Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:10

Bedankt om je ervaring te delen lando! Mijn paarden zijn niet zo rustig, maar in de winter sowieso wel heel voorzichtig omdat ze altijd buiten staan, ze houden goed rekening met de ondergrond. Denk dat ik het toch maar ga proberen.

Moest het geen huurland zijn zouden we echt betegelen of iets, maar dat mag nu niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:20

Ik vrees dat als ik strooizout ga strooien dat de paarden dat allemaal gaan oplikken, dus daar begin ik niet aan :)
Dan liever investeren in ruwe rubber matten, die kun je makkelijk mee verhuizen ook, mocht je weggaan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:45

Mijn betegelde paddock is afgelopen winter ook een ijsbaan geweest,je kunt er niet altijd wat aan doen als het eerst vriest en daarna gaat regenen :+ Een dikke ijslaag...maar goed,mijn jongens zijn ook erg voorzichtig en ik strooi ook zout en wat zand.Geen last van oplikken...hangt zoutsteen in de stal,hoeven ze niet zo te bukken :P

Pfff....zou mooie dag worden vandaag met een kleine kans op een bui...right...een grote wolk over heel Nederland.
Gelukkig net mijn hooi op tijd binnen...de 1e druppels waren al bezig :x

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:53

Ik zet voor de winter altijd een emmer met scherp zand in de garage (vorstvrij) zodat ik dat kan strooien als het ergens een ijsbaantje is :) en direct voor de stallen heb ik een rolletje oude vloerbedekking klaar liggen :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:09

Stuur die regen maar hierheen! Hier is het nog steeds gewoon gortdroog.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 11:39

Hier ook wat regen graag!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:50

Hier ook vreselijk droog. Pony staat nu op iets kaler land, het goede stuk moet even bijgroeien. Maar zonder regen schiet het echt niet op :( Stuk bij mijn ouders is gisteren gemaaid, dus heb maar even wat aanvulling meegenomen :D
Afbeelding

Stuk wat gemaaid is wordt namelijk niet gehooid, maar erop laten liggen is ook zonde, dus ik voer komende dagen zoveel mogelijk op. Gelukkig vijf paarden om het aan te verdelen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:52

Daar zullen je paarden blij mee zijn :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:42

Als je het niet te lang op het land laat liggen is het mooi spul om te voeren.

Ik heb net een stuk wat nodig met de bosmaaier moet ook even wat geplukt. Ze stonden aan de andere kant al te murmelen dat ik op moest schieten met die lekkere hap :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:59

Ik voer het inderdaad maar een paar dagen. Gelukkig hebben we een stel Boeings van 1.80 op stal die wel wat kunnen verstouwen :9

Maar het gras stond ook hoog genoeg, dus we hebben nog wel wat :+
Afbeelding

Het krijgt nu nog even een week of drie rust, daarna mag ze hier een week logeren ivm werkzaamheden op stal. Dan staat ze weer even 'echt' (bij pa en ma dan) aan huis :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:08

Als je opslagruimte hebt kun je het ook gewoon laten drogen (keren en rillen) en dan los opslaan. Alleen wel goed uitkijken voor broei dan !!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:14

Teveel gedoe :') Laten het lekker liggen. Als paard en vriendje er straks een week lopen zullen ze nog wel wat opruimen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:21

Hier zijn ze ook altijd blij mee :j

Heb nu 1 stuk gemaakt en blijf ik keren totdat de regen komt,heb maar weer naar buiten gegooid :P Morgenmiddag hopelijk droog genoeg om op te slaan totdat het hoge gras op is en er weer hooi bijgevoerd moet worden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:26

WendyBZ...is er geen boer in de buurt die het voor je wil maaien en weghalen?Drukken het zo de kuilbult in :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:57

Kennis heeft het al gemaaid :) Maar het is de moeite niet hoor, is maar een klein stukje, iets van 60x60 denk ik. En veel boeren zitten er helaas niet meer. De huizen die je op de laatste foto ziet stonden er ee jaar geleden nog niet. Was vroeger ook van mijn ouders, maar helaasch... Veranderd bestemmingsplan, land was gepacht en gemeente had eerste koop. -O- Dus nu alleen nog een klein stukje bij huis over.
Ze hebben altijd paarden aan huis gehad, maar afgelopen jaar alles verkocht omdat mijn vader ziek werd ;( Niet alleen paarden verkocht, maar ook de cyclomaaier, schudder, pers, wagen... Ze hebben nog één stuk land aan de andere kant van het dorp, en daar wil ik mijn hooi voor komende winter af hebben. Dat gaat dan in samenwerking met de kennis, want over het algemeen komt daar meer af dan ik in een winter kan voeren :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:56

Das niet groot nee...zonde hoor.Fijn dat er wel nog een stuk hooiland is.

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:04

Willen jullie met mij meedenken?
Ik wil de paddock waar de paarden in de winter staan verbeteren. Het is afgelopen winter weer zo nat geweest dat ik een stuk wil verharden en het overige deel wil voorzien van drainage en nieuw wit zand.
Ik heb een tekening gemaakt van de situatie en het paarse vlak wil ik denk ik gaan verharden (bv. met stalroosters?) Op dit stuk wil ik dan ook het hooinet ophangen.

De "route" die ik elke dag met de paarden loop naar de bak/wei heb ik aangegeven met een stippellijn. Tractoren ed. komen via het hek waarbij de pijl 'openbare weg' staat en moeten dus ook richting de bak/wei kunnen zonder dat de verharding verzakt oid.
Drainage kan ik af laten lopen richting de sloot (zie links). Maar twijfel of de balen voer er niet voor zullen zorgen dat daarvoor weer blubber ontstaat? En is het niet juist handig om het voer op te slaan op een verhard deel ipv in het zand?

Zie ik nog iets anders over het hoofd, en hebben jullie handige tips?

Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:53

De verharde paddock maak ik hier het hele jaar schoon met de sneeuwschuif. Dat is veel minder werk dan vegen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:34

Als ik zie dat de drainage richting sloot gaat net waar ook de balen liggen kun je daar wel een probleem verwachten. Dát deel zou ik dan zeker verharden en het deel van het hek tot bij de balen bijv. door puin/zand ook wat aan te harden zodat de tractors etc de boel niet aan gort rijden als ze daar gaan draaien.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:01

Na vanochtend weet ik eigenlijk niet meer wat ik van de insectenbanden moet denken.
Beide paarden hebben gewoon nog best veel vliegen op hun hoofd zitten.

Maar ik weet niet wat de "inwerktijd" van die dingen is.

Volgens mij zouden ze een stof af moeten geven dat opgenomen en daarna weer afgegeven zou moeten worden..
Aan de lucht die er aan zit hoef ik iig niet te twijfelen, die is duidelijk aanwezig.

De komende dagen is het weer warm dus kan ik weer wat beter zien of het überhaupt verschil maakt me de 2 paarden zonder band.

Zie iig nog geen kale plekken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:04

Ik heb wel eens gehoord dat je die banden eerst wat uit moet rekken zodat ze 'breken' en de stof af kunnen geven, maar weet niet of dat waar is. Als je ze nu al ruikt lijkt me dat het wel goed moet zijn met de afgifte en is de werking dus gewoon niet wat het zou moeten zijn. Jammer...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:08

We zullen zien, de 5 weken zijn nog niet om ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:51

Jammer dat het niet helemaal goed lijkt te werken!

Ik heb nog steeds totaal geen last van vliegen of dazen, echt niets. Heerlijk! Alleen muggen in de avond en soms van die kleine vliegjes die op de benen gaat zitten.

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:57

Hier ook nog weinig vliegen en dazen. Gelukkig :o

DubbelDun schreef:
Als ik zie dat de drainage richting sloot gaat net waar ook de balen liggen kun je daar wel een probleem verwachten. Dát deel zou ik dan zeker verharden en het deel van het hek tot bij de balen bijv. door puin/zand ook wat aan te harden zodat de tractors etc de boel niet aan gort rijden als ze daar gaan draaien.
Thnx voor de tips DD! Ik kan natuurlijk op de plaats van de balen ook betonroosters laten leggen?
Het kapot rijden door zware machines is ook nog wel een dingetje ja.. Dat is nu met de hoek van het paarse stuk wel een risico..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:59

Betonrooster kan, maar dan heb je 'gaten' aan de onderkant waar beesten van onderaf aan de balen kunnen gaan knagen, dan zou ik ze liever op een goed aflopende dichte ondergrond leggen.