Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rover_

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:23

Gave plaatjes allemaal!
Fijn dat operatie van Daan goed gegaan is Chasey. Sterkte met het herstel.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:27

Chasey schreef:
Bliksem en Nick ook in de paddock gezet vanmorgen. MAar Nick loopt nu al op dikke ijsballen. Dus ik denk dat ie straks maar weer in de stal gaat.
Dit is de eerste keer sneeuw en ijzers voor Nick. :') Ik heb in het verleden James ook op ijzers gehad, maar in de winter liep hij bloot. Wat doen jullie met de paarden die ijzers hebben?

Insmeren met vaseline schijnt goed te helpen.
Bij mijn vorig paard liet ik in het begin van de winter altijd sneeuwbeslag onder zetten. Dat is een rubbertje tussen hoef en ijzer. Bij ieder hoefsmidbezoek werd dat er weer netjes terug onder gezet tot het zeker was dat er geen sneeuw meer kwam.
Zoiets is dat (foto van Google):

Afbeelding

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:27

@ chasey, mijn paard heeft sneeuwbeslag. Dat is een rubbertje onder/tussen het ijzer waardoor er geen klonten sneeuw onder blijven plakken...werkt goed voor in de paddock!

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:51

Misschien een hele domme vraag, maar krijgen de paarden geen buikpijn als ze teveel sneeuw binnenkrijgen? Ik heb geen paddock, maar mijn paarden staan normaalgesproken altijd overdag in de wei. De wei waar ze nu lopen staat nog behoorlijk veel gras op. Ik ben bang dat ze met dat gras teveel sneeuw binnenkrijgen? Of zal dat meevallen? Ik kan ze hooi geven in de wei, maar dat eten ze toch niet, omdat er nog zoveel gras staat. Ik ben vanaf half 8 's morgens tot half 6 's avonds weg, dus ik kan ze ook niet maar een paar uurtjes buiten zetten. Ik heb ze vanmorgen voor de zekerheid dus maar binnen gelaten......wat denken jullie? Uiteraard gaan ze naar buiten als ik straks thuis ben. Maar wat doe ik morgen?

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:59

Chasey, ik heb er een voor op ijzers en een vierkant. Vaseline helpt hier een uurtje. Wel eens sneeuwbeslag gehad maar dit jaar niet. Sneeuwbeslag werkt wel ideaal maar goed.
Gisteren minimaal sneeuw vast onder de ijzers en niet voldoende om echt problemen te geven.
Vandaag lijkt de sneeuw al redelijk drooggevroren want bijna geen sneeuw net vast onder de ijzers en toen ze al een tijdje buiten stonden.

Maar hier staan ze nu ook op een wei met redelijk veel gras en gister sneeuw en merkte echt geen verschil gister/vanochtend.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:02

Ik had losse ringen pm tussen de ijzers te klemmen maar heb de verkeerde maat dus passen niet zo goed. Bestrating voor de stal is geveegd dus daa t vallen die klompje er weer uit gelukkig. Vaseline is leuk voor even maar werkt niet de hele dag

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:10

Ik zag gister een tip voorbij komen op fb die ik nog wel eens wil doen/proberen. Gewoon een stuk kunststof (emmer/placemat) op maat knippen en in het ijzer duwen. Idee van de ringen maar dan anders. Maar dat komt wel nauw anders valt het weer er uit.

Die klompen trappen ze hier er niet echt zelf onderuit op het harde. Gister ze op stal gezet en zelf nog redelijk wat kracht moeten gebruiken om kleine klompen eronderuit te krijgen..

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:04

Azmay, Stoere actiefoto!

Ah er komen al mooie tips voorbij.
Ik zat ook al zelf iets te bedenken voor die ijzers, maar ben nog niet uit wat. Het is knap lastig zo. En die sneeuwringen heeft Nick helaas niet.
Heb Nick maar op stal gezet, want ik kan elke 5 minuten een ijsklomp onder zijn voeten vandaan halen. Net of hij dan op hoge hakken staat ineens. Dat kan nooit goed zijn. Dus hij staat nu in de stal en volgens mij vindt hij het niet eens erg. Blikkie is nog wel buiten, met Oscar. :')

Morpheus, ik heb echt geen idee.

