[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 19:52

Als de paarden het maar goed hebben, dan hebben wij het ook :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:17

Ir111 schreef:
MarjanB schreef:
Dat is volgens mij vrij normaal. Hout werkt, zelfs m’n creosoot palen hebben dat soms

Hout werkt inderdaad. Kastanjehout werkt zeker (ik denk nog meer dan creosoot palen). Ik wil er verder op internet niets over kwijt maar we hebben wat gedoe met onze palen die door een professioneel bedrijf gezet zijn (vandaar mijn vragen naar ervaringen van anderen).

Leuk nieuws: ik heb eindelijk een knoop doorgehakt over de houten omheining om de bak (en een stukje om de wei). We hebben opdracht gegeven en over 2 of 3 weken wordt het spul al gezet! Ik kan echt niet wachten!!! :):)

Verder zijn we bezig met het opknappen van de paardenschuur. Als het goed is hebben we over 2 weken de offertes binnen (oa vervangen dak, asbest wordt geïsoleerde sandwichpanelen). Super spannend allemaal. Wij De paarden zitten er over een jaar poepsjiek bij! :D

Die sandwich panelen ga je heel blij mee zijn is de zomer.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 22:35

belle_boef schreef:

Ja, dat denk ik ook! Het gaat eerder warmer dan kouder worden in de zomer en ik merk dat ze graag binnen staan bij warmte. We gaan nu toch geld uitgeven, kunnen we het maar beter goed doen. :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 22:37

Ir111 schreef:
belle_boef schreef:

Ja, dat denk ik ook! Het gaat eerder warmer dan kouder worden in de zomer en ik merk dat ze graag binnen staan bij warmte. We gaan nu toch geld uitgeven, kunnen we het maar beter goed doen. :D

Inderdaad. Mijn schuur is deels open. Staat mooi wind, in de schaduw onder dak scheelt echt veel graden en veel vliegen. Nestje zwaluwen die de verdwaalde vliegen wel wegvangen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 22:47

Ja, scheelt enorm veel vliegen inderdaad. We hebben er ook zwaluwen in zitten dus die helpen goed mee met het antivlieg beleid. :D

Wij hebben een deel hoog plafond (met alleen golfplaten, daar staan de paarden onder) en een deel laag plafond (met een steens vloer en daarboven het dak), dat scheelt echt zomaar 5 graden of meer hoog zomer. Zoveel koeler. Ik heb dus hoge verwachtingen van de geïsoleerde platen. :))

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:34

En nog een voordeel is geen condens, ik heb enkele, niet geïsoleerde en heb last van condens

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:06

Oh dat klinkt goed die geïsoleerde platen. Dat zal zeker in de zomer wel schelen. Fijn!
Balen van je palen trouwens :\

Hier is het even afzien. Ik heb corona en daar ook echt last van. Ik ben zo vreselijk snel moe. Enige inspanning lijkt wel een marathon. Hooi en water geven is topsport zeg maar. Zaterdag heeft mijn bijrijdster uitgemest, dat moet vandaag eigenlijk weer, maar heb echt geen puf. Net even water gegeven en de wei open gezet. Dat was alweer genoeg. Vanmiddag de wei dicht en hooi bijvullen en hopelijk heb ik dan iets meer puf voor mesten. Ik maak het mezelf al makkelijk door het te verspreiden over een snackweitje. We hebben toch nog geen compost, dus deze zomer doen we het maar even zo met maaien en slepen van de mest. Mijn maaier verpulvert goed, dus dat kan voor nu even prima. En dan najaar goed kalken en kunnen we hopelijk daarna de 1e compost gebruiken. En voor nu komt dat even goed uit, want dan hoef ik niet zover te lopen met uitmesten :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:10

Beterschap :(:)

Hier hebben we gisteren met een clubje onwijs veel werk verzet. Lekker gesnoeid, 2e vrachtwagen zand goed uitgereden en het voorterrein helemaal opgeruimd, trailers naar de nieuwe parkeerplaats. Daarna dood nog op zonsondergangshoot geweest maar volgens mij word het resultaat het dubbel en dwars waard <3

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:11

Hier ook sandwich panelen en is idd super! Bij ons wel schaduw op het deel van de paarden ivm grote bomen maar de paarden staan graag binnen met het warme weer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:23

Wie heeft er ook een schuurpaal voor de paarden? Hoe hoog staat deze boven de grond voor D/E-pony’s? En hebben jullie deze zo in de grond gezet of bijvoorbeeld nog iets van beton/cement omheen gestort?
Hier schuren ze aan de hooiplaatsen. Deze zijn er niet echt voor gemaakt zeg maar, dus willen we ook verstevigen. Maar een aparte schuurpaal met bezems en/of scratchpads lijkt me een beter idee. We hebben een prachtige eiken paal staan van 2 meter lang en 15x15cm dik. Maar ik twijfel of hij lang genoeg is voor dit doel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:54

Daihyo schreef:
Wie heeft er ook een schuurpaal voor de paarden? Hoe hoog staat deze boven de grond voor D/E-pony’s? En hebben jullie deze zo in de grond gezet of bijvoorbeeld nog iets van beton/cement omheen gestort?
Hier schuren ze aan de hooiplaatsen. Deze zijn er niet echt voor gemaakt zeg maar, dus willen we ook verstevigen. Maar een aparte schuurpaal met bezems en/of scratchpads lijkt me een beter idee. We hebben een prachtige eiken paal staan van 2 meter lang en 15x15cm dik. Maar ik twijfel of hij lang genoeg is voor dit doel.

