Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:31

De combi:
Afbeelding
De voorkant en hier wonen we dus
Afbeelding

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:35

Mooie stek Elan! En een gave auto.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:43

Gave combi Elan en mooie plek!

Shadira had ook nogal eens mok op de weide waar ze eerst stonden. Nu altijd droge voeten en ook geen mok meer. Maar bij haar ook veel geprobeerd en wat het beste werkte was schoonmaken met betadine shampoo (als ze vieze voeten had) en iedere dag sudocreme er op smeren. Werkte echt heel goed!

Pfff ik wilde net gaan rijden, stond al in vol ornaat klaar, paard gelongeerd maar de carnevalsherrie begon tijdens het longeren al flink op gang te komen en dat werd steeds erger. Resultaat, paard veel te onrustig om op te stappen. Nou ja, in ieder geval wel even lekker gelongeerd, komen we tenminste weer een beetje in het ritme.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:50

Elan mooie combi en prachtige plek!

Wij hadden vroeger een vw transporter met laadbak en daar trokken we ook de menkar in, reuze handig.

Verder een hoop gelezen over vermoeide mensen, ik doe ook mee, kop als een vergiet.
Ruin 50 en nog steeds die maandelijkse zooi, wanneer komt die overgang nu eens?

Vandaag dus geen rijden maar ik wil wel uitmesten .
Verder een probleempje met het gebrachte hooi.
Pakken zijn groter als de vorige, nu iets van 350kg, en ze staan net te ruim in de schuur en nu krijg ik de voorlader er niet goed uit dus dat wordt nog effe prutsen straks.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:58

https://youtu.be/afeyJlCEkY0

Ik dus op de kruising friesxhackney die te koop staat. Had al twee jaar niemand op gezeten, hartstikke braaf. Nog wel wiebelig en gister klein bokje, maar goed.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:18

Wat een grote weide!

Hier al lang twijfel over het aantal paardjes.
Heb er vier in de rijmaat en eigenlijk vind ik twew meer dan genoeg mbt tijd, kosten en werk.
Dus eigenlijk weet ik wat ik moet doen...maar die stap nemen valt me zwaar.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:20

Hier ook al zo, we doen er niks mee en dan heb je wel de kosten en het werk ervan, zonde.
Ik ben ook een beetje winter-vermoeid denk ik. Wil gewoon bij mij ook even niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:45

Ik heb er 3 en doe er met 2 niks. Vind ik geen enkel probleem.

Begrijp me niet verkeerd, maar ik snap niet helemaal waarom het "zonde" is om er niks mee te doen? Ik geniet ook gewoon van de paardjes als ik ernaar kijk, knuffel, poets, verzorg enz. Een paard is in principe niet gemaakt om iets te "moeten" doen, ja, paard zijn.

Met een hond/kat/cavia enz doe je in principe toch ook niks en die moet je ook verzorgen en kosten geld.

edit: schrijffoutje
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-02-16 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:49

Precies... mijn oudje 'doet' ook niks maar die gaat écht niet weg :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:58

Die 2 van mij zijn nog niet eens oud :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:06

Ja en Nee...

Die 2 van mij zijn natuurlijk ook helemaal nog niet oud te noemen. Nou mankeren wij hier alle 3 wel wat natuurlijk, maar het is meer het schuldgevoel wat ik mijzelf aanpraat, over het te weinig met ze doen, dan dat ik de paarden zelf er kwaad mee doe uiteindelijk.

Maar ik ben wel ontzettend blij met mijn bijrijdster, gewoon omdat ik mijzelf nu toch 2x in de week in de benen hijs , om wat extra's met de paarden te gaan doen. Want anders is het alleen maar sloven voor en bij de paarden, wat ik doe...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:12

Ik heb er 9...
Vind het vooral zonde van het geld wat ze kosten.
Moet er veel voor laten.
De kleintjes doen ook niks. Geen punt.
Maar zo'n grote is een ander verhaal, ook ander kostenplaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:12

Maar dat is natuurlijk ook alleen maar lekker voor jou, ohjajoh. Dat is iets anders dan dat het zonde zou zijn als je er niets mee doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:13

Anke schreef:
Ik heb er 9...
Vind het vooral zonde van het geld wat ze kosten.
Moet er veel voor laten.
De kleintjes doen ook niks. Geen punt.
Maar zo'n grote is een ander verhaal, ook ander kostenplaatje.

