Ah vandaar dat ik het op voorbeeld plaatjes nergens kon zien
Ik ben een beetje aan het opruimen. Hoop spul van de buuf gekregen wat zonde was om weg te gooien, maar nu zit ik er mee
Niwla
Geplaatst: 10-06-21 16:01
Hopelijk zit er wel wat bruikbaars bij DF!
Net met de loonwerker afgesproken dat hij ons gemaaide gras zelf mee neemt. Als ik het zelf wilde houden kwam ik met schudden en balen persen op minimaal € 5,50 per baaltje uit. Nu krijg ik balen van de buurman voor € 5,00 per baaltje en dan gooit ‘ie ze ook nog in de schuur. Een beetje een onlogische constructie maar we blijven Hollanders natuurlijk.
@niwla: het is een hoop 'engels' spul en ik rijd western Die prijs ligt wel aardig hoog, maar ik heb geen idee wat ze hier in de buurt vragen voor maaien, schudden en balen op het moment.
Vreemd, ze moeten toch wel een idee van de kosten hebben ??
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Geplaatst: 10-06-21 19:54
Dat is wel heel raar.
Wanneer laat je het in de pak doen? Dan weet hij toch hoe vaak hij heeft gedraaid? Maai kosten erbij. Op duinen leggen en wikkelen. Wikkelen is hier per pak steeds goedkoper per pak zeg maar hoe meer je er hebt. Maar ook dat moet hij kunnen zeggen.
Over het algemeen hebben ze er goed kijk op hoeveel pakken er af gaan komen.
Dais_
Geplaatst: 10-06-21 20:08
Ik heb mijn hooiboer ook gesproken en ik heb binnen 2 weken een nieuwe voorraad hooi voor een jaar zegt hij. Nu slaap ik echt beter haha
Vandaag zijn ook de vezels binnengekomen voor mijn rijbak. Mijn pa komt volgende week helpen met omheinen van de rijbak zodat de vezels niet het land op kunnen waaien en dan moet ik nog iemand vinden met geschikt materieel om de snippers door het zand te mengen.
Ook moet ik nog water, slangen en sproeiers fixen...
En wie weet kan ik deze zomer dan rijden in de bak??
_Lorette_
Geplaatst: 10-06-21 20:13
Ik heb eigenlijk ook geen idee wat het kost. De boer die ons land in pacht heeft, maakt er wel wat van. Ik heb alleen aangegeven dat ik van één stuk het hooi zelf niet wil hebben. Dat is het land dat ze deze winter helemaal stuk hebben gelopen. We hebben ons best gedaan om er wat van te maken, maar helaas stond het gras er niet dik op en zat er veel boterbloem tussen. Hij gebruikt de balen van dat stuk zelf en ik koop goede balen van hem in. Als het aan mij lag, ging het gras van het slechte stuk helemaal niet in balen, maar hij vindt het goed genoeg om zelf te gebruiken. Nou, prima...
Ben ook wel benieuwd hoeveel balen we straks op het land hebben liggen. Met slechts 2 paarden hebben we weinig in gebruik, maar het grootste stuk was echt compleet stuk gelopen. Niet kaal, maar gewoon helemaal kapot. Eén grote klei en veen bende blubberzooi drama ellende. Frum bleef beter dan ooit in de winter door zijn zelfbenoemde winterweide, maar ik denk dat we daardoor minder opbrengst hebben dan ooit tevoren. Relatief gezien al helemaal. In ons beste jaar had ik 7 paarden (waarvan een deel 24/7) in de wei lopen en van een piepklein stukje konden we toen in één snede nog 22 grote balen maken. Zo dik stond het erop.
Ik lees over hooivoorraden. Ik maakte vandaag ook de laatste baal open. Was ook even spannend. Gelukkig werden we net gebeld en worden er morgen 120 gebracht. Kan nét uit! Is al ouder hooi gelukkig. Kan gelijk gevoerd worden. Anders hadden we wel een probleem
Vandaag de mesthoop om staan scheppen, normaal doet Daan dat. Maar wil niet met zijn arm. Ik heb er achteraf een beetje spijt van, kreeg er buikpijn van! Mijn tante zei al ‘doe dat nou niet!’ ‘Ja, maar Daan kan het nu niet, dus ik moet het doen’. Maar lig nu met buikpijn op bed, niet meer doen! Moeder en tante hebben wel fijn geholpen in de moestuin vandaag, erg blij mee.
Al doende leert men Chasey, lekker je rust pakken nu!
Hier worden morgen 75 baaltjes gebracht die ik vanaf 14-28 juli (6-8 weken na maaien) kan voeren dus ik hoop net uit te komen met de baaltjes die ik heb liggen. Ik heb niet gevraagd naar de prijs dus ben benieuwd.
Ik dacht dat het vandaag niet zo warm zou worden dus ik had de lange broek al aan in de hoop een ritje te doen, maar ijdele hoop toen ik buiten kwam. Dus nu alsnog maar de korte broek aan gedaan
Iedereen al mooi aan het nieuwe hooi
@chasey: neem je zelf in acht... je moet nog langer mee !!
Ik denk overdag ook altijd dat ik dan 's avonds maar ga, maar dan heb ik geen puf meer
neetoch
Geplaatst: 11-06-21 09:42
Bij mij is er gister ook gemaaid. Dit is het eerste jaar dat ik echt alles zelf doe regelen met de hooimannen en dus ook zelf de beslissing moest maken van wel of niet maaien op toch nog nat land op veel stukken. Wat een stress joh, maar gelukkig is het maaien gelukt en zag er niet verkeerd uit.
Ik weet de prijzen trouwens wel en wordt daar eerlijk gezegd niet vrolijk van.
Anoniem
Geplaatst: 11-06-21 09:43
DubbelFun schreef:
Ik denk overdag ook altijd dat ik dan 's avonds maar ga, maar dan heb ik geen puf meer
Ja dat heb ik eigenlijk ook maar ik zet me er dan toch toe, zeker in de zomer En dan heb ik toch weer meer energie erna!
Laurie
Geplaatst: 11-06-21 09:44
Klein beetje spam van mijn kant, nu het gras na het maaien nog mooi kort was maar even foto's gemaakt: