Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:20

PB ontvangen en beantwoord :)

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:59

Ik wil me graag hier melden.

Het zijn niet mijn paarden die hier aan huis (komen te) staan, maar ben wel actief betrokken bij het regelen en onderhouden van het hele 'zooitje'.

We hebben drie stallen met twee paddocks en twee grote stukken weiland. Ene helft wordt verhuurd voor weidegang en de andere helft is bestemd voor de paarden die in de drie stallen staan. Weidegang is voornamelijk zomer en naseizoen dit jaar.

Wij zitten nog met een aantal vraagstukken.

- Hoe doen jullie het met mestafvoer? Onze weide is in principe groot genoeg om te slepen, maar de paddocks en stallen moeten uitgemest worden (3 paarden). We hebben eventueel ruimte om een bak te plaatsen maar ik ben benieuwd of iemand anders een creatief alternatief heeft?

- Hoe hebben jullie een voerplaats in de paddock gemaakt? We zijn op zoek naar iets buiten de stallen zodat alle drie de paarden er van kunnen eten zodat ze niet terug hoeven de stallen in om te eten. (In de stallen komt mogelijkheid voor ieder paard om te eten.)

Ook ben ik benieuwd hoe de paddocks zich gaan houden. Een van de twee is in een ver verleden ongedraineerde rijbak geweest en zit flink zand onder, andere ligt worteldoek en zand. Ik las ergens al de oplossing tegen natte voeten door er zand bij te storten zodat het paddock hoger komt te liggen.
We zitten op Zuid Hollandse klei dus niet optimaal...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:44

Gamova :wave:

Mestafvoer hangt beetje van de locatie af...met een beetje mazzel wil een boer het hebben voor zijn land of de stalmest voor in de ligboxenstal.
Ga eens in de omgeving neuzen...

Ik gebruik een deel van de mest in mijn tuin...de rest gaat na de maïs-oogst het hek over bij de buurman :) In het voorjaar ploegt hij dat weer netjes onder.
Ook heb ik 2 grote gft-bakken die elke 2 weken gratis opgehaald worden :o

Qua voerplek heb ik er meerdere...in de inloopstal hebben ze allemaal hun eigen net.Dan heb ik onder het afdak nog een slow-feeder (half IBC-vat) en nog 2 speciekuipen.

Bodem paddock kan ik je niet mee helpen...zit op zandgrond hier :P

DD...ik gebruik ook de psyllium zaadjes,heb ook de vezel gebruikt maar dit was goedkoper. (Vezel haalde ik overigens uit Duitsland)
Vind schandalig wat er in Nederland voor een kg gevraagd wordt bij de winkels...om nog maar te zwijgen van de originele zandweg-kuren :+

Wel eens met DA over gehad,die was voorstander van zandweg.Zeg wat is het verschil tussen psylliumvezel en zandweg...behalve de prijs en de verpakking....en bindmiddel.

Ik heb er 3 die op zand staan en krijgen het hele jaar door om de zoveel weken een kuur,ga geen E44,95 uitgeven voor 2 kuurtjes.Ben de gek... :evaw:

Ik koop altijd samen in waardoor we vele kg kopen en dat drukt de prijs...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:17

Geeft gemalen gele lijnzaad hetzelfde effect? Droog gegeven

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 02:51

Even uit de meeleeshoek.

In Emmeloord op de kliniek is mij verteld dat de werking van lijnzaad tegen zand nooit bewezen is, van psyllium is dit het wel. Van de poedervorm die bij bijvoorbeeld Agradi verkocht wordt konden ze me niet vertellen hoeveel je geven moet. Het staat inderdaad op de verpakking, maar neem je een ander merk van nagenoeg hetzelfde poeder, dan staat er weer iets heel anders op. Zij raden mij aan gewoon de gehele zaadjes te gaan geven, zoals DD die verkoopt dus. Voor een grote pony of paard zou 10 dagen 100 gram per dag het meest effectief zijn, in gevallen van ernstige zandkoliek wordt aangeraden dit elke 4 - 6 weken te herhalen. Zelf probeer ik twee maal per jaar een kuurtje erdoor te gooien en tot nu toe lijkt dat goed te werken, al let ik ook erg op dat ze niet veel zand binnen krijgen door bijvoorbeeld niet van de grond te voeren, ze niet op kort gras te zetten en ze nooit zonder eten te zetten.

