was wel erg bang van het vuurwerk, dat had ik niet verwacht! Beestje lag in de mand, die vuurpijlen begonnen en hup kwam zo bij me op de bank liggen. Doet ze anders nooit. Wel lief dat ze dan geborgenheid bij mij zoekt.
Alleen is het al wel een oudje met hartruis, dus hoop dat het goed gaat.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:40

Hier besloten de 2 oudsten toch te verplaatsen.
Ik reed gisteren naar huis en moet dan langs de vuurwerkloods/verkooppunt en daar stond een RIJ daar viel me de broek van af.
En hoewel bij ons niet veel wordt afgestoken, aan de overkant van de Maas des te meer.
Nederland knalt er op los in deze streek :+ En wijn wonen op de grens.
Dus die twee gaan terug naar stal voor een nachtje of 2 en komen dan dinsdag weer naar huis.
De 2 jongsten staan sinds gisteren op een nieuwe wei die afgelegen ligt dus die houden zich wel bezig en zullen er weinig last van hebben.

Over de oppervlakte;
Wij hebben 1 stuk van 7500m² en een stuk van 1200m². Het grote stuk voor de paarden en het kleine voor 2 mini's.
Mini's zijn ondertussen verkocht omdat we deze weien over een aantal jaar moeten afgeven aan de gemeente (en nu konden de mini's naar vrienden dus dan liever zo). Ik heb de 2 reuzen nu op het kleine stuk staan als een soort paddock maar kom met deze 2 oppervlakten lang niet toe voor 2 paarden.
Dus die van mij reizen van wei naar wei.
Zo lang mogelijk hou ik ze thuis en voer ik bij, maar als de wei echt helemaal omgeploegd is verhuizen ze weer.
Volgend jaar hou ik ze wel langer denk ik, als de gemeente die wei dan toch afpakt maakt het me ook niet uit in welke staat ik deze afgeef :=

nota: moet er wel bij zeggen dat het 2 trekpaarden zijn, misschien belangrijk detail

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:49

Wij zijn binnen nu en 2 jaar ook in ieder geval de helft kwijt. We zijn dus ook aan het vechten om een stukje te kopen. De helft.
Mocht dat gelukt zijn, dan willen we een soort paddock paradise maken. Aangezien we toch elke zomer weer moeten oppassen met gras voor die twee veelvraten. En ook juist in de winter met koude nachten is de kans op hoefbevangenheid groot. Zeker als ze 24/7 buiten staan.
Ik wil een poel, een bult om overheen te crossen en stappende de achterhand te trainen, wat crosshindernisjes en misschien een track erom. Ligt er aan hoeveel we kunnen kopen. Maar tot nu toe zijn dat alleen dromen.
Eerst maar eens zien of we het voor elkaar krijgen....... Ik wil er gewoon iets speels van maken, geen saaie groene vierkante weide.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:54

Een bult en een poel wil ik eigenlijk ook nog. Maar dan heb ik wel meer grond nodig. Hier ook veel bomen en bloemen aangeplant. Ziet er inderdaad gezelliger uit dan een vierkant stuk.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:57

Naast dat het er speelser uit ziet, is het ook enorm handig! Vooral Nick met zijn slappe kniebanden. Dan is bult op en af stappen heel goed. En ook door het water lopen! 2 vliegen in 1 klap. :)
Maargoed, eerst maar eens zien of het allemaal wel lukt.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:08

Wat een goede en leuke plannen heeft iedereen voor 2018 :).

Aangezien we net de paardenstal hebben opgeknapt, een stuk verhard hebben achter de paardenboxen en een fijne droge paddock hebben laten aanleggen, zijn mijn plannen ( wat paarden betreft) inmiddels gereduceerd tot het aanleggen van een verlichtingspunt bij de paddock, zodat het mest ruimen in het donker wat makkelijker kan.

En ik moet nog een stukje van de tuin afsnoepen en bij het weiland betrekken. Scheelt ons weer maaien en de paarden ook weer blij! Dus daar moeten nog goede afrasteringspalen, schapengaas en stroomdraad aangelegd worden. Dit kan pas in het voorjaar want het is nu veel te nat. Op kleigrond groeit het gras prima, maar verder is het maar vieze zooi.

En ik wil de shet 'beleren' zodat hij de bak kan gaan slepen. Ik heb hem nog maar een paar maanden en hij kent longeren. Nou ja kennen, hij weet dat hij dan heel hard rondjes om me heen kan rennen. Ik probeer hem daar wat manieren bij te brengen. Verder ben ik best bedreven met dubbele lijnen met mijn brave merrie, maar verder heb ik geen menervaring en geen tuig nog. Mooie uitdaging voor de komende maanden.

