Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:06

Ja als ik het over had moeten doen, dan een grotere maat waar ik ook op kon rijden.
Maar ach, Bliksem is wel een dotje. En net een grote hond.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:14

Haha chasey :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:24

Ikzelf ga voor een grotere pony als Lirina er niet meer is. Lirina is een paard, maar voor mezelf kan ik prima uit de voeten met een pony (D of E). Aangezien ik met Walter niet alleen op buitenrit kan, ga ik voor een pony waarmee dat wel kan... Ik ben maar 1,60m lang en weeg ook niet heel veel, dus vandaar.
Laatst werd ik nog wel getriggerd door iemand die een goede plek zocht voor haar kleine pony, maar heb besloten dat dat toch echt niet is wat ik zoek :n

@bruintje: maar wat voor verschil maakt een verbod als ze nu ook al niet handhaven? Dat gaat toch helemaal niks uithalen dan?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:37

Ja daarom zou ik een D of E ook niet erg vinden ben ook rond m60 .. wat mensen denken van mij op een pony boeit me niet echt. Met de paarden bezig zijn is toch iets wat je voor jezelf doet..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:42

Wendy schreef:
@bruintje: maar wat voor verschil maakt een verbod als ze nu ook al niet handhaven? Dat gaat toch helemaal niks uithalen dan?

Ik dacht even in het vuurwerk topic te zitten, dus geen idee hoe veel de mensen waarderen dat ik er hier op verder ga. Laat maar weten :)

Ze handhaven wel, maar niet erg veel, daar zijn geen mensen voor.
Daarom moeten ze het zo enorm zwaar bestraffen dat het preventief gaat werken. Dat is wat ik bedoel. :)
De pakkans blijft dan nog steeds laag, maar als ze pakken dat het dan zo genadig de klos zijn dat vele eens achter de oortjes gaan krabben of ze dat risico wel echt willen nemen.
Verboden is het nu buiten oudjaar ook al, dus dat is het hem niet.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:05

Ik heb tijdens oud en nieuw het liefst droog weer, en dan om 1 of 2 uur 's nachts een flinke regenbui. Al het vuurwerk wat is blijven liggen is dan nat en kan niet opnieuw worden afgestoken, en iedereen die nog wat heeft steekt het gauw af en gaat naar binnen.

Wij laten onze pony's met oud en nieuw gewoon in de paddock. De track sluiten we wel af, omdat we daar geen licht hebben. Mochten ze door de draad gaan, zien we dat dus niet.
Ik ben benieuwd hoe het dit jaar gaat. Vorig jaar gingen mijn ruin en de shet lekker stuiteren toen het vuurwerk werd afgestoken. Ze waren niet bang, maar vonden het wel een mooie aanleiding om te gaan rennen. Mijn merrie probeerde iedereen bij elkaar te houden, maar dat lukte niet. Heel even aangekeken, maar toen toch maar even mijn ruin aan een halstertje gepakt. Toen was het rustig. Dit jaar is het eerste jaar dat de vierjarige erbij loopt, vorig jaar hadden we die nog niet. Geen idee wat ze gaat doen. Omvallende bomen (inclusief gekraak) boeien haar niet, dus ik verwacht dat het meevalt. En anders gaat mijn ruin weer aan een touwtje.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:20

Ik heb ze op stal met licht en muziek aan en om 12 uur een grote bak wortels muesli en brok.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:22

Als weidemaatje heb ik bewust een minishet genomen, want die poept minder haha. Uitbreken doet hij alleen als de ander weg is, maar is opgelost door hem op de verharde paddock te zetten.

Oud en nieuw gaat hier prima. Ze blijve gewoon buiten met onbeperkt hooi. Dat hebben ze altijd. Wellicht doe ik ze op de bestrating, omdat het winterstuk wat ze nu hebben aan de sloot grenst. Om half 1 fietst mijn man (1,5 km verderop) even langs om te checken, maar vaak kijken ze alleen op van huh wat doe jij hier?

Hooi is iedere maand tussen de 135 en de 165 euro. Iedere dag een baaltje hooi voor een tinkertje en een mini

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:45

Beter laat dan nooit. :D
Afbeelding

Op kerstdag vond ik Devita schuimend in de stal. Ik dacht aan slokdarmverstopping. Dus ik heb haar gemasseerd, maar het hielp niet. Ik voelde niet echt de juiste plek en haar hele hals voelde gespannen. Dus de DA laten komen. Ze heeft spierontspanning gegeven. Ze had ook hoge koorts Een paar uur later heb ik haar weer laten komen het ging zeker niet beter. Dus we besloten haar te spoelen. Helaas lukte dit ook niet. En het leek dat we haar geen verlichting konden geven. Ze is 29 dus we moesten toch bedenken wat we wel en niet wilden. Ze heeft nog pijnstilling en onstekingsremmers gekregen. We zouden het toch nog aankijken en als we dachten dat ze de nacht door goed door zou komen de volgende dag 1ste kerstdag beslissen wat te doen. De DA kon zo niet echt wat meer en ze zou naar de kliniek moeten. Ik heb veel bij haar gewaakt. En toen besloten om te gaan slapen. Het ergste leek geweest. De volgende dag leek ze inderdaad wat beter. De DA is geweest en ze had ook geen koorts. Dus we hebben haar nog maar even lekker in de watten gelegd. Het was door het oog van de naald, maar ze knapt goed op. Er leek geen verstopping door eten. Maar door zwelling. We weten alleen niet waarvan of waardoor. Nu maar hopen dat het bij deze ene keer blijft.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:48

kvulden wat een heftige kerst zeg, wat fijn dat ze er nog is

oud op nieuw doe ik niets speciaals. Hier is niet heel veel vuurwerk. De paarden hebben een inloopstal maar met oud op nieuw willen ze hier niet binnen staan. Ze crossen wat door de paddock. Hopelijk gaat het niet te hard vriezen of zo zodat alles spekglad wordt....Maar de afgelopen 10 jaar is het altijd goed gegaan.

Ik heb net ergens gepost wat de paarden me de afgelopen jaren gekost hebben......jezus wat een geld als je alle bij elkaar telt hé (dat zal ik hier thuis maar niet hardop zeggen -O- )
afgelopen jaar € 408 euro per maand terwijl ik ze thuis heb staan en dus geen stallingskosten heb.....gemiddeld € 150 euro per maand aan hooi voor 2 paarden, mega.....
Laatst bijgewerkt door zoefie op 28-12-17 20:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:49

Poe heftig kvulden! :( lijkt me zo naar, duim voor je oudje!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:58

Wat schrikken zeg!
Wel een mooie kaartje :)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:05

Kvulden,wat een nachtmerrie! Goed dat ze er goed doorgekomen is.

Wat betreft de plaatsvraag: zéker vier meter aanhouden. Je moet er met je wagen langs kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:09

Oh bah kvulden! Sterkte voor jou en je oudje :(:) .

Ik vind het wel spannend om ze met oud en nieuw buiten te laten, maar de paddock is naast het huis, heeft een goede omheining, aan de kant van de weg zelfs dubbele omheining en op de binnenste omheining zit ook nog 2 rijen schrikdraad. Pffff dan moet het toch wel goedkomen?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:18

Komt vast goed. Die van mij blijven ook (voor het eerst) buiten. We gaan het meemaken. In het ergste geval staan ze ineens bij me in de tuin of naast de composthoop, maar dat zal wel niet. Ik zorg dat ik voor het donker thuis ben en ga gewoon flink voeren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:16

Sow kvulden dat is schrikken. Gelukkig is het goedgekomen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:37

fokfanaat schreef:
Ik vind een kleine pony als gezelschap niet handig in het weidesseizoen moet je ze toch apart houden, ze worden te vet of bevangen van het gras dat de rijpaarden wel nodig hebben.

Geen last van

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:41

Wat heftig kvulden, dat is flink schrikken!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:51

Shet als weidemaatje is wel makkelijk (mits goede omheining) en die kan ook voor de kar, mocht je eriets mee willen doen. Voordeel van een rijpony/paard, vind ik, dat je eventueel met iemand samen kan rijden. Ook mensen die geen eigen paard hebben.

Ik rij ook op de pony van mijn dochter. Dat ding is maar 1.27m (ik ben 1.70m, maar onder de 60 kg). Is wat klein, maar hij kan me prima dragen. Ziet er mss wat raar uit. Zeker voor mensen die op een paard zitten, maar ach....

