Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:55

Hey! Lang geleden maar ik zou graag weer mee willen kletsen.

We zijn druk bezig om ons winter plekje klaar te maken. Altijd al pony’s aan huis gehad maar vaak vanwege uitbreiding bedrijf dat we alles weer moesten verhuizen en verbouwen. En zo ook dit jaar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:56

In Zeddam gehaald boemel?

Ja Amy is de meest lieve jaarling ooit :D

Iemand hier ervaring met de balancer van pharma horse?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:08

Dais, geniet ervan

Hmm Chinees, altijd lekker.

Boemel, een pittig ritje.
Fijn, alleen wat haakjes.

Janinevv, hopelijk snel winter klaar.

Hier de oudste het najaar in haar bol. Elke x bokkend in galop achter me aan.
Stopt altijd wel keurig op tijd haha.
De kipjes zijn zo leuk, ookal het eerste eitje

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:12

Leuk de kipjes :D

Brrr geen weer nu voor zo'n open huis. Balen zeg! :brr:

Hier ook 17.5 graad in huis. Lopen allemaal met sloffen en een vest haha.
Denk dat we toch maar gaan kijken voor een elektrisch kacheltje want ik heb het toch graag wat aangenamer in mn eigen huis :brr:

Hier blije paardjes vandaag, de wei ging weer open :)
Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:43

Lekker vers groen gras.

Ja wij gaan ook voor een elektrisch kacheltje kijken.
Ik heb het ijskoud, baby mag ook wel wat warmer. Vriendlief heeft nergens last van.

Lekker met sloffen, trui, kleedje en warme chocolademelk en slagroom op de bank.
Weer twee weekenden werken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 07:03

Ik heb braaf bijgelezen maar er is weinig blijven hangen
Sinds gisteren aan de keelpijn en hoofdpijn, ik heb ook geen oog dichtgedaan. Zal wel combinatie van de spanning van het bestraten zijn en een flinks verkoudheid.

Er blijkt dus te weinig zand te zijn, diegene die dat op moet lossen is gesloten, de andere is ook dicht ivm werkzaamheden dus ik mag zometeen nog 3 keer op en neer naar een andere plek onder zand kunnen en niet zoveel.

Gisteren is er een veulen wat bij ons geboren is verkocht voor 200.000 euro. Ik denk dat ik toch ook maar eens ga fokken, wat een bedragen! Maar goed dat je op voorhand die vbragen niet weet, zo durf je e nog niet eens buiten te zetten.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 07:10

Jeetje, 200duizend euro, wat een geld!

Vakantieplannen? Ja, vooral niet veel doen. Ze geven de hele week regen af, maar dat geeft niks. Een weekje niks doen ben ik wel aan toe :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 07:13

Vandaag moet het droog blijven, eerst die bestrating af krijgen

Leuke kopjes, en ook een boom minder Dat zal een hoop licht schelen

Iets teveel licht en lucht bij die dakkapel, brrrrr

Fijne vakantie voor diegene die vrij hebben , al heb je met paarden nooit echt vrij, altijd wel iets te doen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:07

Welkom terug Janinevv. Steeds opnieuw beginnen lijkt me best zwaar.

MarjanB, Chinees uit Didam. Ook lekker en een stuk goedkoper :D

Leuk zo'n oudje goed in zn velletje Horsii!

Vervelend Lynn_Nikita dat je niet lekker voelt. En de zand stress helpt daar niet bij. Eur 200.000 is veel geld. Zal wel een goede bloedlijn achter zitten.

Sterkte voor de mensen die kou in huis hebben. Dat is echt zo vervelend.

Geen plannen hebben is soms echt even heel fijn Dais.
Geniet lekker van je rust.

We hebben stoofperen verkoop in een kraampje aan de weg. Begon gisteren eindelijk goed te lopen.

Vandaag muren sausen en de eikenhouten vensterbanken in de matte lak zetten.
Zal echt blij zijn als het er beneden weer mooi en gezellig uitziet. Ik ben volgende week jarig. Vier het officieel niet, maar dat maakt niet uit, er komen toch altijd mensen. En ik vind het dan extra fijn om een leuk huis te hebben :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:05

200K :oo Wat een geld en dan moet jet het nog 3 jaar zien heel te houden voor je er iets mee kunt en dat jonge spul is al zo onbenullig.