Oh en nadenken wat we gaan doen met onze mest/composthoop en bemesten van het land. We hebben inmiddels een drietal kleine composthopen waar we de paardenmest op gooien. In februari mag de oudste hoop het land op. Voor zover ik weet is er al jaren niets gedaan aan bemesting. Is het handig eerst te kalken? Daar moet ik me maar eens in gaan verdiepen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:11

Even een tip/anekdote:

Dat het paard beleerd is wil niet zeggen dat het de bak zal slepen :')
Ik was gisteren hooi gaan halen en wilde Dexter voor het palet spannen zodat hij me even een baaltje of 4 tegelijk naar de stal kon slepen ipv ikzelf die baal per baal door plassen ging ploeteren.
Kreeg een middelvinger terug en pony draaide zich om en begon zijn 'lading' te vreten :+
Het regende me ook te hard om door te drammen en mijn hulp had ondertussen al 4 pakken naar de stal gebracht dus ben maar zelf beginnen slepen.
Werkpuntje :Y)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:20

Jahaha typisch Dexter!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:23

Chasey schreef:
Jahaha typisch Dexter!

Dat is helaas waar :P

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:32

_O-
Granoek schreef:
Even een tip/anekdote:

Dat het paard beleerd is wil niet zeggen dat het de bak zal slepen :')
Ik was gisteren hooi gaan halen en wilde Dexter voor het palet spannen zodat hij me even een baaltje of 4 tegelijk naar de stal kon slepen ipv ikzelf die baal per baal door plassen ging ploeteren.
Kreeg een middelvinger terug en pony draaide zich om en begon zijn 'lading' te vreten :+
Het regende me ook te hard om door te drammen en mijn hulp had ondertussen al 4 pakken naar de stal gebracht dus ben maar zelf beginnen slepen.
Werkpuntje :Y)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:33

Wil met ons trekpaard ook af en toe wat werk meepakken zoals bomen uit het bos slepen, met de trekker komen we niet overal bij en het is eigenlijk zonde om bomen te kappen om bij een omgevallen boom te kunnen komen dus vaak blijft het hout dan weer liggen of ik moet het daar in stukken zagen en met een kruiwagen naar de trekker brengen.
Hooien met paarden zal vast niet meer gaan gebeuren maar wie weet. Misschien ga ik dan wel delen maaien in het voorjaar als de wei nog te nat is voor de trekker.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:43

Ow granoek ik zie het zo voor mij, wat een grap

Hier is het stro en hooi ook weer binnen voor de komende 2 weken. Ik kan net niet genoeg naar achteren rijden omdat die hoek in de bak een kuil geworden is en ik dan een bultje heb bij het afdak heb waar ik overheen moet om te kiepen. Dat word een keer met droog weer iets afgraven en van voorjaar losfreezen en weer extra zand erop. omdat ik wekelijks op die hoek rij met een zware aanhanger is dat echt aangedrukt en loopt het water niet weg daar terwijl de rest van de bak kurkdroog is. man man opperde al om de rijbak 5 meter op te schuiven en dan dat deel te bestraten
Voor nu was het dus plak voor plak afladen en weer opstapelen, wat een werk

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:59

joyce B schreef:
Bij een klein stuk met weinig opbrengst ben je duurder uit. Bij een groot stuk kun je proberen een deal te maken met een boer. Zij mogen mest bij jou kwijt en in ruil maaien en schudden ze jouw wei. Dan hoef je alleen het loonbedrijf te laten komen om te persen. Dan ben je meestal goedkoper uit dan inkopen. Hooi veel goedkoper (persen ongeveer 1 euro klein pakje) Grote balen in plastic tussen de 12,50 en 17,50 per baal afhankelijk van je loonbedrijf, aantal pakken en wel of geen BTW.

Een trekker met schudder is anders ook makkelijk. Loonbedrijf maaien en persen/wikkelen en dan zelf schudden. Dat is het meest arbeidsintensief dus het duurst.

Deze constructie hebben ze waar de paarden nu staan ook, maar waar we gaan wonen zit voor zover ik weet enkel een kippenboer vlakbij. Zelf schudden hebben we geen tijd voor ivm werk.
Er staan nu wel koeien van een boer aan de andere kant van het dorp dus ik heb al aangegeven dat ik daarmee in contact wil komen :Y)

Ik zoek nu een 2paards trailer of paardentaxi in de buurt. Ze hoeven maar 5 km maar heb geen trailer :\

Ik heb ook aan een poel zitten denken maar zijn jullie niet bang voor overlast van muggen?

Granoek :')