Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:38

Fabster schreef:
Ik ga t hooi zelf halen. Alles onverpakt. Zie ik meteen wat ik meeneem.

Ik ga jou tzt nog even pben waar je het haalt :o
Moet ook nog op zoek naar adresjes haha.

Britta31 schreef:
Geen goede combinatie.Een ruin met de gekke 10 minuten,vol galop door een natte wei.Gevolg kluiten gras die rond vliegen en sliding sporen -O-

Als hij maar plezier heeft gehad *\o/* (en je hopelijk genoeg andere wei hebt haha)

Selka schreef:
Vind dat altijd zo knap. Mensen die zuinig leven om hun dromen waar te maken. Wat dat betreft ben ik echt een verwende snotneus. Als student was het soms kiezen tussen een nieuwe spijkerbroek of de hoefsmid en toen nam ik mij voor nooit meer zo te leven. Ik vind het echt heel fijn om gewoon een nieuwe stofzuiger te kopen als ik dat wil bijv. Zou het vreselijk vinden als ik moet twijfelen of ik de dierenarts wel kan bellen als 1 van de beesten ziek is.

Nu begrijp ik wel dat het soms of voor sommige niet anders is maar ik denk wel dat ik persoonlijk mijn beestenstapel in zou krimpen.

Hier ook zo'n verwende snotneus :o
Nu ben ik niet zo van de veel kleding/schoenen ed kopen dus dat scheelt wel.
Maar een dagje sauna of uit eten kunnen we inderdaad intens van genieten en doen we ook met enige regelmaat.
Nu hebben we wel de luxe dat het kan.

Selka schreef:
Wij sparen zeer zeker. Inderdaad ook voor pensioen. Geloof er niet zo in dat er nog AOW is als wij aan de beurt zijn. In NL mag je € 60.000 (met fiscaal partner 2018) hebben vrijgesteld van belastingen. Boven dit bedrag moet je betalen. Wij beleggen met ons pensioenpotje en sparen daarnaast voor alle andere dingen. Wij hebben geen schuld behalve hypotheek. Ik zou niet willen lenen voor een auto ofzo.
Nu aan het verbouwen en het geld vliegt overal heen. Zojuist de offerte gehad voor de vloer.... 3x zo duur als zij in eerste instantie aangaven. Zo blijft het geld verdampen.

Verbouwen, praat me er niet van!
Hier verdwijnt het geld ook als sneeuw voor de zon..

Wat geven jullie per jaar ongeveer uit aan hooi?
Ik las ergens 4000,- Moet eerlijk zeggen dat ik dat bedrag best hoog vind. Dat is 333,- per maand :oo

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:39

Zammie schreef:
Bezorgt de kruidvat gratis?

Pas vandaag bepaald bedrag. 40- euro meen ik maar ook mijn wasmiddel en vaatwasmiddel koop ik daar en zit ik daar zo aan. Dan shampoo 1 +1 en tandpasta 1+1 en heb ik voorraad, merk en betaalbaar

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:42

Wat geven jullie per jaar ongeveer uit aan hooi?
Ik las ergens 4000,- Moet eerlijk zeggen dat ik dat bedrag best hoog vind. Dat is 333,- per maand :oo[/quote]

120 euro per maand. 3 pakken voordroog maar betaal niet veel omdat het via familie in . Een een shet en een grote d pony en paard onbeperkt van
1 pak stro van 25- euro en dan kan ik daar gratis mijn mest kwijt

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:53

bruintje123 schreef:
70 euro per week aan boodschappen vind ik dan wel weer erg knap met kinderen. dat redden wij met zijn tweetjes niet eens :oo

Vind ik ook.
Oeps...kan dus toch wel.
Lukt mij ook niet.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:55

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:57

Maar hoeveel pony's heb jij? Ook meer dan de meeste van ons toch

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:57

Ik voer kleine pakjes. Kosten € 3,50 p.st. Gaat nu in de winter iets meer als een pak per dag door. Zomers natuurlijk veel minder. Heb 1 groot paard en een a pony..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:58

Ik heb normaal iets meer dan 130 euro per maand aan hooikosten en in de zomermaanden een paar maanden niets, vind het nog meer dan genoeg voor 2 paardjes :+

Sparen doen wij niet, maar er staat wel altijd genoeg op de rekening voor een noodgeval. Luxe inleveren doen we wel, ik kan niet werken. Maar als iemand vraagt of we mee gaan uiteten hoeven we geen nee te zeggen. Een dure telefoon oid gaat dan weer niet zomaar, maar dat vind ik niet zo erg.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:00

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:32

Ik voer op dit moment 2 balen hooi per 1.5 dag ongeveer. Straks als de haflinger terug is zal dit zo'n 2.5/3 baal per dag zijn.
Baaltje kost 3.25 per stuk.
Uiteraard voer ik in de winter een stuk meer.
Zomers doen ze soms wel een week met een baaltje.
Volgens mij heb ik dit jaar 400 balen laten bezorgen.
Haf is weg sinds begin aug en de shet heb ik eind juli verkocht.
Haf komt als het goed is volgende week terug en ik schat dat ik nog zo'n 300 balen heb liggen. Dus ik zou er nog ongeveer 4 maand mee kunnen.
Dan zien we rond april wel verder. Heb hier en daar wat adresjes en mochten de kleine baaltjes op zijn dan kan ik voor nood nog 450kg pakken regelen bij mijn vaste hooiboer.