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:07

Die van mij ging gewoon uitgebreid rollen in de sneeuw :D die geeft er niets om. Zijn ook buiten gebleven. Wel zal ik vanmorgen toen ik de kippen buiten liet allemaal vossensporen op de kippenweide. := toch wel fijn dat mijn kipjes iedere nacht veilig binnen zitten...

Chasey dat is inderdaad erg lastig. De oude baas hier deed altijd sokken aan over de ijzers. Snel en makkelijk. Weet niet of dat helpt nooit geprobeerd.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:10

Sokken onder doen inderdaad. Slijt wel maar goed, zo lang ligt er nooit sneeuw in Nederland.

Hier lag de shet zelfs te zonnen in de sneeuw :

Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:11

Toch wel interessant om te zien aan de sporen wat er allemaal in je weide of rondom het huis komt!

Ik weet nog goed dat we nog in ons rijtjeshuis woonden er 's ochtends voetsporen naar onze achterdeur liepen! Die nacht sloeg de hond aan, grommen en blaffend. En zo te zien was er dus iemand bij ons achterom gekomen tot aan de achterdeur! Bah!
Dat was heel duidelijk te zien aan de voetsporen.

Ik heb geen grote sokken, ik zat ook al aan iets van zakjes te denken. MAar ik denk dat Nick dat niet OK vindt :')

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:12

noordje: Gefeliciteerd! Nu is het even geduld hebben. :)

Selka: Is het nog gelukt met het hooi?

[***]: Knap dier! Ook zo'n alles moet kapot mentaliteit? Heb hier ook zo'n kat haha

Chasey: Is er geen mogelijkheid om olie op de hoeven te smeren? Of het helpt weet ik niet, ik liet ze ook altijd blootvoets in de winter Fijn dat Daan zijn operatie goed is gegaan! Ging het ijzer er uit of was het een andere operatie?

Allemaal leuke sneeuwfoto's! :):)

Met mijn vriend gaat het gelukkig goed, hij heeft niet zo veel last, op een trekkerig/gespannen gevoel na. Ik kan 1 ding zeggen: doe nooit Flaminal op een brandwonde, want dit droog uit. Ik mocht in het centrum er alles afwassen met olie, want het zat muurvast in zijn haar en deed dus meer werk als een waxstrip. Hij mag de wondes nu droog laten, maar moet wel om de 2 uur amandelolie smeren en om de 4 uur speciale zonnecrème, dit gedurende 3 maand.

Toen ik deze ochtend bij de poowns ging trof ik een mooi stuk wit
Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 15:34

Nee niet gelukt.. stomme trekker. Ga vanmiddag een nieuwe accu halen en dan hopelijk vanavond meer geluk. Mijn arme autootje helemaal volgepropt. Ik denk dat ik m professioneel moet laten reinigen :+ Vriend vond mijn actie erg bijzonder en vroeg zich af waarom ik de paardenauto (jeep) niet had gepakt. Nou hij zei dat ie die niet wilde gebruiken met de trekker opladen dus ik dacht ik laat m maar staan. Daar had wel een boel meer ingepast dan in mijn Ford Ka :') :')

Als die trekker vanavond nog niet start ga ik met de jeep hooi halen. Morgen komt mijn vader dan nog kijken. Als het hem ook niet lukt (verwacht ik niet maar toch) dan haal ik kleine pakjes.

Oh [***], dat is een mooie dame.
ClauH, jouw shet is ook al zo bijzonder. Die van mij slapen ook gewoon in de sneeuw. Ik vind het maar gek.

