Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 09:07

Selka schreef:
Maar vind je dat niet jammer af en toe? Wij vinden het heerlijk om uit eten te gaan bijv en genieten echt van de luxe dingen.

Ja, soms wel, alleen kan ik anders met 3 dagen werken geen paarden houden en wil ik ook niet fulltime werken ivm de kinderen.
Dan is het keuzes maken en helaas geen super betaalde baan waarbij ik een giga inkomen heb met parttime werk en de baan waar ik dat wel bij zou hebben moet ik fulltime inzetbaar zijn.

Maar twijfelen voor een dierenarts? nee hoor als het nodig is bel ik die.
alleen qua kleding heb ik geen merkspul en haar verven doe ik zelf wel.

bruintje123

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:21

Als shoarmaboer, chinees of frietzaak bij uiteten hoort dan gaan we wel vaker :D
Dat halen we af en eten we thuis. Waarom thuis? Dat is fijn bij de hondjes :D

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:39

Oh jee, ik hoor het al... ik ben een verwent nest :')

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:45

Flew schreef:
@ Caily: ik heb afgelopen zomer de iemand uit Veendam erbij gehad om te enten. Dat was prima, dus ik denk dat die komende zomer weer komt. Verder nog niet nodig gehad * klopt af.

Als ik het hier zo lees ben ik echt een verwend nest. :') Wij hebben bewust wat goedkoper gekocht zodat we ook ruimte overhielden voor de extra's. Ik denk echt wel na over hoe ik mijn geld uitgeef, maar als we uit eten willen doen we dat.

Wij ook bewust goedkoper.
In Nederland hebben we meerdere huizen bekeken tussen de 250.000 en 450.000.
Stuk voor stuk moest er wel het een en ander aan gebeuren of gewoonweg te weinig grond.
Daarbij had ik zoiets, we kunnen wel 5 ton aan hypotheek krijgen maar willen we ook wel zulke hoge maandlasten... :n
10 jaar geleden hadden we het al eens over Duitsland gehad maar de stap leek ons toen erg groot.
Toch begin 2015 maar eens wat huizen bekeken aan de Nederlandse grens en een gesprek aangevraagd bij een Duitse bank.
We werden zo ontzettend vriendelijk ontvangen bij de Volksbank dat we dezelfde dag nog een bod hebben gedaan op een huis.
Nu dus een huis van 2 ton met een hectare grond.
En ja we zijn al 2 jaar aan het klussen maar we houden genoeg over om uit eten te gaan en op vakantie te kunnen.
We zijn dan wel van de basic.
Luxe hoeft van ons niet.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:19

Ik zie onze pony's als luxe. Ja het zijn geen sportpaarden of wat dan ook. Het zijn 'maar gewoon' een Haflinger een een shetlander.
Ons streven is 70 euro per week aan alle boodschappen en extra uitgaven. Dat lukt wel aardig. Je wordt er heel erg creatief van! En je geeft alles bewust uit. Dat moet ook wel, anders kunnen we dit niet.
Daar krijgen we ontzettend veel voor terug. Lekker buitenaf wonen met dieren om de deur.
Als de dierenarts moet komen, dan komt ie gelijk. Als de hoefsmid moet komen, bel ik die. Daar houden we geld voor achter de hand.
Maar dat ik daarnaast in 2e hands kleding loop, een 2e hands inboedel en 2e hands elektronica heb, interesseert me geen bal. Ben blij met wat ik heb en zomaar kan krijgen.
Van de instructrice krijg ik paardrijbroeken. Mankeer niets aan. Zij is er alleen op uitgekeken. Krijg dan weer een zak vol. Ik ben daar reuze blij mee. Scheelt mij weer broeken kopen en zij maakt er iemand gelukkig mee.
En zo gaat dat ook met telefoon's en computers. Schuif maar door. :j

Ik zet mijzelf op de laatste plek. Kinderen en dieren gaan voor. Kinderen krijgen zwemles, en met Sinterklaas krijgen ze een cadeau waar ze gelukkig van worden. Dat berekenen we dan van te voren. Want we weten tenslotte dat het er aan zit te komen.
Ik ben wel snel tevreden. Als je maar gezond bent, denk ik altijd maar. Dat zeg ik, omdat ikzelf niet gezond ben. Ik ben vroeger veeeeel te vroeg geboren, waardoor ik mijn hele leven al longpatiënt ben. Dat valt niet mee, maar daardoor waardeer je gewoon wat je allemaal wel hebt en kunt. Geld is niet alles. Ik kan daar geen nieuwe longen van kopen.
Ja geld is reuze, reuze handig. En ik kan ook helemaal gestress worden als we weer even moeilijk de maand door komen. Maar het is ons tot nu toe altijd gelukt. Altijd. Zonder leningen oid. Zonder schulden. Enige is de hypotheek. We knokken, niks gaat vanzelf.
Maar ik heb wel 2 pony's, een super lieve man, 2 lieve kinderen en een huisje boompje beestje. _/-\o_

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:21

Wij hebben dit huis nog in de guldentijd gekocht. We moesten toen maandelijks ongeveer mijn maandloon aan mijn man zijn ex "geven", aan onderhoudsbijdrage. Zijn ex werkte niet en de gemeente kreeg haar geld (zelfs vakantiegeld moesten we betalen) ;( wel van ons, dus werd daar geen druk opgezet, om haar aan het werk te krijgen. 5 jaar lang hebben we moeten betalen.
We hebben toen ook bewust niet een huis gekocht, met een torenhoge hypotheek. Je wilt toch wat achter de hand hebben, als er iets mis is met de paarden of de auto gaat kapot.
Nu, ondanks dat ik veel minder uren werk en heel ander werk doe ivm met kaoptte rug, hebben we het heel goed. Hoef niet op te letten, wat ik in de winkelwagen gooi. Uit eten gaan kan ook wel, maar hoeft van mij niet. Koop geen dure kleding enz. Wel is ons huis door de jaren heen gerenoveerd. Daar gaat natuurlijk wel wat geld in zitten. We hebben in ieder geval niets te klagen op dat gebied. Helaas wel met onze beide gezondheid, maar dat kun je helaas niet kopen...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:28

70 euro per week aan boodschappen vind ik dan wel weer erg knap met kinderen. dat redden wij met zijn tweetjes niet eens :oo

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:29

Daar redden wij het ook niet van en wij zijn met z'n 2en..

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:02

Ik vind het heel knap als mensen zo met geld om kunnen gaan. Ik ben ook een verwend nest, maar vooral omdat mij man goed verdient. :o Ik heb zelf ook geen slecht baan hoor, maar werk nu vier dagen en ga terug naar drie omdat ik het teveel vind in combinatie met baby en paarden aan huis.

Maargoed, wij wonen dan wel in een duurdere regio, on huis is bij lange na nog niet klaar en we klussen erg veel zelf.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:04

Sparen jullie eigenlijk ook?

Wij sparen nu ong. 20% van ons bruto inkomen (ook om de inkomsten belasting omlaag te krijgen). Wil zodra we de nieuwe truck hebben afbetaald proberen om meer richting de 50% te gaan, zodat ik hopelijk over een paar jaar minder kan gaan werken of zelfs kan stoppen met werken... Wil dan van de rente van ons spaargeld proberen rond te komen zeg maar

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:07

Ja wij sparen nog zeker.
Moet ook wel met een regering hier in NL die je nutteloze dingen verplicht zoals asbest daken vervangen -:(-
En natuurlijk heb je ook de dingen als auto en verwarming en weet ik veel wat echt nodig is dat vervangen moet worden.
Auto enz gaat hier niet op afbetaling, contant of niet.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:14

In de US moet je "credit" opbouwen, dus af en toe handig om iets op afbetaling te kopen. Werkt beetje anders als in NL. Zonder credit geen leningen/hypotheek/etc. Ze checken het zelfs als je solliciteerd naar een baan soms. Plus dat ik die 30k liever investeer tegen een hogere rente op de beurs :D

Ik bedoelde meer sparen voor pensioen etc. ipv de kleinere dingen. Ben wel benieuwd hoe dat in NL allemaal werkt... wij hebben bijv. verschillende opties vanuit werk zoals een belastingvrije 401k waar mijn werkgever ook geld op zet, en IRA waar je zelf nog een extra $5500 per jaar belastingvrij mag sparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:15

€ 70,= boodschappen redden wij het met zijn tweetjes ook niet mee..... Wij proberen te sparen, dat lukt de ene keer beter dan de andere keer. Ik werk 3,5 dag en heb een goed salaris (maar ja, wat is een goed salaris?) en mijn man werkt fulltime en heeft ook een goed salaris. We kopen wat we nodig hebben, gaan vaak uit eten, maar ik blijf net zo lief thuis bij mijn beestjes.
Verder koop ik wel kleding, want voor mijn werk moet ik er representatief uitzien. Ik werk al heel lang 3,5 dag in de week en dat vind ik heerlijk. Ik zou best fulltime kunnen werken, maar ik wil nu ook graag genieten. Ik heb helaas genoeg voorbeelden gezien van mensen die "later" minder willen gaan werken, maar die door vervelende omstandigheden, daar niet aan toe zijn gekomen.

Ik geniet nu, denk een beetje aan de toekomst, maar niet al te veel. Er kan zoveel veranderen....... Zoals Zammie schrijft "gezondheid is niet te koop". Daar ben ik mij terdege van bewust.

Pensioen bouw ik op via mijn werk en hopelijk bestaat er nog AOW als ik aan de beurt ben. Verder spaar ik niet echt voor mijn pensioen.

Geen idee wat je bedoelt met IRA en belastingvrije 401k.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:38

Echt sparen doen we niet. Als er teveel geld op de rekening staat, gaat er wat naar de spaarrekening. Hebben net een grote verbouwing achter de rug. Nieuwe badkamer en w.c., maar is geen cent van de spaarrekening gehaald. Dit keer alles op afbreken na laten doen door vaklui. Ben van het zelf klussen, maar helaas lukt me dat nu ook niet meer. Deur, kozijn schilderen nog wel, maar verder.. helaas niet meer.
Ik spaar niet voor later. Heb een pensioenopbouw en man ook. Zie dan wel hoe alles gaat..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:49

bruintje123 schreef:
70 euro per week aan boodschappen vind ik dan wel weer erg knap met kinderen. dat redden wij met zijn tweetjes niet eens :oo

Ik 75- met 4en en dan ook inlcl shampoo deo etc
kwestie van slim aankopen doen, bv 1+ 1 acties en ik eet best luxe hoor

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:03

Lynn_Nikita schreef:
bruintje123 schreef:

Jij gaat dan waarschijnlijk naar meerdere winkels? Ik ben al blij, als ik 1 x per week 1 winkel doorkan. Meer trek ik lichamelijk niet. Bij hoge uitzondering ga ik eens een action in of een kruidvat, maar verder alles uit 1 winkel en dat kan inderdaad veel schelen, als winkelhopt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:09

Ik laat het zelfs thuisbezorgen. Hoef ik niet naar de winkel toe......

Is uiteraard een stuk duurder. Als het nodig is, kunnen we daar flink op bezuinigen, maar dat heb ik er nu niet voor over. Voor mijn werk kom ik weleens bij een Kruidvat e.d. in de buurt en dan neem ik wel wat mee, maar ik ga er niet speciaal naar toe.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:05

Wij sparen zeer zeker. Inderdaad ook voor pensioen. Geloof er niet zo in dat er nog AOW is als wij aan de beurt zijn. In NL mag je € 60.000 (met fiscaal partner 2018) hebben vrijgesteld van belastingen. Boven dit bedrag moet je betalen. Wij beleggen met ons pensioenpotje en sparen daarnaast voor alle andere dingen. Wij hebben geen schuld behalve hypotheek. Ik zou niet willen lenen voor een auto ofzo.
Nu aan het verbouwen en het geld vliegt overal heen. Zojuist de offerte gehad voor de vloer.... 3x zo duur als zij in eerste instantie aangaven. Zo blijft het geld verdampen.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:15

