Met een beetje pech "verbrand" het, dan gaat het pas echt stinken
Hier besloten nog even te wachten met maaien, bijna alle pony's van ons hebben hooi nodig waar niet veel inzit, eigenlijk alleen mijn paard mag veel voedingstoffen.
Ga voor iedereen duimen dat het mooi weer blijft!
Laurie
Geplaatst: 08-06-21 08:25
Wij hebben vorige week het eerste deel gehooid en gisteren de rest gemaaid. Het stond er dik op, vorige week al 135 grote balen
Het hooi wordt hier getest via Eurofins, misschien is dat nog een optie Maartje?
Achter onze tuin is zo'n 10 hectare gras (en distel). En dat is nu tot mijn bovenbenen. Het is in beheer van een biologisch landbouwbedrijf. Maar volgens mij doen ze er nu niks mee... Ik vind het zo zonde. Volgens mij zou het mooi hooi zijn. Zal ik vragen of ze het kunnen hooien en wikkelen?
Het is geen natuurland? Ik wil graag wat eerder maaien, maar de boer die ons land pacht, heeft veel beheersland en mag pas na 15 juni aan de slag. Hij doet ons kleine lapje grond dan niet eerder.
Nee het is geen natuurland. Het was biologische akkerbouw en gaat bouwgrond worden. Vorig jaar liet de stadsboer zijn koeien er op lopen. Maar dit jaar doen ze dat niet meer omdat de koeien nu niet meer kunnen schuilen in het bos.
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Ik ben hier elke dag even aan het kijken hoe het land opdroogt. Was goed op weg tot de afgelopen plens die er weer op is gevallen. Ik ben gewoon jaloers dat er ook bij mij in de omgeving gewoon al gehooid wordt...
SillyB
Geplaatst: 08-06-21 09:40
ik had al een melding aanstaan op marktplaats voor vers hooi in de omgeving. Kreeg ik een appje van een buurman dat hij een mooi veld had afliggen voor kleine pakjes hooi of ik interesse heb. Korting als ik het vrijdag van het land mee naar huis neem heb precies tot vrijdag hooi denk ik haha komt perfect uit
DuoPenotti
Geplaatst: 08-06-21 09:41
Maar ga jij het dan meteen voeren? Ik heb geleerd het 6 weken te laten liggen nog.
Van verpakt weet ik zeker dat het minimaal 6 weken moet staan ivm fermentatie proces. Van droog hooi weet ik het niet precies, maar zo vers geven moet je wel voorzichtig mee zijn ook dacht ik toch?
DubbelFun
Geplaatst: 08-06-21 09:44
Dat wel, maar je weet nooit precies hope het er uit gaat zien tegen de tijd dat je het kunt voeren. Persoonlijk koop ik het liever als het 'rijp' is en ik bij de boer een baal open kan zien.
DuoPenotti
Ik heb dat juist geleerd bij gewoon hooi, al héél veel jaren terug toen er nog amper ooit wat verpakt werd.
DubbelFun
Geplaatst: 08-06-21 09:47
Onverpakt hooi fermenteert ook en ook dat duurt 6 weken. De eerste week kun je het vaak nog wel 'vers' voeren, maar daarna gaat het fermenteren en kun je het beter niet voeren.
Het land hier is gras en het een en ander aan distel. Verder staat er niks gek op. En de paarden eten ook de verse distel die ik ze voer dus ik maak me niet druk om wat distel in de balen. Het is dan alleen een kwestie van voer pakken met handschoenen aan.
Dus ik heb net maar gemaild. Even afwachten. Zou wel heel mooi zijn als we zo betaalbaar aan de voorraad kunnen komen.
SillyB
Geplaatst: 08-06-21 09:53
oef goed dat jullie het zeggen, dan ga ik van de 'oude' voorraad nog een paar pakjes extra halen
Laurie
Geplaatst: 08-06-21 10:45
Hier helaas ook een verdrietig berichtje, we hebben de koning van stal vanochtend in laten slapen Heel dankbaar dat je een keuze kunt maken als het niet meer gaat, maar het is een ontzettend gemis na 28 jaar.
Hier helaas ook een verdrietig berichtje, we hebben de koning van stal vanochtend in laten slapen Heel dankbaar dat je een keuze kunt maken als het niet meer gaat, maar het is een ontzettend gemis na 28 jaar.
Heel veel sterkte, prachtige leeftijd, maar altijd te vroeg
DuoPenotti