Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Allegandra

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 02:04

Thanks!

@karev: ja het was voor hem te warm op stal snachts.. En geen mogelijkheid tot 24/7 buiten op de huidige stal.. Dus moest hij z'n wilde haren verliezen...
Vandaar de stap om terug een eigen wei te doen.

@fabster: eens een draver... Altijd een draver.
Mijn eerste paard was ook een draver.
Helaas vorig jaar plots op 19 jarige leeftijd moeten laten inslapen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 07:59

AB...wat zit je lekker te glunderen :D Gefeliciteerd hoor en vele veilige maar vooral plezierige kilometers met elkaar :)
Laat je haar keuren? Wel verstandig...

Zapje...over de sloten...50/50 zou moeten betekenen dat de rekening gesplit moet worden.
Kan dat nu dat de sloten zo verwaarloosd zijn?Wie heeft die bomene erin gedumpt?

Hier zijn afgelopen jaar alle sloten in de hele omgeving gedaan.

Als er verder niets ernstigs met met Zaps' gebit was dan moet je weer met bit kunnen rijden,alleen met verwondingen door tanden en/of extreme aanpassingen moet je wachten.

Hallo Allegandra :wave: Leuk stel :)

Joyce...volgens mij hangt het van de gemeente af welke hoeveelheid als bedrijf wordt gezien.Ik meen dat er toen wel een richtlijn was maar je weet het met richtlijnen :+

Anke...gezellig zo :)

Ik heb er 3 en daar blijft het ook bij...nr 3 is wel aan komen waaien en stond niet echt in de planning.Hij werd mij aangeboden en na lang wikken en wegen en gesprekken,mocht hij komen.Maar heb er zat,er is ook geen ruimte in de schuilstal over.Ik vind dat iedereen overal samen moet kunnen staan.
Trouwens,red het met mijn gezondheid ook niet dit is vaak genoeg al tandhakken.

Werd wel laatst gevraagt of ik een pony in pension erbij zou willen,maar nee dat is echt niet te doen.

O Daan...de föhn gaat weer een paar dagen aan hoor :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 08:16

Pest föhn! Ik zou eigenlijk vandaag gaan buitenrijden met een vriendin hier in het bos, maar twijfel nu enorm, straks maar even appen wat zij verstandig vind...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 08:24

Ja...even bekijken...morgen echt storm...yuk

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 08:56

Ab gefeliciteerd met je aankoop!

ik heb er hier 3 staan. genoeg! Nr 3 kwam ook onverwachts!

Hier nog geen wind, lekker buitenrij weer dus.

wat een kwakkel winter toch, zullen wel veel ongedierte krijgen van de zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:08

Gefeliciteerd *\o/* *\o/* *\o/* Abby, je ziet er inderdaad blij uit!

Leuke paarden allegandra +:)+ , welkom!

Hier heeft het even flink geregend en dat trekt nu (sorry) weer naar het oosten :') , er is nog weinig wind, maar dat is stilte voor de storm......

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:20

Goedemorgen,
Alegandra wat heb je een leuke paarden....
Leuk dat je je ook hebt aangemeld.

Zo.... Vanmorgen was ik zomaar laat en nu net dat ik van alles moet. Paardjes stonden al te grommen bij het hek.
Vandaag ff een rondje stappen... Gister in het duin was het evengoed nog mul... Ondanks de vele regen die afgelopen periode gevallen is.

Vanmiddag ga ik met mijn nichtjes high teaën. Dat soort dingen doe ik niet vaak... Te druk thuis en altijd wel iets te doen, waardoor ik moet zeggen...sorry kan niet. Maar dat zullen jullie vast wel herkennen.
Dat zelfde geldt altijd voor de uitjes met mijn werk, deze sla ik meestal af... Totdat ik denk ok... Nu moet je echt een keer mee..

Nou snel in de benen... Dan red ik het allemaal nog net.

Mijn ruiterrijbewijs is overigens ook onderweg.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:09

Gefeliciteerd Abby!

Gisteren weer een heerlijke training gehad in Duitsland, eind maar is er een oefenwedstrijd die ik graag zou willen meerijden, dus hopelijk kan dat tegen dan.

Jammer genoeg ergens een lek in onze opslag container, gisteren 80% vh materiaal naar de stalle, verhuisd, zodat we kunnen kijken waar de lek zit. Misschien een goed moment om ineens is tussen al het materiaal te sorteren. Heb zoveel dingen die al jaren niet gebruikt heb.

