Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:23

Ik werd vrolijk van iets heel anders vanochtend:

Al sinds ik hier woon lopen er meerdere katten achter op het terrein. Ik ben zelf allergisch voor katten en ik weet van allemaal de baasjes en wordt er eigenlijk gewoon doodziek van dat ze dus overal zeiken en schijten (in stal, op het hooi, als ze de kans krijgen). Maar er loopt er sinds mijn begin 1 waarvan ik het baasje niet wist. En die komt ook nooit voor bij de stallen eigenlijk, maar zag ik alleen maar achter bij de bak.

En zag een maand geleden ongeveer dat die zo verschrikkelijk mager is geworden, echt vel over bot. Dus ik ben voer gaan halen, heb een container op zijn kant gelegd met een kussen erin en voer en water klaar gaan zetten...

Ben er ondertussen achter dat deze idd ruim 2 jaar geleden is achtergelaten door de eigenaar (die is doodleuk verhuisd zonder kat mee te nemen) en die zwerft dus echt al langer...

Voer ging wel op, hoewel niet hard hoor, maar had niet het idee dat hij met de regen gebruik had gemaakt van de schuil plek. Zag hem gister ook nog even en toen toch maar weer even wat extra gegeven (ging maar een paar hapjes in zag ik) en nog zo verschrikkelijk mager...

Afbeelding

Zie ik dit ineens vanochtend!! Bleef ook gewoon liggen terwijl ik zijn voer in het ene bakje deed en erna heen en weer ben gelopen om het water te verschonen.

Ik ga het zo maar even laten geloof ik... Ik vraag mij oprecht af of ik dat arme dier wel een plezier ga doen met naar het asiel brengen. Klinkt misschien hard, maar zelfs met bijvoeren zie ik hem nog steeds zo mager zijn en schijnt al een oudje te zijn, dat het misschien voor de kat zelf beter is om iig met water en voer en een zachte droge plek zo zijn laatste periode in te gaan? Ik weet het nog niet...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:42

@neetoch: als er teveel katten in een asiel worden aangeboden gaan ze wel een selectie toepassen. De slecht uitziende/oudere exemplaren worden dan vaak ingeslapen.
Als die kat zo mager blijft heeft ie óf last van wormen óf hij heeft iets onder de leden wat progresserend is (reden waarom hij nu ook ineens blijft liggen waarschijnlijk).

@chasey: sterkte met de arm van man. Dat heeft idd goed rust nodig. Pijnstilling is prettig maar nodigt ook vaak uit tot tóch iets gaan doen.

@dais: spuiten ze aardappels niet vaak ??
Toen er hier lelies in de buurt stonden zijn er iig flink wat paarden ziek geworden (mijn incluis ;( )

@solleke: mooie bloemen !!
Wij hebben langs de randen wel kamille en kleefkruid staan ende paarden zijn er gek op :)

neetoch

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:48

Heb je een punt mee Dubbelfun, dan is het misschien maar beter dat die wel naar asiel gaat en eventueel ingeslapen wordt... Eerst maar eens zien of ik die ooit kan vangen...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:07

Dan zou ik er niet mee naar het asiel gaan maar naar een dierenarts.
Asiel betaal je tegenwoordig ook om een der af te staan toch?
Ook al is het een zwerver.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:11

Is dat zo? Dus dan mag je gaan betalen als je een arme zwerver uit de brand wilt helpen? Ga ik eens uitzoeken idd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:13

Ja hoorde ik pas ja dat als je een kat kwam brengen dat je dan altijd moet betalen.

Of ze dat doen voor buren ruzies? Ik ben jou kat in mijn tuin beu dus breng hem naar het asiel toe?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:25

Volgens mij kun je voor zo´n dier gewoon de dierenambulance bellen hoor! Dan kost het je helemaal niks geloof ik. Goed dat je je wat over het beestje ontfermt.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:28

Hier zat tot vorige week ook een 'vreemde' kat in onze kapschuur. Zat er al een hele tijd. Helemaal niet blij mee, wat schijt in de moestuin en zeikt alle auto onderdelen onder. (Heeft zich het onderdelen magazijn toegeëigend) Terwijl we onze eigen kat netjes in huis op de kattenbak hebben. Onze eigen kat gaat alleen naar buiten om een frisse neus te halen en een muis te vangen en komt netjes weer terug in huis. En die hoeft ook niet overal in te kruipen...
Tot overmaat van ramp kreeg die vreemde kat ook nog kittens!
In een doos tussen de auto onderdelen van Daan.
Toen waren we het eigenlijk wel zat.
We wilden een vangkooi regelen, maar moederkat had het hazenpad genomen. Kittens zijn verplaats, we weten alleen niet waar heen. We hebben ze nog niet kunnen lokaliseren.
Ik mag toch hopen dat ze heel ver weg blijven, want nog 7 kittens erbij in onze kapschuur, ik moet er niet aan denken!!!
En ondertussen hebben we overal kattenstront in de zandbak van de kinderen en in de moestuin. En dat keer 7? Nee, alsjeblieft zeg.

