Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:36

Hebben jullie trouwens ook al last van de droes Wendy?

Mochten wij hier een bak of paddock maken is draineren wel nodig maar weet niet of het mogelijk is, op de ene plek ligt direct onder het gras graniet en op andere plekken weer gewoon grond, dus dat gaat wel een uitdaging worden.

Wat je ook nog weleens ziet is dat ze alleen de drainage buis met een beetje grind inpakken in worteldoek en dit dan in de geul leggen. De rest is dan gewoon zand, maar heb je minder kans dat ze het doek omhoog werken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:39

Oh dat is slim, dat zou misschien nog wel een optie zijn!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:39

Wat wil je met de rijplaten gaan doen?

Het doek moet wel uit 1 stuk zijn en sterk genoeg dat het niet kapot gaat. Bij mij ligt het er onder (koste wel wat..) en ze hebben een paar keer gegraven tot het doek maar verder komen ze niet (klopt af).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:42

palousa_boy schreef:

Nee, maar ik woon dan ook niet in Noordwijk, maar in Noordijk, zo'n beetje op de grens tussen de Achterhoek en Twente. Bij ons is het, naar mijn weten, nog niet gesignaleerd :n

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:43

Ik ben nog steeds op zoek naar creatieve, betaalbare oplossingen voor een PP. :o

Als ik nou gewoon een normaal PP aanleg, maar met in het midden van het pad rijplaten. Dan kunnen ze daar over lopen. Als ze dan uit moeten wijken kan dat, maar hoeven ze iig niet constant door de modder.

Kan het idee toch niet helemaal loslaten. :+

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:44

Mijn oranje terrorist vindt het wel leuk om de drainagebuizen van de paddock op te graven. _-:(
En ik vind het echt een ramp om het verharde deel van de paddock schoon te houden. Met mijn rug is het eigenlijk geen doen. Heb ik na drie dagen bikkelen de laag van 10- cm zand eraf (vooral leuk als het nat is), ligt het er na enkele dagen weer net zo dik op. Ik zou het meerdere keren per dag moeten schoonvegen, maar dat is zo zwaar/belastend dat ik het dan lichamelijk niet meer red om te rijden en dat kan niet, omdat ik ook trainingspaarden heb staan. Ooit, als ik later groot en rijk ben, dan koop ik een trekkertje met voorlader om het zand van het beton af te schuiven. :7
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 15-06-15 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 11:44

Voor trainen maak ik bewust tijd. Ik kijk zondagavond in m'n agenda en bepaal welke dagen er gereden wordt. Dan wijzigt er nog wel eens iets maar heb ik tenminste al een paar momenten vastgelegd en dat werkt wel...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:46

Even op het tijdgebrek inhakend, wij hebben een hulp in de huishouding 'aangeschaft', die komt eens in de twee weken om alle grote dingen aan te pakken en sindsdien hebben wij veel meer tijd voor andere dingen. Nu scheelt het wel dat ons huis en buiten af is dus echt grote klasdingen hoeven we niet te doen. :j Ik rij meerdere malen per week en we wonen naast het bos dus vooral buiten. <3

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:47

@gypsy: bedoel je stelconplaten? Daar zitten wij idd ook naar te kijken. Houd er alleen wel rekening mee dat je zwaar materieel nodig hebt om die dingen te leggen en evt te vervoeren.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:51

Wendy schreef:
palousa_boy schreef:

Nee, maar ik woon dan ook niet in Noordwijk, maar in Noordijk, zo'n beetje op de grens tussen de Achterhoek en Twente. Bij ons is het, naar mijn weten, nog niet gesignaleerd :n

Haha oh dan heb ik verkeerd gelezen :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:56

Wendy schreef:
@gypsy: bedoel je stelconplaten? Daar zitten wij idd ook naar te kijken. Houd er alleen wel rekening mee dat je zwaar materieel nodig hebt om die dingen te leggen en evt te vervoeren.

Oh echt? Nou ik heb nog niet iets specifieks in gedachten, ik kijk nu naar kunstof platen van 0,5 bij 3, voor 53 euro. Maar goed dat is nog steeds prijzig natuurlijk.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:58

Ik rij nu ook maar 2 keer per week. Moet nu steeds paard op de trailer en naar de manege.
1x per week is het sowieso training daar en ik probeer 1x per week zo te gaan rijden.
Dat is dan meestal met de merrie, de ruinen staan dus even stil.

Kan niet wachten tot ze in de tuin staan, dan kan ik ook zo het bos in en gaat vaker rijden ook wat makkelijker worden.

Gypsy, en steenschotten? Wij hadden er van 0.9 op 1,40 voor 10euro per stuk..

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:04

Die kunststof platen hebben wij ook omdat mijn vriend ze voor zijn werk gebruikt, ik heb ze in het verleden ook wel eens bij de paarden gebruikt. Hou er rekening mee dat het wel glad wordt (tenzij je met profiel neemt) als het nat is. Is een pad van rubber tegels een idee? Of gewoon een stukje bestraten?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:09

Dat ziet er ook wel netjes uit kirrr! Da's weer iets om in m'n achterhoofd te houden.

Repak vind ik eigenlijk ook prima, ik denk alleen dat de verhuurder dat minder grappig vind. Het is zo definitief he. :=

Daan_O: Het nadeel van bestraten is dat het nog relatief duur is, en dat ik het niet mee kan nemen als ik er weer vertrek.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:10

Wij gaan het ook met steenschotten doen denk ik... ben wat huiverig voor gladde toestanden in de winter, maar de kennissen die ze gebruiken zijn erover te spreken. Wil graag een deel van de paddock zo 'betegelen' en daar de hooikisten opzetten, zodat ze droog kunnen eten. Dat gaat bij hevige regenval enkel in de stallen maar frisse lucht is belangrijk voor het oudje..

Kirr: hebben jullie de steenschotten zo op de grond?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:20

Verharding is prijzig, dat heb ik ook gemerkt. Ik lees even mee voor goedkope oplossingen… Als goedkope optie heb ik voor het pad van paddock naar de plek van de toekomstige rijbak toch wat puin laten storten, daar is een laagje zand over gekomen en inmiddels groeit er gras op. Was de bedoeling om het te bestraten, maar het is meer dan 300 m2 en daar heb ik even geen geld voor. Of beter gezegd: heeft geen prioriteit. Nu kan ik er ook blubbervrij komen, ook in de winter ondanks vreselijke kleigrond. Buiten het puinpad wil je dan niet lopen.

Wat zou een minimale afmeting zijn voor een tweede paddock voor bijzondere gevallen?

Straks heb ik stelconplaten over als de oude stal verkocht is (en de platen niet erbij worden gekocht). Ik kan nog genoeg plekken bedenken waar ik ze wil hebben liggen, maar daar liggen simpele tegelpaadjes omheen en ik denk dat het zwaardere materieel dat meteen aan gort rijdt. Dus nu ben ik aan het overwegen om ze op de huidige plek te laten liggen en er een paddock van te maken. Een kleine, voor als er een paard apart moet staan. Ik krijg van de zomer ook een paard op stal dat volgens de eigenaren absoluut apart moet staan, omdat ze andere paarden eet. Daarvoor zou het wel handig zijn (als ze om één of andere reden niet in de wei kunnen). In de huidige situatie zet ik die paarden in de longeercirkel, maar eigenlijk zou ik daar liever niet zoveel hooi doorheen willen hebben.

Ik heb dan een verhard deel van 12 x 4 meter. Er zou dan nog een strook zand bij moeten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:12

Steenschotten zijn toch ook glad als ze nat worden ??
Wij hebben een terras van houten planken (met antislipprofiel), maar daar hoef je na een regenbui écht niet op te gaan lopen.

@Gypsy: ik heb in mijn PP stroken vloerbedekking van 70 cm breed (die van 17 euro van de Kwantum). Die liggen langs de binnenrand van mijn PP zodat ze altijd vlak kunnen lopen. Modder heb je niet op zand, maar 's winters kan het wel heel gemeen 'puntig' opgevroren zijn.
Verder is het voor mij minder zwaar om met de kruiwagen de boel uit te mesten.

Nu heb ik maar een kleine PP dus is 'nieuw' te doen, maar als je er 2e hands aan kunt komen is dat natuurlijk wel prettiger.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:45

Wij hadden ze niet op de grond. Maar bij mijn tante wel.
Zowel een stuk voor mens als een heel stuk voor de paarden.
Van glad worden nog niks gevoeld en we zijn er toch regelmatig met verschillende weersomstandigheden.

Wij gaan een combi maken van steenpuin en bestraten. Vrienden van ons leggen een nieuwe oprit, de oude tegels krijgen wij gratis en komen ze zelfs brengen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:01

DD, blijft vloerbedekking op de plek liggen? En 'zinkt' niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:44

Het ligt hier nu een half jaar en het ligt nog steeds mooi vlak. Soms schraap ik het overtollige zand er af en af en toe ligt er een hoekje omgekruld.
Alleen mijn oude merrie loopt er meestal op, de bonte neemt vaak gewoon het zand er naast :)
En omdat het in de binnenbochten ligt lopen ze er ook niet over als er eens een rondje gegaloppeerd wordt, want dan nemen ze altijd de buitenbochten :D

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:49

Weet iemand hier toevallig hoe het verschil zich uit tussen een 9V batterij en een 12V accu? Gaat om een weiland van een hectare.

Kan eigenlijk nergens vinden wat nu precies het verschil is bv levensduur of kracht van de stroom..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:03

12V geeft een hardere 'klap' stroom en is geschikter voor meer m'.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:39

Citaat:
En ik vind het echt een ramp om het verharde deel van de paddock schoon te houden.

@ Lorette , lukt het ook niet met een goede bladblazer ?

Ik wilde even de vorderingen melden : friesje op de poetsplaats
-wel proberend om haar vriendinnetje te zien- en vriendinnetje uit het zicht om de hoek levert
niet noemenswaardige onrust op.
Binnenkort gaat de ene achter het draad op het aanpalende perceel wei , en gaan we de ander longeren.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:39

dushi88 schreef:
Weet iemand hier toevallig hoe het verschil zich uit tussen een 9V batterij en een 12V accu? Gaat om een weiland van een hectare.

Kan eigenlijk nergens vinden wat nu precies het verschil is bv levensduur of kracht van de stroom..

Een accu gaat veel langer mee maar is ook een stuk duurder dan een batterij.Op mijn huidige apparaat zat een batterij die ik ongeveer 3/4 jaar heb kunnen gebruiken.In de meest zuinige stand en meestal 's avonds uit.
Accu die we er nu ok hebben zitten hebben we al bijna 4 jaar continu is gebruik (wel af en toe opladen,geloof 3x per jaar)

Accu kun je ook bijladen...batterij niet.

Als je een accu gaat gebruiken,gooi hem dan ook eens in de trekker of zet er een lamp op.Dit verlegt de levensduur van je accu.
Wij wisselen af en toe af...laten de accu ook eens helemaal "leeglopen"en dan weer opladen.

Keuze is ook afhankelijk van hoevaak/hoelang je hem gaat gebruiken.Voor de permanente afrastering gebruik ik een accu.Voor de afzetting als ik ze bij de buurman heb staan ga ik nu weer over op een batterij.Die is veel lichter om te dragen en ik heb die niet zo vaak nodig :)

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 00:03

Ik lees al een hele tijd mee, maar nu wil ik toch even reageren.
Wij hebben steenschotten liggen voor de stallen en rond de slowfeeder. Ik was in eerste instantie ook erg bang voor het glad worden. Nu valt dat idd erg goed mee, alleen als het regent en daarop vriest krijg je een schaatsbaan.
Wij hebben dat dit jaar opgelost door strooizout en dan een dun laagje scherp zand. Dit werkte prima. Nu heb ik wel vrij rustige paardjes.
Wij hebben trouwens extra ruwe? Steenschotten.