Sparen doen wij op moment eigenlijk te weinig omdat we dus aan het verbouwen zijn en alles wat we overhouden, in het huis gaat.
Ik ben per 1 nov weer begonnen met werken voor 12 uurtjes p.w dus dat is eigenlijk een extraatje.
Vanaf februari willen we eigenlijk mijn loon volledig op de spaarrekening knallen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:34

Hier eten ze - als ze niet op het gras kunnen - maandelijks vier midibalen voordroog a 21 euro per stuk weg. Daarnaast nog bietenpulp, mineralenbrok, luzerne, stro, wortels en voederbieten. Gaat om twee D-pony's.

belle_boef

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:38

Ik ben zo'n 100 euro aan hooi kwijt per maand. 1 kwpn paard en een tinker jaarling.
Net geen baaltje per dag. Daarnaast krijgen ze nog mineralenkorrel of senior priores en wortelen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:45

Hier eten ze omgerekend ook ongeveer 80 euro aan hooi per maand op het moment.
Geen gras meer.

Ja heb voor de jaarwisseling 1000m2 aan gras laten staan. Kunnen ze oudjaarsdag daar lekker staan met wat gras als afleiding :)

Wat doen jullie met de jaarwisseling met de paarden?
Naast het stukje gras wat ze krijgen doe ik niks bijzonders.
Laatst bijgewerkt door Chasey op 27-12-17 19:46, in het totaal 2 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:46

Ik heb een kwpn/fries kruising en een mini paardje (En een haf dus) Ze krijgen hier smorgens en savonds wat brokjes en verder dus hooi.
Zomers hele dagen op gras en hooi beschikbaar maar dat moeten ze zomers niet haha.

Hier met O&N niks bijzonders want je hoort hier helemaal niks :')

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:50

Ik weet niet hoeveel er hier geknald wordt met oud en nieuw, dus ik zorg er in elk geval voor dat ik thuis ben voor het donker wordt. Helaas wordt op het fietspad hier achter bij de paarden al wel geknald, dus inmiddels zouden de paardjes er een beetje aan gewend moeten zijn. := Zanzi is sowieso niet bang voor vuurwerk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:01

De mijne eten in de winter iets meer dan 4 midibaaltjes per maand, ik reken meestal een dag of 5 voor 1 baaltje. Gaat om 2 kleine paarden.

Qua luxe, tja, daar kiezen wij dan weer wel voor. Maar verre vakanties combineerden wij ook nogal eens met tripjes die manlief toch al moest maken voor het werk, scheelt toch weer een ticket en een paar overnachtingen.
Boodschappen geef ik ook bewust meer aan uit, ik koop veel biologisch. Vlees valt dan wel weer mee qua kosten, koop ik vaak rechtstreeks van de boer en als je dat in grote hoeveelheden in de diepvries kwijt kunt, dan gaat dat nog.
In de zomer verbouw ik zelf wat groenten e.d. maar dat is eerder voor de lol dan dat het echt veel scheelt.
Maar wij hebben dan weer bewust niet gekozen voor kinderen, klinkt misschien bot, maar dat scheelt gewoon een boel.
We konden ongeveer 6,5 ton hypotheek krijgen, maar zijn voor ruim onder de 4 ton gegaan. Geen zin om op een houtje te moeten bijten voor een huis. Verder kunnen we qua verbouwingen veel zelf en materialen kunnen we vaak inkopen tegen heel redelijke prijzen.

Sparen levert in Nederland helaas maar weinig op, als je in 2017 boven de 50.000 euro zit mag je over dat bedrag er boven flink belasting gaan betalen.
Maar je huis compleet aflossen is dan ook al niet interessant meer. Tja.
Maar sparen voor je pensioen is daarmee dus best lastig.

Oud en nieuw weet ik niet zo goed, ik denk dat ik ze buiten laat. Ze kunnen flink stressen door het vuurwerk, maar denk dat opsluiten niets oplost omdat ze daar ook niet echt meer aan gewend zijn sinds ze de nieuwe stal hebben.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:02

Hier met oud en nieuw gewoon zoals dagelijks naar buiten en in de avond op stal, met radio aan. Rond 24.00 uur bij ze in de stal. Hier is het ergste geknal over na 20 min. Geknal overdag enz doen ze niets op..

