Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:22

Ohm idd zo laag mogelijk :j Hoe langer je omheining, hoe lager je ‘m hebben wil.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:57

Hoe langer hoe minder idd. Wat dan weleens vergeten wordt is de aarding er dan op aan te passen. Grote afstand heeft meer aarde nodig.
Het apparaat moet idd ook overeen komen met wat voor afstand je aan draad hebt hangen.
De hoeveelheid begroeiing dat tegen het draad komt of kan komen (door wind oid) is ook iets om rekening mee te houden. Met een flinke klap stroom op een kort draadje verbrand de begroeiing wel maar als het andersom is verlies je telkens meer en meer stroom omdat er steeds meer tegenaan staat.

Verder zijn zaken als knopen en slijtage slecht voor de geleiding dus controle op z'n tijd kan geen kwaad. Schade zie je niet altijd dus controleer ook om de zoveel meter met een tester of de spanning overal gelijk is.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:03

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:13

Hier komt apparaat ook van Gallagher eentje die net uit is gekomen.
Gallagher adviseerde inderdaad ook voldoende aarde te installeren.
Op onze afstand 6 meter aarde, dus in ons geval 6 paaltjes van een meter waar een meter tussen komt.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 23:00

*\o/* de trekker doet t weer! Ik heb weer een pak hooi staan. Ik blij, paarden blij *\o/*

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 00:07

Fijn dat de tractor het weer doet!

Ik heb vandaag onze schrikdraad tester in de drinkemmer van Nick laten vallen... heb hem op de verwarming gelegd. Hopelijk doet ie het nog. Echt, hoe krijg je zoiets voor elkaar.
Heb geen idee welk merk schrikdraad we hebben. Wel 2 flinke aardpennen aan het apparaat. Het apparaat kan tot 4km. Exacte details weet ik niet. Wel bewust een wat sterker apparaat gekozen.

Morgen ga ik Nick naar buiten doen met kousen. Ik denk dat ik iets geschikts heb.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 01:22

Paarden redden zich nog steeds prima. Mest is lastig terug te vinden soms, maar komen we wel weer tegen dan.

Inde tuin was het sneeuw echt strak en dat vind ik altijd zo mooi. Maar ik was laat thuis na winkelen met zoonlief en kon niet meer met de honden lopen. Dus ben in de tuin gaan spelen en de reu draait dan echt helemaal door. Heerlijk gespeeld dus, maar dat mooie sneeuwdek is weg.

Jongste kat heeft ook kennis gemaakt met sneeuw en die weet het nog niet geloof ik.....

Fijn dat het goed gegaan is Chasey.

[***], ehhhh Krijgt hond geen eten? hahahaha Was het een haas of konijn? Je wete iig wat ie wil eten.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 02:02

Dank jullie! Heb ik veel aan :D Meet je overigens de afstand rondom of moet je die dubbel tellen als je twee draden onder elkaar hebt hangen?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 07:08

Jes: hier ook Gallagher maar aard pennen van 1 m waren te kort. Met de vorst vorig jaar ging de stroom de grond in ipv op de draad (doordat pen dan geen contact meer heeft met vocht). Gallagher adviseerde op haar site minimaal 2 meter aard pennen. Zou dat nog even goed uitzoeken.

Om de paddock heb ik vidoflex 9 3 draden op 50 100 en 150. Wel steeds 2 x een slag onder om de isolator op advies van Gallagher. Als er dan een paard vast komt te zitten, breekt hij daar en raken ze niet verstrikt erin. Elders cord. Als daar een paard in komt snijdt het ook om het been (flink geschaafd). Dat brede lint is veiliger maar kan ik hier bij de paddock niet toepassen. Omdat vidoflex snel breekt (105 of 150 kg) heb ik daarvoor gekozen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 07:44

Selka schreef:
*\o/* de trekker doet t weer! Ik heb weer een pak hooi staan. Ik blij, paarden blij *\o/*

*\o/*

@Chasey, maak je wel een foto van Nick met zn kousen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:09

Hier ook een Galagher apparaat. Deze hebben we overgenomen van de vorige eigenaar.

Gelukkig geen ijzers hier, dat vond ik altijd zo'n gedoe met sneeuw. Ah de trekker doet het weer!
Hond had een haas..... Was nog warm en slap := . Denk dat het arme dier kort daarvoor misschien een tik van een auto heeft gehad of misschien ziek was? Kan mij niet voorstellen dat hij een gezonde haas te pakken kan krijgen.

Jolynne, merrie dame is een echte hooligan! Ik kan niets laten liggen. Als ik even mijn handschoenen neerleg heeft zij ze in haar mond en begint er mee te slaan. Ook een halster of een dek moet er meteen aan geloven. Er in bijten, trekken, met haar voorbenen in harken enz enz.

Ben ook benieuwd naar Nick zijn kousen...….

Mijn paarden heb ik nog niet zien liggen in de sneeuw. Watjes.....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-01-19 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:17

LdJ schreef:
Dank jullie! Heb ik veel aan :D Meet je overigens de afstand rondom of moet je die dubbel tellen als je twee draden onder elkaar hebt hangen?

De lengte van de draad dus als je 2 draden hebt 2 x omtrek

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:41

Bij meerdere draden kun je eventueel ook op 1 draad geen stroom zetten maar dat hangt uiteraard van je paarden af of dat kan ;)

Geen contact meer met de aarde is dan weer een bekend probleem bij zandgrond. Bij lang droog weer zakt het water teveel.
Bij klei zal je dat probleem niet zo snel hebben.