Hier veel onrust wat betreft paarden. 3 juni veulen geboren, hengstje, dus helaas voor de verkoop, niet zo leuk. In tegenstelling tot zijn broers en zussen kon ik er de eerste weken amper bij komen, pas gisteren is hij eigenlijk omgeslagen en heeft besloten dat vrouwtje best oke is <3 Omdat doordat hij verkocht zal worden mijn jaarling opgescheept zit met mijn saaie 6-jarige en 15-jarige bokken, besloten (al eigenlijk al aan mezelf toegezegd voor de geboorte van het veulen) dat er een vierde paardje bij mocht. Uit gekomen bij een twentermerrie die ik al van veulen af aan erg leuk vind. Ze staat hier nu anderhalve week en jaagt behoorlijk, mijn jaarling is doodsbenauwd en mn merrie vind haar ook niet erg aardig, met veulen aan de voet is dat al helemaal geen pretje. Omdat ik geen paard heb die haar op haar plek durft te zetten werd het alleen maar erger, zeker omdat het hier gaat om een twentermerrie zag ik de toekomst somber in, en heb ik de vorige eigenaren gevraagd of ze haar terug wilden nemen. Beter nu dan over een half jaar... Helaas werd hier niet zo goed op gereageerd dus heb ik haar zelf maar te koop gezet. Iets wat me echt aan het hart gaat, heb nog nooit zo snel een diertje weer weg moeten doen, en zelf vind ik haar wel enorm leuk, zeker qua karakter. Maar voel me zo schuldig tegenover mijn jaarling die mijn eigen gefokte droompaardje is... Waarschijnlijk is de twenter al verkocht, dat is dan wel weer een opluchting. Zoja, dan ga ik uitkijken naar een leuk merrieveulen die mijn jaarling wat speelplezier gaat geven in de toekomst, en hopelijk niet de boel komt verstieren...

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 08:37

Balen Caily, maar dat had je natuurlijk niet van te voren kunnen voorzien...

Ik trek mijn woorden dat ik regen wilde terug! Het regent hier al uren non stop, volgens mij is het de eerste dag in ruim 3 maand tijd dat ik de paarden op stal heb gehouden.. Hoop dat het na de middag toch iets droger wordt zodat ze nog een paar uurtjes buiten kunnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:51

@mallootje: en dat krijgen wij waarschijnlijk nog... het KNMI had er al; voor gewaarschuwd.
@caily: heel sneu, maar gelukkig toch al wel weer verkocht. Ik kan wel begrijpen dat de ex-eigenaar haar niet terug wilde. Het dier mankeert tenslotte niets en dit soort karakter-botsingen kun je nooit voorspellen.
Dank voor de medische uitleg mbt psyllium. Die van mij staan haast 24/7 op zand dus ik voer het zo al jaren; een week per maand.
Vannacht de meiden maar weer eens op stal gehouden, ik wil niet dat mijn ouwetje op dat natte zand gaat slapen. Slecht voor de botjes :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:57

Hier is het nog wel even droog zo te zien

Kak jkk in de wei...tot nu zie ik 1 plant die boven het gras uit torent. Maar even uitsteken en hand kunstmest er op..gelukkig bloeit ie nog niet, hoop ik, dan zaait ie nog niet dacht ik?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:59

Zolang er geen bloei in zit heb je ook geen zaad, maar wel goed de wortels uitsteken anders gaan die voor verder. En JKK groeit nooit 'alleen', dus meteen de directe omgeving even uitkammen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:01

Afbeelding
Afbeelding
Gras is een meter hoog dus letterlijk kammen hihi

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:04

Dat soort joekels zie je makkelijk, maar de kleine roosjes ga je in dit hoge gras moeilijk vinden.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:07

Ja idd..baal er van
maar dan zal het wel bij elkaar zitten denk ik hè.

