Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa__Beau

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:00

Ik stel mijn vraag even hier, wellicht is deze al vaak gevraagd maar heb geen zin om 295 pagina's te lezen en via zoeken kom ik er niet helemaal aan uit.

Ik ben op zoek naar een huis waar mijn 3 paarden mee naar toe kunnen komen. Ik heb 2 huizen bezocht met veel grond (1e huis bijna 5 hectare, 2e huis 3.3 hectare). Beide huizen zijn helaas niet zoals ik zou willen en gaat mijn zoektocht verder. Het enige waar ik nu niet aan uit kom is de hoeveelheid grond die ik nodig heb. Het is de bedoeling dat er maximaal 7 paarden komen (in de toekomst, de verre verre toekomst). Hoeveel grond hebben jullie in totaal? De meeste huizen die ik heb gevonden hebben 4500/5000 m2, wat voor mijn idee veel te weinig lijkt. Echter kom ik uit de stad, dus kan mij geen voorstelling geven hoeveel grond zo iets is. :=

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:06

Wat wil je precies met de grond? Niet hoeven bijvoeren in de zomer? Of alleen paddock? Ook hooien?

Hier 4 paarden gehad op 2ha, dat eten ze in de zomermaanden prima kaal, heb dan niet over om te hooien. In de winter op de paddock met hooi. Een paard duizend ‘m2 is absoluut te weinig. Met 7 paarden heb je qua ruimte, ook al voer je jaar rond bij, toch wel zeker 1ha nodig. Dat is 10.000m2

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:10

5000m2 is 50-100. Een voetbalveld zo ongeveer.

Maar de vorm varieert.
Als er sloten omheen zitten tellen die ook (deels) mee in de m2. Het gaat er ook om hoe de oppervlakte ingedeeld is. Hoeveel is tuin en oprit en bijgebouwen en hoeveel blijft er over voor je paarden. 5000m2 is 0,5 hectare en dat is erg weinig voor 7 paarden. Eerder geschikt voor 2. Maar als er veel oprit en tuin en gebouwen af gaan houd je misschien nog veel minder over om je paarden te kunnen laten lopen.

Een standaard bak is 20 bij 40 = 800m2.

Bij veel gemeenten mag je hobbymatig maar tot 5 paarden houden. Dan zou je met 1,5/2ha een mooi stuk hebben daarbij ze in de zomer ook voldoende gras hebben. Meer grond is ook meer onderhoud en misschien moeten maaien omdat ze het gras niet bij kunnen houden.

Maar kijk dus goed hoeveel m2 je echt kunt gebruiken voor wei en bak/paddock.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:15

Je mag bij ons 7 paarden houden (honbymatig), maar dan moet je wel een ha grond hebben. Anders moet je mestbelasting etc gaan betalen. 7 paarden op 5000 is veel paard en weinig grond. Ik heb dat voor 5 paarden (en die 5000 is dan alleen voor de paarden. Totaal is de grond 6200), maar dan miet je niet denken dat je gras hebt. Ik heb toch allemaal kneuzen die niet op get gras kunnen, dus met een uurtje per dag op het gras, red ik dat net in de zomer. Verder heb ik dus een paddock paradise, dus ze kunnen wel optimasl gebruik msken van de afmeting van get perceel. Maar ik voer dus jaar rond hooi. Gras is echt voor erbij.

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:36

Mijn paarden hoeven niet perse de hele dag op gras. Wil zelf werken met paddock omdat deze het hele jaar rond te gebruiken zijn! Zat zelf idd te denken aan minimaal 1 ha, liever 1.5 ha. Maar omdat ik zoveel huizen (met paarden) op stukken minder grond te koop zag staan was ik even aan het twijfelen of ik niet te veel grond wilde.

Dan ga ik de potentiële huizen met dus te weinig grond weer doorstrepen en nog even verder zoeken. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:39

Mijn perceel is wat groter, 1,3 hectare in totaal. Met ongeveer 0,9 hectare weiland. Plus een zandpaddock van 20 bij 20, een bestraat pad van de paddock naar de stal van 30 m lang en 4 meter breed en een bak van 20 bij 40.
De paarden heb ik in de zomer 24/7 op de wei, in de winter alleen overdag en dan voer ik hooi bij.
Hier houd ik 2 paarden op, ik weet dat een vorige eigenaar er op een gegeven moment in ieder geval 4 had lopen. Maar die stonden ook meer op stal.
De mijne staan in de winter 's nachts op de paddock, waar ze via het pad ook altijd de stal in kunnen.
Omdat dit zandgrond is, komt de wei over het algemeen de winter heel goed door.

