Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 22:57

De vorige fles had ik ook via mn hoefsmid, dat is de vriend van Pauline. Maar hij had ze niet meer. Hij zou er dus wel weer aan kunnen komen? Ik zal hun eens vragen en een mailtje naar de webshop wagen, thanks!

Hopelijk valt het mee met Tika :(:)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 23:02

Ja hoor, als hij het mee bestelt met zijn ijzers bijvoorbeeld of even de vertegenwoordiger vraagt het bij hem af te geven .
Geen idee hoe makkelijk ze in het noorden zijn maar hier doen ze niet zo moeilijk.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 23:03

Dat is raar Spatter, staan er vreemde planten in de boswei oid??

Ik heb een Harry's Horse zebra deken met nek besteld.
Hoop dat ie past.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 23:11

Nouja, er staat ook wel onkruid maar niks aparts zo ik weet en gras genoeg dus lijkt me stug dat ze ineens iets giftigs eet.
Verder stonden ze er smorgens op en savonds vielen die benen ineens op, wat ik ook wel apart vond.
Natuurlijk hebben ze vandaag heel veel onder het afdak gestaan voor de koelte dus weinig bewogen.

Voorlopig gaan ze smorgens niet meer op de wei en morgen even helemaal niet totdat die beentjes weer dun zijn.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 23:56

Ik ga gelijk morgen vragen! Vind het zo enorm fijn spul.

Is onder het afdak verhard? Mijne stond pas zo hard te stampen naar de vliegen dat ik ook niet raar stond te kijken van een dikke knie. Naar behoefte bewegen en wat koelen en was ook zo weer weg gelukkig. En de ander had ook opeens een allergische reactie op een stukje weide waar ze al wel 3 of 4 keer langs is geweest met de strookbegrazing. Viel op omdat ze stond te schuren met haar hoofd aan de ander, allemaal bultjes rondom haar mondhoek. Viel me toen ook op dat ze veel stond te gapen, dat vond ik eng, dus heb haar die dag mee genomen als handpaard. Zo kon ik mooi zien hoe haar verdere gedrag was. Niks aan het handje, en toen we na een half uurtje thuis kwamen was de boel ook al wel weer geslonken en gaapte ze ook niet meer. Volgende dag niks meer aan de hand.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 00:51

Onze houten palen staan op 5 meter, twee staan op 7 meter omdat dat beter uitkwam. De prikpalen zetten we een beetje zoals het uitkomt, eigenlijk. Ons voorste weiland staan ze niet op als we er zelf niet zijn (buitenomheining is nog niet goed genoeg, wordt aan gewerkt); de draad die daar de wei in tweeën deelt staan de palen om de 10 meter. Maar als ze dus aan de andere kant komen, boeit dat eigenlijk niet. De draad staat er om ze te 'dwingen' om achteraan de beginnen met eten, en omdat we ze dan makkelijk met één persoon (met longeerzweep) weer op kunnen halen zonder dat ze eerst drie rondjes door de wei stuiteren.

Onze beesten hebben QHP vliegendekens. Passen op zich goed, maar mijn ruin zou een smallere halsopening moeten. Als ik de deken nu goed leg, heeft ie rondom z'n halsaanzet te veel ruimte, deken schuift dan naar achteren en trekt dan op de borst. Eerst zelf maar even knutselen met naald en draad; helemaal heel is ie toch niet meer.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 01:37

horsies5 schreef:
Hihi vooral jezelf niet laten kennen!

Even een vraagje tussendoor hè..
Om de hoeveel meter hebben jullie je Weidepalen staan?