Wei wordt goed bemest dus snap het niet. Zit verder ook nergens aan de slootkanten ofzo..vogel verspreiding dan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:13

Is niet te achterhalen, dus zo goed mogelijk bestrijden/verwijderen en hopen dat het een uitzondering blijft.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:14

Bij mij lijkt het obsesieve uittrekken echt vruchten af te werpen. Laatste uitkam rondje leverde nog maar 3 plantjes op.
Alleen in de weitjes van de paarden zelf krijgt het wat meer kans omdat ze het gras daar zo mishandelen. Maar daar eten ze netjes om heen, ik trekt het uit. Zo krijg ik het daar ook wel onder controle.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:16

Dat is hier wel zo...kaal gevreten Door strook begrazing. Ach ieder voordeel heb zn nadeel..

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:19

Spatter bah wat vervelend! Het zit jou even niet mee... Hopelijk geneest het nu vlot. Hoe lang moet je in het gips?

Karev dat is balen! Hopelijk kan je het nu snel de kop indrukken.

Verder even vluchtig bij gelezen, ik liep 3 pagina's achter.

Onkruid, ik weet er alles van... Op onze kwekerij staat het zo hoog dat ik donderdagavond maar met grof geschut aan de slag ben gegaan. Bosmaaier gepakt en me even goed uitgeleefd op het onkruid :D Zaterdag daar mee verder gegaan, het ziet er al een stuk beter uit. Ik kan alleen niet overal komen zonder de planten te beschadigen dus ik moet ook nog wel heel wat handmatig doen, maar meer dan de helft met de bosmaaier kunnen doen (voor zo lang dat werkt, maar nu gaat het in ieder geval niet zaaien).

Verder in het huis aan het verven geweest, alle plinten op zolder zijn nu gedaan en ik heb een begin met de trap gemaakt. Dat gaat een flinke klus worden! We hebben 2 trappen en een vide in de hal waardoor ook nog een hek op de verdieping. We hadden het ook vanuit de fabriek gelakt aangeleverd kunnen krijgen maar we willen graag het hout zo natuurlijk mogelijk houden dus ga ik het nu eerst behandelen met een speciaal goedje en daarna nog aflakken (als je direct de lak er op doet wordt het donkerder). Dus ik heb de komende vrije dagen wel wat te doen...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:26

Wij hebben de laatste tijd met de brander gewerkt tegen het onkruid en dat werkt erg fijn , en niet zo zwaar werk.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:27

Gaan wortels van jkk naar beneden of opzij? Ivm uitsteken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:30

Naar beneden. Die prikstok voor JKK uitsteken werkt erg goed moet ik zeggen. Toen ik de wei nog had heeft ie goede diensten bewezen, nu staat ie niets te doen :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:59

Moet het met schep/ vork en handjes doen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:02

Kopen ?? :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:03

:')

Die prikstok is idd fantastisch. :j
Heb er zelf geen, maar eigenlijk denk ik er ook geen nodig te gaan hebben want het landje waar we gaan staan word 1 keer per jaar gespoten tegen onkruid.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:04

DubbelDun schreef:

voor de juiste prijs :Y)

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:06

Ik kom even binnenvallen hoor, ik heb al wel eens wat geplaatst en lees braaf bij iedere keer.
Wij hebben ook heel veel onkruid op de wei staan. Van zuring, tot brandnetel, distels, jacobskruiskruid en ook een heleboel boterbloem. Ik wil het eigenlijk groot aanpakken maar weet niet hoe ik moet beginnen. We trekken handmatig al wel een hoop jacobskruiskruid en brandnetel uit de grond, maar de zuring wordt ieder jaar meer en meer. We hebben een tractortje, een frees, weidesleep en een maaier tot onze beschikking.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik wil eerst een klein deel van de weide doen om te proberen, aangezien we zo'n 7.000 meter hebben. Mijn vriend wil het frezen, dan mest erop en in het najaar kalk, maar hoe gaan we dan zorgen dat er gras op komt en geen onkruid? We hebben eerder stukken gefreesd en daar is het wel een heel stuk minder met de zuring, maar het staat er nog wel. Het zijn alleen niet meer van die bossen die het eerst wel waren. Heeft iemand hier ervaring mee?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:10

lizy29 schreef:
DubbelDun schreef:

voor de juiste prijs :Y)

-O- dus ik krijg volgende week zo'n ding in m'n handen geduwd met de boodschap " veel plezier op de wei! " ?