Ja, dat zijn er wel een paar meer dan dat ik heb ;) , eerlijk gezegd heb ik niet het idee dat mijn grote meer kost dan mijn pony. Omdat hij niks doet eet hij ook geen krachtvoer, alleen iets meer hooi, verder kan ik eigenlijk niets opnoemen waardoor hij duurder zou zijn.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:03

ohjajoh6 schreef:
Hier nog iemand die altijd en eeuwig aan het klooien was met mok bij alleen grote, gek genoeg.

Het eerste jaar was het zo erg op gegeven moment, was al 100derden euro's aan allerlei mokzalfjes kwijt dat ik ten einde raad het advies van een oude boer heb opgevolgd; afgewerkte motorolie. Binnen 2 weken was al het mok weg, om ook gewoon het hele jaar niet meer terug te komen.
Ze heeft het nu nog wel eens , maar ik smeer nu lekker dik de sudo creme erop en dat werkt ook super! En gebruik dat natuurlijk 10x liever.

Die afgewerkte motorolie heeft mijn paard een kliniek ronde gekost.Nooit niet gebruiken!!!!!!
Ik deed het ook op aanraden van de boer waar ik stond en ook een beetje uit wanhoop omdat ze er niet vanaf raakte ,ik ijverig met afgewerkte olie haar benen ingesmeerd ,toen zijn heel haar achterbenen gaan verbranden en infecteren door de rotzooi die in afgewerkte olie zit dat is namelijk puur gif.Ze hebben in de kliniek haar koten moeten ontvellen ,afschrapen om terug gezonde huid te krijgen.Het heeft bij mij veel tranen gekost omdat ik zo stom was en bij het paard veel pijn gekost en dan spreek ik niet eens over het geld wat het gekost heeft.
Later kreeg ik een betere tip van de kliniek en dat is allimelintex op de korsten doen en dan pak je de andere dag de korsten met het verband er af.

En nog later kreeg ik nog een veel betere tip van een bokker en dat was het paard een kuur geven ,iets duits was het ,het was ook niet goedkoop maar het boost het immuunsysteem op en sinds dien wonder boven wonder heeft ze nooit geen mok meer gehad.
De jongste heeft af en toe wel wat korstjes maar niks ernstig daar smeer ik iets van MTG op en dat helpt ook heel goed,ook trouwens bij honden met exceem plekken,komt dat de basis ervan ook zink en zwavel is.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:15

Fabster schreef:
Moest net ineens aan al die mooie principes denken. Wij brengen elke week een aanhanger mest weg naar een boer. Sinds kort staat daar een Belgenmerrie in het weiland, zonder staart. Echt superlief beest.

Als ik ga zoeken, zou ik nooit gaan kijken bij een paard zonder staart. Maar als de boer nu naar me toe komt en dat beest kwijt moet (en ik zou ruimte hebben en een paard zoeken), dan zou ik toch niet weten wat ik zou doen. Als je een paard al kent, gaat het karakter meespelen. Als je niet gaat kijken bij een paard zonder staart, heb je dat 'probleem' niet.

Maar ik denk dat je daar een nuance moet maken Fabster,ik ben ook antibroodfok ,echt zeer zwaar.Maar ik heb ook een broodfokhond in huis die ergens weg moest,een 2ehand of 3e handsje.Maar van een broodfokker zelf zou ik van mijn leven niet kopen hoe zielig ik die honden ook vind.

Met een paard zonder staart het zelfde,ik zou het dier nooit rechtstreeks van een fokker overnemen die de staart zelf heeft laten afhakken.Maar als je hem van een boertje overneemt die hem ergens gekocht heeft waar de staart toen al afgehakt is,dan maak je er geen dierenbeul rijker mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:17

Jeetje Beatje, wat heb ik dan een geluk gehad als ik jou zo hoor.
Ik adviseer het trouwens zelf ook nooit hoor, het was alleen maar om aan te geven hoe erg het toen was, dat ik ten einde raad naar dat soort middelen greep.
Sudocreme, werkt ook super, wat geloof ik voor de babybilletjes is bedoeld, dus daar kan ik geen kwaad mee lijkt mij, dus gebruik ik dat al jaren.