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:09

Oeh ik kom hier ook even invoegen als dat mag? :)
De mijne staan niet altijd aan huis maar zodra de wei het toelaat haal ik ze wel zo vaak mogelijk naar hier.
Ze staan hier dan tot alles kaal is en verhuizen dan terug naar de kudde waar ze altijd bij staan.
Hoewel ze nu wel heel snel hebben gegeten en ik ze eigenlijk nog niet weg wil :+
Morgen hooi halen, twijfel nog tussen een grote baal 200kg, of kleine pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:50

Leuk Granoek! Hoe meer zielen hoe meer vreugd!
Ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel ik aan hooi uitgeef. We hooien van eigen land, denk dat we ongeveer € 8.25 voor het verpakken kwijt zijn, een vriend van ons maait het en schudt het een aantal dagen (afhankelijk van het weer), maar mijn man helpt ook weer bij hem met hooien, dus eigenlijk proberen we zoveel mogelijk met gesloten portemonnee te doen. Wij geven dan altijd wat geld voor zijn kinderen en "that's it" !

Ik heb vanavond mijn paarden voor het eerst op stal gezet. Het heeft hier bijna de hele dag geregend en mijn bak is ondanks nieuw zand en goede drainage een zwembad. Heb de loonwerker gebeld en die komt begin van het nieuwe jaar even kijken, want volgens mij hebben we niet het juiste zand gekregen......

Gister dacht ik even "snel" naar boven te rennen en dat ging natuurlijk fout :D , ongeveer halverwege gleed ik uit en heel even leek het erop dat ik achterover naar beneden zou kiepen 8)7 , onderaan de trap hebben we een kinderhekje (vanwege de hond), dus in een snelle reactie bedacht ik mij dat het niet handig zou zijn om daar met mijn rug op te vallen, dus liet ik mijzelf voorover vallen...... Met als gevolg dat ik op mijn knietjes op redelijk grote snelheid op een traptrede of drie viel. Nu heb ik 2 dikke, blauwe, pijnlijke knietjes. Maaaaaaaaar? Het hele verhaal had vele malen erger kunnen zijn als ik met mijn rug op het kinderhekje zou zijn gevallen. Dus hebben we maar een lekkere fles wijn opengetrokken om te vieren *\o/* , dat het allemaal zo goed is afgelopen :+

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:54

Wat zuur van de bak [***]. Heb je foto's gemaakt? Hoop dat ze het vlot netjes oplossen.
Pijnlijk van je knieën maar gelukkig geen ergere schade.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:06

Auw :P Je blijft er wel lekker positief onder, vieren dat het niet erger was haha!
Ik ging vanmorgen wel achterover maar ik viel zacht, er lag gelukkig genoeg modder om de val te breken.. -O-

Die van mij komen niet op stal maar ik denk dat ik met kleine baaltjes goedkoper uit ben dan met grote.
Het zijn 2 trekpaarden die ongeveer op 1 kleine baal per dag zitten, 15-20 kg.
En hier kosten die van 200kg €35.

Ik zoek het me nog even uit, wellicht worden het kleintjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:26

Heb de foto's meteen door gestuurd. Zoals ik de mannen ken, denk ik dat ze het netjes oplossen. Ik heb het zand overigens nog niet betaald }> .

Tja, ik ben zeer positief ingesteld, bij mij is het glas ALTIJD halfvol :j :j :j :j .
En van mijn opa heb ik geleerd dat je elke dag een reden moet hebben om "iets" te vieren. En dat doe ik dus ook :D .
Aan het eind komt alles, als het nog niet goed is, zijn we nog niet aan het eind.

Ik geloof dat er hier in de buurt voor baaltjes van 120 kg ongeveer 16 tot 18 euro gerekend wordt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:38

Geluk gehad [***] :oo

Ik ben echt een pessimist, maar langzaam durf ik ook een beetje te hopen op beter dus misschien word het nog wat O:)

Met O&N doe ik niet veel denk ik. Blijf thuis en gooi er een dot hooi bij. Vorig jaar waren ze gespannen maar op zich prima en ben om half 1 naar bed gegaan. De losse pijlen van de buren op nieuwjaarsavond waren wel kl*te en joeg ze door de draad maar dat was plots en dichtbij.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:40

Caily wat fijn. Brave puppie!

De teller staat nu op 20.
In dik een jaar verdubbeld in aantal.
Zijn 14 kleintjes, shet/appaloosa.
Daarvan 4 dragend. Volgend jaar wel weer keuzes maken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:40

Ik doe ze overdag naar buiten, niet op er gras want als ze wel gaan rennen blijft er niks van over. Op stal gewoon in het donker. Pluk extra lekker hooi erbij en ze zoeken het maar uit. Geen idee hoe veel er hier geknalt wordt, wordt mijn eerste jaar.

WoW 20 paardjes. Snap wel dat je dan wel hooikosten hebt. Lijkt me wel lastig als je moet kiezen wat je weg gaat doen
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 27-12-17 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt