Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lynn_Nikita schreef:Beterschap Martje
ik ben beroerd maar test negatief
Vandaag aan de bestrating begonnen, overburen kwamen spontaal helpen alleen was de zand bij het depot op, de andere 2 waren gesloten dus konden wij het niet afmaken
Robijn hopelijk alleen wat verstapt , ook beterschap
marjan, hoop eikels, hard gewerkt
eekhoornerik geen tips, 4 paarden is gewoon veel werk
Ik probeer op mijn vrije dagen dingen voor te bereiden, bv hooinetten te vullen en op dagen dat ik minderr tijd heb laat ik dingen liggen
Wel al erg ver gekomen en de stal is al verkocht. Iemand had het via via gehoord, kwam kijken en meteen gekocht. Nu de nieuwe nog bestellen en hebben un de tijd om de ondergrond in orde te maken en breken wij die samen af.
eekhoornerik schreef:Hoi iedereen,
Ik hoop dat ik hier even mag binnenvallen voor wat handige tips en trics rond de verzorging van paarden aan huis. Ik verzorg al jarenlang paarden die aan huis staan, we verdelen de dagen onderling met z'n 3-en.
Ik merk dat ik nu ik ouder word (volgende week 46) dat het stalwerk me steeds zwaarder valt. Het gaat om 4 paarden, die sinds vorige week weer in de nacht naar binnen gaan en 's ochtends op tijd weer naar de wei. Dit houdt dus het volgende aan verzorging in:
- 's ochtends eten geven (elk paard een ander dieet)
- hooi in de wei doen
- paarden naar de wei brengen
- 4 stallen mesten (staan op zaagsel). Meestal 1 kruiwagen vol
- zaagsel bijvullen in 4 stallen indien nodig
- weide van de 2 shetten mesten. deze staan 24/7 buiten (meestal halve kruiwagen vol)
- 4 hooizakken vullen en dichtknopen
- 4 voerbakken vullen (ieder eigen dieet)
- voerscheppen klaar zetten voor volgende ochtend
- voertonnen bijvullen indien nodig
- bietenpulp klaarmaken in emmer en alvast paar scheppen verdelen voor de avond
- vegen
Eerder was ik hier altijd in een uur mee klaar, maar ik word steeds trager. En ik merk dat ik qua lijf het zwaarder krijg. Ik doe er nu zeker 1,5 uur over.
Herkent iemand dit? En hebben jullie handige tips en trics om het wat makkelijker te maken?
PS: ik doe het al meer dan 12 jaar en altijd met plezier. Soms vind ik tutten in en om de stallen nog relaxter dan rijden.
Lynn_Nikita schreef:Ik ben nog steeds hondsberoerd, flink verkouden maar vooral hoofdpijn waardoor ik niet kan slapen
Zometeen 2 van de 3 paarden laten wegen en meten, ik ben benieuwd. De bosrit met de buurvrouw zal ik afzeggen, voel mij veel te slap.
Net gevoerd maar opruimen gaat niet lukken
boemel schreef:Veel beterschap Lynn_Nikita. Ik hoop dat je snel opknapt!
Eekhoornerik,
Paarden verzorgen is erg veel werk.
De enige tips die ik je kan geven is dat je goed moet kijken naar je materiaal.
Handige voerschep, makkelijk te openen voertonnen, zorg dat je overal makkelijk en snel bij kan.
Zorg voor fijn stalgereedschap, bijvoorbeeld een hooi vul hulp (een plastic plaat, die je gevouwen in je hooinet kan doen), een lichte, maar fijne mestvork, een goede bezem of bladblazer.
Kijk ook eens kritisch of de paarden echt allemaal nog steeds een apart voerbeleid nodig hebben of dat je kunt standaardiseren.
Hooinetten gaan voorbereiden. Ik werk hier 2 dagen vooruit.
En zorg met name in de winter voor makkelijke warme kleding en goed schoeisel.
Lynn_Nikita schreef:De pre 575 kg en 160 hoog. Geen 165 dus wat ik altijd al vermoedde
De pony 293 kg en 126.
Test is nog steeds negatief, ik heb ook nog geur en smaak wat ik tien met corona niet had. De hoofdpijn toen voelde ook anders.
horsii schreef:Lynn Nikita, fijn dat de stal al verkocht is.
Beterschap aan de zieke.
Maartje, handig het net om de grote baal. Maar staat die op het zand?
Pfoe 174, mij niet bellen haha
Hier na de verhuizing voor het eerst een rondje erop naar buiten geweest.
Super braaf, rondje dorp gestapt.
Zus hier, dus kwam mooi uit.
[ [url=m/2Ox05b.jpg]Afbeelding[/url] ]
Heerlijk weer. Zo helaas werken.
Maartje1990 schreef:Lynn_Nikita schreef:De pre 575 kg en 160 hoog. Geen 165 dus wat ik altijd al vermoedde
De pony 293 kg en 126.
Test is nog steeds negatief, ik heb ook nog geur en smaak wat ik tien met corona niet had. De hoofdpijn toen voelde ook anders.
Ik heb ook geen geur of smaak verlies hoor, maar als de test nog steeds negatief is zal het wel iets anders zijn?
Beetje teleurstelling dat die kleiner is dan verwacht?
MarjanB schreef:M’n oude merrie was 174 (Tetje van flubberboot)
[ [url=m/7f1rGZ.jpg]Afbeelding[/url] ]