Grappig om te lezen allemaal. Wij hebben bewust goedkoop gekocht 12 jaar geleden of zo. Ik wilde graag de paarden aan huis maar we wilden niet de hoofdprijs betalen toen zijn we uiteindelijk in Duitsland terecht gekomen. Paarden houden is een dure hobby, maar wij hebben het qua financiën wel fijn geregeld vind ik. Ik werk parttime maar heb best een goed inkomen en betaal hier alles qua paarden zelf. Dus geen gemopper van mijn man dat er te veel naar de paarden gaat. :o
Ik voel me wel eens schuldig naar de kinderen toe, ze zijn toch gedwongen om in Duitsland te wonen terwijl hun vriendjes allemaal in NL wonen. Nu is dat niet zo ver hier vandaag ca 5 km maar goed om nu even op het fietsje te stappen en naar een vriendje te gaan zijn ze net te klein. Ik werk 3 1/2 dag per week (nu 3 ivm ouderschapsverlof) met als gevolg dat een leidinggevende functie (dus meer geld verdienen) er niet inzit. Ik heb het hier best wel eens moeilijk mee (gehad) want ik wil vaak alles. En uit eten, en paarden en kinderen en boeiend werk en veel vrije tijd en veel veld en een goede gezondheid en enenenenene.....Maar.....het leven draait om keuzes maken Heeft me maar 44 jaar gekost om daar achter te komen. Helaas vind ik keuzes maken nog wel eens moeilijk.
Geldproblemen hebben we gelukkig niet, en we kunnen vrij veel sparen. Uit eten vind ik leuk en dat doen we zo af en toe wel eens maar ik ben ook heel graag thuis. Lekker op de bank of een dagje "paardenklooien". Ik merkte dat de afgelopen jaren toch vrij veel tijd naar de kinderen gegaan is en niet naar de paarden. Daar wil ik nu echt verandering in aanbrengen. Ik wil meer gaan rijden, dat is wat ik leuk vind. En dan maar een wat minder opgeruimd huis.....keuzes maken hé :o Mijn kinderen zijn nu 7 en 9 en de rijbak ligt ca 300 meter van ons huis, dus het is tijd dat ik gewoon wat vaker ga rijden en de kinderen leer dat ze best wel eens een half uurtje alleen kunnen blijven.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 17:23

Ah zoefie zo doeroude ik dat ook. Het huishouden blijft erbij, liever op stap met de honden en paarden haha. Wij zijn ook aan het sparen voor een eigen huis met land en de kans is groot dat we de grens over gaan. We wonen er nu ook pal naast (laatste boerderij voor de grens ) en mijn man werkt veel in Duitsland dus dat is voor hem ook niet zo'n groot verschil. Enkel mijn gevoel zegt nog dat ik minder goed buiten kan rijden in Duitsland dan bij ons := eerst nog even doorsparen en het juiste huis tegenkomen

Qua boodschappen zijn we wel duur, eten vaak buiten de deur omdat we elkaar niet veel zien. Romantische diners haha. Ook zo onregelmatig dus of we hebben veel te veel ofzo. Dat is nog onhandig zelfs nu nog O:)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:45

Lynn_Nikita schreef:
bruintje123 schreef:

Wij ook!
Incl wasmiddel enzo :)

En hier ook aan het verbouwen. Badkamer is hijna klaar. Kost genoeg. Sparen zit er nu nog niet in. Alles gaat in het huis.
Zodat ie netjes af komt.

En je leeft nu, geniet er van. (Geen geld over de balk gooien, maar bedoel te zeggen pluk de dag).
In 2017 zijn we weer met de neus op de feiten gedrukt dat je vanuit het niets dood kan neer vallen.... :’(

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:49

Citaat:
In 2017 zijn we weer met de neus op de feiten gedrukt dat je vanuit het niets dood kan neer vallen.... :’(

Wij ook helaas, drukt je toch met de neus weer eens op de feiten.....
En wat Zammie zegt....als je gezond bent heb je 100 wensen, als je niet gezond bent heb je er maar één...

Nog even een aanvulling over plassende paarden. Ik heb rubber matten in mijn stal, en buiten is een stukje verhard met tegels daarna diepe modder en daarna iets minder diepe modder. Maar ze gaan allebei in de stal staan kletteren hoor, geen probleem. Om er daarna lekker in te gaan liggen, super resultaat op een gele fjord -O-

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:10

Ik kan helaas al jaren niet meer rijden. Nog met wat bijrijders geprobeert, maar dat was geen succes. Paardjes staan dus al vervroegd met pensioen.
Boodschappen hier aan huis brengen, wordt helaas nog niet gedaan. Wonen net teveel buitenaf. Zodra dat kan, zal ik dat zekers gaan doen. Het is altijd best een aanslag op mijn ljjf, boodschappen doen. Kleding enz koop ik wel online..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:26

Zammie schreef:
Jij gaat dan waarschijnlijk naar meerdere winkels? Ik ben al blij, als ik 1 x per week 1 winkel doorkan. Meer trek ik lichamelijk niet. Bij hoge uitzondering ga ik eens een action in of een kruidvat, maar verder alles uit 1 winkel en dat kan inderdaad veel schelen, als winkelhopt..

Nee hoor. Wekelijks aldi voor de boodschappen 1 x pm voor oa coca cola als die in de reclame is naar de plus. kruidvat voor de rest en dan koop ik voorraad als het in de aanbieding is en laat het (gratis) bezorgen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:32

Bezorgt de kruidvat gratis?