Ik ben een dierenvriend, maar ik heb geen zin in dieren van een ander op mijn erf. En al helemaal niet tussen onze spullen... -O- En de schijten overal... -O-

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:32

DF, aardappelen spuiten ze wel vaak ja, maar ik vind dat ze alles vaak spuiten. En met wat? Ik heb het de boer gevraagd vd aardappelen, maar tot op heden nog geen antwoord gehad. Ik heb wel aangegeven dat de hooibak en waterbak vlak naast het land staan (paddock). Ben benieuwd of hij nog gaat reageren.

Neetoch, ik denk dat zo'n kat echt niet blij zou worden van het asiel. Misschien is de dierenambulance idd wel een goed idee. Wel sneu dat mensen zo onverantwoordelijk met hun dieren omgaan :(

Chasey, haha jij bent iedere ochtend kapster :')

Zo, het gras is weer gemaaid. Altijd een leuk klusje, ik raak altijd heel ver in gedachten en toch denk ik ook weer nergens aan. :')

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:36

Ja maar wat gebeurt er dan met zon kat als je dierenambulance belt? Gaat die toch net zo hard naar het asiel?

En ik wordt ook echt niet vrolijk als die straks wel bij de stallen en schuren gaat komen, want wordt dus net als Chasey schijtziek van al die katten met baas die het terrein hier als 1 grote speel/schijt/zeik tuin zien... Buiten dat ben ik er allergisch voor, dus ik kan er ook gewoon niks mee...

Heb ik natuurlijk straks weer een oude zwerver die continue achter mijn kont aanloopt en dan is het mijn eigen schuld, maar kon dit gewoon niet meer aanzien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:48

Ik denk dat de dierenambulance ze idd aflevert bij het asiel.
Wij hebben hier aan het zandpad 'om de hoek' ook een gezin gehad die zwerfkatten in de schuur hadden zitten. Die kregen ook 2x per jaar tig jongen. De poes die hier is aan komen lopen kwam daar ook vandaan.
De buuf hiernaast heeft er een aantal gevangen en laten steriliseren*, de jongen blijven dan in het asiel en de moederpoes wordt weer mee gegeven en blijft op de plek lopen.
Dat is gratis en wordt helemaal verzorgd door de gemeente kompleet met vangkooien en voer.

Vliegenkap is klaar en ze heeft hem al om, kijken hoelang die heel blijft :)
Stof om er 10 te maken heb ik genoeg, maar het is heel dun materiaal dus best wel kwetsbaar voor schuren.

Afbeelding

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:58

Dierenambulance neemt zo´n dier inderdaad mee naar het asiel, maar dan krijgt hij dus wel de zorg die hij nodig heeft, zonder dat jij op kosten gejaagd wordt. Ik heb overigens jaaaaaren geleden een bejaarde ex-zwerver met allerhande gezondheidsproblemen uit het asiel geadopteerd. Het is dus niet per definitie zo dat die dieren als kansarm worden beschouwd en maar een spuitje krijgen. Alleen als het niet dierwaardig is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:04

Er zijn genoeg asiels die geen expliciet non-euthanasiebeleid hebben. Buiten dat wordt het ook niet aan de grote klok gehangen omdat het zo gevoelig ligt.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:13

Wat sneu dat oudje hierboven, fijn dat hij zo toch een beetje bij kan komen. Verder geen ervaring met asiel.

Hier hebben we ook in het midden van de weide een stuk met wildbloemen en kruiden ingezaaid met een pad eromheen. Super leuk om te zien dat ze ook heel kieskeurig af en toe wat snacken ervan. Pad is vooral leuk om iedere avond de gekke 10 min. rond te scheuren…

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:17

Prachtig <3

Hier ook steeds meer groen om de paden heen, Wil ieder jaar meer variatie gaan aanbrengen en ze maken er gretig gebruik van haha.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 16:33

Dank voor alle lieve reacties! We missen 'opa' natuurlijk onwijs, maar we zijn vooral heel dankbaar dat we 28 jaar van hem hebben mogen genieten <3

Wat sneu zo'n oude kat neetoch :(:) Ik zou niet zo goed weten wat je het beste kunt doen, maar wel heel fijn dat er iemand is die naar het beestje omkijkt.

Wat ziet dat er prachtig uit biancaaaa!

Bammetje mocht gisteravond even 'helpen' met foto's maken:

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 18:16

DubbelFun schreef:
Er zijn genoeg asiels die geen expliciet non-euthanasiebeleid hebben. Buiten dat wordt het ook niet aan de grote klok gehangen omdat het zo gevoelig ligt.

Ik vind dat je dit erg stellig brengt. Waar haal je die informatie vandaan? Mijn ervaring en kennis met dierenbescherming en asiels is namelijk heel erg anders.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:37

Sterkte Laurie, een heel gemis na zoveel jaar… je deelde laatst toch ook een hoofdfoto van hem?

Hier dus ook recent ervaring met een zwerver (twee keer kort op elkaar). De Dierenambulance heeft ze opgehaald en naar asiel gebracht. Daar blijven ze twee weken in afwachting van een eigenaar die zich al dan niet meldt (bij niet gechipt).

Daarna naar de dierenarts waar ze eerste getest worden op kattenaids. Als dat negatief is gaan ze verder onderzoeken, chippen, ontwormen, castreren/steriliseren en behandelen. Pas daarna zoeken ze een huis.

Omdat het een gegeven is dat iedere leefomgeving een vast aantal zwervers heeft (gaat de 1 dood, komt er een ander weer terug), heb ik de laatste zwerver die vanuit ons dorp naar het asiel is gebracht, opgehaald.

Daar betaalde ik 95€ voor. Na 1 nacht in huis, ontsnapte hij de volgende morgen uit de kattenren. Even leek het een duur geintje te zijn haha. Maar hij kwam dezelfde dag weer terug. Nu krijgt hij eten en drinken en slaapt hij in de kas of op het stro. Ik gunde hem dat. Hoewel ik niet gewend ben aan deze manier van dieren houden. We hebben hem wel een naam gegeven, omdat hij er nu bij hoort. Hij heet Duke :-)

Hij lijkt iets minder snel weg te schieten tegenwoordig. Toch blijft hij schuw. De asiel ervaring heeft geen goed gedaan. En kort nadat hij weer terug was, is hij ook overgoten met iets. Geen idee wat. Maar het zat lang in zijn vacht. Helaas kon ik hem niet pakken. Naar vind ik dat.
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:09

@malenka: ik spreek wel van eigen ervaring van enige jaren terug. Misschien/hopelijk is er sindsdien het nodige verbeterd.

@olympia: hij ligt er zo wel tevreden bij.
Kan dat spul in zijn vacht een langwerkend vlooien/tekenspulletje zijn geweest ??

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 07:56

Weten jullie of margrieten giftig zijn voor paarden?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:33

Geen idee, maar ze blijven er ook af. Ik heb eigenlijk nog nooit een waarschuwing over margrieten gehoord? Hier alleszins een heel weiland vol margrieten en daar eten ze netjes rond.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:11

Ik weet alleen dat de Spaanse Margriet blauwzuur zou bevatten en dus giftig is.

Als ze er om heen eten zal hij gewoon niet lekker smaken, máár als er geen genoeg gras meer is heb je kans dat ze er toch teveel van gaan eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:18

Heeft iemand enig idee wat dit voor een ding is. Het is leer, 2 lagen dik genaaid ongeveer 6 mm dik.

Afbeelding

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:21

DubbelFun schreef:
@malenka: ik spreek wel van eigen ervaring van enige jaren terug. Misschien/hopelijk is er sindsdien het nodige verbeterd.

@olympia: hij ligt er zo wel tevreden bij.
Kan dat spul in zijn vacht een langwerkend vlooien/tekenspulletje zijn geweest ??

Jaaaa dat was voor het eerst dat hij niet weg schoot. Waarschijnlijk omdat hij diep in slaap was.
Nee helaas niet. Want hij kwam mooi schoon uit het asiel. Het heeft er ook zeker een week opgezeten. Leek als een soort vet of olie wat z’n vacht plukkerig maakte. We schijnen kattenhaters in het dorp te hebben. Helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:38

Ik heb net het eerste bedrijf benaderd om een offerte voor ons vlonderterras te komen maken met er omheen een border van wilde bloemen. De rest komt later wel weer :+