Hier een miezertje, maar ze hebben vannacht lekker op stal gestaan en nu een regenjas aan dus ze staan mooi buiten te eten.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:10

Hier ook miezer. Ik ga zo naar Gorssel, sta bij een hindernis bij een oefencross.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:13

@belker: sterkte! Hopelijk toch nog een leuke dag zonder ongelukken.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:19

Bennie heeft ook zijn regendeken weer op. Vera heeft inmiddels al weer zo'n vacht.. Die heeft haar eigen regenbescherming.. Ik snap nu waarom de vorige eigenaresse een scheerapparaat had...

Gister de pony's nog even rondje laten lopen in de bak. Vera lekker los en die deed mooi achtjes lopen. Daarna Bennie en die moest even zijn energie kwijt. Ik zag het al aan de blik in zijn ogen. Lastige is dat als hij eenmaal gaat galopperen, hij soms helemaal de controle kwijt raakt over zichzelf. Als in; hij gaat kei- en keihard en is niet meer te stoppen. Je moet hem letterlijk blokkeren om hem weer terug te krijgen. Daarna lijntje eraan en dan is het ok.. Teken dat we te weinig met hem gedaan hebben..

Ik vind wel dat hij tegenwoordig heel ruim loopt. Geeft een fijn beeld. Er is een spanning in zijn lichaam weggevallen en ik zou niet precies weten waarom, behalve dat ik wat meer rechtricht oefeningen heb gedaan met hem... Hij heeft ook een andere blik in zijn ogen; vrolijk en open... Misschien ook de invloed van Vera, waar hij het zo enorm goed mee kan vinden...

Iedereen een fijn weekend gewenst. Ik lees dat er lekker geklust gaat worden. Ik moet de motivatie nog even vinden...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:39

@greendragon: Bennie zit duidelijk beter in zijn vel. Kan meer oorzaken hebben en vaak is het moeilijk er achter te komen wat het precies is.

Ik zag net dat Boon een megascheur (wel 10 cm lang) onder de kaak had zitten. Het is wat dik en staat ong een cm open, maar bloed niet meer, dus heel vers is het niet meer. Ik kan me niets indenken dat ze zich in stal aan open gehaald heeft dus het hele gaashekwerk maar nagelopen of daar stukjes draad omhoog stonden. Wel een paar gevonden, maar niets met huid/bloed er aan. Maar alles weer op zijn plaats gebogen en een flinke klodder medicinale honing op de wond gesmeerd. Gelukkig hoeven ze vandaag geen vliegenkappen op want die sluiting zou er net op vallen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:44

Hoi iedereen,

Ik hoop dat ik hier even mag binnenvallen voor wat handige tips en trics rond de verzorging van paarden aan huis. Ik verzorg al jarenlang paarden die aan huis staan, we verdelen de dagen onderling met z'n 3-en.

Ik merk dat ik nu ik ouder word (volgende week 46) dat het stalwerk me steeds zwaarder valt. Het gaat om 4 paarden, die sinds vorige week weer in de nacht naar binnen gaan en 's ochtends op tijd weer naar de wei. Dit houdt dus het volgende aan verzorging in:

- 's ochtends eten geven (elk paard een ander dieet)
- hooi in de wei doen
- paarden naar de wei brengen
- 4 stallen mesten (staan op zaagsel). Meestal 1 kruiwagen vol
- zaagsel bijvullen in 4 stallen indien nodig
- weide van de 2 shetten mesten. deze staan 24/7 buiten (meestal halve kruiwagen vol)
- 4 hooizakken vullen en dichtknopen
- 4 voerbakken vullen (ieder eigen dieet)
- voerscheppen klaar zetten voor volgende ochtend
- voertonnen bijvullen indien nodig
- bietenpulp klaarmaken in emmer en alvast paar scheppen verdelen voor de avond
- vegen

Eerder was ik hier altijd in een uur mee klaar, maar ik word steeds trager :=. En ik merk dat ik qua lijf het zwaarder krijg. Ik doe er nu zeker 1,5 uur over.

Herkent iemand dit? En hebben jullie handige tips en trics om het wat makkelijker te maken?

PS: ik doe het al meer dan 12 jaar en altijd met plezier. Soms vind ik tutten in en om de stallen nog relaxter dan rijden ;-).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:45

Na mn 1e bericht niet meer gereageerd, helaas gisteren positief op covid getest en er ook wel slecht van.

Duur veulentje inderdaad, kun je bijna een huis van kopen :D

Dubbelfun, ga je er nog iets mee laten doen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:57

@maartje: toen ik je symptomen las kreeg ik als een vermoeden.
Ik hoor aan alle kanten dat er weer meer gevallen komen, reden waarom ik ook mijn bloed heb laten testen op hoeveelheid anti-genen.
iig sterkte, hopelijk ben je er snel doorheen.