Grappig... ik was net bezig met hetzelfde.....
Ze schuren hier aan de schuilstal, die kan het hebben.... maar toch......

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:03

Hier staan ze nog steeds apart, dus die van mij hebben niks beters om aan te schuren nu :+
We gaan binnenkort de omheining verleggen (fase 2, weer een stuk erbij, want er is opgeruimd) en dan is er op zich ruimte voor een schuurpaal. Idee is om aan de ene kant de scratchpads te plaatsen, van hoog naar laag. Zo hebben de shets er ook wat aan. En op de andere kant nog een hooinet. Maar ik moet dan wel echt een stevige paal hebben. En hoog genoeg voor mijn pony’s, zodat ze ook hun achterste kunnen schuren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:17

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:25

Spoorbiels ruim 1m de grond in, stevig genoeg en veel fijnere prijs. Wel iets van borstels / mat aan maken, want teer uit de vacht krijgen is lastig. Hier geen staan trouwens, wel een flinke trekkerband en voor de rest hebben ze elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:32

Wij hebben borstels aan een boom hangen :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:59

Wij hebben geen boom op de track :))
Spoorbiels hebben we ook liggen. Maar dat teer inderdaad. Die eiken paal hebben we ook al. Hagelnieuw :D
Onbehandeld. Konden we voor een leuk prijsje kopen. Was eigenlijk voor de andere stal, maar daar hebben we ‘m niet nodig gehad, dus is hij mee gegaan. Kunnen we er geen schuurpaal van maken, wordt het een paal voor hooinetten. Maar hij is qua breedte zo lekker om te kunnen schuren :D
De paal waar ze nu aan schuren is net zo lang. Alleen minder stevig en staat dus elke keer los in de grond. Die was voor hooiplek bedoeld, hangen ook 2 netten aan.

Dus ik dacht, paal is 2 meter. 70-80cm de grond in met cement/beton. Maar is dat dan hoog en stevig genoeg als schuurpaal?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:30

Wij hebben borstels in de ingang van de stal hangen, geschroefd aan de muur. Deze zijn voor konten en ribben. Verder hebben we een gewone kastanje paal (2.10, 1/3e in de grond) staan waar ze graag hun kin aan schuren. Verder staat er nog een metalen H-profiel balk in de grond, ik denk zomaar 1,5 meter diep met beton. Was vroeger een paal waar een zwaar metalen hek aan hing. Wij hebben m laten staan en de bovenkant met een fleecedeken omwikkeld en deze is ook goed gekeurd om halzen en hoofden aan de schuren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:41

Oh geniaal. Die hebben wij hier ook nog ergens liggen met betonnen voet. Hoe heb je het kleed vastgesnoerd?
De stal zou ook kunnen en dan aan het metaal verbinden. Alleen die van mij staan op het gedeelte waar de stal niet staat :+
Draadje zit er nog tussen. Iets met huftergedrag van die van mij. De shets kunnen er wel onderdoor, maar die van mij niet. En de stal was precies het probleem waar die van mij de shets in een hoek dreef.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 17:02

Kleed zit gewoon met strotouwtje vast. Blijft verrassend genoeg heel goed zitten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:59

Afbeelding

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:00

Wij hebben een hardhouten paal (boomstam) van zo’n 3 meter lang, 1 meter in de grond en 2 meter boven de grond en gok 15-20cm doorsnede. Aan één kant hebben we stevige borstels (veeborstels gekocht bij Agradi) en aan de andere kant plastic “matjes” (equine scratchers van Agradi). Afgelopen weekend trouwens ook nog borstels voor de kleintjes gemonteerd, die zijn nog keurig schoon Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:01

Afbeelding

Let niet op de rommel. 160 hoog denk ik. 1/3e zit in de grond zonder beton. Door het schuine deel staat hij stevig
Wordt dagelijks meerdere keten gebruikt, er hangen zowel bezems, schuurpads als matten in
Deel is nu al op/kapot geschuurd en moet ik vervangen
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 05-07-22 19:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:01

Ja die matjes heb ik ook liggen. Waar heb je die boomstam vandaan? Dat is ook lekker stevig!

Lynn_Nikita: ziet er ook tof uit!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:23

Daihyo schreef:
Ja die matjes heb ik ook liggen. Waar heb je die boomstam vandaan? Dat is ook lekker stevig!

Lynn_Nikita: ziet er ook tof uit!

Via Marktplaats. Bleek achteraf niet helemaal zuivere koffie :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 22:17

Nog een tip voor een leuke wilg in een wat minder standaard kleurtje. Nu bij vakantie veilingen. Ik heb er al 2 voor 5 euro.
De salix flamingo.