Onze brede haflinger doet het t best op horseware.. die heeft een rhino en amigo als dekens

Hier elke 4 meter palen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 06:34

Palen heb ik binnenin om de 4 meter rondom nog dichter op elkaar ivm het gaas

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 08:25

Wat apart spatter.
Mijn merrie is kreupel, kwam ik gisteren achter. Zo sneu. In de wei loopt ze wel gewoon rond. Wel wat stijfjes. Maar ik had even gereden en toen wilde ze er echt niet meer op leunen. Vooral met teruglopen over het asfalt liep ze echt heel erg kreupel. Ik kijk het even aan of het vanzelf weg gaat. Ik heb niet het idee dat het uit de hoef komt. Maar meer de heup of bekken. Wat zouden jullie dan doen als het niet weg gaat? De Da bellen of een osteopaat?

Mijn palen staan om de 3 meter.

En een zus update.... ze zit in het vliegtuig naar NL *\o/*

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 08:28

Ooooh wat fijn shirley!!! Al zal dit nog maar het begin zijn!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 08:36

Fijn van je zus maar minder van de kreupelheid! Ik zou het gewoon even aankijken en dan over een paar dagen pas beslissen wat je volgende move wordt. :j

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 08:36

En goedemorgen! Hier alles tegenover elkaar open, iets aangenamer nu! Zo weer alles dichtdoen en dan hopen dat het vannacht iiieettsss beter te doen is. Hothothot!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:46

Sure_lee schreef:
En een zus update.... ze zit in het vliegtuig naar NL *\o/*

*\o/*

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:56

Fijn Sure_lee! *\o/*

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:00

Hier staan de palen nog op 10 meter afstand, maar daar moeten nog een keer palen tussen komen te staan.

Fijn Sure, ben benieuwd of ze dan ook echt in nl blijft.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:17

Sure lee wat super van je zus!
Minder van de kreupelheid, acuut kreupel is toch vaak een hoefzweer maar ze kan natuurlijk ook gek gedaan hebben ofzo.
Zou zo niet weten wat je het beste kan doen.

Mijn palen stonden er al grotendeels, denk dat die op 4 meter staan maar dat zijn wel gegalvaniseerde palen van 3 m met betonvoet :P

Net wat hekwerk gemaakt wat ze hadden er ingehangen, heb ook geen stroom :o
In de kippenwei staat nu veel gras dus ze wilden die kant op.
Voorlader er bij, herrashekwerk opgekrikt en weer aangespannen, werkte super!
Het erf af kunnen ze niet want de buurman heeft een 2m hoog zwaar hekwerk geplaatst, heeft een bedrijf in hekwerken dus mijn eigen hekwerk mag wat doorhangen en daar tussen zit ook nog winddoek van ons.

Straks alles in orde maken zodat morgen het hooi binnen kan.
1 Stal-tussenmuur ophogen zodat Blue er niet bij kan en in de grote schuur een hoek leeg kuizen.

Tika helaas nog steeds dikke benen ;(
Poept en plast goed, straks nog maar even afspuiten/koelen en koelingsklei opsmeren.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:25

Wij mensen krijgen met dit weer natuurlijk ook wel eens vocht in de benen.
Combinatie van warmte en weinig beweging misschien de oorzaak bij Tika...

Sur-Lee.
Nu ze terug komt is het dan ook haar bedoeling dat ze blijft en weggaat bij die man?
Zijn er ook Kids in het spel?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:43

Het is inderdaad de bedoeling zat ze hier blijft en weggaat bij die man. Het zal nog even spannend zijn of ze dat ook echt gaat doen. Maar moet er wel vertrouwen in hebben. is voor haar ook niet fijn als ik haar in alles wantrouw. Ga wel vragen of ik haar paspoort mag hebben. Dan kan ze er iig niet ineens tussenuit piepen als ze weer wat geld heeft.
Ze heeft een dochter van 12 en die woon bij haar ex in Nederland. Uit het egyptische huwelijk zijn gelukkig geen kinderen ontstaan. Ze is wel 2 keer zwanger van hem geweest... dat was ook allemaal drama. Maar is nu wel fijn dat dat niet gelukt is.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:49

Ow wat een super goed nieuws! Ik ben echt super blij voor jou en voor je zus!