Boon haar wond doe ik niets aan; het bloed niet meer en de zwelling zou vanzelf af moeten nemen. De honing doe ik nog om de dag even verversen en zal regelmatig testen op koorts.
Blijft dat niet zoals nu dan haal ik er een DA bij. Maar aan de wond kan hij toch niet meer doen, die is al te oud, hooguit een ontstekings- en koortsremmer spuiten.

@eekhoornerik: ik weet precies hoe het voelt. Weliswaar minder paarden, maar wel alleen én dik 10 jaar ouder :D . Ik merk het vooral aan het hooi wat elk jaar zwaarder lijkt te worden :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:00

Wat een geld idd heb ooit op een handelsstal gereden en werd er ook 1 verkocht die ik altijd reed voor 5 ton, was de week ervoor nog met dat beest door t bos wezen crossen :+

DF wat gek zeg! Moet niet gehecht?

Ik heb net onze tv kast in de grondverf gezet, gemest en eikels opgeruimd.. straks naar de optometrist voor onderzoek want m’n linkeroog gaat rechtsaf _O-

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eekhoorn, ik heb geen tips maar wellicht kijken naar bijvoorbeeld een electrische kruiwagen oid?

Maartje beterschap!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:20

Dat is een flinke eikelopbrengst. Als er iemand varkens in de buurt heeft kun je ze daar misschien kwijt, die zijn er gek op nl.

Hechten heeft geen zin meer; de wond is al te oud. Hopelijk komt er snel een mooie korst op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:26

Hier teruggekomen van wedstrijd, paard niet 100% rad helaas. Even paar dagen koelen en stappen en dan herbeoordelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 14:57

@Robijntjah: waardeloos. hopelijk snel weer OK.

Hier de hele dag al een zeikregentje en binnen is het ook alleen maar aangenaam als ik mijn kacheltje aan doe.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:18

Beterschap Maartje.

Phoe wat een hoop eikels Marjan. Een flinke klus zo.

Ai, das niet fijn Robijntjah. Hopelijk valt het mee.

Hier is het 14 graden en het regent de hele dag.

Ik heb nog wel een flinke stapel overtollige weidepalen lopen verslepen.
Alles staat nu achter de mestcontainer. Ligt het niet meer in de weg :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:42

En het toont weer opgeruimder :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:42

DubbelFun schreef:
@maartje: toen ik je symptomen las kreeg ik als een vermoeden.
Ik hoor aan alle kanten dat er weer meer gevallen komen, reden waarom ik ook mijn bloed heb laten testen op hoeveelheid anti-genen.
iig sterkte, hopelijk ben je er snel doorheen.

Boon haar wond doe ik niets aan; het bloed niet meer en de zwelling zou vanzelf af moeten nemen. De honing doe ik nog om de dag even verversen en zal regelmatig testen op koorts.
Blijft dat niet zoals nu dan haal ik er een DA bij. Maar aan de wond kan hij toch niet meer doen, die is al te oud, hooguit een ontstekings- en koortsremmer spuiten.

@eekhoornerik: ik weet precies hoe het voelt. Weliswaar minder paarden, maar wel alleen én dik 10 jaar ouder :D . Ik merk het vooral aan het hooi wat elk jaar zwaarder lijkt te worden :)

Iemand anders hier had symptomen benoemd, ik niet. Ik heb het iig via mijn vader gekregen die was dinsdag bij ons en teste daarna positief en nu was ik de pineut.

Edit en onze midibaal slowfeeder vandaag voor het eerst in gebruik genomen.

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 16:34

Beterschap Martje
ik ben beroerd maar test negatief

Vandaag aan de bestrating begonnen, overburen kwamen spontaal helpen alleen was de zand bij het depot op, de andere 2 waren gesloten dus konden wij het niet afmaken

Robijn hopelijk alleen wat verstapt , ook beterschap

marjan, hoop eikels, hard gewerkt

eekhoornerik geen tips, 4 paarden is gewoon veel werk
Ik probeer op mijn vrije dagen dingen voor te bereiden, bv hooinetten te vullen en op dagen dat ik minderr tijd heb laat ik dingen liggen

Wel al erg ver gekomen en de stal is al verkocht. Iemand had het via via gehoord, kwam kijken en meteen gekocht. Nu de nieuwe nog bestellen en hebben un de tijd om de ondergrond in orde te maken en breken wij die samen af.