Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:41

Thuis doe ik alle lampen aan. Om middernacht gaan er voerbakken in met lekkers. Hooiruiven weer bijvullen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:47

Anke schreef:
Caily wat fijn. Brave puppie!

De teller staat nu op 20.
In dik een jaar verdubbeld in aantal.
Zijn 14 kleintjes, shet/appaloosa.
Daarvan 4 dragend. Volgend jaar wel weer keuzes maken.

Wow... Mag ik vragen waarom je zoveel hebt?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:03

[***], sterkte met je knieën. Enne, dat (wijn)glas moet niet halfvol blijven hè, dat is zonde van de wijn.

Paarden doen hier gemiddeld 2 weken met een baal hooi a 65 euro dus iets meer dan 130 euro per maand.
Vriendlief en ik werken allebei full time voor een normaal salaris, hypotheek hebben we bijna niet huis is grotendeels van een erfenis gefinancierd en dus niet van mij. We geven allebei niet om dure meubels of de nieuwste telefoon. Hij gaat wel graag op wintersport of met de motor weekendjes weg, ik geef helemaal niets om vakanties al vind ik de weekendjes met het groepje uit dit topic wel erg leuk! Boodschappen doe ik 1x per week en daarbij gaat gemak voor aanbieding maar omdat ik geen vlees koop ben je sowieso iets goedkoper uit. En ook wij hebben bewust geen kinderen, waren die er wel geweest hadden er andere keuzes gemaakt moeten worden. Kortom, binnen bepaalde grenzen kunnen we doen wat we willen al zou ik best graag in een goedkopere regio (lees- meer grond voor de paarden) willen wonen.

Met oud en nieuw staan de paarden binnen. Merries worden te onrustig en zeker met esra haar kapotte knieën neem ik dat risico niet. Kliek geeft er niet om, die kan je zowel oudejaarsdag als nieuwjaarsdag over straat rijden. Al ben ik benieuwd hoe dat dit jaar gaat, ik hoor in de omgeving nog bijna niets knallen dus ben een beetje bang dat hij niet voorbereid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:26

Hi, hi, hi, thanks Fabster! Glas gaat (meerdere malen) tot op de bodem leeg, maar wordt ook weer gevuld!

Bij ons best wel wat last van vuurwerk. Voorgaande jaren op stal. Mijn bedoeling was om ze dit jaar in de bak te houden, maar eea is even afhankelijk van het weer.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:29

Ik doe ook niks speciaal met oudjaar. Paardjes kijken van vrij weinig op en ben toch thuis dus kan ze wel in de gaten houden. Vorig jaar ook niks spannends gebeurd dus komt goed :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:49

Hier tussen de €245 en €300 per maand aan hooi. 4 of 5 pakken gaan er zeker wel doorheen :)

Oud en nieuw gaan de paarden normale tijd naar binnen met een extra hooinet. Rond half 1 een check en dan kunnen ze wachten tot de volgende ochtend. Ze geven er gelukkig niet zo veel om.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:14

Bij ons doen ze niet veel aan vuurwerk dus daar hebben de paarden geen last van en blijven dus gewoon buiten zonder speciale zaken.

Momenteel voer ik ongeveer €15 aan hooi per week, als het koud is gaat het wat harder en bij mooier weer kan het zo zijn dat ze niet naar het hooi kijken en liever wat gras etc bij elkaar scharrelen.

Als ik puur naar de maandelijkse kosten kijk zijn we nu goedkoper uit (met 4 paarden 24/7 op de wei) als dat we in Nederland voor 1 paard in pension betaalden.

Waar momenteel vooral ons geld heen gaat is het renoveren van ons huis. Binnenkort gaan we zoeken naar een aannemer die naar de daken van onze schuren wil kijken. Ik zou het graag zelf willen doen maar ik kom echt chronisch tijd tekort door m'n opleiding en daarna wil ik me richten op het opzetten van ons bedrijf.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 00:57

Hier ongeveer $100 per paard per maand. Samson is nu verkocht, dus heb alleen Jake, Idaza en Daisy nog. Idaza is drachtig en krijgt in mei een veulen, maar die is al verkocht. Dus zo'n $300 per maand tot er genoeg gras is :)
Ben wel benieuwd hoe het dit jaar met het gras zal gaan, we hebben vorig jaar alles goed gekalkt, bemest en gemaaid... en hebben nu dus de helft aan paarden, dus hoop dat ik in de zomermaanden drastisch minder hooi kan voeren!

We zullen zien, voor 2018 ga ik alles eens gedetailleerd bijhouden, kijken wat het nou echt kost...