Maar dat bedoel ik ook [***], de paarden zelf hebben er niks van uiteindelijk. Het is iets wat je jezelf aanpraat.
Nou scheelt het natuurlijk ook wel een berg, wat je er voor over hebt uiteindelijk, financieel en qua tijd en wat zo wie zo je insteek met paarden op zich is denk ik.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:22

Hier geen ervaringen met mok, gelukkig.

Gave foto's Elan_GV!

Heb 2 paarden van 6 en 7 en een shet van 9... Ik heb wel een vervelend gevoel erbij eerlijk gezegd als ze te lang stil staan. Ook gewoon omdat het hele fijne paarden zijn om mee te rijden en graag aan het werk zijn. De shet wordt snel dik en vindt voor zijn wagentje lopen ook heel leuk, dus tja :) Ook vind ik het een beetje te tijdrovende hobby en te duur om ze te hebben om er alleen naar te kijken... Dan kan ik bijna net zo goed goudvissen gaan houden :P

Momenteel staan ze meer stil dan ik zou willen, maar dit is met name te wijten aan de bak nu. Vorig jaar was hij nog echt goed, sinds deze winter loopt het water voor geen meter meer weg en is hij nu dus nog steeds erg nat. We hebben vandaag de uiteindes van de drainage gezocht om door te spuiten, maar vooraan konden we ze niet eens vinden... Zitten in de grond opgeborgen waarschijnlijk. Vooraan is de bak ook veruit het meest nat, dus we hebben een sterk vermoeden dat het inderdaad aan de drainage ligt. Dat wordt het voorjaar met de graafmachine van een buurman aan de slag en nieuwe leggen waarschijnlijk. Straks aan de slag om die buizen proberen uit te graven. Bak is al 15 jaar oud en nooit wat aan gedaan, dus we mogen ook niet klagen dat er weer wat onderhoud aan nodig is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:23

MTG is goed spul, dat heb ik ook gebruikt tegen manen/staart schuren door eczeem.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:26

beatje schreef:
Fabster schreef:
Moest net ineens aan al die mooie principes denken. Wij brengen elke week een aanhanger mest weg naar een boer. Sinds kort staat daar een Belgenmerrie in het weiland, zonder staart. Echt superlief beest.

Als ik ga zoeken, zou ik nooit gaan kijken bij een paard zonder staart. Maar als de boer nu naar me toe komt en dat beest kwijt moet (en ik zou ruimte hebben en een paard zoeken), dan zou ik toch niet weten wat ik zou doen. Als je een paard al kent, gaat het karakter meespelen. Als je niet gaat kijken bij een paard zonder staart, heb je dat 'probleem' niet.

Maar ik denk dat je daar een nuance moet maken Fabster,ik ben ook antibroodfok ,echt zeer zwaar.Maar ik heb ook een broodfokhond in huis die ergens weg moest,een 2ehand of 3e handsje.Maar van een broodfokker zelf zou ik van mijn leven niet kopen hoe zielig ik die honden ook vind.

Met een paard zonder staart het zelfde,ik zou het dier nooit rechtstreeks van een fokker overnemen die de staart zelf heeft laten afhakken.Maar als je hem van een boertje overneemt die hem ergens gekocht heeft waar de staart toen al afgehakt is,dan maak je er geen dierenbeul rijker mee.

Dat klopt wel, alleen zolang dat soort paarden verkoopbaar blijven, blijft het afhakken van een staart ook. Dus principieel tegen, maar zoals ik al zei; soms wint inderdaad het hart. Ook als het paard al '3de hands' is, ga ik daar niet kijken. Maar een paard wat je dan al kent.... Tja.... Dan komen de principes toch ern beetje op losse schroeven te staan.