Wat een mooie plaatjes allemaal! Mag het dan nu weer weg? Ben er klaar mee {:} {:}

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:34

Ik zie allerlei bruikbare tips voorbijkomen, fijn & bedankt :D

Wat voor schrikdraad hebben jullie hangen? Ik begrijp dat dit een beetje van de hoeveelheid wei af hangt, maar merk, sterktes etc. Ik kom er niet echt uit op diverse sites waar je goed aan doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:06

Hier is het ook wit. Gelukkig geen gedoe met ijzers. Wel getwijfeld of ik mini haar hoefschoentjes aan moest doen, maar ze liep prima op het zand dus ik heb het maar even zo gelaten.

Afbeelding

Afbeelding

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:34

Ohh die mini naast die twee grote <3

LdJ wij hebben Gallagher besteld, nog geen ervaring mee dus.
Wij konden dit via de kliniek van mijn man bestellen waardoor we minimaal 20% korting krijgen en we ook geen btw hoeven te betalen.
Dan komen de prijzen in de buurt van de goedkopere merken dus is het goed te doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:19

Chasey ijzers er tijdelijk onderuit as het zo blijft sneeuwen?
Of sneeuwringen halen die je er zelf onder kan klemmen?

Arme ford ka, daar vind je volgend jaar nog hooisprietjes in :D
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 23-01-19 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:19

Ijzers lijken me wel heel lastig hoor zo.
Hier is net de boer langs geweest, ander hooi dan de vorige keer maar grover dus heb goede hoop dat het prima is. Vorige balen zijn nog niet eens op nu na 2 maanden :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:39

Arme Ford Ka :')

Hier Koltec koord 6mm, bruin.
2 lagen, onderste laag houten plank ivm uitbrekende shet.
Kon alles met 12% korting kopen dus dat scheelde wel een beetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:01

Hier patura band, 10 cm breedte. Wij hebben in de weides drie rijen band op palen van zo'n 1,50m(?). Gekozen voor drie rijen in verband met mijn mini van 85 cm :) In de paddock hangen twee rijen beoband, dat hing er nog van de vorige eigenaar en dat was nog goed. Daar hebben we een koord van Gallagher boven. Tussen de twee stukken beoband weer 10cm breed band van patura en aan de onderkant een koord van Gallagher. Eerst was dit ook band, maar ik heb een slowfeeder in de hoek hangen waardoor al het geknoeide hooi op het stroomband kwam te liggen. Dat moest om de haverklap gerepareerd dus daarom hebben we dat nu vervangen door koord.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 19:28

Volgens mij ruik ik nu ook naar paard als ik op m’n werk zit :=

Hier hebben wij Gallagher koord en ik ben erg tevreden. Hondenstuk is budget koord en dat is van veel mindere kwaliteit. Nu voor tijdelijke afzetting Gallagher Vidoflex en ondanks dat het zo dun is hebben ze er respect voor. Ook fijn koord maar dat zou ik niet als buitenomheining doen tenzij gecombineerd met houten planken.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:35

Thanks! Hoewel ik zie dat ik een typo had, ik bedoelde schrikdraadapparaat, haha :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 20:12

Ah die hebben we ook van Gallagher. De M300

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:30

Wij hebben een patura apparaat voor de paarden en een Gallagher voor de varkens. Beide prima apparaten van vergelijkbare kwaliteit :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:36

LdJ schreef:
Ik zie allerlei bruikbare tips voorbijkomen, fijn & bedankt :D

Wat voor schrikdraad hebben jullie hangen? Ik begrijp dat dit een beetje van de hoeveelheid wei af hangt, maar merk, sterktes etc. Ik kom er niet echt uit op diverse sites waar je goed aan doet.

Ik heb koord, destijds besteld bij medhorses, daar was hetgene wat ik wilde het goedkoopste. Ik heb gekeken naar de breekkracht en nog iets maar zal ik manlief even moeten vragen wat dat was

edit , weerstand ohm/m
Ik had daar het merk excelent van en ik heb het idee dat het deze was
https://www.medhorses.nl/koord-excellen ... twit-(1586).aspx

Ik weet t even niet meer zeker, Palousaboy weet dr vast meer van maar ik meen dat het aantal OHM zo laag mogelijk moest zijn?