Oud en nieuw word hier niet geknald, gelukkig! Meeste mensen gaan gewoon naar bed :=

Wat jammer dat sparen niet loont in NL! Hier mogen we dus $18500 plus elk een extra $5500 op een belastingvrije rekening sparen. Je betaalt pas belasting als je het eraf haalt, maar tot die tijd kan het mooi groeien! Had over 2017 iets van 22% rente :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 08:10

Zo dat is goed! Wij zitten op 11% dit jaar. Dat is toch een boel minder. Wel meer dan wanneer je het op de spaarrekening laat staan. Ik geloof dat het inmiddels op 0,05% staat...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 08:25

Dat is hier ook... op spaarrekening laten staan kost ieder jaar geld want de rente houdt de inflatie niet eens meer bij :n

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:37

Leuk om te lezen hoe iedereen het doet. Ben (denk ik) ong 300 euro aan hooi kwijt per maand, voor 5 paarden (waarvan 1 trekpaard). Wij zitten ook niet in onze top qua hypotheek, kunnen nog best wat sparen enzo. Maar we zijn weer niet zo van de luxe. Alhoewel..... ik hou gewoon iet zo van uit eten enzo en veel op vakantie gaat gewoon niet vanwege de oppas. Niet eens vanwege het geld. Bovendien zijn we wandelaars, dus we geven sws niet heel veel geld uit op vakantie. Ik kom uit een arbeidersgezin waar nooit geld was, dus ik kan met een klein budget rond komen. Niet dat ik dat nu doe, want er is ruimte en dan kies ik voor gemak. Hier inderdaad geen nieuwe meubels en er zou ook eens verbouwd moeten worden, maarja.... Kleding koop ik heel veel van MP en kringloop. Ook wel eens nieuw, maar ik ben een krent. Vind alles snel duur. Wel een (puber)dochter, maar die is ook nuet zo duur. Geeft niks om merken enzo. En kijkt ook liever op MP dan de hoofdprijs in de winkel te betalen. Dus komt wel goed met haar :D .

Oud en nieuw is hier wel een gedoe. We wonen dichtbij een café en daar wordt flink geknald. En lang. Heb ze een paar jaar gewoon buiten laten staan (ik heb geen stallen, behalve de schuilstal) en dat vond ik voor mij en voor de paarden geen succes. De latten van de vuurpijlen vluegen om je oren. Toen het in een jaar ná veel regen ook nog ging vriezen, ben ik ze gaan evacueren. Eerst kon dat nog vlak bij mijn eigen huis, maar die boer is naar een bejaardenhuis en de boerderij is verkocht (en alles gesloopt). Dus nu naar een kennis bij de Drunense Duinen. Dat is 3 kwartier rijden en ik moet 2 x heen en weer (met 2 trailers) om alles vervoerd te krijgen. Dus oudjaarsdag en nieuwjaarsdag ben ik voornamelijk paarden aan het verhuizen. We blijven dan daar in een hotel, zodat we niet nog een x extra hoeven te rijden. Maar hopelijk volgend jaar weer wat meer in de buurt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:39

Dat kan ik mij nog herinneren fabster van het vakantiepleke met oud en nieuw
ik heb het geluk dat hier weinig geknald word en ze er niet van op kijken. Blijven gewoon staan zoals altijd

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:49

Jeetje fabster dat is een hele onderneming. Maar veiligheid voor alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:52

Dat stomme oud en nieuw {:)-:( . Ben altijd ontzettend blij als het 1 januari is.....
Bij mij in de straat helemaal geen vuurwerk, maar aan de achterkant van de weg zit een heel groot stuk nieuwbouw en daar wordt er lustig op los geknald. Ik denk er dit jaar over om ze toch buiten in de paddock te laten, maar ben ook wel een beetje bang dat ze gaan rennen of in paniek raken.

Als ze in de paddock staan hebben ze wel meer zicht en kunnen ze iets verder weg staan van het vuurwerk. Mmmmm lastige situatie.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:53

[***] schreef:
Dat stomme oud en nieuw {:)-:( . Ben altijd ontzettend blij als het 1 januari is.....
Bij mij in de straat helemaal geen vuurwerk, maar aan de achterkant van de weg zit een heel groot stuk nieuwbouw en daar wordt er lustig op los geknald. Ik denk er dit jaar over om ze toch buiten in de paddock te laten, maar ben ook wel een beetje bang dat ze gaan rennen of in paniek raken.

Als ze in de paddock staan hebben ze wel meer zicht en kunnen ze iets verder weg staan van het vuurwerk. Mmmmm lastige situatie.

Ik zorgde toen ze eens dichter bij het dorp stonden voor beenbeschermers en flink wat hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:54

[***] schreef:
Hi, hi, hi, thanks Fabster! Glas gaat (meerdere malen) tot op de bodem leeg, maar wordt ook weer gevuld!