Ik heb mijn doorgangen in de tracks 3 m. Op zich is dat genoeg, maar de paarden lopen het wel uit en precies langs het hek natuurlijk niet. Gevolg is, dat je aan beide kanten bij het hek een rand hebt (die veel hoger ligt) en dat zo een halve meter van de breedte van het pad af snoept. Dan kan er inderdaad geen trekker meer door.

Vuurwerk heb ik nooit iets mee gehad. Die carbidknaen al helemaal niet. Vreselijk. Achter het raam vind ik het best mooi. Maar ook toen we nog geen dieren hadden (of kinderen) en we nog de hele nacht aan de zwier gingen in de kroeg, vond ik het vuurwerk om 0.00 uur heel storend. Ben je net lekker aan t feesten, rent iedereen naar buiten. Hele sfeer weg. Dus vanmij hoeft t niet. Maar handhaven lijkt me lastig, dus tja. Lijfstraffen dan maar? Als je gesnapt wordt, binden we een stuk vuurwerk aan je hand en steken we het aan. Angstaanjagend genog om te ontmoedigen, denk je? ~~}>

Ik vind t nu vervelend, omdat ik zoveel moet regelen voor de paarden. Het antwoord is dan natuurlijk: schuur met stallen bouwen. Maar dat isnou net buiten het budget. Of in ieder geval: dat vind ik zonde van het budget. Want ik gebruik die boxen maar 1 x per jaar.

Dus totdat we de staatsloterij winnen, zal ik de komende jaren moeten evacueren. :o

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 01:08

oliebol, krijg vanavond een app van de buren dat ze gaan carbit schieten oudjaarsdag...
Eerst maar even aankijken, voordat we weg gaan.
Wij zijn niet thuis tijdens de jaarwisseling.
Vuurwerkt reageren de paarden niet zo op, carbit geen idee!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 08:31

Jeetje Kvulden, heftig! Wel een leuke foto :D

Oeh carbid is toch weer anders dan vuurwerk he. Ik hoop dat het meevalt Chasey!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 08:41

Die van mij doen helemaal niets op carbid schieten. Wordt hier ook gedaan, op een 50 mtr afstand.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:53

carbid reageren de mijne ook niet op, als ze op vuurwerk niet reageren zou ik daar niets van verwachten

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:03

Die van mij reageren eigenlijk ook het meest op die sierdingen die in de lucht uit elkaar knallen. Heb er echt een zenuwpees tussen staan dus die eet dan ook niet en hij rent de hele nacht zenuwachtig heen en weer. Niets aan te doen, binnen zetten wordt hij alleen nerveuzer van en erbij gaan staan helpt niet (en is ook nog vrij gevaarlijk) maar tot nu toe is het ieder jaar goed gegaan dus ik maak me nu ook niet al te druk

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:19

Ruwvoer per jaar...
Aan voordroog ongeveer 500/800 euro voor alleen het loonbedrijf. Afhankelijk of ik 1 of 2 snedes voordroog heb.
Aan hooi verschilt of ik het in moet kopen (600euro) of alleen het persen hoef te betalen. Dat is Afhankelijk van hoeveel pakjes er geoogst worden. Paar jaar geleden 510 pakjes eerste snee, afgelopen zomer 125...

Op jaarbasis met 5 paarden en bij kopen hooi kom ik dan al snel op 1000-1200 euro.

Als ik te veel heb kan ik soms een deel verkopen. Hooi pakjes van eigen land met winst.

Ik heb maar 2 eigen paarden dus voor de andere paarden krijg ik gewoon een vergoeding voor wat ze opeten.

Oud en nieuw was nooit zo'n probleem. Sluit ze wel op in de paddock. Maar mijn "nieuwe" paard het vorig jaar wel heel stress. vanwege blessure mocht ze niet los in de paddock. Dat vertrouwde ik niet. Maar in de stal was ook geen succes... ze stond vroeger in een afgesloten deel van een boerderij. Die van mij heeft altijd buiten gestaan. Andere jaren was de voorbereiding beter omdat in de aanloop naar oud en nieuw ze al konden wennen aan carbid schieten en wat vuurpijlen die man alvast af stal. Nu gebeurt dat bijna niet meer en is de overgang zo groot. De hel barst ineens los!