Nu snel uit bed, want paarden willen hun ontbijt.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:47

Abby gefeliciteerd, super leuk!

Alexandra welkom :)

Tinky please niet! :P

Voorspellingen zijn hier ook niet best voor de komende dagen. Maar nu is het goed dus ik ga zo maar weer eens mijn rijbroek aantrekken, heb de smaak weer te pakken :D

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:03

Hoi Alexandra! :wave: jij ook hier haha

Ik heb de laatste dagen echt even een baaldag gehad met alle nattigheid en opstapeling van mest.. tijd dat t weer voorjaar wordt :+

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:18

[***]: Ik geloofde er ook nooit in dat een paard graag wilde werken. Ik dacht altijd, ze vinden het minstens even prima om lekker alleen met vriendjes in de wei te scharrelen en te eten. Ik zal wat voorbeelden proberen te benoemen waardoor ik langzaamaan anders ben gaan denken. Dit komt voornamelijk door mijn Merens. Die hebben we zelf gefokt in 2008. Met 2,5 jaar was ik haar en haar moeder samen los aan het "longeren". Ik stapte op haar moeder uit (zonder zadel, zonder hoofdstel), de bedoeling was dat Umbra (de merens waar ik het over heb) zou volgen. Die ging echter naar mijn zus, die in het midden van de bak stond, en wilde per se dat mijn zus op haar ging zitten. Ze zakte er zelfs letterlijk voor door haar knieën om aan te dringen. Ze is vanwege de jonge leeftijd van Umbra niet opgestapt nog. Maar ik dacht dat zoiets alleen in de penny voorkwam... :P

Met het inrijden zijn we haar vaak kort aan het werk gaan zetten, om het te bevestigen en haar daarna weer even vrij te geven. Elke dag stond ze te wachten bij het hek opeens, heel enthousiast. Want ze mocht rijden.

Op een ijs en ijskoude winteravond in de winter van 2011 op 2012, kwam ik de paarden even doen vanuit stage. Umbra stond continu aan te dringen, ik merkte aan haar dat ze iets wilde gaan doen. Ze had even niet gereden (er lag ook enorm veel sneeuw), en miste gewoon de uitdaging van het rijden. "Morgen gaan we rijden, beloofd", zei ik nog tegen haar. Om half 12 's avonds werden we gebeld door de stalhoudster. Ze was ontsnapt, alleen op pad gegaan en uiteindelijk door het ijs gezakt. Godzijdank niks aan over gehouden, ook al lag ze 1,5 uur in ijswater bij -15 voor de brandweer haar eruit kreeg... Voortaan weiger ik nóóit meer als ze echt iets wil doen.

Inmiddels is ze 7 en al wat meer ervaren. Als ik haar ga halen om te rijden en ze heeft door (bijv. door ritme) dat het is om te rijden, weet ze niet hoe snel ze mee moet gaan. Ze zet zich met rijden altijd voor de volle 100% in. Als we gereden hebben en zie ik gewoon aan haar dat ze daarna voldaan en extra tevreden is. Als ze lang niet wordt gereden kan ze wat aandringen en wat drammerig worden. En ze kan gewoon echt de hele dag haar energie kwijt op een grote wei met speelse soortgenoten, dus dat kan het probleem niet zijn. Ik wéét dat ze wil werken, om de simpele reden dat ze uitdaging zoekt. En die vindt ze dan weer niet op de wei of in de stal :)

Ik kan ook wel stellen dat ik gemotiveerder raak met het rijden door mijn paard, omdat die altijd zo gemotiveerd is :D Ze vindt het ook totaal niet erg om dingen te oefenen die ze nog heel zwaar of moeilijk vindt.

Ik denk dus echt dat een paard kan willen werken :) Ook al was mijn mening daarover vroeger ook anders.

AbbyBlues: Gefeliciteerd!!! :D Wat leuk! En een paard, ja, dat kun je wel stellen. Da's een flinke knol zeg :D

Leuke foto Anke!

Welkom Allegandra! :) Max ziet er wel erg stoer uit :P

Zapje: Hier zijn de greppels onze verantwoordelijkheid geloof ik, niet die van de gemeente. Hier zijn ze laatst nog gedaan, met behulp van de buurman met z'n graafmachine :P Dan valt het allemaal wel mee.

Ja, dat is inderdaad herkenbaar Monmaster... Maar veel plezier vanmiddag :)

Zo, hier is het weer eigenlijk best wel prima nu. Dus hopelijk straks nog even lekker op buitenrit! *\o/*

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:22

Alegandra ,wat een leuk trekpaard heb jij.Net een uit de kluitengewassen haflinger.
Hier is het nu droog en aardig windstil,ik hoop dat het even zo blijft zodat het water wat weg kan trekken.Ze voorspellen de komende dagen veel regen.

