Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 07:16

Dat zijn mooie!
Hier dit jaar weinig opbrengst, we hebben er voor gekozen eerst al het oude zaad op te maken en dat was echt nog van slechte kwaliteit. Paar peulen en meer hebben we niet gehad. De courgette en de pompoen doen het niet echt en de meloen heeft er ook geen zin in dit jaar. Komend jaar wil ik wel een stukje moestuin buiten de kas want ik vermoed dat het daar aan ligt.

DD fijn dat er vooruitgang in zit!

Wij gaan straks naar een trailer kijken :D cheetah gaat niet zo best met zijn gebit en die krijg ik niet makkelijk de trailer op, dus ik wil een beetje voorbereid zijn

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 07:42

Je kunt je gras ook afdekken met karton, als ik het goed heb. Ben even kwijt of het ook een naam heeft, maar het idee is dat hetgeen er nu groeit dood gaat en er geen nieuw onkruid gaat groeien.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 07:53

Martje80 schreef:
Malenka schreef:
Als je gaat spitten, doe dan dan voor de winter (op klei). Dan vriezen de grote brokken nog stuk. En liever nog; spit niet maar voeg veel organische stof toe.

Maar het is nu nog wei :)
Dus de zode moet wel om hihi

Wij waren bij aanleg van de moestuin een vijver aan het graven, dus hebben eerst een laag paardenmest op de zode gelegd en daar de uitgegraven vijvergrond bovenop. Niks gespit of zode weggehaald. En dat heeft gewerkt :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 08:47

Hilary schreef:
Je kunt je gras ook afdekken met karton, als ik het goed heb. Ben even kwijt of het ook een naam heeft, maar het idee is dat hetgeen er nu groeit dood gaat en er geen nieuw onkruid gaat groeien.

Ja klopt! En daarna je compost/mest erover. Werkt als een trein.
Het karton trekt wormen aan en die gaan gelijk voor je aan de slag.

M’n moeder heeft een experiment gedaan. Met en zonder karton. Met karton is de opbrengst veel groter en mooier!
Edit. Moet wel schoon karton zijn, als in, zonder tekst / inkt etc.
Omspitten hoeft dan idd niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 09:18

Idd karton (zonder inkt) werkt als een tierelier.
Broei in de mesthoop is goed, maar hij mag niet teveel uitdrogen.
Ook augurken moet je niet te groot laten worden, kleintjes zijn veel lekkerder... net als courgettes :D al zijn die mega-grote best leuk :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:27

Haha die mega dingen smaken idd niet meer.
Als je de komkommer of augurk te lang laat hangen, worden ze bitter.

Ik heb vandaag een xl dazen val neergezet. Wat een gedoe om die ring in de kap te krijgen! Maar hij staat.
Ben heel benieuwd wat ie allemaal vangt.

Wie heeft er ook een? En hoe bevalt ie?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:30

Nu ben je wat laat in het seizoen.
Ik heb hem al minstens 10 jaar en bevalt heel goed.
De laatste jaren vangen we erg weinig, zit hier nu ook weinig.
Is het de droogte, zodat ze weinig water hebben om eitjes te leggen, of komt het door ruim 10 jaar steeds weer wegvangen?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:56

Dus karton op gras leggen, mest eroverheen en het wordt vanzelf werkbare aarde? Karton verteerd dan en gras gaat dood? Hoe zie ik dat voor me.
Dat ga ik dus dit najaar dien, zodat ik in voorjaar 21 een werkbare tuin heb?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:58

Solleke_Noah schreef:
Wij waren bij aanleg van de moestuin een vijver aan het graven, dus hebben eerst een laag paardenmest op de zode gelegd en daar de uitgegraven vijvergrond bovenop. Niks gespit of zode weggehaald. En dat heeft gewerkt :D

Haha grapjas, maar ik hoef geen vijver uit te spitten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:00

@martje: je ziet het goed. Je kunt ook keukenafval (ongekookt), eierschillen (fijngemaakt), theezakjes/koffiepads etc komposteren en na een jaar er over heen doen. Geeft ook mooie aarde.

