Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:06

Idifix schreef:
Mag dat eigenlijk wel zomaar vuurwerk afsteken, als ik zo hoor is dat bij jullie wel erg in trek !?

Ja dat mag (helaas). Op oudejaarsdag mag het zelfs officieel vanaf 10:00 's ochtends tot 0:200 'snachts.

Maar de hele week hoor je hier al van alles knallen en knetteren. Is bijna niet te handhaven.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:18

Afbeelding
Hier hoor ik daar niets van, ben wel van België weet niet of daar qua wet veel verschillen in zijn.

Ik ga nog eens mijn plattegrond hier droppen. We zijn bezig met voorontwerp van ons huis en vraag me nu af hoeveel plaats er tussen huis en grens moet zijn, is 3 m voldoende of best 4 ? Best rekening mee te houden want gaat over halfopen bebouwing dus aan de andere kant is geen ruimte om op te schuiven.

Ik denk maar aan als de Rendac ooit ter plaatse moet komen, of er moet door een boer gemaaid, gezaaid enzo worden volstaat dit ?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:38

Idifix schreef:
Mag dat eigenlijk wel zomaar vuurwerk afsteken, als ik zo hoor is dat bij jullie wel erg in trek !?

Deze snap ik niet. Bedoel je met o&n? Dan knalt iedereen er lustig op los. Algoewel het dit jaar mss meevalt. Het gaat regenen. Vind ik zelf altijd gunstig :D

Foreverkliek

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:01

Juist niet. Dan beginnen ze overdag in ieder droog kwartier te knallen. Ik woon in een zwaar christelijk dorp dus bij mij mag er dit jaar pas vanaf 10 uur s avonds afgestoken worden. Maar of dat gehandhaaft word?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:31

Natalie36 schreef:
Juist niet. Dan beginnen ze overdag in ieder droog kwartier te knallen. Ik woon in een zwaar christelijk dorp dus bij mij mag er dit jaar pas vanaf 10 uur s avonds afgestoken worden. Maar of dat gehandhaaft word?

Volgens mij is dat landelijk, geeft alleen niemand wat om -O-
Ze knallen hier nu ook al, maar dat is meer richting het dorp.
Hier op zich weinig in de straat, maar ben nu weer bang dat ze net als vorig jaar pijlen over houden en dat ze die dan de dag erop nog "even" af steken. Ben eerder bang voor nieuwjaarsdag dan voor O&N sinds vorig jaar :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:44

Ach, ik sta er een beetje dubbel in. Hier wordt vooral veel carbid geschoten en dat vind ik eigenlijk gewoon een heel mooie traditie :j Manlief doet het ook ieder jaar met zijn vrienden, dat vinden ze echt heel gezellig. Muziek erbij, tentje met BBQ en natuurlijk veel bier en veel aanloop van mensen uit de buurt, hartstikke leuk.
Nou ja, voor hen dan, ik breng manlief 's ochtends weg en haal hem 's avonds weer op, dat is alles :')

Vuurwerk vind ik ook wel wat hebben, toen we jaren geleden nog in een flatje in een volkswijk in Enschede woonden begonnen ze vanaf half november al te knallen met dat illegale vuurwerk. Best een mooi gezicht :j Hier in de buurt doen ze dat gelukkig veel minder en ach, die ene keer per jaar. Lang niet iedereen misdraagt zich en heel eerlijk gezegd vind ik de discussie er over zwaar overdreven.
Het is vooral betutteling in mijn ogen, net zoals deze fijne discussie bijvoorbeeld https://www.gelderlander.nl/achterhoek/ ... ~ad82885a/ :roll:

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:46

Die ene keer per jaar....
Ja als het daar bij bleef was het zeker geen probleem. Maar dat is niet al op 1 december beginnen of eerder.
Daarom komt er "betutteling".

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:47

Wat dacht je van gewoon handhaven?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:48

Door wie?

Ze moeten de boetes zo gigantisch hoog maken dat het preventief gaat werken. Want alleen handhaven gaat niet werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:51

Ben het weer met je eens Wendy ;) .
Ik begrijp heel goed dat mensen het leuk vinden om vuurwerk af te steken. Vind het ook prima dat het gebeurt. En het is inderdaad maar 1x per jaar. En tuurlijk zijn er mensen die een week of 2/3 van te voeren af en toe al eens wat afsteken, maar daar kan ik mij eerlijk gezegd ook niet druk om maken.
Deed het "vroeger" ook. Gezellig met een grote groep vrienden, borrelen, hapje en vuurwerk om 24:00!
Het is voor mij(en voor de meesten met dieren) alleen een beetje lastig ivm de beesten, maar die overleven het ook ieder jaar weer.

Bij ons is het met 1 dag de meeste onrust alweer voorbij *\o/* .

Carbid vind ik ook een mooie traditie. Man wat een knallen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-17 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:52

Ik heb een hekel aan harde geluiden en ben doodsbang voor vuurwerk, carbid is voor mij dus ook een heuze nachtmerrie en ik ben heel blij dat dat hier niet gebeurt :Y)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:53

Ik begrijp dat dit een hot topic is maar iemand tips omtrent mijn weide vraag ?