Wij hebben een lek in het dak van de schuilstal,nu is hij groot genoeg om ergens anders droog te kunnen staan,alleen het word weer wel reperatie werk.Nieuwe roofing er op vrees ik.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:30

Dat willen werken van die Merens herken ik wel een beetje, Liseef. De kwpn'er in ons groepje heeft hoog in de dressuur gelopen (ZZ-licht geclassificeerd); ze is dus gewend om te werken en wordt erg opdringerig en lastig als er een tijdje niks met haar gedaan is. De laatste tijd kunnen we niet zo veel omdat het bos gesloopt is door de bosbouwers, en door alle regen waren de longeerbak en rijbak te nat. De paddock is te zwaar voor rijden of longeren. Met de pony's ga ik dan steppen, maar daar is zij me iets te groot en iets te opzij-springerig voor. Als ze merkt dat ik een van de anderen mee ga nemen, loopt ze in de weg, eet ze singelstoten op en doet ze alle dingen die we haar verboden hebben.
Onze oplossing: hoofd moe maken met clickertraining. Ze heeft inmiddels geleerd om naar rechts te kijken, en we zijn bezig om haar te leren inparkeren naar het krukje (zodat we als er wel weer gereden kan worden lekker makkelijk kunnen opstappen). Volgende onderdeel wordt waarschijnlijk voet op de steun van de hoefsmid zetten.

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:32

Even vraagje tussendoor, was dat hier dat iemand een link stuurde van goedkope lamellen, te bestellen per meter? Die voor in de stal (https://www.kramer.nl/lamellenset.htm?w ... &ci=257310) had de link opgeslagen en nu dus verwijderd en zul je zien heb je hem nodig en kan je hem nergens meer vinden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:35

Bedoel je flappies.nl ?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:17

Kirr ik heb de mazzel dat mijn man tegenwoordig niet meer van het uitslapen is en dus voor mij voert en buiten zet, heel blij mee!
Kan maar zo Dynamiek veel ongedierte, laten we het maar niet hopen.
Leuke nieuwe aanwinst zag ik voorbij komen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:13

Hier ook twee die toch erg graag mee willen om iets te doen.

Heb jarenlang boven de 20 gehad (wel vooral kleintjes)
In 2014 na de geboorte van mijn tweede dochtertje had ik er 18 en toen gehalveerd naar 9.
Nu dus 9...voor mij een laag aantal tov voorgaande jaren.
Echter zou ik 5 een prima aantal vinden.
Moeilijk is dat ik ze allemaal erg leuk vind.
Minder in aantal zou mij meer rust, ontspanning en ruimte geven.
Ben gek op trainen, kom er nu zelden aan toe.
Dus heb wel flink wat frustratie erover.

Ik voer behoorlijk goed. Niet alleen hooi. Dus het kost me wel een flinke duit. Met het oog op werkloos worden, zou het dus slimmer zijn om in aantal terug te gaan. Dan met name de grotere maten. Heb er daar vier van en twee zou meer dan genoeg zijn.

Leuk een training, als de afstand de moeite waard is, waarom niet.

Ik vind dat met mennen zo jammer. Vanaf 100 km rijden beginnen de wedstrijdplekken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:15

Heel vervelend als een dak lekt, zeker als er iets onder staat dat niet nat mag worden.
Van de zomer moet ik ook dakplaten van 1 stal vervangen. De bitumen golfplaten hebben doorgezakte kuiltjes en daar lekt het nu ook.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:40

Welkom Allegandra!

Gefeliciteerd AbbyBlues!

Wat betreft teveel paarden. Ik ben de afgelopen 1,5 jaar erg wispelturig geweest in hoe of wat. Ik heb afgelopen zomer en najaar er 4 verkocht van de 6, eentje was sowieso bestemd voor de verkoop. De overige 3 is een keuze van mij geweest omdat ze hier niet pasten, ik dromen had die ik had niet waar kon maken en de zorg voor zoveel paarden niet aan bleek te kunnen. Qua tijd, geld en aandacht werd het paardenhouden een moeten ipv een leuke hobby. Na het verkoop van deze paarden bleek mijn voormalige verzorgpaardje te koop te komen. Een paardje wat ik al 6 jaar kende en hier beter paste dan al die anderen bij elkaar. Ik heb besloten haar erbij te kopen. Iets wat maar weinig mensen begrepen en ik heel veel op aangesproken ben, maar ik heb wat dat betreft schijt aan de wereld; mijn leven, mijn hobby, mijn geluk. Buiten dit verzorgpaardje heb ik op dit moment nog mijn eigen gefokte jaarling en een 6-jarig bruikleen paard. Inmiddels is besloten dat ook bruikleen paard Bo mijn stekkie zal gaan verlaten. Enerzijds ga ik hem enorm missen, maar aan de andere kant is het wel weer iets meer "ademruimte", ik werd gisteren maar weer eens geconfronteerd met het feit dat ene paard altijd ten koste gaat van de andere. Ik doe liever een ding goed dan 5 dingen half.