Hier net de PP-gang eikel- en blad-vrij gemaakt. Kunnen ze daar iig weer staan.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:04

Ik ben helemaal verbaasd en blij door de karton truc. Gaan we doen!

Thanx. Heb nog 1jaar oude mest liggen die er op gaat. Speciaal bewaard.
We brachten het naar tuinders en ineens wilde iedereen een dikke kat vol.
De pony's kunnen er niet tegen poepen haha.

Hier zo de paardenmeter. Kennis van me reist met een mobiele weegschaal door het land en mijn dames zijn straks aan de beurt. Ben benieuwd. Altijd handig om te weten wat ze wegen(ok, teveel) ivm medicatie enz

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:12

@martje: als je ook zo'n buikmeetlint hebt moet je die meteen eens omdoen. Kun je zien wat ie evt afwijkt zodat je niet telkens een echte weegschaal nodig hebt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:25

Helaas die heb ik niet

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:28

Zo'n weeglint vind ik sowieso waardeloos. Die werkt niet bij alle pony's, Shetlanders geeft hij bijvoorbeeld echt een bizar verdraaid beeld. Ik gebruik altijd zo'n website waarbij je buikomtrek en lengte van borst naar kont meet. Die is een heel stuk correcter dan het weeglint.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:30

De methode met karton niem je mulchen. Zeker als je zoekt in combinatie met permacultuur kom je veel informatie tegen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 12:29

Chasey schreef:
Haha die mega dingen smaken idd niet meer.
Als je de komkommer of augurk te lang laat hangen, worden ze bitter.

Ik heb vandaag een xl dazen val neergezet. Wat een gedoe om die ring in de kap te krijgen! Maar hij staat.
Ben heel benieuwd wat ie allemaal vangt.

Wie heeft er ook een? En hoe bevalt ie?

Ik! Bevalt supergoed, ik heb allerlei ongedierte vallen staan. De dazenval vangt de meeste dazen wel op, plus nog wat ander vliegend gespuis (zoveel zitten er niet, maar zit toch aan een kreek en bosrand, dus ja). Ik haal hem zelf in de winter altijd van z'n paal af om te voorkomen dat hij in de wind kapot zou gaan oid. Dan hang ik hem aan een paar strotouwtjes op mn hooizolder zodat hij mooi blijft.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:25

Dais_ schreef:
Dit klinkt voor mij al als Chinees BillyJ :')

Hier hebben we her en der wat eetbaars staan. Boomspinazie, aardappelen, aardbeien, vijgen, vlierbessen, artisjokken, asperges, rabarber, thijm, bieslook, uien en nog wat dingen die ik nog niet thuis kan brengen.

Mijn 3 weken oude mesthoop(je) broeit ook behoorlijk. Is dat goed?? Vanbinnen verkoolt alles gewoon.

Makkelijk gezegd, je keert je gras maar scheurt alleen de wortels/toplaag. Je grad gaat dus dood maar je bodem blijft 'onbewerkt'.

En voor je compost, als het écht verkoolt is hij wellicht te warm. Kan je hem afdekken voor schaduw? Natmaken wil ook helpen en anders nog het beste, de hoop keren... alles omscheppen dus.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 15:25

Ah, dat klinkt een stuk begrijpelijker :)

Ja, hij is zo heet dat de drollen in het midden veranderen in grijze asbollen! Afdekken voor schaduw is niet mogelijk helaas, dus dan maar hopen dat het nog wat gaat regenen :).

