Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 07:27

Heel veel sterkte.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 07:54

Wat een verdrietig nieuws. Veel sterkte voor jullie Karin.

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:17

Heel veel sterkte Karin!

Ik ben benieuwd welke bodembedekking jullie hebben in stal en welk advies jullie voor mij hebben?
Paarden krijgen een uitloop dus zullen vermoedelijk niet veel in stal staan (alleen snachts).
Omdat de oprit te smal is voor de mestwagen kan ik geen vaste mestcontainer laten plaatsen en ben ik afhankelijk van rolcontainers, dus stallen uitmesten doe ik het liefst zo min mogelijk en hoop de containers niet elke week te laten legen.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:21

Gebruik de zoekfunctie even Oneliner dan kan je veel info vinden op bokt. Paar pagina’s terug hier ook ervaringen over vlas en strokorrels etc en google.
Zou zelf voor vlas gaan, neemt veel vocht op en makkelijk mesten (weinig volume).

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:25

Oneliner, wat ook een optie is om iets toe te voegen waardoor je vlas ook nog eens droger blijft. Ik denk dat ik het er financieel niet uithaal, omdat ik weinig betaal voor de mestafvoer.
Op de Facebook pagina van paardenwelzijnscentrum Didam zijn een paar items er aan gewijd. Denk wel even flink scrollen :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:38

Wij hebben in onze inloop stal van die dikke rubber tegels liggen die ook in speeltuinen onder speeltoestellen liggen. Stevig en toch iets zacht. En daar liggen ze ook geregeld op.
Omdat het verder een aan twee kanten open inloopstal is en alles wat ik aan vloerbedekking doe, er binnen een uur uit gelopen is, hebben wij niets anders op de vloer liggen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 11:54

Ik heb gewoon zand erin, en de andere is beton. Daar zou ik ooit ook nog wel eens van die rubberen matten oid in willen, want met die vrieskou en sneeuw van laatst zie ik toch dat ze daar dan graag staan.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 12:02

Sterkte Karin!

Ik heb gehakseld stro in de schuilstallen, pony's vinden het fijn maar in de winter heb ik wel elke 2 a 3 maanden een 10 kuub mestcontainer vol.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 12:08

Onze stal was meer voorzien als inloopstal en voorzien van rubber matten met een beetje vlas, maar ze gingen continu op stal plassen en ik vond het echt stinken. Helemaal omdat de stal aan ons terras ligt.

Sindsdien toch maar een echte bodem van vlas of stro erop. Maar weer heel irritant met naar buiten lopen als de stal de hele dag open is.
Ik heb m nu toch maar weer dicht overdag.

Vandaag ook Diekke even gereden. Niet verkeerd voor een 17 jarige Fries, die 3 weken niet gereden is :o
Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 14:03

Ziet er netjes uit boemel!

Hier wordt er ook veel vlas uitgelopen als het erin ligt. Heel irritant haha.

De shet is rustig heengegaan in de zon.
Het is goed zo.

Spoiler:
Afbeelding

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 14:23

Veel sterkte Karin met het gemis. Ziet er wel heel vredig uit.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 21:01

Veel sterkte!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 11:59

Heel veel sterkte Karin

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 12:53

Ik ben erg blij met biowald-boden. Is in een keer wel een flinke aanschaf maar ik doe er nu al vanaf afgelopen maart mee. Alleen drollen wippen en rechttrekken, ruikt niet.

Sinds gisteren staat mijn allereerste pony bij ons in pre-pensioen <3

Ik kocht hem toen ik twaalf was en heb hem zelf ingereden. Altijd geweten waar hij was en nu zich ze een plekje waar hij het rustiger aan kan doen en meer buiten komt. Hij is nu 26 jaar. Mijn dochter gaat er nu af en toe wat mee rijden, zo is het circeltje rond voor mij <3 Ze wonen wel een eindje weg maar komen ook nog zo nu en dan.

Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 13:22

Dat is gaaf zeg!!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 22:50

Ik heb die bio waldbodem ook gehad, maar mij beviel het niet. Heb het uiteindelijk maar in mijn bloemenborders gegooid. Dure mulch _O-

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 07:31

Veel sterkte Karin. Het beeld ziet er vredig uit.

Wat leuk Kletskoekje! De pony ziet eruit als een echte lieverd <3 . Ook super voor je dochtertje.

Afgelopen donderdag kreeg ik bericht van een vriendin dat de pony waar ze bijna een jaar geleden een nieuw baasje voor gezocht had, weer terug zou komen. De nieuwe eigenaar had aangegeven dat de pony niet goed in z’n vel zat (depri en slecht eten)en dat ze een reading had laten doen en dat de pony aangegeven had dat ie boos en verdrietig was omdat ie niet begreep waarom hij weg moest bij mijn vriendin.

Dat greep mijn vriendin natuurlijk aan, dus ze zocht met spoed een stal. En hij zou afgelopen zaterdag naar haar toe komen. Ik vroeg zelf al of het niet gewoon medisch was.

Op vrijdag belde ze overstuur op dat ze onderweg was naar Utrecht, omdat de pony daar ten gevolge van koliek overleden was. We lieten haar natuurlijk niet alleen gaan, dus we hebben haar op een parkeerplaats laten wachten en opgepikt.

Wel snel eerst thuis gevoerd, wat drinken en eten voor onderweg ingepakt en de bloem van mijn amaryllis afgeknipt, zodat we een mooie bloem hadden om neer te leggen bij het afscheid nemen.

Denk dat we om 18.30 in Utrecht aankwamen. We werden super netjes en lief ontvangen.
De medewerkster had de pony een beetje schoongeborsteld en zijn hoofd op een kussentje gelegd om het beeld wat prettiger te maken. Maar goed, hij lag in z’n eigen urine, had nog een infuusverband om en de tong hing uit z’n mond. Bovendien moesten we via buitenom, omdat aan de andere kant ook een dood paard lag, dus we kwamen zeg maar ook aan de verkeerde kant binnen en keken direct tegen de nare dingen aan.

Het was een erg emotioneel moment. Ik kende de pony zelf ook heel goed. Het was een geweldig stoer en lief mannetje en altijd super ijverig. Zo pijnlijk ook hoe dit gelopen was. Mijn vriendin kon direct de stal waar hij naar toe ging afzeggen. Ik was er zelf ook flink aangeslagen door.

Ben wel blij dat ik met haar mee geweest ben afscheid nemen en mijn vriendin kon steunen en dat ik foto’s heb kunnen maken. Maar pffff

Nog iets zorgelijk om te melden. De medewerkster in Utrecht gaf aan dat ze het aantal koliekaanvallen momenteel niet meer aankunnen en paarden onderbrengen in omliggende klinieken. Alleen vrijdag al hebben ze 4 paarden ten gevolge van koliek in laten slapen.
Ik ga mijn schatjes extra goed in de gaten houden.

Gisteren ben ik met een andere vriendin en haar dochter naar de Friese hengstenkeuring in Leeuwarden geweest.
Het was een gezellige dag en ik heb een handige en veel te dure manenbeschermer voor Diekke gekocht Afbeelding
Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 08:00

Wat een treurig verhaal. Fijn dat je hierin nog steun kon bieden.

Enig idee waarom er ineens meer koliekgevallen zijn?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 08:20

Ik wou dat ik het gevraagd had, maar mijn aandacht ging volledig naar mijn vriendin op dat moment.
De pony was iig vrij van zand en had ook niet op gras gestaan. Het schijnt wel dat paarden bij jou vaak te weinig drinken en grote temperatuurverschillen buiten kunnen ook aanleiding zijn voor koliek.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 08:33

Dank voor alle sterktewensen <3

@Kletskoekje, wat fijn dat je zo'n plekje kan bieden op de oude dag <3

@boemel, ahgos, wat een heftig en verdrietig verhaal zeg. Sterkte, ook voor je vriendin :(:)

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 09:03

Verdrietig Boemel, fijn dat je je vriendin kon steunen. Heftig om zo te zien.
25 jaar geleden stond mijn paard met buikvliesontsteking na castratie in Utrecht. Mocht met hem wandelen, maar trok de verkeerde deur open en ipv buiten en gras lagen daar heel veel dode paarden. Vergeet dat nooit meer.

Paard van kennis had ook altijd koliek met kou en weersverandering. Met extra laten drinken (handwarm water) kan ze dat voor zijn.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 09:21

Oh wat een nare aanblik Rover. Vreselijk.

We hebben een verwarmde drinkbak buiten.
Op stal nu geen drinkbakken omdat het altijd inloopstal was. Maar daar gaan we ze ook maken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 09:34

Heftig Boemel. Mijn paarden krijgen zodra de leiding bevroren is meerdere keren per dag 10 liter warm water in de waterbak. Gelukkig zijn ze goed blijven drinken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 10:24

Ik geef ze ook warm water. Ben altijd blij als het goed door is, want het is een heel gesjouw en thuis zijn de waterkokers kwijt omdat ik ze steeds bij de paarden laat staan.

Toen ik een veulen/jaarling op de kliniek had moest ik ook buitenom rijden met de trailer en toen reden we ook langs een aantal dode paarden. 1 was helemaal leeggelopen. Ik kan helemaal niet tegen dode dieren, dus ik vind dat heel naar. Gelukkig hadden ze me er wel voor gewaarschuwd.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 12:20

Wat treurig Boemel!

Ik zou denken door de kou en koud/minder drinken dat er meer koliekgevallen zijn.