Hoeveel land je nodig hebt is dus ook erg afhankelijk van hoe je de paarden wilt gaan houden. Wil je veel uren op de wei, of toch liever op een paddock (evt paddock paradise)?
Maar ook van de voorzieningen en de soort grond. Kleigrond is in de winter gewoon lastiger, maar heeft daarentegen in de zomer weer meer opbrengst van het gras.
Maar als je het hebt over die aantallen paarden, dan zou ik toch echt kijken vanaf een hectare denk ik.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:42

Ik heb voor 1 paard, een D-pony en een mini paardje van 1 meter ongeveer 9600m2. Dit stuk is opgedeeld in een bak van 30x18 een paddock van 30x30. De rest is gras en opgedeeld in 5 aparte weitjes.
Ik doe aan strookbegrazing en zomers krijgen ze dan elke dag ongeveer 100m2 gras (afhankelijk van de breedte van die weide). Ze doen over 1 wei ongeveer een week en dan gaan ze naar de volgende. Elke wei heeft dus 4 weken om te herstellen.
Uiteraard ook afhankelijk van het weer kunnen ze hier vanaf ongeveer mei tot eind oktober/begin november continu op de wei. Daarna gaan ze op de paddock tot het volgende voorjaar.

Afgelopen weken is de temp best wel zacht geweest.
Op mn achterste wei stond nog best wat gras dus ik ben lief geweest en heb ze om 13u op de wei gelaten :D
Melle ging helemaal uit zn dak haha.

Edit: ik zit ook op zandgrond en links van mijn perceel een diepe sloot. Die weide is dan ook altijd het droogste van alle 5. (Daar staan ze nu ook en met een uurtje haal ik ze er af)
In het voorjaar kalk ik en een aantal weken na het kalken komt er stikstof/kunstmest mengsel op. Ik had prachtige weides afgelopen jaar(moest met de droogte wel van smorgens vroeg tot savonds laat sproeien met de gtondwaterpomp)

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:42

Doen jullie het licht in de stallen uit ‘s Nachts? En zo ja, rond welke tijd? In het algemeen, niet enkel met oud en nieuw.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:46

Wij hebben schuilstallen, zit wel licht in, maar dat hebben we alleen aan als we er zelf zijn en het te donker wordt. Wij weg = licht uit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:46

Eigenlijk altijd als ik zelf niet in de stal ben...
Paarden vinden het ook prettiger met het licht uit, dan zien ze buiten meer, heb ik het idee.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:48

Ik heb een nachtlampje voor als ze op stal staan.
Led-tl 3 stuks als gewone verlichting en als ik naar bed Ga, gaat de nachtlamp aan.
Is gewoon een peertje met heel zacht licht.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:50

Schuilstal hier, zonder verlichting. Altijd in het donker dus, tenzij ik er met mijn hoofdlamp op rondloop.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:51

Ik heb geen licht. :D

5000 m2 is weinig. Ik heb 8000m2 met bak stallen en paddock maar moet dan al bijvoeren en dan staan er 3 erop.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:07

Voor wat betreft perceelgrootte: ik heb een kleine 2000 m2 bij huis in gebruik voor twee pony's. Paddock, schuilstal en een landje. Ik zit op kleigrond, dus het gras wil gelukkig wel goed groeien, maar ik voer wel jaarrond bij.

Ik huur nog een extra stukje land van de moestuinvereniging achter ons huis. Als het gras thuis op is, kunnen ze daar dus ook nog heen. Ik moet het stuk alleen nog even omheinen en er staan de wereld aan rozenstruiken in. Daar zit dus nog wat werk in voor ze erop kunnen.
Laatst bijgewerkt door Flew op 29-12-17 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:38

Thanks!

Lisa: ik heb op dit moment 2 paarden, ons perceel is ongeveer 9000 m2. Daar staat een huis van 400 m2 op, een paar schuren, wat tuin, parkeer plaats en een stallengebouw. De bak die we gaan aanleggen zal 17 bij 50 of 60 worden. Dan gaat er dus alweer 1000 m2 af. Op ons eigen erf houden wij nog ongeveer 6000 m2 aan grasland over, maar ik woon in een natuurgebied en we hebben de stukken land die aan het land op ons erf grenzen ook gekocht. In totaal zitten wij dus aan ongeveer 10.000 m2 grasland.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:14

Ik doe het licht uit na de laatste voer ronde, om een uur of 10/11...

Wij hebben 2.5hectare voor straks 2 paarden en een pony. Hadden er eerst 6 maar dat was echt te veel voor ons stukje.
Denk dat ongeveer 2 hectare echt paardengedeelte is, op de rest staat huis, tuin, oprit, 20x60 bak etc.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:31

Ik zou voor 7 (grote?) paarden toch wel minimaal 2 hectare willen hebben.

Ik zou genoegen nemen met weinig huis en veel land, vriend alleen niet. :D Succes met je zoektocht!