Bij ons best wel wat last van vuurwerk. Voorgaande jaren op stal. Mijn bedoeling was om ze dit jaar in de bak te houden, maar eea is even afhankelijk van het weer.
Ik bedoelde natuurlijk Natalie36..... Misschien is mijn glas al iets te vol geweest gisteravond :D .

Een paar beenbeschermers is wel een goed idee lyn! Hooi hebben ze eigenlijk altijd al, maar misschien dat ik voor oud en nieuw even een klein pakje, kalfjeshooi koop. Dat is zeer groen en fijn, dat vinden ze zalig!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:56

Bij mij zijn ze overdag super rustig ondanks geknal. Ze hebben onbeperkt hooi en kunnen weg als ze willen. Als ze de track op rennen dan zijn ze zo'n 110 m. van de weg af. Maar ze kijken er niet eens meer van op. Je kunt het natuurlijk gewoon proberen. Voldoende eten en gaan met die banaan :) Voor het donker gaan ze bij mij naar binnen dan vertrouw ik het niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:01

Het gaat bij mij juist om de nacht. Overdag knalt er af en toe wel wat, maar daar maken ze niet zoveel van. Om 24:00 lijkt hier de hel altijd los te breken. Man, wat gaat er een geld de lucht in. Duurt meestal een goed half uur en dan wordt het langzaam rustiger.

Mijn jonge merrie raakt vooral gestresst van dat knetter vuurwerk. De grote doffe knallen, doen haar niet veel. Mijn oude ruin vindt het allemaal wel best, maar mijn pony laat zich heerlijk opjutten door de merrie.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:18

Ik heb inderdaad ook een pak extra lekker (groen, fijn) hooi gereserveerd voor oud en nieuw. Kunnen ze zich mooi druk maken om wie daar het meeste van mag eten, i.p.v. om het vuurwerk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:21

Ik vind het ook zonde geld, Zou 1 groot vuurwerkshow waar iedereen een klein beetje aan meebetaalde mooier vinden dan dat nutteloze geknal overal

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:26

Waw, dit topic gaat hard. Ik kan bijna niet volgen!

Hier vroeg iemand hoe 'we' het betaald kregen: een hypotheek met een lage rente, lang gespaard en een beetje een meevaller met het inkomen van mijn partner. Anders was het ook een no-go geweest. Alleen had ik dit nooit gekunnen en ben heel blij dat mijn partner het ook helemaal ziet zitten. Anders was het ook een verlore gegane droom geweest. En dan zoeken naar een huis met nét genoeg grond maar ook niet te veel (want dan weer onbetaalbaar) en met nog nét genoeg werk aan om niet meteen cashcashtingting heel duur te zijn maar goed genoeg in orde om wel al meteen in te kunnen trekken. Sta eigenlijk (gelukkig!) echt wel achter de koop die we hebben gedaan. Heb er ontzettend veel zin in!

Ik denk dat iemand hier ook vroeg waarom ik er graag een paddock paradise van zou willen maken? Omwille van het principe daarvan. Ik ga me wel beperken in het aantal paden en wil ook genoeg weide overhouden zodanig dat ze altijd wel weide ter beschikking hebben.

Alvast een heel mooi oudjaar gewenst en een top 2018 aan iedereen! Hopelijk houden jullie en de paarden het allemaal rustig met de feesten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:27

Ja, helemaal mee eens. Weg met t vuurwerk! :Y) Maar als ik zie wat hier de lucht in gaat, zijn we daar echt niet dichtbij.

Ik ben jaren op 1 januari begonnen met vuurwerktraining (cd en sterren en bengaals vuur), zodat het op de nacht mee zou vallen. Echt niet het geval. Vooral mijn oude (leidende) ruin gaat echt over de zeik. Die stopt niet met rennen en neemt de rest mee. Drappante is dat hij echt wel bomproof is, maar niet op vuurwerk en iet in het donker.

Vanmorgen vroeg (in het donker) kwamen ze de mesthoop met groot geschud ophalen. Iedereen aan de kletter. Behalve Beau, want die staat apart en die had ik opgesloten onder het afdak (ze moeten door zijn paddock. Vond ie ookniet leuk. Maarja. Toen ik weer in beeld was enik bleef bij m staan, ging het prima.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:36

Ik vind het ook een beetje spannend, wat betreft het vuurwerk. Mijn ruin geeft er van wat ik weet niet zo veel om, maar bij de merrie weet ik het niet. Tips?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:54

Mag dat eigenlijk wel zomaar vuurwerk afsteken, als ik zo hoor is dat bij jullie wel erg in trek !?

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:06

Jeetje wat een gedoe met oud en nieuw voor jou Fabster!
Klinkt allesbehalve relaxed..

Waar ze nu staan vallen de knallen gelukkig wel mee.
Mijn grote merrie is wat schrikkerig maar die kleine blijft relaxt.
Weinig zorgen hier gelukkig :)