Straks heb ik er dus nog twee, en dat vind ik oprecht een heerlijke gedachte. Geen stress of druk mee, geen kosten die keer 5 gaan, geen kruiwagens vol mest of hooi, maar gewoon een per dag. Ook als ik eens op vakantie ga is het een stukje makkelijker, en mocht aan huis niet meer mogelijk zijn, is voor 2 pension nog prima te doen. Ik sluit niet uit dat er nooit een derde bij komt, want zo lang ik in de paarden zit heb ik altijd al iets met 3 gehad. Maar voorlopig ben ik de hemel te rijk met deze twee <3

Ik kan dit wel mede zo goed los laten omdat alle verkochte paardjes echt op een enorm goede plek zijn gekomen. Er is er absoluut geen een waarvan ik denk "he verdorie..."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:26

Mooi beschreven Fabster. Ik denk dat we hier een hele mooie en interessante discussie over zouden kunnen voeren, maar dan "live" bij een lekker glas wijn en een bitterbal ;) . Mijn idee is dat dat beter gaat dan via internet.

Hier nog steeds droog, af en toe een zonnetje, maar al flink wind.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:29

meggiemeg schreef:
Kirr ik heb de mazzel dat mijn man tegenwoordig niet meer van het uitslapen is en dus voor mij voert en buiten zet, heel blij mee!
Kan maar zo Dynamiek veel ongedierte, laten we het maar niet hopen.
Leuke nieuwe aanwinst zag ik voorbij komen.

Het was vanochtend heerlijk rustig bij je op de dam :D je paardjes waren wel aan het kijken.

o o o wat was ie heet, dansen de dat ie kan in stap en met voorbeen maaien, ik ging voor ontspanning, daar dacht hij anders over.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:31

[***] schreef:
Mooi beschreven Fabster. Ik denk dat we hier een hele mooie en interessante discussie over zouden kunnen voeren, maar dan "live" bij een lekker glas wijn en een bitterbal ;) . Mijn idee is dat dat beter gaat dan via internet.

Hier nog steeds droog, af en toe een zonnetje, maar al flink wind.

Goed plan. Mss is er nog eens een bokt discussie avond. Dienen we de punten in bij de Partij voor Dieren.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:37

Ik heb ook fijn gereden vanochtend. Eigenlijk vaste prik op zondag als het weer het toe laat.

Samen met een vriendin. We rijden elkaar tegemoet en dan een kleine 2 uur op pad.

Goed voor dikkie. Training weer opgepakt. Probeer minimaal 2x per week te longeren en een 1 te rijden. Ze was wat stijfjes en dik haha..Dus dat moet weer verbeterd worden.
Maar ze is weinig energiek.
Zat al te denken wat ik er bij kan geven zonder dat het aanzet maar zodat ze wel wat meer looplust krijgt.

Ze krijgen nu marstall wiesenfasern (gehakseld gras) en een vitamine korrel. Niks geen poespas dus. Maar de pit is dr uit nu.

Logisch opzich..energie die je dr niet in stopt komt dr ook niet uit..

Het is hier ok weer redelijk droog. Voordeel van een harde wind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:43

Ik heb een heerlijke rit achter de rug! Ben zo blij dat mijn vriendin mij toch heeft overgehaald. Wind was lang zo erg niet meer als in de vroege ochtend en zelfs een klein zonnetje.
En ik weet weer dat absoluut aan het alleen rijden ligt, dat Lona zo hysterisch kan doen.
Want nu presteerde ze het gewoon, om op de terugweg, op de weg, als kalme buffer te dienen voor mijn vriendin haar trouwens pracht van een draver, allebei mijn meiden waren weer eens op slag verliefd...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:52

Caily: dat wat jij omschrijft is precies zoals ik het ervaar. Knap dat je die knoop hebt doorgehakt!