Maar het was meer een gedachtenspinsel van mij: ik ben best principieel in dingen, maar moet dan soms toch inzien dat het niet altijd zwart-wit is.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:57

Ojajoh sudocreme is ook goed eigenlijk alles waar zink in zit omdat het de huid goed geneest.Alleen het nadeel van zinkzalf is dat je hele vette sokken krijgt waar alle modder in blijft plakken.Mtg is een soort olie wat goed in het haar en huis trekt,dus wel beschermd maar makkelijk verwijderbaar is.Maar bij droogweer durf ik ook een vette zalf te gebruiken hoor,alleen met het vette niet.

Fabster ik ben ook heel principieel,zeker op basis van dierenwelzijn.Maar bv mijn hondje had ik hem niet genomen had hij naar het asiel gegaan dus daar had niemand blij van geworden.Ik heb voor het hondje niet betaald,ze wilde er eerst nog 300 gulden voor ,ik heb gezegd je mag hem zo brengen of niet.Ze wilde wel graag dat wij hem namen omdat wat hier binnen komt gaat niet meer weg.

Voor zo'n paard zou je natuurlijk wel moeten betalen,maar stel je voor dat of jij het geld geeft wat ze er bij de slacht voor krijgen of dat de slager het geld betaald.Dan kan hij net zo goed bij jou nog een leuk leven krijgen.De gene die zijn staart heeft afgekapt heeft zijn geld allang binnen en ligt er niet wakker van.
Kijk rechtstreeks van zo'n fokker zou ik hem nooit kopen,daar zou ik wel heel principieel in zijn.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:12

Wij hebben er 11 staan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:59

ohjajoh6 schreef:
Nou scheelt het natuurlijk ook wel een berg, wat je er voor over hebt uiteindelijk, financieel en qua tijd en wat zo wie zo je insteek met paarden op zich is denk ik.

Als ik goed kijk naar hetgeen mijn kat per jaar kost (zonder dat hij iets mankeert) en naar hetgeen mijn Lolly per jaar kost, dan is mijn kat duurder :o .

Citaat:
Wij hebben er 11 staan..
Jullie hebben ze toch ook wel wat voor de handel als ik het goed heb begrepen? Als dat niet zo is en je kunt het verder financieel dragen dan vind ik het absoluut niet zonde om ze gewoon te hebben voor het hebben :D .

Citaat:
Ook gewoon omdat het hele fijne paarden zijn om mee te rijden en graag aan het werk zijn. De shet wordt snel dik en vindt voor zijn wagentje lopen ook heel leuk, dus tja :) Ook vind ik het een beetje te tijdrovende hobby en te duur om ze te hebben om er alleen naar te kijken... Dan kan ik bijna net zo goed goudvissen gaan houden :P

Ik geloof niet zo in het feit dat paarden graag willen werken, maar dat is mijn persoonlijke mening. Het is voor iedereen natuurlijk anders, waarom men paarden houdt. Zoals al eerder gezegd kan ik ontzettend genieten van het kijken naar mijn paarden en nogmaals ik kijk ook alleen naar mijn katten en die zijn duurder dan mijn paarden. Oke, je hebt gelijk dat ze veel minder tijdrovend zijn :D , maar ook de hele verzorging als stallen mesten vind ik leuk. Ik begrijp gewoon niet helemaal waarom je op een paard perse zou moeten rijden, is dat omdat het kan? Met mijn hond kan ik ook niets, kost veel geld, veel tijd en ik kijk er grotendeels naar...... Knuffelen, wandelen, borstelen, dat doe ik natuurlijk wel, maar dat kan ook met een paard. Ach zoveel mensen, zoveel wensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 17:15

Hihihi, krijg net mijn ruiterbewijs binnen, pure nostalgie , zelfs datum van halen staat erop, echt leuk!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 17:23

Ik heb vandaag mijn ruiterbewijs betaald. Ben heel benieuwd!

Klopt hoor, Beatje. Eigenlijk moet er gewoon een bezitverbod komen voor paarden met afgehakte staart vanaf (bijv) geboren per 1 maart 2016, ofzo. Alles wat na die datum is geboren, mag niet verkocht, niet geshowd en krijgt geen chip. Heb je over 25 jaar allemaal paarden met staart en kun je zonder gedoe een paard zonder staart kopen, die er niks aan kon doen.