En ja ik bedoelde bij o&n. Maar zelfs dan is dat hier niet veel voorkomend tenzij georganiseerd door de gemeente mss maar verder een enkeling hier en daar..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:56

@idifix: sorry! Je hebt gelijk. Wij hebben hier overal 4 meter aan gehouden, anders komen ze er met grote machines e.d. niet door...

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 16:35

Hier ook 4 meter.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 16:38

Ok, dan ga ik dat toch zeker ook toch zien aan te houden.

Wat betreft de weide zelf, aangezien onze haflinger vorige week is ingeslapen ben ik aan het nadenken wat we er in de toekomst nog kunnen bij zetten. Want nu heb ik enkel nog mijn merrie zij is een E pony. De weide is ongeveer 30 a 35 are en zoals op de foto had ik toch graag beetje piste gehad om te rijden, al ben ik daar ook nog niet uit over de afmetingen.
ZoWiezo als ik toch nog een rijpaard erbij zou nemen gaat dit ook niet groter zijn als een E of mss wel D pony maar langs de andere kant .. wat denken jullie Als ervaringsdeskundige :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 16:47

Tja, dat is afhankelijk van wat jouw voorkeur is. Als rijpaard zou ik persoonlijk voor een grote E pony gaan. Liever een paard.
Als het om een gezelschapsdier gaat dan is een D pony voor mij groot genoeg.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 16:51

Zelf ga ik nu een van mijn rijpaarden verkopen Idefix om er een shet oid bij te gaan zetten. Een rijpaardje erbij kan denk ik wel op die grond als je een goede paddock hebt, maar mij lijkt een kleintje ook wel lekker. Toch iets minder mest en hooi sjouwen :+

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:05

Ja, aan de mest etc denk ik ook. Maar ook de buren hebben ook 2 paarden weliswaar veel groter maar het ligt er zo snel smerig bij ook qua modder enzo.
Een rijpaard/pony zou vooral voor mezelf voor buitenritjes zijn want dat is niet aan de orde bij mijn merrie ..
een shet dacht ik ook aan, maar heeft mijn paard iets aan ja ,? Oftewel zo net iets groter A pony ofzo .. ben ook altijd beetje van idee als je dan toch geen shet hebt maar groter gaat je er ook wel iets mee moet kunnen doen eventueel mennen of rijden dan . Niet dat je dat bij een shet niet kan maar ..

@[***], wat jij zegt kan ik ook zeker volgen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:08

Ik vind een kleine pony als gezelschap niet handig in het weidesseizoen moet je ze toch apart houden, ze worden te vet of bevangen van het gras dat de rijpaarden wel nodig hebben.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:14

fokfanaat schreef:
Ik vind een kleine pony als gezelschap niet handig in het weidesseizoen moet je ze toch apart houden, ze worden te vet of bevangen van het gras dat de rijpaarden wel nodig hebben.

Mee eens. Qua voer etc is eenzelfde maat fijner.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:25

Lynn_Nikita schreef:
fokfanaat schreef:

Mee eens. Qua voer etc is eenzelfde maat fijner.

Mijn rijpaarden kan je ook rollen als je die zo op het gras zet, vermoed dat een mini of shet daar niet veel verschil in geeft :')

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:29

Ja, Maar dat probleem heb ik nu met mijn merrie al ze is nu ook te snel te vet en dergelijke .. ondanks dat ze een iets grotere maat is. Daarom was het met mijn haf ideaal die moest ik ook echt onder scherpe supervisie houden ..
Maar het is Wss nog wel een heel verschil met een shet vermoed ik. Langs de andere kant gaat ons gras zowiezo niet snel op zijn in weideseizoen ?

Het ding is ook eens we daar wonen zullen we wss aan gezinsuitbreiding gaan beginnen.. daarom twijfel ik.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:30

Ik heb ze in de zomer graag hele dagen op de wei. De merries met veulen zelfs 24/7

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:57

Ik heb destijds ook nagedacht om een shet erbij te kopen voor mijn draver, maar ik heb uiteindelijk gekozen voor een maatje waar ik nog net op kan rijden. Een kleine fjord is het geworden. Ondertussen rij ik eigenlijk alleen met de fjord. Ben blij dat ik destijds niet voor een shet gekozen heb. Maar tja. das voor iedereen anders natuurlijk. Al zijn die shetjes vaak ook erg leuk om te zien (wel weer wat meer werk om je omheining aan te passen vaak)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:03

Hier ook 2 shetten gehad, inderdaad een pak meer werk qua omheining! Er stond hier meer dan 8000 volt op de draad en die krengen trokken zich er niks van aan.
Dan maar van die groene tuindraad gespannen maar die duwen ze gewoon opzij. Het heeft 3 jaar goed gegaan en toen ze het eenmaal door kregen, waren ze onmogelijk in die wei te houden :P
Helaas onze grond moeten afgeven en de shetten weg moeten doen :(
Als je ze eenmaal hebt ben je wel verliefd hoor, het zijn karaktertjes :)

Maar net zoals de rest zegt zou ik ook voor een wat groter formaat gaan.