Ik sla meestal gewoon stukken betonstaal de grond in, die zijn makkelijk op maat te maken en een stukje minder duur.
Hier is het moeilijk te voorspellen hoe diep je zult komen dus als ik niet verder kom knip ik ze af

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:17

Maar heeft 4x 1 meter dan hetzelfde effect als 2x 2 meter? Lees hier en daar dat sommige mensen echt grondpinnen van 5 meter hebben enzo. Zou niet eens weten hoe ik dat de grond in zou moeten krijgen...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:35

Mijn grondpennen zijn echt nog geen meter volgens mij, gewoon een staaf ijzer wat hier nog slingerde :x
Nou is de draad in mijn paddock ook niet zo lang natuurlijk, 500 meter totaal tops. Maar in de wei vind de boer dat het hele hectare eraan moet en niet alleen mijn stukje dus dat is een eind meer :+

De sneeuw begint me onderhand echt te vervelen, vannacht amper gevroren zo te zien dus hopelijk wil het goed warm worden vandaag. Eerst eens mijn projectpaardje zien dadelijk :Y)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:41

Hier 1 grondpen van 1 meter.
De stroom staat er iig nog goed op want ik kreeg laatst een klap :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:50

Wij hebben ook maar 1 pin staan nu maar die staat bijna permanent in het water, durf ook niet te zeggen hoe lang die is eigenlijk.
Daar staat dan 3ha met 2 draden aan.

Het draad kan wel wat aandacht gebruiken door de koeien van de buren maar eigenlijk is alles wat we er in investeren eigenlijk zonde van het geld. Onze paarden blijven er ook achter als er geen stroom op staat (tot het te lang duurt en het gras op de koeien wei groener is, dan wil doucette wel aan de andere kant gaan kijken) dus heeft geen haast.
Het is aan die kant meer om de koeien buiten te houden :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 11:53

En Chasey, is ie knap?

Karin :+ in 1 klap wakker haha

Hier pennen van 2 meter. Gaat prima.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:16

MarliesR schreef:
Maar heeft 4x 1 meter dan hetzelfde effect als 2x 2 meter? Lees hier en daar dat sommige mensen echt grondpinnen van 5 meter hebben enzo. Zou niet eens weten hoe ik dat de grond in zou moeten krijgen...

Dat vraag ik mij dus ook af. We hebben er een van 2 m en nu nog een van 2 m gehaald. We zitten op zandgrond en hebben ongeveer 2km kord.
Nu is de vraag verlengen we de bestaande pin naar 4 m of plaatsen we een additionele ernaast.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:24

Ik zou hem ernaast zetten denk ik, tenzij je weet of het water onder die 2 meter zakt in de zomer, dan kun je beter de andere verlengen.
Er zijn vast wel mensen in de buurt die dat soort dingen weten (boeren, loonbedrijven etc)

Hier veel rots en keien in de grond dus het is altijd een verrassing, soms kom je niet verder dan 10cm dus dan een meter verderop weer proberen..

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:20

Hier alles (behalve het koord op de binnenomheining vd tracks rond de weides) Gallagher.

Ach dat konijn/ die haas |( ocharme, hopelijk was ie ziek. Kan mij ook moeilijk voorstellen dat een gezond exemplaar zich makkelijk laat pakken door een hond die alleen is maar je weet nooit.

Wat ben ik blij dat mijn paarden blootvoets staan als ik dat hier zo lees :D

ClauH, wat een sfeervolle foto!

[***], ik kan met mijn kleine puppypaardje ook niets laten slingeren hoor. Ik heb een hele zware opstaphulp van 4 tredes, maar sinds kort heeft co-eigenaar een kleinere lichtere in de piste gezet en meneer liep er al direct mee te spelen. Ding rolde de piste door. Gsm voor zijn neus houden is ook altijd een risico :D
Afbeelding
:+

Hier blijft het goed liggen. Sfeerbeeldje van gisterenavond:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:43

Ha, ha, ha, die snoet Ilsey :') :') :') !

GSM is inderdaad ook gevaarlijk...… Daar kun je heel fijn je paardentanden in zetten. Het stomme is, dat ik speciaal speelgoed in de bak heb liggen, maar daar kijkt ze niet naar om. Heel in het begin even, maar ze krijgt het niet stuk, dus dan is het niet meer leuk waarschijnlijk. Een dek, kan ze mooi op gaan staan en dan met haar tanden de gespen eraf trekken. Of de klittenbandstroken eraf scheuren. Een halstertouw gaat helemaal naar binnen en wordt als een soort kauwgum gebruikt. En zo kan ik nog wel even doorgaan. :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:43

Hier smelt alles alweer, vanochtend lag er nog wat van gisteren
Afbeelding

Alles is in 5 minuten gevallen met storm en horizontale hagel :+

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:40

Bah wat een uitzicht zeg :D heerlijk ;)

En Chasey: werken de kousen? ;)

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:41

Hier komt het gras ook al weer door de sneeuw.

Heb 1 pen (gegalvaniseerde pijp) van 3 meter. Zit op veengrond en die pennen van 1 meter de grond in waren dus vorig jaar hier toch echt niet afdoende. Let wel op de tussenafstand tussen de pennen mag niet te kort zijn.