Mijn licht is nog onderweg vanuit China. Voorlopig nog ploeteren met de telefoon. :D

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:43

Moest even meten via planviewer maar ik heb dadelijk ongeveer 2000m2 voor een d-pony en shet.
Hier zit de bak bij.
Ik hoop nog een stuk wei ergens bij te kunnen huren, maar voorlopig heb ik dat nog niet gevonden.

Denk dat je met 7 paarden inderdaad wel minstens aan 2 hectare zit. Anders hou je niks meer over denk ik..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:51

Hier gaat t licht ook uit na de laatste voerbeurt (tussen 22-23 uur)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:05

Ik ga weer een poging doen met jullie mee te lezen en langzaam steeds meer te kletsen, want nog maar 49 dagen en dan krijgen we de sleutel :+ Ontwerp voor de stallen is nu zo goed als af. Voor degene die het zich nog herinneren, we gaan in plaats van metselen toch steenschotten gebruiken nu. Hopelijk is het dan wat sneller klaar :=
Ben bezig met een lijstje van dingen die ik nog aan moet schaffen, maar de vorige bewoners laten een en ander staan en ik weet niet wat. Dus dat is nog lastig. Wat zijn dingen waar jullie echt niet zonder kunnen?

In onze huizenjacht zochten we naar minstens 1 ha voor 2 paarden. Maar we willen ook geen klein huis en een riante tuin. We hebben nu zo'n 2,5 ha en dat is echt veel te veel, nog even gaan kijken hoe we dat gaan oplossen. Voor 7 paarden denk ik dat dat wel een mooi stuk is

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:08

Mag ik hier ook meepraten?

Afgelopen zomer verhuisd naar ons nieuwe stekje op de Betuwe; een klein boerderijtje met 6.000 m2 grond. Hierop staat ons huis, een net zo grote schuur en een houten paardenstal met 2 boxen. Het weiland is ongeveer 4.000 m2 en hierop wonen mijn bijna 26jarige merrie en een ondeugende shet met een dwerggeitje.

We hebben het afgelopen jaar voornamelijk geklust; oa de paardenstal opgeknapt, verharding erachter aangelegd en een paddock met drainage van ongeveer 15 bij 20 meter. laten aanleggen. Het drietal heeft volledige toegang tot dit alles overdag, maar 's nachts staan ze op stal. Het weiland is nu even verboden terrein. We zitten op kleigrond dus daar kun je nu echt niets mee.

Heel erg blij met ons stekje. Eindelijk paard aan huis, hoewel mijn merrie inmiddels met pensioen is. Maar zo fijn dat ik nu zelf alles kan bepalen en regelen. Hoop dat ze nog paar jaar meegaat.

Naast de paarden en de geit nog katten, kippen, konijnen en nog wat visspul binnen en buiten. We zijn ons nieuwe leven nog aan het leren kennen, maar het gaat ons tot nu toe prima af.

Ik hoop hier nog wat tips op te kunnen doen....:)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:11

Maartje
Je eigen hooi maken. Zo fijn.
Geen natte troep zoals ik hier eerder las omdat je overgeleverd bent aan de leverancier.

Wij hebben 3 ha weide. 4 paarden.
Wei tuin schuur is daar al vanaf geteld.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:12

Sterkte Kvulden

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:12

Als je een paar hectare kunt betalen, zeg ik: gelijk doen!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:28

Ik houd jullie niet meer bij...
Voor de nieuwe hallo!

Wij hebben ongeveer 1 ha voor twee paarden (bestaat uit twee verschillende niet aan elkaar grenzende percelen, het huis ligt er tussen in)

Ik heb het licht in de boxen aan tot na de laatste voerronde. En dat is ergens tussen 21.00-00.00. Het tijdstip wilt nogal wisselen i.v.m. werk/diensten. Net wezen rijden en was om 21.40 terug met de trailer en paarden en toen ook meteen gevoerd/licht uit en zelf naar binnen gegaan.

Met Oud en Nieuw ben ik zelf niet thuis i.v.m. nachtdienst van het werk maar er is wel ander toezicht voor mijn paarden. Die geven de paarden dan vlak voor middernacht hooi/wortels en de radio staat net wat te hard aan en al het licht aan. Meer dan dat kan ik niet doen aan het vuurwerk, net wel wezen rijden met het paardje waar ik nog geen jaarwisseling mee heb meegemaakt en die was gewoon kalm met alle knallen dus hoop dat dat ook met de jaarwisseling zo is. Als de meeste knallen klaar zijn gaan de radio en licht uit. Ik laat ze in elk geval niet zonder toezicht staan. Paarden staan normaal ook altijd 's nachts op stal en dat is nu dan niet anders.