Ik ben momenteel bezig met een plan voor de wei/paddock. Ik moet echt eens een goede omheining gaan bestellen, maar dan is het wel handig dat ik weet wat ik wil :') . Op de tekening lijkt het heel wat, en als ik mijn tekening meeneem naar de wei en sta te kijken denk ik 'Meh :n ' In de winter is het hier naar het schijnt ontzettend veel natte klei en dus wil ik een zandpaddock + verharde paddock voor in de winter die wel een beetje formaat heeft. Het liefst zou ik een track willen, maar ik denk dat dit 1 klei-ellende gaat worden.

Iemand tips waar ik eens kan kijken (online) ter inspiratie ? :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 15:30

Pinterest heeft vaak plaatjes om bij te kwijlen :)

Ik heb vorige week met mijn moeder haar composthoop omgeschept. Die lag, bleek achteraf, op de verkeerde plek, waardoor er bijna geen regen op viel. De hoop was dus te droog en dan gebeurt er niet enorm veel. Bij het omscheppen viel me op dat het behalve droog ook weinig leven bevatte. De mesthoop op stal zitten miljoenen wormen in, in de composthoop kwam ik er maar een paar tegen (terwijl ik alles heb geschept). De nieuwe locatie ligt meer in de regen, dus ben benieuwd hoe dat gaat. Tijdens het omzetten heeft mijn moeder de hoop steeds nat staan sproeien, als fake regenbui. Maar goed ook, daarna heeft het niet meer geregend.

Ze is nog op zoek naar een iets meer definitieve plek voor een composthoop, het idee is om daar wel een afdek-optie bij te maken.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:11

1van onze mest afnemers dekt de paardenmest ook af, en na een jaar is dat echt niet te onderscheiden van die compost die je in zakken koopt in een tuincentrum. Zo bijzonder vind ik dst

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:59

Martje80 schreef:
1van onze mest afnemers dekt de paardenmest ook af, en na een jaar is dat echt niet te onderscheiden van die compost die je in zakken koopt in een tuincentrum. Zo bijzonder vind ik dst

Deze methode zitten wij ook naar te kijken. Fermenteren is dat. Tenminste, dat denk ik als ik je omschrijving lees. Daarbij sluit je het helemaal luchtdicht af en voeg je een bepaald bacteriën mengsel toe. Wordt super mooi spul en zonder volumeverlies.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 17:30

Volgens mij voegt hij niks toe. Ligt op de grond dus wormen zullen het meeste doen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 17:34

Ik denk dat je met afsluiten van boven de temperatuur en de vochtigheid beter 'binnen' houd. Écht luchtdicht zal het niet worden, dan krijg je ook een heel ander procedé (zonder wormen want die hebben ook lucht nodig :) )

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 17:34

Dais_ schreef:
Ah, dat klinkt een stuk begrijpelijker :)

Ja, hij is zo heet dat de drollen in het midden veranderen in grijze asbollen! Afdekken voor schaduw is niet mogelijk helaas, dus dan maar hopen dat het nog wat gaat regenen :).

Ik ben momenteel bezig met een plan voor de wei/paddock. Ik moet echt eens een goede omheining gaan bestellen, maar dan is het wel handig dat ik weet wat ik wil :') . Op de tekening lijkt het heel wat, en als ik mijn tekening meeneem naar de wei en sta te kijken denk ik 'Meh :n ' In de winter is het hier naar het schijnt ontzettend veel natte klei en dus wil ik een zandpaddock + verharde paddock voor in de winter die wel een beetje formaat heeft. Het liefst zou ik een track willen, maar ik denk dat dit 1 klei-ellende gaat worden.

Iemand tips waar ik eens kan kijken (online) ter inspiratie ? :D

Of zoals mij, track afsluiten in de winter en zorgen voor een goede paddock. Als je consequent afsluit bij regen kan je ze op goede dagen wel op je track laten is mijn ervaring. Klei is inderdaad gewoon echt dikke ellende swinters, maar met de droge zomers ben ik er wel blij mee, want ik heb nog steeds mooi gras

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 17:37

Volgens Buienradar is het hier droog, maar als ik uit het raam kijk zie ik toch iets heel anders :)