En je merrie zou ik even aankijken nog.. voor kreupelheid laat ik eigenlijk altijd mn holistische osteopaat komen ipv de DA

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:58

Ik zou dan ook voor de smid/osteo gaan voordat een da erbij komt. Zo deed ik het met m'n projectpaard viool ook en vaak zit je eigen gevoel wel in de goede richting. :j

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:10

Ja precies. Ik dacht ook al eerder aan de osteo dan aan de DA. Maar wilde even peilen of dat een rare gedachte was. Ze doet nogal eens gek haha

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:59

Bij de DA kunnen ze meestal alleen dingen met foto's, echo's en scans. Kost handen vol geld en meestal weet je dan nog niks. Krijgen ze een pijnstiller. Ik zou ook naar een (holistische) osteopaat gaan.

Gisteren ging mijn oudje onderuit. Ik schrok me rot. Ik liet ze gisteravond op de wei en hij kan eigenlijk nooit wachten tot hij er op kan. Als je niet oplet, dendert hij je zo omver. Dus had hem al geleerd netjes te wachten en normaal de wei op te lopen. Maar gisteren kon hin weer niet wachten en schiet zo onder de draad door, die ik nog aan bet open doen was. Dus haal m weer van t gras af en daar werd hij natuurlijk erg gefrustreerd van en ging er als een gek vandoor. En toen gleed hij dus uit in de bocht. Daarna was hij wel wat voorzichtiger, maar hij moet zich van mij wel netjes gedragen vóór hij weer op de wei mag. Hij liep nog gewoon,' maar je weet t nooit. Maar goed, vanmorgen leek zelfs zijn rug weer los geschoten te zijn. Mss door die val :+ . Hij heeft geen goede darmen en als het binnenin weer mis is, krijgt hij een bult op zijn ruggegraat. Daar kan de osteopaat wel bij komen, maar dan zal ik eerst die darmen op de rit moeten hebben voor het nut herft. Anders heeft hij die bult na een uur weer. Inmiddels lijkt t weer wat beter te gaan met zijn darmen, dus na mijn vakantie wou ik de osteo al laten komen. Maar het lijkt erop, dat dat niet meer nodig is. Geluk bij een ongeluk, zullen we maar zeggen... :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:03

Hoeveel ruimte moet een paddock eigenlijk hebben volgens jullie? Het regelen van de aanleg gaat hier erg moeizaam waardoor ik overweeg om het te laten liggen tot volgend jaar.

De paarden zouden dan zon 150 vierkante meter verharde pasdock hebben met zijn 2tjes en op droge dagen wel de wei op kunnen. Is dat acceptabel denken jullie?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:05

Het is wel klein, vind ik. Maar als ik eerlijk ben; ik heb zelf 120 m2 verharding. De track is altijd open, ook als bet slecht weer is. Maar in de praktijk staan ze dan wel veel op de verharding. Ze kúnnen wel weg, maar doen dat meestal niet. Als bet regent dan of bloedheet is. Zodra het droog is (maar de track is nog wel nat), gaan ze evengoed aan de wandel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:30

Fabster schreef:
Het is wel klein, vind ik. Maar als ik eerlijk ben; ik heb zelf 120 m2 verharding. De track is altijd open, ook als bet slecht weer is. Maar in de praktijk staan ze dan wel veel op de verharding. Ze kúnnen wel weg, maar doen dat meestal niet. Als bet regent dan of bloedheet is. Zodra het droog is (maar de track is nog wel nat), gaan ze evengoed aan de wandel.

Met herberekening is het inclusief schuilstal eerder 190 vierkante meter.
Ik zit er ook niet echt om te springen maar gezien ik betwijfel of de plannen daadwerkelijk uitgevoerd kunnen worden moet ik kijken naar alternatieven. Ik zou ze elke dag hoe dan ook een paar uur(pessimistisch gezien) op het weide stukje van 600 vierkante meter kunnen zetten, en regelmatig op de grote wei. Door die stomme klei is het een beetje behelpen -O-